Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä eläkeikäisten tavat hämmästyttävät teitä?

Vierailija
08.05.2026 |

Katoavia suomalaisia tapoja pohdin tässä.
Vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla, ja heillä on ehdoton joka kesäinen rituaali käydä mansikoiden itsepoimminnassa. Tuoreita mansikoita on ämpäritolkulla, ja loppupäivä käytetään siihen, että mansikat viipaloidaan ja pakastetaan. En käsitä tätä. Halvemmaksi tulisi ostaa pakasteena tarvittaessa. Tämä ei ymmärtääkseni ole vain minun vanhempien tapa, vaan hyvin yleistä tässä ikäryhmässä. 
Toinen hauska tapa on tehdä omenapiirakka omista omenoista. Piirakkaa tehdään aivan liikaa, ja toki se menee säilöön pakkaseen. Tämä pakastamisvimma on minusta hauska. Minulla ei ole pakkasessa juuri mitään muuta kuin jäätelöä, kaupan herneitä ja mansikoita. 

Kommentit (459)

Vierailija
361/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo aivan järjetöntä vanhojen elämä, toista se teillä nuorilla. Miksi vaivautua töitä tekemään tai kaupassa käymään, omppuja kerämään ja leipomaan. Makoillaan sängyssä,  raahaudutaan ruokajnoihin ja raportoidaan tänne kuinka saatiin taas pelkkää paskaa. 

Onkohan pinna nyt pikkasen kireällä? Ei tämä kritiikkiä ollut, vaan kummallisia tapoja nuoren näkökulmasta.
Minä ainakin ennemmin käytän aikani liikuntaan retkeillessä enkä halua pysähtyä poimimaan marjoja muutamaa enempää. Miksi tämä on niin tärkeä ja jopa pakonomainen tarve pakastaa kaikkea mahdollista? 

Itsetehty ruoka versus teollisesti valmistetut.  Ihanko totta joku ihmettelee miksi joku tekee ruokaa kotona?

Kysymys oli marjoista jotka on pakko änkeä pakastimeen. Kotimaisia pakastemarjoja saa kaupasta, eivät ne mitenkään teollisia ole. Tällä ei ole yhtään mitään tekemistä ruoanlaiton kanssa. Aloittaja muutenkin kirjoitti mansikoiden keräämisestä itsepoimintana. Ovat muuten aika kalliita tuoreina, ja kotona ne lykätään pakastimeen. Tulee aika kalliita pakastemarjoja.

No tämä just. Tuoreet marjat sopii pakastaa itse, mutta kaupasta ei voi ostaa tarvittaessa sopivaa määrää kotimaista pakastemarjaa. Arkkupakastin jos toinenkin täynnä vie aikas paljon sähköä. Todellakin tulee marjoille hintaa.

Onhan se ankeata, jos joutuu sähkönkäytöstä tinkimään. 

Vierailija
362/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksavat velkansa ja velvoitteensa säntillisesti, vaikka tulot on pienet ja tuskin ketään eläkeläistä on ulosotossa.

Minä tunnen paljon luottotaidottomia eläkeläisiä. Kymmenen lehtitilausta, täyskasko autolle jota he eivät enää voi ilman korttia ajaa, mökin kulut...  Ja myös lottoaminen isoilla summilla! 

Ruoasta, vaatteista, vedestä ja sähköstä kyllä nipistetään, mutta todellisille isoille kuluille ei tajuta tehdä mitään.

Olen eläkeläinen enkä lottoa koskaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAssu tapa on se että kaikkialla ollaan puoli tuntia etuajassa. Jos markkinat alkaa kl.10 niin siellä ollaan 9.30 ostoksilla.

Vierailija
364/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vimmattu verhojen vaihtelu. Kevätverhot, talviverhot, jouluverhot. Mikään ei koskaan sovi sisustukseen, mutta vaihdella pitää. 

