HS; Hyvinvointialueen työntekijöitä on alettu salakuvata asiakkaiden kotona
Miksi pitää kiusata ihmisiä, jotka yrittävät auttaa teitä?
Kommentit (128)
On merkittävä ero siinä, kuvaako työntekijää työnantaja vai kuka tahansa sekoboltsi. Jos en voi luottaa siihen, ettei materiaalia julkaista jossain ylilaudalla mustamaalaamistarkoituksella niin en aio mennä kohteeseen, jossa kuvataan. Hoitakoot omaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tallentavasta kameravalvonnasta on ilmoitettava näkyvästi. Muuten nauhoite ei kelpaa oikeudessa.
Tottakai näin. Kyltti heti näkyvissä kun astuu ovesta sisään. Täällä kuvataan. Jos hoitaa vain työnsä asianmukaisesti niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
Ei vaan kyltti pitää olla oven ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka puolustatte salaa kuvaamista, oletteko samaa mieltä edelleen, jos olisitte itse kuvaamisen kohteena?
Jos hoidat työsi asiallisesti, niin miksi kuvaaminen on sinulle ongelma? On kaupoissakin ja monissa muissakin työpaikoissa valvontakamerat.
Jos et ole rikollinen, mihin tarvitset yksityisyyttä?
Mitä yksityisyyttä tarvitset toisen ihmisen kotona? Yritäpäs nyt selittää kantasi.
Asiakkaan kanssa käydään usein luottamuksellisia ja vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvia keskusteluita. Joskus autetaan hiukan enemmän kuin mitä palveluun oikeasti kuuluisi. Lisäksi psykologinen kuorma, joka seuraa tiedosta että on valvonnan alla.
Minullekin tulee psykologista kuormaa siitä että ruokakaupassa asioidessani minua kuvataan monesta eri kulmasta ja päälle vielä tekoäly analysoi ovatko liikeratani epäilyttäviä. Samoin kun soitan esimerkiksi hyvinvointialueelle, Kelaan tai muuhun julkiseen virastoon, puheluni lähes poikkeuksetta tallennetaan. Kuitenkaan minulla ei ole vaihtoehtoa kieltäytyä tai jäisin palvelua vaille, enkä usko saavani terveydenhuollostakaan Ketipinoria kummempaa apua stressiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä se muka haittaisi jos on turvakamerat kotona kuvaamassa ja omaiset voisivat tarvittaessa nähdä miten menee omaisella?
Sosiaalityöntekijänä toisinaan kuvataan. Eikä se vielä niin vituta. Mutta kun ne editoi niitä filmejään ja yrittävät vääntää puheet ihan toisin, kuin miten ne on alunperin sanottu.
Äänitä ja kuvaa myös itse.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka puolustatte salaa kuvaamista, oletteko samaa mieltä edelleen, jos olisitte itse kuvaamisen kohteena?
Oletko tullut ajatelleeksi, että kymmenettuhannet, jotka kaupassa on töissä, niin heitä kuvataan koko työaikansa mittaisesti. Ei heitä, vaan ympäristöä, jossa toimivat. Sama hoitajilla tässä tapauksessa, mutta rajoitetummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monta tapausta, jossa hoitaja on varastanut lääkkeitä tai rahaa, joten on vain järkevää asentaa kameroita. Oma ongelma, jos tekemiset eivät kestä tallentamista.
Ihan varmasti tiedät
Näin on, niistä on tullut myös tuomioita kuten pitääkin.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaaminen pitäisi ottaa yleisempään käyttöön. Monet todella huonokuntoiset asuvat kotonaan. Valvontakameroiden avulla läheiset voivat helposti tarkistaa, että kaikki on kunnosssa. Nyt kun vanhusten määrä on lisääntymässä, niin etävalvonnalla voidaan taata turvallisempi asuminen. Tietysti kuvaamisesta täytyy ilmoittaa.
Mutta puhtaasti ja vain vanhuksen itsensä valtuuttamana. Eikä mitään saa ehdollistaa niin, että käytäntö pakottaa siihen palvelun saadakseen. Yksityisyys on arvo, ja se on sitä iän karttuessakin. Poikkeus voi olla vain laajoista kognitiovajeista kärsivien kohdalla, joiden sijaan päätöksen tekee "uskottu mies" tai muulla nimellä siihen valtuutettu.
Kotirauha ja yksityisyyden suoja syntyy kun et ole julkisessa tilassa.
Esimerkiksi jos sinulla on kamera kotona ja lainaat kotiasi toiselle syyllistyt salakatseluun joko yksityisyyden loukkaamisen tai kotirauhan rikkomisen kautta.