Mitkä eläkeikäisten tavat hämmästyttävät teitä?
Katoavia suomalaisia tapoja pohdin tässä.
Vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla, ja heillä on ehdoton joka kesäinen rituaali käydä mansikoiden itsepoimminnassa. Tuoreita mansikoita on ämpäritolkulla, ja loppupäivä käytetään siihen, että mansikat viipaloidaan ja pakastetaan. En käsitä tätä. Halvemmaksi tulisi ostaa pakasteena tarvittaessa. Tämä ei ymmärtääkseni ole vain minun vanhempien tapa, vaan hyvin yleistä tässä ikäryhmässä.
Toinen hauska tapa on tehdä omenapiirakka omista omenoista. Piirakkaa tehdään aivan liikaa, ja toki se menee säilöön pakkaseen. Tämä pakastamisvimma on minusta hauska. Minulla ei ole pakkasessa juuri mitään muuta kuin jäätelöä, kaupan herneitä ja mansikoita.
Kommentit (459)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vimmattu verhojen vaihtelu. Kevätverhot, talviverhot, jouluverhot. Mikään ei koskaan sovi sisustukseen, mutta vaihdella pitää.
Ikkunanpesu on myös hurja juttu. Niiden pesemistä mietitään ja suunnitellaan, pesemättömyyttä voivotellaan, kysellään jokos olet ikkunasi pessyt... Ja tämä usein liitettynä huonoon hygieniaan ja siisteystasoon.
Älä yleistä.
Yleistäminen kuuluu tämän ketjun jutun juoneen....
Mistä tulikin mieleen uusi tapa, loukkaantuminen ja kaiken ottaminen henkilökohtaisesti. Itse olen milleniaali. Paljon on ollut juttua myös milleniaaleista, mutta ei me yleensä ryhdytä riehumaan tyyliin "minä en ainakaan ja älä sinä rupea yleistämään"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HAssu tapa on se että kaikkialla ollaan puoli tuntia etuajassa. Jos markkinat alkaa kl.10 niin siellä ollaan 9.30 ostoksilla.
Juu ja kauppojen ovien takana hakkaamassa aina ennen avautumisaikaa. Vaikka kaupat avaisivat ovensa jo 06:00, sittenkin siellä olisi eläkeläiset jonossa tenat märkinä ja naamat lasiin lintattuina odottamassa.
En ole hereillä noin aikaisin, enkä tarvitse tenoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen 81. Nousen seitsemältä ottamaan yhden lääkkeen ja takaisin sänkyyn. Yhdeksältä aamukahville. Kaupassa n. 13 -15. En juo, lottoa, pesetän ikkunat, pakastan itse, laitan rupkaa ja sitäkin pakastimessa valmiina. En istu kauppojen penkeillä. Maksan pankkikortilla. En käy terveyskeskuksessa. Mitäs muuta?
Ja et myöskään tunnista yhtään mainituista asioista liittyen ikäluokkaasi?
Vierailija kirjoitti:
Olen 81. Nousen seitsemältä ottamaan yhden lääkkeen ja takaisin sänkyyn. Yhdeksältä aamukahville. Kaupassa n. 13 -15. En juo, lottoa, pesetän ikkunat, pakastan itse, laitan rupkaa ja sitäkin pakastimessa valmiina. En istu kauppojen penkeillä. Maksan pankkikortilla. En käy terveyskeskuksessa. Mitäs muuta?
Minulla ei myöskään ole ikkunaverhoja ollenkaan. Ja en tuijota julkisissa ihmisiä koska en kulje julkisella. Enkä hermostu muista ihmisistä kassajonossa niinkuin nuoremmat. Paremmat hermot kai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vimmattu verhojen vaihtelu. Kevätverhot, talviverhot, jouluverhot. Mikään ei koskaan sovi sisustukseen, mutta vaihdella pitää.
Ikkunanpesu on myös hurja juttu. Niiden pesemistä mietitään ja suunnitellaan, pesemättömyyttä voivotellaan, kysellään jokos olet ikkunasi pessyt... Ja tämä usein liitettynä huonoon hygieniaan ja siisteystasoon.
Älä yleistä.
Yleistäminen kuuluu tämän ketjun jutun juoneen....
Mistä tulikin mieleen uusi tapa, loukkaantuminen ja kaiken ottaminen henkilökohtaisesti. Itse olen milleniaali. Paljon on ollut juttua myös milleniaaleista, mutta ei me yleensä ryhdytä riehumaan tyyliin "minä en ainakaan ja älä sinä rupea yleistämään"
Jos sanoo "älä yleistä" niin se on riehumista. Ok.
Vierailija kirjoitti:
Jos tahdon laittaa kaurapuuroon mustikoita, mansikoita tai vadelmia on kiva kun niitä on kotona suunnilleen annoskokoon pakastettuna.
Jos tahdon poimia tai ostaa tuoreina ja pakastaa itse miksi se ketään haittaisi?
( omilleen muuttanut lapsenlapsi kysyi onko sulla mummo marjojs ja kasasi isomman pakastekassin kylmäkallen kanssa tyytyväisenä kun sai.)
Ei ole kyse siitä että se ketään haittaisi. Tässä ketjussa ihmetellään eläkeikäisille tyypillisiltä tapoja jotka tuntuu ehkä vähän hassuilta.
Olen itse 55v. ja minäkin kerään marjoja ja sieniä, mutta määrät on aika pieniä verrattuna siihen mitä äidillä on. Minusta hänen pakastamansa määrät on hassuja, varsinkin kun se toistuu rikkoontumattomana kaavana toista vuosikymmentä. Marjoja (ja kaikkea muutakin) on aina liikaa. Pakastimen täysinäisyyttä tuskaillaan mutta ei sen pinta koskaan laske kun uutta tulee aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja et myöskään tunnista yhtään mainituista asioista liittyen ikäluokkaasi?
Jonkun vanhemmat boi olla mitä tahansa mutta kai ditä on turha lapsellisesti yleistää. En minökään väitä jakkkien mummujen olevan kaltaisiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jogurttipurkit. Tämä on klassikko, mutta kyllä ne mua hämmästyttää. Kerran kysyin anopilta, että mihin tarkoitukseen hän niitä kerää. Hän haki malliksi yhden, täytti vedellä ja hörppäsi, tiskasi, kuivasi ja vei sen takaisin purkkitorniin. Kehui, että niistä on niin näppärä hörpätä ohi mennessään. En uskaltanut kysyä, miksi mikään niistä juomalaseista ei käynyt, joita kaapit on täynnä.
Meillä ostetaan jugurtit lasipurkeissa ja kun purkki tyhjenee, niin pannaan kierrätysroskikseen. Viilipurkit ym. pannaan myös kierrätysroskikseen. Kaikki kotona syntyvät jätteet pannaan niille tarkoitettuihin roskiksiin. Ei niitä kerätä kotiin.
Minkä merkkistä jugurttia myydään lasipurkeissa? Ei ole ikinä sattunut kohdalle.
Vastaisitko, olen kiinnostunut.
Pärjääminen. Vaatetta laitetaan päälle aina vain sen verran että "näillä pärjää". Oikeasti lämpimiä esim. merinovillakerrastoja, paksuja untuvatakkeja, todellisia tavikenkiä käytetään oudon vähän. Talvikenkinä saattaa olla helpostikin sellaiset joita tänäpäivänä pidetään ennemminkin syyssaapikkaina. Pukeutuminen nimittäin on muuttunut valtavasti, ja talvipukeutuminen on yleisesti ottaen todella paljon lämpimämpää nykyään.
Täytin viikko sitten 80v ja tunnistan osan esitetyistä käytömalleista muiden ikäihmisten kohdalla, mutta emme ole suinkaan kaikki samaa maata. Olen kyllä ihmetellyt muutaman nuoren kohdalla sitä, että pitää tilata paperilehti vaikka valitetaan rahan niukkuudesta. Itse olen tilannut digiversion jo yli 10 vuotta ja hinta on noin kolmannes paperiversiosta. Tarjouksia on saatavilla. Kun eläkeikä alkoi, päätin että en enää äänestä myös eläkeikäisiä ( yli 65v ) eduskuntaan eikä myös kunnanhallintoon. Presidenttiä kyllä äänestin ja onkin poikkeus. Suosittelen samaa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo aivan järjetöntä vanhojen elämä, toista se teillä nuorilla. Miksi vaivautua töitä tekemään tai kaupassa käymään, omppuja kerämään ja leipomaan. Makoillaan sängyssä, raahaudutaan ruokajnoihin ja raportoidaan tänne kuinka saatiin taas pelkkää paskaa.
Onkohan pinna nyt pikkasen kireällä? Ei tämä kritiikkiä ollut, vaan kummallisia tapoja nuoren näkökulmasta.
Minä ainakin ennemmin käytän aikani liikuntaan retkeillessä enkä halua pysähtyä poimimaan marjoja muutamaa enempää. Miksi tämä on niin tärkeä ja jopa pakonomainen tarve pakastaa kaikkea mahdollista?Itsetehty ruoka versus teollisesti valmistetut. Ihanko totta joku ihmettelee miksi joku tekee ruokaa kotona?
Kysymys oli marjoista jotka on pakko änkeä pakastimeen. Kotimaisia pakastemarjoja saa kaupasta, eivät ne mitenkään teollisia ole. Tällä ei ole yhtään mitään tekemistä ruoanlaiton kanssa. Aloittaja muutenkin kirjoitti mansikoiden keräämisestä itsepoimintana. Ovat muuten aika kalliita tuoreina, ja kotona ne lykätään pakastimeen. Tulee aika kalliita pakastemarjoja.
Kun itse poimii marjat, niin voi olla ihan varma laadusta ja puhtaudesta.
Kyllä niissä itse poimituissa metsämarjoissakin on hirvien ja myyrien ym. kuset ihan samoin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksavat velkansa ja velvoitteensa säntillisesti, vaikka tulot on pienet ja tuskin ketään eläkeläistä on ulosotossa.
Minä tunnen paljon luottotaidottomia eläkeläisiä. Kymmenen lehtitilausta, täyskasko autolle jota he eivät enää voi ilman korttia ajaa, mökin kulut... Ja myös lottoaminen isoilla summilla!
Ruoasta, vaatteista, vedestä ja sähköstä kyllä nipistetään, mutta todellisille isoille kuluille ei tajuta tehdä mitään.
Luottotaidoton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HAssu tapa on se että kaikkialla ollaan puoli tuntia etuajassa. Jos markkinat alkaa kl.10 niin siellä ollaan 9.30 ostoksilla.
Juu ja kauppojen ovien takana hakkaamassa aina ennen avautumisaikaa. Vaikka kaupat avaisivat ovensa jo 06:00, sittenkin siellä olisi eläkeläiset jonossa tenat märkinä ja naamat lasiin lintattuina odottamassa.
Juurihan täällä aiemmin väitettiin, että he ovat kaupassa iltapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjanpoiminta ja pakastaminen ja pakkosyöminen pakastimesta ovat täysin järjettömiä, turhia tärkeilyhommia.
Mikä oliisi omasta mielestäsi järkevämpi tapa?
Ehkä tuossa oli ennemmin kyse siitä määrästä, pakastimissa on joillain marjoja niin paljon että niiden syömisestä tulee monen kuukauden projekti, "pitää saada syötyä marjat pois."
Totta hitossa se on monen kuukauden projekti. Ne on kerätty koko talveksi, ei kerralla syötäväksi. Me syömme joka aamu n. 2 dl marjoja/nenä, mustikoita, puolukoita, vadelmia tai hilloja. Karpaloista keitetään soppaa puuron kanssa.
Rahkasta ja jugurtista kyseleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjanpoiminta ja pakastaminen ja pakkosyöminen pakastimesta ovat täysin järjettömiä, turhia tärkeilyhommia.
Mikä oliisi omasta mielestäsi järkevämpi tapa?
Ehkä tuossa oli ennemmin kyse siitä määrästä, pakastimissa on joillain marjoja niin paljon että niiden syömisestä tulee monen kuukauden projekti, "pitää saada syötyä marjat pois."
Totta hitossa se on monen kuukauden projekti. Ne on kerätty koko talveksi, ei kerralla syötäväksi. Me syömme joka aamu n. 2 dl marjoja/nenä, mustikoita, puolukoita, vadelmia tai hilloja. Karpaloista keitetään soppaa puuron kanssa.
Niinpä. Ihmettelen näitä kommentteja. Kerään pakastimen täyteen marjoja, jotta minulla olisi koko loppusyksyksi, talveksi, kevääksi ja alkukesäksi riittävästi marjoja puuroon, smoothieen, leivontaan jne. Syön paljon kotimaisia marjoja, vähemmän kalliita kaukomailta tuotuja hedelmiä. En ole eläkeikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan täällä aiemmin väitettiin, että he ovat kaupassa iltapäivällä.
Me eläkeläiset olemme kaupassa aamusta iltaan. Haitolla osataan olla aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo aivan järjetöntä vanhojen elämä, toista se teillä nuorilla. Miksi vaivautua töitä tekemään tai kaupassa käymään, omppuja kerämään ja leipomaan. Makoillaan sängyssä, raahaudutaan ruokajnoihin ja raportoidaan tänne kuinka saatiin taas pelkkää paskaa.
Onkohan pinna nyt pikkasen kireällä? Ei tämä kritiikkiä ollut, vaan kummallisia tapoja nuoren näkökulmasta.
Minä ainakin ennemmin käytän aikani liikuntaan retkeillessä enkä halua pysähtyä poimimaan marjoja muutamaa enempää. Miksi tämä on niin tärkeä ja jopa pakonomainen tarve pakastaa kaikkea mahdollista?Itsetehty ruoka versus teollisesti valmistetut. Ihanko totta joku ihmettelee miksi joku tekee ruokaa kotona?
Kysymys oli marjoista jotka on pakko änkeä pakastimeen. Kotimaisia pakastemarjoja saa kaupasta, eivät ne mitenkään teollisia ole. Tällä ei ole yhtään mitään tekemistä ruoanlaiton kanssa. Aloittaja muutenkin kirjoitti mansikoiden keräämisestä itsepoimintana. Ovat muuten aika kalliita tuoreina, ja kotona ne lykätään pakastimeen. Tulee aika kalliita pakastemarjoja.
Kun itse poimii marjat, niin voi olla ihan varma laadusta ja puhtaudesta.
Kyllä niissä itse poimituissa metsämarjoissakin on hirvien ja myyrien ym. kuset ihan samoin...
Ovatko ruikkineet ihan joka marjapuskaan? On niillä ollut urakka, koska Suomessa on paljon metsiä. Kokenut metsässäkulkija kyllä näkee onko eläimiä ollut marikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat miehet, jotka kokoontuu istumaan jonnekkin ostoskeskuksen penkeille :D
Minusta se on terve ilmiö, mieluummin porukoissa kuin yksin kotona.
Missä päin Suomea?