Ikkunanpesu on myös hurja juttu. Niiden pesemistä mietitään ja suunnitellaan, pesemättömyyttä voivotellaan, kysellään jokos olet ikkunasi pessyt... Ja tämä usein liitettynä huonoon hygieniaan ja siisteystasoon. 

Vierailija
365/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo aivan järjetöntä vanhojen elämä, toista se teillä nuorilla. Miksi vaivautua töitä tekemään tai kaupassa käymään, omppuja kerämään ja leipomaan. Makoillaan sängyssä,  raahaudutaan ruokajnoihin ja raportoidaan tänne kuinka saatiin taas pelkkää paskaa. 

Onkohan pinna nyt pikkasen kireällä? Ei tämä kritiikkiä ollut, vaan kummallisia tapoja nuoren näkökulmasta.
Minä ainakin ennemmin käytän aikani liikuntaan retkeillessä enkä halua pysähtyä poimimaan marjoja muutamaa enempää. Miksi tämä on niin tärkeä ja jopa pakonomainen tarve pakastaa kaikkea mahdollista? 

Itsetehty ruoka versus teollisesti valmistetut.  Ihanko totta joku ihmettelee miksi joku tekee ruokaa kotona?

Kysymys oli marjoista jotka on pakko änkeä pakastimeen. Kotimaisia pakastemarjoja saa kaupasta, eivät ne mitenkään teollisia ole. Tällä ei ole yhtään mitään tekemistä ruoanlaiton kanssa. Aloittaja muutenkin kirjoitti mansikoiden keräämisestä itsepoimintana. Ovat muuten aika kalliita tuoreina, ja kotona ne lykätään pakastimeen. Tulee aika kalliita pakastemarjoja.

Kun itse poimii marjat, niin voi olla ihan varma laadusta ja puhtaudesta. 

Vierailija
366/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tahdon laittaa kaurapuuroon mustikoita, mansikoita tai vadelmia on kiva kun niitä on kotona suunnilleen annoskokoon pakastettuna. 

Jos tahdon poimia tai ostaa tuoreina ja pakastaa itse miksi se ketään haittaisi?

( omilleen muuttanut lapsenlapsi kysyi onko sulla mummo marjojs ja kasasi isomman pakastekassin kylmäkallen kanssa tyytyväisenä kun sai.)

Vierailija
367/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön yksin 10 l mustikoita , lisäksi mansikoita n 4 l ja vattuja saman verran. Miksi ne pitäisi ostaa pakastettuna kaupan altaasta?

Vierailija
368/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kympiltä tulee vissiin joku aamuhartaus radiosta... ei silloin jouda.

Olen ateisti. -eläkeläinen

Vierailija
369/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ketju! Tunnistan monia vanhempieni ja isovanhempieni tapoja. Aloitushan koski katoavia suomalaisia tapoja. Harmittaa vain kommentit "...mutta kun nuoret sitä ja tätä..." Ei ollut tarkoituskaan nuorten tavoista puhua. Ja nämä: "...en minä ainakaan, ei minulla tällaisia tapoja ole..." Tässä kun ei ollut tarkoitus puhua JUURI SINUSTA.

Vierailija
370/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökille mennään perjantaina ja tullaan pois sunnuntaina. Ei voi ymmärtää.

Vierailija
371/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vimmattu verhojen vaihtelu. Kevätverhot, talviverhot, jouluverhot. Mikään ei koskaan sovi sisustukseen, mutta vaihdella pitää. 

Ikkunanpesu on myös hurja juttu. Niiden pesemistä mietitään ja suunnitellaan, pesemättömyyttä voivotellaan, kysellään jokos olet ikkunasi pessyt... Ja tämä usein liitettynä huonoon hygieniaan ja siisteystasoon. 

