Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS; Hyvinvointialueen työntekijöitä on alettu salakuvata asiakkaiden kotona

Vierailija
09.05.2026 |

Miksi pitää kiusata ihmisiä, jotka yrittävät auttaa teitä?

Kommentit (128)

Vierailija
21/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako opetusta kuvata?

Vierailija
22/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka puolustatte salaa kuvaamista, oletteko samaa mieltä edelleen, jos olisitte itse kuvaamisen kohteena?

Kaupan kassat ovat töissä jatkuvan valvonnan alaisina.  Ei se sen kummempaa ole

Kaupoissa valvontaa tekee kauppa, ei asiakkaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltaisi enää mennä asioimaan lastensuojeluun ilman omaa tallennetta asioinnista. En ihmettele kuvaamistakaan.

Vierailija
24/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun sosiaalityöntekijät kävivät, pyysivät lupaa nauhoittaa keskustelut.

Miksi tallennus oikeus olisi pelkästään heillä?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä se muka haittaisi jos on turvakamerat kotona kuvaamassa ja omaiset voisivat tarvittaessa nähdä miten menee omaisella?

Tuostahan ei ole kyse nyt. Turvakamerat ja varoitus niistä on ihan eri juttu. Vähän kuin virastoissa sun muissa on jo muutenkin.

Mä olen kyllä  samaa mieltä SALAkuvaamisesta. Mutta edelleen ihmettelen, miten joku tekee työnsä huonommin silloin, jos kukaan ei ole näkemässä. Näen tässä myös sellaisen hyvän puolen, että ei ne kaikki kotihoidon asiakkaat mitään kilttejä ja leppoisia vanhuksia ole. Voisi olla ihan sen hoitajankin kannalta hyvä, että kameravalvonnasta näkyisi, miten aggressiivinen tai muulla tavoin  hankala tapaus hoidettava on. Asiakkaan intimiteettisuoja on mulla se, mikä vähän huolestuttaa. Että ei siis pitäisi olla mitään valvontaa vessassa tai kylpyhuoneessa. Vanhus saattaa myös käyttäytyä ihan eri tavoin sen mukaan, kuka hänen luonaan käy. Yhden kanssa kaikki sujuu kuin onnellisissa elokuvissa ja toisen kanssa taas on pelkkää vastaanhangoittelua. 

Vierailija
26/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiset eivät voi tietää, minkälaista väkeä heidän omaistaan käy hoitamassa. Edelleenkin palkataan hyvinvointialueille esim. esilletulleista paiskauksista huolimatta tätä väkeä. Kameravalvonnalla kaikki vanhukset olisivat paremmassa turvassa kaikenlaiselta väkivallalta ja paiskauksilta. 

Vierailija
27/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaaminen pitäisi ottaa yleisempään käyttöön. Monet todella huonokuntoiset asuvat kotonaan. Valvontakameroiden avulla läheiset voivat helposti tarkistaa, että kaikki on kunnosssa. Nyt kun vanhusten määrä on lisääntymässä, niin etävalvonnalla voidaan taata turvallisempi asuminen. Tietysti kuvaamisesta täytyy ilmoittaa.

Vierailija
28/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako opetusta kuvata?

Koululuokkiin myös kamerat ja päiväkoteihin.

Vierailija
29/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka puolustatte salaa kuvaamista, oletteko samaa mieltä edelleen, jos olisitte itse kuvaamisen kohteena?

En tiedä, onko se salaa kuvaamista, kun portinpielessä on kyltti, jossa kuvaamisesta kerrotaan. Kaksi varasta on saatu kiinni sillä, että mummolassa on valvontakamerat. Jokainen oveenkoputtaja kun ei ole ihan laillisilla asioilla. 

Enkä oikein ymmärrä, mitä salaista kotiin tulevat hoitajat tekevät, jos heitä ei saa kuvata. Ei se lääkkeiden tuominen ja tikkienpoisto niin salaperäisiä asioita ole, että niiden kuvaaminen on loukkaavaa.

Enkä oikein ymmärrä, mikä ero on juridisesti sillä, että kuvaan hoitajia kotonani verrattuna siihen, että hyvinvointialue kuvaa vanhuksia näiden kotona. Molemmissa tapauksissa vedotaan turvallisuuteen, mutta vain kodissa asuvaa saisi kuvata?

Vierailija
30/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotonansa saa kuvata, omia keskusteluja nauhoittaa. itse ja kaverit nauhoittaa kaikki työvoima,kela jne viranomais tapaamiset.oikeusturvan takia.usein virkailija vittuilee estoitta kun luulee ettei ole vastuuta mistään. olen hiljaa ja nauhuri nauhoittaa. tulevaisuutta varten oma turva ja oikeusturva asia kunnossa.....

taloyhtiössä on kamera valvonta.ilkivalta loppui heti kun tuli kamera.....

omaiset laittakaa sisälle kyltti että kamera valvonta ja jo eteiseen varoitus kamerasta.huijarit ja kotiin tunkeutujat estyy.vaikkei edes olis kameraa.....

Vierailija
31/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoito on maksullista, hoidettava maksaa sen itse. 

Vierailija
32/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaamisen ansiosta on saatu kiinni varastelevia kotihoitajia! Näitä on ollut ihan mediassakin. 

Vierailija
33/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hoidat työsi asiallisesti, niin miksi kuvaaminen on sinulle ongelma? On kaupoissakin ja monissa muissakin työpaikoissa valvontakamerat. 

Vierailija
34/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoidat työsi asiallisesti, niin miksi kuvaaminen on sinulle ongelma? On kaupoissakin ja monissa muissakin työpaikoissa valvontakamerat. 

Jos et ole rikollinen, mihin tarvitset yksityisyyttä?

Vierailija
35/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä yksityisyyttä tarvitset toisen ihmisen kotona? Yritäpäs nyt selittää kantasi. 

Vierailija
36/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on. Monia maksullisia olen pannut.

Vierailija
37/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo pitkään toivonut, että sote-alalla äänitettäisiin kaikki puhelut ja videoitaisiin kaikki palaverit ( kotikäynnillä/toimistotapaamisilla). Tämä olisi kaikkien oikeusturvan kannalta paras ratkaisu. Jos asia menisi oikeuteen ratkaistavaksi olisi tallenteet käytössä eikä sana sanaa vastaan. 

Terveisin,

sosiaalityöntekijä yli 20 vuoden työkokemuksella

Vierailija
38/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä yksityisyyttä tarvitset toisen ihmisen kotona? Yritäpäs nyt selittää kantasi. 

Asiakkaan kanssa käydään usein luottamuksellisia ja vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvia keskusteluita. Joskus autetaan hiukan enemmän kuin mitä palveluun oikeasti kuuluisi. Lisäksi psykologinen kuorma, joka seuraa tiedosta että on valvonnan alla. 

Vierailija
39/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Miten niin kiusata? Olin aikoinaan muutaman kuukauden Vantaan kaupungilla kotisairaanhoitajana eikä mua olisi haitannut yhtään, vaikka asiakkaan kotona olisi ollut valvontakamera.  Kysehän on kuitenkin asiakkaan kodista eikä hoitajan kodista. 

Koska olet lammas, taivut kaikkeen fasismiin kiltisti.

Vierailija
40/128 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona saa kuvata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme