Mitkä eläkeikäisten tavat hämmästyttävät teitä?
Katoavia suomalaisia tapoja pohdin tässä.
Vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla, ja heillä on ehdoton joka kesäinen rituaali käydä mansikoiden itsepoimminnassa. Tuoreita mansikoita on ämpäritolkulla, ja loppupäivä käytetään siihen, että mansikat viipaloidaan ja pakastetaan. En käsitä tätä. Halvemmaksi tulisi ostaa pakasteena tarvittaessa. Tämä ei ymmärtääkseni ole vain minun vanhempien tapa, vaan hyvin yleistä tässä ikäryhmässä.
Toinen hauska tapa on tehdä omenapiirakka omista omenoista. Piirakkaa tehdään aivan liikaa, ja toki se menee säilöön pakkaseen. Tämä pakastamisvimma on minusta hauska. Minulla ei ole pakkasessa juuri mitään muuta kuin jäätelöä, kaupan herneitä ja mansikoita.
Kommentit (459)
Miksi sinne ruokakauppaan pitää mennä just siinä 15-18 kun siellä on kaikki muutkin? Eläkkeellä vois mennä vaikka aamulla, yöllä tai ihan milloin vaan, kun siellä olisi rauhallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kai fiksumpaa ostaa appelsiini kaupasta kuin syödä kotimaista marjaa?
Tää voi tulla sulle yllätyksenä, mutta kaupasta löytyy kotimaista marjaa vuoden ympäri kohtuullisella hinnalla. Sitä ei tarvitse hamstrata arkkupakastimeen.
Tykkään , nyt kun enää itse jaksa paljon marjastaa, suosin esim nuoria jotka suoramyyvät keräämänsä mustikat ja vadelmat. En osta tukun kautta kierrätettyjä. Ja mansikst suoraan mansikkatilalta tai niiden omasta myynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne ruokakauppaan pitää mennä just siinä 15-18 kun siellä on kaikki muutkin? Eläkkeellä vois mennä vaikka aamulla, yöllä tai ihan milloin vaan, kun siellä olisi rauhallisempaa.
Ainahan se on väärä aika kuitenkin. Yritä nyt jotenkin tottua muihin ihmisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tahdon laittaa kaurapuuroon mustikoita, mansikoita tai vadelmia on kiva kun niitä on kotona suunnilleen annoskokoon pakastettuna.
Jos tahdon poimia tai ostaa tuoreina ja pakastaa itse miksi se ketään haittaisi?
( omilleen muuttanut lapsenlapsi kysyi onko sulla mummo marjojs ja kasasi isomman pakastekassin kylmäkallen kanssa tyytyväisenä kun sai.)
Miten on käynyt ilmi, että tämä ketään haittaisi? Onhan tuo aika erikoinen, tiettyä ikäryhmää koskeva villitys. Harvalla nuorella on isoa pakastinta, ellei metsästystä harrasta. Lihassa on vain se ero, että se on tosiasiallisesti arvokasta ja pakastamisen arvoista huomioiden vaiva ja sähkönkulutus. Kotimaisissa pakastemarjoissa ei ole mitään vikaa. Olen äitini keräämiä, viipaloimia ja pakastamia mansikoita syönyt enkä näe minkäänlaista laatueroa. Ei tämä minua haittaa, vaan tää ei käy järkeen.
Pitäisikö vaan löhötä eikä vaikka askarrella marjoja pakastimeen sopiviin annoksiin?
Jos kaikki on väärin tehty, sukankutominen, säilöminen, ison keiton keittäminen pakastettavaksi, kaupassa käyminen, yleensä kaikki miten meidän vanhuksien pitäisi aikamme käyttää?
Kuka on sanonut, että väärin tehty? Tuo ei ole taloudellisesti kovin järkevää toimintaa erityisesti jos joka tapauksessa päätyy ostamaan tuoreita mansikoita. Kilohinta marjoille tulee ihan älyttömäksi. Toki jos tuosta jotain mielihyvää saa niin mikäs siinä.
No maksaahan ne siinä pakastealtaastakin. Mutta niin, vanhusten pitää säästää eikä tuhlata marjoihin ja sähköön.
Meinaat että pakastetun ja tuoreen mansikan kilohinta on sama? Ei taida ihan olla.
En osta teollusta marjaa. Piste. Suoraan tuoretta.
Vierailija kirjoitti:
Varallisuutta olisi, mutta sitä ei älytä sijoittaa. Tämä on kummallista koska ruotsalaiset eläkeläiset ovat kerryttäneet merkittävän sijoituspotin. Kai tämäkin on omalaisensa tyhmyysvero, että varallisuutta pidetään nollakorkotilillä. Suomalaisia yrityksiä ei haluta siis tukea sijoittamalla niihin, mutta jollain ihmeen logiikalla suomalaisia tuotteita voidaan tukea ostamalla niitä. Tämä ei kuitenkaan päde palveluihin, kuten kahviloissa käymiseen tai renkaidenvaihtopisteellä käymiseen. Tulee halvemmaksi keittää itse omat sumpit ja painostaa vävy vaihtamaan talvirenkaat. Silti, kotimainen fyysinen tuote ostetaan, vaikka se on kalliimpi.
Tämä! Tekee pahaa kun tiedän, että vanhemmilla on nelinumeroisia summia tavallisella tilillä. Kuulemma pahimmillaan tilillä makuutetaan jopa kuusinumeroisia summia. Miksi ihmeessä pankit edes antavat makuuttaa näitä rahoja?
Ostapa joskus mansikoita kaupasta ja pakasta myös itse ja sitten vertaa, niin huomaat miten suuri ero niissä on. Olen saanut kaupasta viime aikoina niin huonolaatuisia, ihan lähes pilaantuneita (suomalaisia) pakastemansikoita, että en enää aio ostaa niitä, vaan pakastaa itse. Kun pakastaa itse, voi varmistua hyvästä laadusta -ovat todella hyviä ja maistuvat kesälle.
Vierailija kirjoitti:
Saunan voi lämmittää vain virallisina saunapäivinä, jotka ovat keskiviikko ja lauantai. Edes mökillä ei saa lämmittää muina päivinä.
Apua, meidän perheessä oli juuri tuo tapa! Se on ollut niin kauan kuin muistan ja on eläkeläisvanhemmillani yhä. Että se harmitti urheilevat nuorta, kun treenit ei ikinä osuneet saunapäiville ja itse ei saanut lämmittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan se on väärä aika kuitenkin. Yritä nyt jotenkin tottua muihin ihmisiin
Jos kysytään mitkä tavat hämmästyttää niin ei sitä nyt tarvi loukkaantua vastauksista. Siitä pääseekin kysymykseen miksi olette aina niin ärtyneitä?
Vierailija kirjoitti:
Ostapa joskus mansikoita kaupasta ja pakasta myös itse ja sitten vertaa, niin huomaat miten suuri ero niissä on. Olen saanut kaupasta viime aikoina niin huonolaatuisia, ihan lähes pilaantuneita (suomalaisia) pakastemansikoita, että en enää aio ostaa niitä, vaan pakastaa itse. Kun pakastaa itse, voi varmistua hyvästä laadusta -ovat todella hyviä ja maistuvat kesälle.
En ihan oikeasti huomaa eroa. Niin paljon äiti mansikoita minullekin tyrkyttää jotta saa pakastimeen tilaa. Vain kerran kaupan pakastemansikat ovat olleet huonoja. Mustikoissa varsinkaan ei ole yhtään mitään vikaa.
Kyllä pakastemarjat on hyvä kerätä itse, koska niiden tie pellolta pakastimeen on nopea ja taattu, kun itse tekee.
Eläkeläisetkö täällä valittaa vaan eläkeläisistä hermostuvat nuoremmat? Kaupassa käymisistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkeläinen, mutta minulla ei valitettavasti ole sellaisia Krav Maga-taitoja, että uskaltaisin mennä markettiin yöllä. Kerran kävin, ja siellä oli varsin villi meininki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo aivan järjetöntä vanhojen elämä, toista se teillä nuorilla. Miksi vaivautua töitä tekemään tai kaupassa käymään, omppuja kerämään ja leipomaan. Makoillaan sängyssä, raahaudutaan ruokajnoihin ja raportoidaan tänne kuinka saatiin taas pelkkää paskaa.
Onkohan pinna nyt pikkasen kireällä? Ei tämä kritiikkiä ollut, vaan kummallisia tapoja nuoren näkökulmasta.
Minä ainakin ennemmin käytän aikani liikuntaan retkeillessä enkä halua pysähtyä poimimaan marjoja muutamaa enempää. Miksi tämä on niin tärkeä ja jopa pakonomainen tarve pakastaa kaikkea mahdollista?
Minä olen marjastanut nuoresta lähtien ja me syömme aamupalalla marjoja joka ikinen päivä. Etkö ole lukenut suosituksia, joiden mukaan ne ovat hyvin terveellisiä. Jos marjojen poiminta tekee minusta oudon , niin tehköön, typerämpiäkin tapoja on. Ettet vaan olisi kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pakastemarjat on hyvä kerätä itse, koska niiden tie pellolta pakastimeen on nopea ja taattu, kun itse tekee.
Ompelen vaatteet itse koska laatu ja istuvuus on parempi näin. Juuri äsken valmistui kevättakki, vaikka hieman myöhässä.
Korjaan itse polkupyöräni itse valitsemilla varaosilla, koska tiedän että silloin tulee tehtyä oikein.
Remontoin talon itse jotta lopputulos on varmasti riittävä.
Marjoja en ikinä vaivautuisi keräämään itse ja pakastamaan, koska saatu hyöty tästä touhusta on aivan olematon. Miksi juuri kaikista mahdollisista toiminnoista juuri tämä marjastus ja niiden pakastaminen itse on niin pakonomaista niin monelle? Veikkaan, ettei vaatteiden osalta kiinnosta onko tuote edes kestävä ja kunnollinen, vaarallisista kankaiden käsittelyaineista puhumattakaan. Mutta ”teollisista” kotimaisista marjoista ollaan huolissaan?
Vierailija kirjoitti:
Pakastemansikat ovat aina anaalista. Mansikat pitää syödä tuoreina silloin kun on satokausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varallisuutta olisi, mutta sitä ei älytä sijoittaa. Tämä on kummallista koska ruotsalaiset eläkeläiset ovat kerryttäneet merkittävän sijoituspotin. Kai tämäkin on omalaisensa tyhmyysvero, että varallisuutta pidetään nollakorkotilillä. Suomalaisia yrityksiä ei haluta siis tukea sijoittamalla niihin, mutta jollain ihmeen logiikalla suomalaisia tuotteita voidaan tukea ostamalla niitä. Tämä ei kuitenkaan päde palveluihin, kuten kahviloissa käymiseen tai renkaidenvaihtopisteellä käymiseen. Tulee halvemmaksi keittää itse omat sumpit ja painostaa vävy vaihtamaan talvirenkaat. Silti, kotimainen fyysinen tuote ostetaan, vaikka se on kalliimpi.
Tämä! Tekee pahaa kun tiedän, että vanhemmilla on nelinumeroisia summia tavallisella tilillä. Kuulemma pahimmillaan tilillä makuutetaan jopa kuusinumeroisia summia. Miksi ihmeessä pankit edes antavat makuuttaa näitä rahoja?
Arvo-osuustilin hoitotilit ovat yleensä käyttötilejä. Nelinumeroinen summa on pajatsorahaa, eikä kuusinumeroinen summakaan ole iso, mikäli pörssissä tulee hyvä dippi. Ei siihen tarvita muuta kuin yksi Trumpin kuolematon lausahdus. Toki isompia summia ei yleensä makuuteta käyttötileillä pitkään.
Helposti irroitettavassa muodossa kannattaa pitää 4-6 kuukauden ansiot, jotta selviää kriisitilanteista, kuten massiivisista sähkökatkoista, verkkohyökkäyksistä, pahasta luonnonkatastrofista, pandemiasta, sodasta, tms. Myös talousviisaat suosittelevat vararahastoa sekä nuorille että vanhoille.
Terveisin 70+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastemansikat ovat aina anaalista. Mansikat pitää syödä tuoreina silloin kun on satokausi.
Samaa mieltä. Mansikat ovat nimenomaan tuoreena syötävä herkku.
Mulla on pakastin täynnä omenahilloa, koska omenoita tulee niin paljon. Otan siemenkodan pois, keitän kuorineen pienessä määrässä vettä, sokeria ja sauvasekoittimella sileäksi. Jäähdytys ja pakastimeen.
Mansikat ostan pakasteena kaupasta, koska ne tulee siten edulliseksi. Puolalaiset mansikat ovat aivan hyviä ja niitä he syövät Puolassakin mieluummin kuin suomalaisia mansikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunan voi lämmittää vain virallisina saunapäivinä, jotka ovat keskiviikko ja lauantai. Edes mökillä ei saa lämmittää muina päivinä.
Apua, meidän perheessä oli juuri tuo tapa! Se on ollut niin kauan kuin muistan ja on eläkeläisvanhemmillani yhä. Että se harmitti urheilevat nuorta, kun treenit ei ikinä osuneet saunapäiville ja itse ei saanut lämmittää!
Meillä saunapäivä on kiinteä, koska kaikilla on paljon omia menoja. Silloin jokainen voi itse mielessään päättää, haluaako saunoa, vai olla jossain muualla. Sama sääntö koskee kahta sukupolvea, joten meillä ikähaarukka liikkuu vanhuksista kolmekymppisiin.
Meinaat että pakastetun ja tuoreen mansikan kilohinta on sama? Ei taida ihan olla.