Meillä käy ikkunanpesijä ja verhoja ei vaihdeta vuodenaikojen tai juhla-aikojen mukaan, mutta kyllähän niitä ihania verhoja tekisi mieli ostaa useinkin. Itse olen todella kiinnostunut kaikista kodin tekstiileistä, mutta valitettavasti niitä ei voi ihan koko aikaa ostella. Tietenkin jos luopuu vanhoista tekstiileistä ja ostaa uutta tilalle, niin miksipä ei. 

Vierailija
372/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva ketju! Tunnistan monia vanhempieni ja isovanhempieni tapoja. Aloitushan koski katoavia suomalaisia tapoja. Harmittaa vain kommentit "...mutta kun nuoret sitä ja tätä..." Ei ollut tarkoituskaan nuorten tavoista puhua. Ja nämä: "...en minä ainakaan, ei minulla tällaisia tapoja ole..." Tässä kun ei ollut tarkoitus puhua JUURI SINUSTA.

Miksi ihmeessä pitäisi hyväksyä typerät yleistykset minköän ikäluokan kohdalla?

Vierailija
373/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jogurttipurkit. Tämä on klassikko, mutta kyllä ne mua hämmästyttää. Kerran kysyin anopilta, että mihin tarkoitukseen hän niitä kerää. Hän haki malliksi yhden, täytti vedellä ja hörppäsi, tiskasi, kuivasi ja vei sen takaisin purkkitorniin. Kehui, että niistä on niin näppärä hörpätä ohi mennessään. En uskaltanut kysyä, miksi mikään niistä juomalaseista ei käynyt, joita kaapit on täynnä.  

Meillä ostetaan jugurtit lasipurkeissa ja kun purkki tyhjenee, niin pannaan kierrätysroskikseen. Viilipurkit ym. pannaan myös kierrätysroskikseen. Kaikki kotona syntyvät jätteet pannaan niille tarkoitettuihin roskiksiin. Ei niitä kerätä kotiin. 

Minkä merkkistä jugurttia myydään lasipurkeissa? Ei ole ikinä sattunut kohdalle.

Vierailija
374/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus ei kai koskenut myöskään sinua, sinun canhempiasi tai heidän vanhempiaan. Jos he ovat jotain, ei kaikki muut

Ei kaikki lottoa tai käy lounaalla tai kerää viilipurkneja.

Vierailija
375/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä yleistä.

Vierailija
376/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HAssu tapa on se että kaikkialla ollaan puoli tuntia etuajassa. Jos markkinat alkaa kl.10 niin siellä ollaan 9.30 ostoksilla.

Juu ja kauppojen ovien takana hakkaamassa aina ennen avautumisaikaa. Vaikka kaupat avaisivat ovensa jo 06:00, sittenkin siellä olisi eläkeläiset jonossa tenat märkinä ja naamat lasiin lintattuina odottamassa.

Vierailija
377/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään vanhoista ihmisistä, mutta en tykkää kun tuijottavat vaikka bussissa, eivät minua pelkästään, kaikkia. Saattavat kommentoidakin että oi voi jostain kanssamatkustajasta. Kaikki kyllä kuulevat. 
Ihmetyttää jonossa kun ne pyörivät ja tuijottavat ja päivttelevät jonoa ja saattavat  epäkohteliaasti töniä ostoskärryllä. Sitten kassajonosta täysin kiireettä hedelmäpelejä pelamaan tai laskemaan lompakon pohjalta lantteja. 

Vierailija
378/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpähän koskaan myöhästy junasta.

Vierailija
379/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljetaan ruuhka-aikoina mökeille ja lomille. Vaikka voitaisiin mennä ihan milloin vain. 

Vierailija
380/459 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 81. Nousen seitsemältä ottamaan yhden lääkkeen ja takaisin sänkyyn. Yhdeksältä aamukahville. Kaupassa n. 13 -15. En juo, lottoa, pesetän ikkunat, pakastan itse, laitan rupkaa ja sitäkin pakastimessa valmiina. En istu kauppojen penkeillä. Maksan pankkikortilla. En käy terveyskeskuksessa. Mitäs muuta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi