Minkä ikäinen lapsi on mielestäsi tarpeeksi vanha huolehtimaan 7-vuotiaasta yön yli?
Tämän uutisen mukaan näköjään 15-vuotias ei ole: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011988358.html
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
8v.
Piti kirjoittaa 18v 😅
Eikö tuon ikäiset voi periaatteessa olla keskenään yön kotona, jos vanhempi on vaikka töissä?
Ei minkään ikäinen jos lähtee ryyppäämään koko yöksi ja seuraavan päivän rapuloissa
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuon ikäiset voi periaatteessa olla keskenään yön kotona, jos vanhempi on vaikka töissä?
Monen täytyy. Tiedän tällaisen sairaanhoitajan. Saapuu yövuoron jälkeen katsomaan että nuorimmainenkin lähtee varmasti kouluun.
Teillä on näköjään ylimääräisiä lapsia!
Normaali 15-vuotias pärjää kyllä hyvin yön yksin 7-vuotiaan kanssa.
Todella outo tuomio, molemmat lapset olleet nukkumassa. Itse pitäisin nimenomaan tuota 14-15v rajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8v.
Piti kirjoittaa 18v 😅
Olin 15-vuotiaana usein lapsenvahtina naapurin päiväkoti-ikäisille lapsille. Hyvin sujui.
Mielestäni juuri 15-vuotias on sopivan ikäinen "vahtimaan" yöt yli 5-vuotiaita sisaruksiaan kotona, jos niitä on kohtuullinen määrä.
Riippuu nuoresta enemmän kuin iästä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tapauksessa "äiti" ryyppäsi jo päivästä ja katosi mulkkua lutkuttaan yöksi jonnekin.
Hän oli tekoaikaan 14-vuotias, ei 15-v. Äiti oli lähtenyt dokaamaan, kertomansa mukaan setvimään riitaa miesystävän kanssa, ollut koko yön pois ja aamulla tukistanut tytärtään.
No tuossa uutisessa oli kyse siitä että äiti ilmeisesti vaan lähti kertomatta mitään juopottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Normaali 15-vuotias pärjää kyllä hyvin yön yksin 7-vuotiaan kanssa.
Todella outo tuomio, molemmat lapset olleet nukkumassa. Itse pitäisin nimenomaan tuota 14-15v rajana.
Tässä yh-räähkä oli juoppo ja jätti lapset kadoten yöhön
Kyllä normaali 15-vuotias on kykenevä huolehtimaan 7-vuotiaasta yön yli. Ja olis varmaan osannut soittaa jollekin läheiselle jos olisi tullut jotain ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni juuri 15-vuotias on sopivan ikäinen "vahtimaan" yöt yli 5-vuotiaita sisaruksiaan kotona, jos niitä on kohtuullinen määrä.
Jotta pääset ryyppäämään ja persettä jakamaan.
Vierailija kirjoitti:
Hän oli tekoaikaan 14-vuotias, ei 15-v. Äiti oli lähtenyt dokaamaan, kertomansa mukaan setvimään riitaa miesystävän kanssa, ollut koko yön pois ja aamulla tukistanut tytärtään.
Uutisen mukaan tekoaikaan 15 v, tukistus tapahtui 14 v, syyteoikeus tukistuksesta vanhentunut.
Höpsistä töppöseen. Minun pikkusisko oli 8, kun hän jäi vastuuseen vielä pienemmästä siskosta, joka oli vauva. Hyvin osasi. Minua ei vastuutettu, vaikka olin 10, koska olin autisti. Äiti ei tosin lähtenyt baariin vaan asiallisiin menoihin. Hyvin me osattiin pienempiä hoitaa kun oli opetettu.
Vierailija kirjoitti:
No tämä selittää paljon. Kun lapset ovat jäämässä meillä kotiin yön tai vklp yli, varmistetaan eka että asia on heille ok, sitten käydään kaupassa ostamassa ruokiin raaka-aineet ja saavat itse pitkälti valita kunhan kyseessä on oikea ruoka eikä roskaruokaa. Lisäksi vastuualueelle kuuluu kissan hoitaminen. Eipä ole kertaakaan ollut ongelmia, mutta tässä aloituksen tapauksessa lapsilla on hädintuskin ollut siis edes ruokaa kaapissa.
8v.