Toista tutkintoa voi olla mahdotonta päästä opiskelemaan!
Ymmärrän ajatuksen ensikertalaisuuskiintiöiden takana, mutta mielestäni niiden koossa suhteessa ei-ensikertailasten kiintiöön on menty jo vähän kohtuuttomuuksiin. Haaveilin alasta, jolle on muutenkin todella vaikea päästä, mutta kyllähän se vähän turhauttaa, kun ei-ensikertalaisia otetaan sisään tasan kaksi - yksi papereilla ja yksi pääsykokeilla. Papereiden perusteella jäin kolmanneksi, pääsykokeissa toiseksi.
Ylioppilastutkinnon pistemääräni oli 179, kun ensikertalaisten alin sisäänpääsyyn oikeuttanut pistemäärä oli 142. Pääsykokeissa ensikertalainen pääsi sisään vielä 370 pisteellä - omat 406 eivät riittäneet.
Ja kyseessä oli vielä ns. monimuoto-opintoina suoritettavat opinnot, jossa oppilaitoksen sivuilla oikein kerrotaan, miten niitä voi tehdä myös työn ohessa... No syksyllä uudestaan - ja tarvittaessa sitten taas ensi keväänä myös. Onneksi on se yksi tutkinto ja työpaikka taskussa, niin on varaa yrittää useampaan kertaan. Mutta eipä käy kateeksi ne, jotka ovat valinneet väärän alan heti alkuunsa, tai ovat valmistuneet aikanaan alalle, josta ei enää töitä löydy. Vaihda siinä alaa ja kouluttaudu työvoimapula-alalle maata pelastamaan, kun mihinkään ei käytännössä pääse sisään edes hyvillä papereilla ja osaamisella.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Maksamalla saa tutkinnon, on saanut jo kauan AMK:sta polkuopintoja suorittamalla. Tätähän kaavaillaan nyt myös yliopistojen puolelle. Polkuopinnoista ei saa opintotukea, joten se sopii mainiosti työssäkäyvälle, joka haluaa vaihtaa alaa.
Polkuopinnoista ei saa tutkintoa. Ne pitää suorittaa todella hyvin niin ehkä voi päästä tutkinto-opiskelijaksi. Polkuopinnot ei takaa sitä, että pääsee tutkinto-opiskelijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksamalla saa tutkinnon, on saanut jo kauan AMK:sta polkuopintoja suorittamalla. Tätähän kaavaillaan nyt myös yliopistojen puolelle. Polkuopinnoista ei saa opintotukea, joten se sopii mainiosti työssäkäyvälle, joka haluaa vaihtaa alaa.
Polkuopinnoista ei saa tutkintoa. Ne pitää suorittaa todella hyvin niin ehkä voi päästä tutkinto-opiskelijaksi. Polkuopinnot ei takaa sitä, että pääsee tutkinto-opiskelijaksi.
Olen itse suorittanut sekä AMK:n että YAMK:n aloittaen polkuopinnoilla. En nyt hirveästi nähnyt ongelmaa suorittaa ne ekan vuoden opinnot, niin että keskiarvo on yli 3. (Se oli siis se raja). Kyllä motivoitunut ne paperit saa aivan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse suorittanut sekä AMK:n että YAMK:n aloittaen polkuopinnoilla. En nyt hirveästi nähnyt ongelmaa suorittaa ne ekan vuoden opinnot, niin että keskiarvo on yli 3. (Se oli siis se raja). Kyllä motivoitunut ne paperit saa aivan varmasti.
Niin mä kyllä huomautin siitä, että polkuopinnoista ei saa tutkintoa. Eikä kaikki vain yksinkertaisesti voi päästä polkuopintojen kautta tutkinto-opiskelijaksi vaikka olisi kuinka motivoitunut. Realismia nyt taas peliin kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mä kyllä huomautin siitä, että polkuopinnoista ei saa tutkintoa. Eikä kaikki
En kyllä yhtään ymmärrä, että miksi joku opintonsa maksanut suorittaisi opintonsa niin huonosti, ettei erillishaussa pääsisi tutkinto-opiskelijaksi. No, ehkä niitäkin sitten on🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mä kyllä huomautin siitä, e
Voi luoja. Et sitten millään näytä ymmärtävän asiaa. Jos paikkoja on esim. viisi niille jotka ovat opiskelleet polkuopinnoissa ja näitä polkuopiskelijoita on vaikkapa 10 niin millä matematiikalla kaikki nämä pääsevät tutkinto-opiskelijoiksi? Ei ole kyse siitä, että olisi opiskellut huonosti vaan kyse on siitä, että paikkoja ei vain ole kaikille. Jumaliste mulla sitten ottaa järkeen ihmiset jotka ei tajua edes tällaisia yksinkertaisia asioita. Ratakisko loppuu tuollaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja vaan itsellesi. Ihan jokainen vuoden polkuopinnot suorittanut on oikeutettu saamaan sen tutkinto-opiskelupaikan, kun vaan on se keskiarvo ollut tarpeeksi hyvä, yleensä 3 ja suorittanut tarvittavat opintopisteet. Polkuopinnoissa ollaan ihan siinä ns. samalla luokalla kuin kaikki tutkinto-opiskelijatkin ja tehdään samat kurssit. Eli mikään ei muutu 2. vuotena.
Taitaa mennä nyt niin että voi toki lähteä opiskelemaan joko omalla rahalla tai velkarahalla että pääsee kortistoon. Voi Suomi mihin olet mennyt.
Amk:n käyneet luuserit tappelee. Yksi luuseri on joutunut maksamaan osan opinnoista, että pääsi edes opiskelemaan. Toinen luuseri raivoaa.
tulevaisuudessa voit lukea toisen tutkinnon mutta ainoastaan rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Niissäkin on kiintiöt/kovat vaatimukset arvosanoista.
Mua kiinnostaisi moni avoimen amk:n ja yliopiston kurssi, mutta ei ole rahaa niihin. Joitakin ilmaisia kursseja olen onnistunut löytämään.
No ei kyllä pääse joka alalla kaikki polku opiskelijat sisälle. Vaikka keskiarvo riittäisi. Vain tietty määrä otetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep ei se keskiarvo 3 hirveän vaikea ole kun +90% on chatgpt tutkintoja nykypäivänä, oli kyseessä sitten yliopisto tai amk
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä pääse joka alalla kaikki polku opiskelijat sisälle. Vaikka keskiarvo riittäisi. Vain tietty määrä otetaan.
No kerropa ala, jossa näin muka on.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä yhtään ymmärrä, että miksi joku opintonsa maksanut suorittaisi opintonsa niin huonosti, ettei erillishaussa pääsisi tutkinto-opiskelijaksi. No, ehkä niitäkin sitten on🙄
Olen ollut vastuussa yliopistojen sisäänotoista muutamana vuonnaja ouhun nyt siitä, enkä tarkkaan tiedä, miten homma on AMKin puolella, mutta: ainakin meillä erillishaussa polkuopintojen/avoimen väylän kautta otetaan tutkinto-opiskelijoiksi määrätty, melko pieni määrä opiskelijoita - ei suinkaan kaikkia tietyn keskiarvorajan ylittäneitä, vaan yleensä 1-2 parasta tai ensin hakenutta jollain perusteella motivoituneinta. Niin että jos jonain vuonna on vaikka 3 tai 4 motivoitunutta hakijaa erillishaussa, niin kyllä heistä osalta suoritus jää niin huonoksi, ettei sillä pääse sisään. Kun se ei tosiaaan ole mikään tietty raja, jonka yli kiipeämällä pääsee sisään, vaan se raja vaihtuu joka vuosi sen mukaan, kuinka paljon ja millaisia muita hakijoita hakee.
Tämä tietysti johtuu siitä, että meillä ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi opettajia opettamaan sellaista määrää opiskelijoita, joita tulisi jos kaikki halukkaat otettaisiin. Eikä opetusministeriö aio antaa rahaa lisäopettajiin.
Ihan vain, että ymmärsin oikein.
"Haaveilin alasta, jolle on muutenkin todella vaikea päästä, mutta kyllähän se vähän turhauttaa, kun ei-ensikertalaisia otetaan sisään tasan kaksi - yksi papereilla ja yksi pääsykokeilla." Ja sitten oli vielä maininta monimuotototeutuksesta.
Tyyppi tietoisesti hakee vaikeasti päästylle alalle, hakee vielä paikkaa mihin pääsee 2 ihmistä, näinkin ei-niin-yleiseen-tai-itsestäänselvään toteutukseen. Toteaa, että voi olla mahdotonta päästä opiskelemaan toista tutkintoa kun ei olla valmiita tekemään kompromisseja, että pääsee opiskelemaan.
Jep, systeemissä on vika, ei sinussa.