Ilonan tuista vietiin puolet, koska hän ei suostu lopettamaan yritystään – "Ei ole ruokarahaa"
– Yritystoimintani on tällä hetkellä kannattamatonta, ja olen elänyt toimeentulotuella.
– Jos yrittäjät joutuvat lopettamaan sen takia, että saavat laskut maksettua ja ruokaa pöytään, se voi viedä masennuskierteeseen, Saukko sanoo.
Olen pitkään etsinyt asiaa, jota rakastan tehdä. Yritystoiminta on tärkeää minulle ja muille, ja vaikka se on kannattamatonta tällä hetkellä, haluan jatkaa sitä, Saukko kertoo.
Ihanaa, vassari ryhtyi yrittäjäksi eikä se halunnut luopua tuella elämisestä.
Kommentit (109)
Eukko tarvitsee vain munaa vakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksaisin pienyrittäjälle euroakaan, hänhän voi hakea maksun toimeentulotukena!
Siksi, jos sä käytät hänen palveluaan tai ostat hänen tuotettaan.
Mutta hänhän saa joka tapauksessa yhteiskunnalta täyden ylläpidon ja maksan sen jo veroissa, miksi maksaisin tuplasti? Jos ajatuksena on se, että yritystoiminta on harrastus, niin olkoon sitten ihan kunnolla. Ei maksettu palkka saa olla kiva lisä tukien oheen.
Ei se olekaan kiva lisä tukien oheen, kyllä se pienentää niitä tukia.
Marinin hallitus opetti meidät siihen, että omaa vastuuta ei ole lainkaan. Minusta on turha maksaa euroakaan palkkaa tai mitään maksuja toimeentulotukea saavalle, hän saa jo yhteiskunnalta korvauksen siitä, jos käy siivoamassa luonani. Koska palkka pienentää tukea, on palkkaa turha maksaa, annetaan yhteiskunnan hoitaa tämä tukieuroilla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei vaan kannata yrittää.
Palstan mukaan yrittäjät ovat ahneita riistäjiä, joilla on rahaa kuin roskaa. Kaikesta päätellen Ilona ei muista kertoa tulojaan, koska leikkii köyhää.
Oon ollu 40 vuotta yrittäjä, en tiedä itkiskö vai naurais näille jutuille
Hämmentää, että yrittäjälle ylipäätään on maksettu toimeentulotukea. Miksi tuetaan kannattamatonta toimintaa, kun tradenomi voisi tehdä sitä työn ohessa? Ja lopettaa työt vasta kun yritystuloja on riittävästi.
”Saukon yritys tarjoaa henkistä valmennusta lautapelin muodossa. Ennen yrittäjyyttään Saukko teki päivätöitä tradenomina.”
En usko, että yritys tulee koskaan kannattamaan. Sen sijaan tradenomille voisi hyvin löytyä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt, mitä Kela mielestään säästää siinä, että omalla yritystoiminnallaan edes jotain tienaava pakotetaan lopettamaan yritys ja hänelle aletaan maksaa täyttä työttömyyskorvausta sen sijaan, että maksettaisiin toimeentulotukea yritystulon täydennykseksi, jotta minimitulo täyttyy.
Koska meillä ei ole varaa siihen, että perustan yrityksen ja pyöritän sitä 120% yhteiskunnan tuella! Otan vielä porukkaa töihin ja heillekin palkan maksaa yhteiskunta. Kirjanpidon voi kätevästi väärentää, tehdään koko ajan tappiolla, vaikka minulla olisi firman bemari ja omakotitalo ja pari mökkiä Lapissa.
Ai toimeentulotuella? No jos sinä viitsit muutaman satasen vuoksi puljata kirjanpitoa ja lähetellä kelalle lippuja ja lappuja niin siitä vaan. Älä kuitenkaan kuvittele että muut yrittäjät haluaa kelan kanssa olla naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tukien tarkoitus ole mahdollistaa kannattamattomien yritysten toiminta. Ja kyllä, olen ollut yrittäjänä ja kun hommaa en saanut riittävän kannattavaksi ja kilpailu koveni siirryin työntekijäpuolelle ja lopetin yritystoiminnan.
Jep. Jos yritys ei kannata, se toiminta pitää ajaa alas ajoissa. Eikä pitää kynsin ja hampain kiinni ideasta joka ehkä itsestä tuntuu kivalle, mutta joka ei houkuttele asiakaskuntaa.
Pitää olla nöyryyttä luopua pakkomielteestä. Mä en jotain itsetuntemus-lautapeliä ostaisi. En tiedä kenenkään saaneen ahaa-elämystä lautapelin kautta, vaan se tulee muun keskustelun kautta arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla aika persu, jos pitäisi olla ilman rahaa, jos yritys ei kannata.
Mutta ai niin, perskokkareet saivat aikaan 10 000 konkurssia, koska vihaavat pienyrittäjiä.
Ei, ne haluaa, että tehdään enemmän töitä, jotta se yritys kannattaa. Pari kaatuu, mutta ne asiakkaat siirtyy muualle, ja jonkun toisen yritys kasvaa.
Pari kaatuu? 10 000 uutta konkurssia ei selity jollain kannattamattomuudella, vaan sillä, että kansalla ei ole varaa kuluttaa.
ei niin. ne selittyy MARININ virkkaaman YEL-farssin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt, mitä Kela mielestään säästää siinä, että omalla yritystoiminnallaan edes jotain tienaava pakotetaan lopettamaan yritys ja hänelle aletaan maksaa täyttä työttömyyskorvausta sen sijaan, että maksettaisiin toimeentulotukea yritystulon täydennykseksi, jotta minimitulo täyttyy.
Kelaa on täysin turha syyttää tässä asiassa koska Kelassa toimitaan vain lakien mukaan. Syyttävä sormi pitää osoittaa tiukasti päättäjiä päin. Erityisesti niitä, jotka ovat aikoinaan päättäneet, että yritystoiminta on käytännössä lopetettava jos se ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska meillä ei ole varaa siihen, että perustan yrityksen ja pyöritän sitä 120% yhteiskunnan tuella! Otan vielä porukkaa töihin ja heillekin palkan maksaa yhteiskunta. Kirjanpidon voi kätevästi väärentää, tehdään koko ajan tappiolla, vaikka minulla olisi firman bemari ja omakotitalo ja pari mökkiä Lapissa.
Jotta firma kykenee noin isoon ketkuiluun niin sillä pitää olla jo aika paljon liikevaihtoa.
Tästä tulikin mieleeni, että yrittäjien ja yritysten kesken kierretään veroja aivan v*tusti. Samaan sakkiin kuuluu myös hyvätuloiset yksityishenkilöt. Tiedän tämän siitän että olen itse yksityisyrittäjä ja olen tekemisissä kaikenlaisten ihmisten kanssa. Köyhiä ja pienituloisia syytetään koko ajan jostakin, mutta oman kokemukseni perusteella he kieroilevat selvästi kaikkein vähiten, ainakin jos asia mitataan rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin.. siis pitäisikö kannattamatonta yritystoimintaa tukea näillä tuilla?
Ei.
Laitat sen kannattamattoman yrityksen kiinni ja sillä hyvä.
Entä jos yritystoiminta ei ole kannattamatonta, siis tuottaa kyllä plussaa, mutta vähemmän kuin mitä toimeentulotuki tai työttömyysetuus on. Silti pakotetaan jäämään tukien varaan. Miksi se ei ole hyvä, että ihminen tienaa toimeentulostaan edes osan?
Tämä on itse asiassa valuvika työttömyysturvaa koskevassa ajattelussa ja sitä toistan jatkuvasti. Ensinnä, se ettei työtön saa käytännössä tehdä mitään tilanteensa parantamiseksi on vanhanaikaista ja perustuu aikaan jolloin työ oli pitkälti suorittavaa työtä, jota tehtiin tietyssä paikassa, aikana ja tietylle taholle (työnantaja). Tänä päivänä erilaisia mahdollisuuksia tehdä silpputyötä virtuaalisesti kenelle tahansa, missä tahansa ja millä medialla/välineellä tahansa on muuttanut tilanteen totaalisesti. Byrokratia ei pysy perässä eikä tätä ymmärrä. Tämän takia työttömänä pitäisi voida tehdä sanotaan vaikka kevytyrittäjänä esimerkiksi Fiverr tai minkä tahansa kautta keikkoja ja niitä käsiteltäisiin kuin mitä tahansa työtuloa. Verot noista maksetaan ja ne voi suoraan vähentää mahdollisesta työttömyyskorvauksesta. Tämä muuttaisi täysin monien työttömien tilanteen, toisi rahaa valtion kassaan ja kukaties osa pääsisi kokonaan irti työttömyydestään.
Eron vedän itse siihen että työttömänä pitäisi voida pyörittää yritystä. Jos yritys ei kannata se lopetetaan. Kaikkein hulluinta on jos yrittäjälle maksetaan tt-tukea! Miten tuollainen päätös voi olla edes laillinen?!
Laitoin jo yläpeukun, kunnes tuli tuo viimeinen kappale. Suksi v*ttuun sinäkin. Suksikaa kaikki ja oikein kamalaa äitienpäivää kaikille. MINÄ VIHAAN TEITÄ KAIKKIA!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksaisin pienyrittäjälle euroakaan, hänhän voi hakea maksun toimeentulotukena!
Siksi, jos sä käytät hänen palveluaan tai ostat hänen tuotettaan.
Mutta hänhän saa joka tapauksessa yhteiskunnalta täyden ylläpidon ja maksan sen jo veroissa, miksi maksaisin tuplasti? Jos ajatuksena on se, että yritystoiminta on harrastus, niin olkoon sitten ihan kunnolla. Ei maksettu palkka saa olla kiva lisä tukien oheen.
Ei se olekaan kiva lisä tukien oheen, kyllä se pienentää niitä tukia.
Marinin hallitus opetti meidät siihen, että omaa vastuuta ei ole lainkaan. Minusta on turha maksaa euroakaan palkkaa tai mitään maksuja toimeentulotukea saavalle, hän saa jo yhteiskunnalta korvauksen siitä, jos käy siivoamassa luonani. Koska palkka pienentää tukea, on palkkaa turha maksaa, annetaan yhteiskunnan hoitaa tämä tukieuroilla.
No sitten sä siivoat itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelaa on täysin turha syyttää tässä asiassa koska Kelassa toimitaan vain lakien mukaan. Syyttävä sormi pitää osoittaa tiukasti päättäjiä päin. Erityisesti niitä, jotka ovat aikoinaan päättäneet, että yritystoiminta on käytännössä lopetettava jos se ei kannata.
Laissa ei sanota, että yritystoiminta pitää lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentää, että yrittäjälle ylipäätään on maksettu toimeentulotukea. Miksi tuetaan kannattamatonta toimintaa, kun tradenomi voisi tehdä sitä työn ohessa? Ja lopettaa työt vasta kun yritystuloja on riittävästi.
Jos sillä tradenomilla ei ollut sitä työtä, jonka ohessa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä luki että hän on vassari? Etkö ymmärtänyt että yritys ei tällä hetkellä kannata.
Ei valtiovallan kuulu tukea ihmisten harrastelua yrittämisessä. Menkööt täti töihin ja yritelkööt siinä lomassa sitten mitä lystää niin homma toimii kuten pitääkin nykylakien mukaan.
Itse kannattaisin perustuloa mutta sitä ei tule isolta osin vasurien vastustuksen vuoksi.
En ihan ymmärrä tätä logiikkaa, että yritystukia annetaan kyllä suuryrityksille, mutta ei tällaisille pienille yhden ihmisen yrityksille? Miksi tuota ei voisi tukea? Eikös ole parempi, että ihminen mieluummin TEKEE jotain kuin on tekemättä? Samaan aikaan jotktu haikailevat jopa vastikkeellisen tuen perään eli vaativat, että tuensaajan pitäisi tehdä jotain eikä vain olla passiivisena kotona, mutta sitten kun joku tekee jotain, häntä vaaditaan lopettamaan se ja olemaan passiivisena kotona. Mikä järki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin katosi kansalaisten ymmärrys siitä, että aikuinen elättää itse itsensä? Yhteiskunnan tehtävänä ei ole varmistaa, että saa tehdä mitä tahansa ja toiset sen maksavat veroissa.
Voisinhan minäkin palkata siivoojan ja sanoa, että en maksa näistä parista tunnista euroakaan, voit hakea rahat toimeentulotuen täydennyksenä.
Suurin piirtein pandemian aikoihin kun yrittäjät olivat käsi ojossa sen sijaan että olisivat adaptoituneet muuttuviin olosuhteisiin ja kehittäneet liiketoimintaansa.
Vain koska hallitus teki yrittämisen mahdottomaksi.
Ai miten? Esimerkiksi pakkosulkemalla ravintolat ja määräämällä sinne rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että Kelan mielipiteitä ei paljon kuunneltu, kun nykyinen hallitus tuon lain sorvasi.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla aika persu, jos pitäisi olla ilman rahaa, jos yritys ei kannata.
Mutta ai niin, perskokkareet saivat aikaan 10 000 konkurssia, koska vihaavat pienyrittäjiä.
Niin, rahan antaminen on rakkautta ja tuen leikkaaminen on vihaamista. Jestas.
Suomessa ei vaan kannata yrittää.