Pankin mielestä minun palkalla ei pysty maksamaan 900€/kk asuntolainaa, joten maksan jatkossakin 1400€/kk vuokraa
Kommentit (19)
Pankki ei yleensä katso vain sitä, että “selviätkö nykyisestä kuukausierästä”, vaan sitä kestääkö taloutesi myös korkojen nousun, työttömyyden, yllättävät menot ja pankin stressitestit.
säästät enemmän.. pankki katsoo kokonaiskuvaa ja menojasi.. jos ei jää nytkään mitään säästöön, niin pankki katsoo, ettet pysty noin korkeaan lainanlyhennykseen, kun lainan päälle tulee asumisen muut kulutkin.
muuta halvempaan asuntoon, säästä enemmän…
itse säästin 15v ennen kuin ostin asunnon eikä pankin kanssa ollut mitään ongelmia saada lainaa.
Maksoin ASo asunnosta 950 € kiskurivuokraa. Vaihdoin osakkeeseen. Nyt menee vastikkeisiin ja lainanhoitoon 700€
Just joo. Onneksi olen asunut koko elämäni alle 500 vuokralla. Rahaa on säästössä paljon. Ei ole tehnyt mieli ostaa asuntoa yksin joten mielummin rahaa tilillä kuin että ne menisi pankille lainaan.
Suosittelisin muuttamaan vähän edullisempaan, jos suinkin mahdollista. Näin saat rahaa säästöön ja saat jollakin välillä hyvän pesämunan asunnon ostoon. Kyllä pankkia kiinnostaa sekin että elätkö kädestä suuhun vai saatko jotain säästöönkin.
Ap minkäkokoisessa asunnossa olet nyt vuokralla 1400€/kk ? Varmastikin pääkaupunkiseudulla?
Provohan tämä on. Jos vakuudet puuttuvat eikä stressitesti mene läpi niin lainaa ei heru.
Kysy muista pankeista. Aina noita hankalia pankkeja löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Onneksi olen asunut koko elämäni alle 500 vuokralla. Rahaa on säästössä paljon. Ei ole tehnyt mieli ostaa asuntoa yksin joten mielummin rahaa tilillä kuin että ne menisi pankille lainaan.
Mitä? Siis mieluummin lainaat isot rahasi pankille, kuin otat itse pankilta lainaa, että saisit kerrytettyä omaisuutta. Eli lainaat pankille mieluummin, kun ostat oman asunnon?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan järjetön vuokra jo
Pyh, ihan 3h normikämpän vuokra espoossa. Tai uudehko rotankolo merinäköalalla kantakaupungissa.
Ostaa pienemmän asunnon? Myy sen myöhemmin ja vaik vaihtaa isompaan. Toi vuokra on tosi iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan järjetön vuokra jo
Pyh, ihan 3h normikämpän vuokra espoossa. Tai uudehko rotankolo merinäköalalla kantakaupungissa.
1400,- on ihan normivuokra kehä 3:n kupeessa baltialaisten tekemästä 62m2 korttitalo 10v vanhasta 3h+s rivarista.
kestääkö pankki itse painetestiä?
muuten eräällä jolla on myös vakuutusbusinesta, tuli takkiin hieman sijoittamisessa.
Asutko PK-seudulla? Tyyliin pannukomero parvisängyllä + wc, 18 m2?
Meillä pankin laskennalliset menot meidän kokoiselle perheelle oli varmaan tuplasti meidän tulot. Tuijotin haavi auki niitä lukuja ja totesin, että voivat tutustua meidän tiliotteeseen ja itse todeta, että ei todellakaan kuluteta tuollaisella ökymeiningillä. Ei irronnut ns.isosta pankista lainaa, ihan samoilla laskelmilla pienemmän tutun paikkakunnan pankista saatiin laina, joka maksettiin ylimääräisten lyhennysten avulla alle puolessa laina-ajassa kokonaan pois. Että kannattaa ehkä kysyä useammasta pankista ja laittaa faktaa paperille, että miten on aiemmat vuodet taloutta hoitanut ja miten rahat on riittänyt.
Nyt on lainansaanti tiukilla kaikilla. Ja kannattaa myös tarkoin miettiä, kannattaako omistusasuminen. Korot tulevat kesäkuussa taas nousemaan, ja kuka tietää milloin nousu loppuu. Me maksamme jo lähes 1000€/kk omasta enemmän, kuin maksaisimme vuokralla. Saisimme myös muulla sijoittamisella tuolle erotukselle paljon paremman tuoton: nyt asuntomme arvo vain laskee ja laskee, eikä se nouse todennäköisesti ainakaan vuosikymmeneen takaisin sille tasolle, millä sen ostimme.
Asunnossa on muitakin kuluja kuin lainanhoitokulut.