Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (7282)
Millainen ystävä jättää toisen oman onnensa nojaan ja poistuu paikalta, vaikka on sovittu yhteisestä illanvietosta? Ei ysärillä kaveria jätetty ja jos molemmat eivät mahtuneet johonkin autokyytiin niin kumpikaan ei lähde ja jätä toista. Joku suhdesoppa tässäkin takana?
Vierailija kirjoitti:
Raisa ei ollut mikään kiltti kotityttö vaikka oli hyvä koulussa ja harrasti urheilua tosissaan. Edeltävänä kesänä oli mm. mennyt miesporukan autoon ja ollut koko yön tämän porukan kanssa. Oli myös usein ollut alaikäisenä baarissa ja ilmeisesti todella humalassakin.
Eli on aivan hyvin voinut lähteä jonkun miehen tai miesporukan kyytiin tälläkin kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen vähän julkisuuteen tullut Raisan tunteneita ihmisiä (omaa perhettä ei lasketa). Raisa kuitenkin oli koripallopiireissä mukana oleva, varmaan kaikinpuolin aktiivinen ja bilettäväkin teini, ei siis kotiinsa sulkeutunut yksinäinen lukutoukka.
Näillä keskustelupalstoillakin luulisi että koko ajan joku huutelisi sivusta, että minäpä olen Raisan sukulainen, lapsuudenkaveri, nuoruudenkaveri, samalla luokalla, samassa joukkueessa, biletuttu, poikakaveri, naapuri, samalla riparilla, kaverinkaveri, hyvän päivän tuttu.
Kukaan ei tunnu tuntevan Raisaa mistään tai ollut samoissa piireissä, vaikka Suomi on pieni maa.
Totta. Ja kaverit eivät ole kai koskaan olleet julkisuudessa kertomassa illasta tai Raisasta yhtä ikivanhaa haastattelua lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Ei noussut.
Mitäs jos hankkisit elämän, ap?
Eikö tämä ole hyvin käytettyä elämää? Yrittää ratkaista mysteeriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noussut.
Mitäs jos hankkisit elämän, ap?
Kirjoitti hän vauvapalstalle. 😁
Niin kuin teet sinäkin
Vierailija kirjoitti:
Ei noussut.
Mitäs jos hankkisit elämän, ap?
Kadonnut ihminen varmasti itse toivoisi, että hänen tarinansa saataisiin päätökseen ja kohtalonsa selviäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noussut.
Mitäs jos hankkisit elämän, ap?
Kirjoitti hän vauvapalstalle. 😁
Niin kuin teet sinäkin
Mutta en neuvokaan muita hankkimaan elämää!
Vierailija kirjoitti:
Millainen ystävä jättää toisen oman onnensa nojaan ja poistuu paikalta, vaikka on sovittu yhteisestä illanvietosta? Ei ysärillä kaveria jätetty ja jos molemmat eivät mahtuneet johonkin autokyytiin niin kumpikaan ei lähde ja jätä toista. Joku suhdesoppa tässäkin takana?
Hyvinkin moni, varsinkin kun olivat kotikaupungissaan ja Raisalla kävelymatka isänsä luokse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna jo olla, ap!
Ai hys hys vain?
Joku ei halua että tästä puhutaan. Huono merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisi on taatusti tuonkin mahdollisuuden tutkinut. Sinänsä ihan relevantti pointti AP:llä.
Mä en taas usko tuohon, että porukalla suomalaiset teinit t*ppaisi jonkun. Tuo että porukalla hylkäävät jonkun, jättävät pois kyydistä on paljon todennäköisempää. Suomalaiset teinit*ppajathan toimii aina yksin. Se Seinäjoen likka ja se ojaanpotkijapoika jne.
No eivät todellakaan toimi aina yksin! Suomessa on lukuisia teinitappoja, joissa on ollut koko porukka mukana.
Ensimmäisenä tulee mieleen Koskelan teinimurha, sitten sinne Lapin erämaahan kaveriporukan hylkäämä Saku.
Joku teini oli kuristettu auton takapenkille ja poliisi jopa pysäytti auton, mutta ei huomannut yhden jo olleen kuolleen takapenkillä jne.
Mitäs sitten Heinojen murhat Lopella? Oikein suunnitelmallinen murha kaveriporukan kesken ja ruumiit tiputettiin mereen veneestä.
Teinit ovat just tuommoisia, että jos jotain sattuu vaikka vahingossa, asiaa hävetään niin paljon, että mieluummin peitellään jäljet ja ollaan hiljaa, kuin myönnetään asia kenellekään.
Vai niin. Nämäkö eivät sitten jääneet kiinni?
Nyt vähän logiikka ontuu.
Se Lappiin hylätty Saku. Siinä ei poliisi saanut tarpeeksi todistusaineistoa kaveriporukkaa vastaan. Logiikka ei onnu yhtään.
Lisäksi Teemu Puumala katosi bileistä, josta soitettiin hätäkeskukseen ja sitten peruttiin soitto. Ehdottomasti olisi pitänyt poliisien mennä tarkistamaan tilanne. Miksi porukka halusi Huittisten seurahuoneelle, Tampereella enemmän bilepaikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka alaikäinen oli anniskeluravintolassa?
Ysärillä helpostikin. Oli aivan yleistä yrittää ravintolaan alaikäisenä ja usein sinne pääsikin. Jos portsari ei kysynyt papereita, sisään pääsi. Ja usein ei kysytty. Jotkut myös lainailivat kavereidensa henkilöllisyystodistuksia ja pääsivät niillä sisään. Tämä oli täysin yleistä toimintaa ysärillä.
Niin, tytöille kyllä. Kilttipojat jäivät ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ystävä jättää toisen oman onnensa nojaan ja poistuu paikalta, vaikka on sovittu yhteisestä illanvietosta? Ei ysärillä kaveria jätetty ja jos molemmat eivät mahtuneet johonkin autokyytiin niin kumpikaan ei lähde ja jätä toista. Joku suhdesoppa tässäkin takana?
Hyvinkin moni, varsinkin kun olivat kotikaupungissaan ja Raisalla kävelymatka isänsä luokse.
Onneksi en ole nuoruudessani tälläisiä ihmisiä tuntenut. Kaveripiireissä pidettiin kyllä aina huolta että kaikki pääsi turvallisesti kotiin, oli sinne sitten lyhyt tai pitkä matka tai kunto mikä tahansa. En tajua, miten tämä ystävä on kyennyt jatkamaan elämäänsä tämän tapahtuman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö tämä kaveriporukka todellakin Seurahuoneelle siinä autossa? Mitä jos eivät menneetkään ja heillä oli Raisa mukana ja he menivät jonnekin ihan muualle? Onko silminnäkijähavaintoja tai muita todisteita siitä, että tuo kaveriporukka tosiaan meni Seurahuoneelle? Mitä jos koko Seurahuone ja Raisan jääminen kyydistä on täyttä valetta?
Onko tuota kaveriporukka -tutkintalinjaa tutkittu perin pohjin?
Tekijä löytyy miltei aina lähipiiristä. Eli katse siihen kaveriporukkaan nyt uusin silmin. Onko kaikkien kavereiden televalvontatiedot tutkittu perin pohjin? Missä liikkuivat tuona yönä? Oliko kotibileitä, joissa vanhemmat eivät paikalla?
Mitä jos jotain tapahtui ja Raisa kätkettiin yhteistuumin ja ovat olleet yhteisestä sopimuksesta hiljaa kaikki nämä vuodet? Ryhmäpaine ja pelko saa pitämään suun kiinni.
Ei sellaista ryhmäpainetta olekaan, että kukaan porukasta ei koskaan puhuisi.
Aina jollakin tulee syyllinen olo ja tarve uskoutua. Ja porukasta joku on aina enemmän syyllinen kuin joku toinen. Porukasta se, joka ei ole tehnyt mitään, kokee helpommaksi uskoutua, kuin ne, jotka ovat varsinaisia tekijöitä. Ajan kuluessa se vähiten syyllinen ymmärtää, että ei joudu hankaluuksiin totuuden paljastuttua.
Eli ei ole uskottava teoria.
Samaa meinasin kommentoida minäkin. Jos se oikeasti olisi ollut joku kaveriporukassa sattunut vahinko, niin kyllä joku olisi ennemmin tai myöhemmin murtunut ja kertonut. Jos ei ole kyse psykopaatista tai paatuneista rikollisista, niin ei taatusti monikaan pysty pitämään toisen kuolemaa omalla tunnollaan loputtomiin ilman, että on pakko tunnustaa. Ja tuosta on sentään vuosikymmeniä aikaa.
Entä jos siinä on joku auktoriteetti johtohahmo, joka saanut toiset, tavalliset ihmiset, jotenkin niin hyvin peloteltua, että tästä ette sitten ikinä kerro kenellekään. Porukassa voi olla vain yksi psykopaatti, se riittää pitämään muut kurissa.
Jos kyseessä on tällainen asia, jokaisella on oma elämä, perhe, maine, ura pelissä. Tottakai pystyisivät olemaan hiljaa, helpostikin.
Ookoo, sinä sitten pystyisit tappamaan vahingossa ystäväsi ja vaikenemaan siitä loputtomiin, jotta oma maineesi, urasi ym ei kärsisi. Minä en siihen pystyisi, minun pääni hajoaisi aivan varmasti.
Ymmärräthän, että sinä ja minä emme ole nuo ihmiset? Joku on joka tapauksessa kaikella todennäköisyydellä vastuussa ja piilotellut tätäkin asiaa jopa vuosikymmeniä.
Maailmassa on valtava määrä ihmisiä, jotka piilottelevat jotain synkkää asiaa syystä tai toisesta. Moni sellainen on myös kehittänyt itselleen valetodellosuuden, se on eräs tavanomainen keino suojata psyykeä.
Kiitos vaan, en ole ihan tyhmä ja ymmärrän. Itseni on vaan hirveän vaikea kuvitella, että ihan tavalliset nuoret (jos nyt Raisan kaverit on tavallisia olleet,), pystyisivät ensin kylmäverisesti hävittämään ruumiin niin, että sitä ei koskaan löydetä ja sitten pitämään kaiken omallatunnollaan kenellekään koskaan kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Millainen ystävä jättää toisen oman onnensa nojaan ja poistuu paikalta, vaikka on sovittu yhteisestä illanvietosta? Ei ysärillä kaveria jätetty ja jos molemmat eivät mahtuneet johonkin autokyytiin niin kumpikaan ei lähde ja jätä toista. Joku suhdesoppa tässäkin takana?
No mitäpäs jos Raisaa ei jätettykään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Multisilta-vihje uskottavin, Raisa mennyt pizzeriaan lämmittelemään. Sitten lähtenyt taksilla Multisiltaan ulkomaalaismiehen kanssa. Tilanne ajautunut raiskaukseenm ja tappoon.
Mielestäni tämä on epäuskottavin. Miten mies olisi saanut ruumiin ulos kerrostalosta kenenkään huomaamatta?
On niitä ennenkin ruumiita viety kerrostalosta pois. Tampereella oli muuten se sarjaraiskaajan tapaus. Huumasi ja raiskasi naisia, yhden tappoikin. Jäi kiinni kun ovisilmästä naapuri oli aamulla katsonut kun mies kantoi mattokääröä. Piti sitä epäilyttävänä ja soitti poliisille. Mies kävi piilottamassa ruumiin metsään ja poliisit odotti asunnolla kun palasi reissultaan. Ilman tuota naapuria tämäkin tapaus voisi olla selvittämättä.
Miksi se naispuolinen kaveri edes jätti Raisan yksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisi on taatusti tuonkin mahdollisuuden tutkinut. Sinänsä ihan relevantti pointti AP:llä.
Mä en taas usko tuohon, että porukalla suomalaiset teinit t*ppaisi jonkun. Tuo että porukalla hylkäävät jonkun, jättävät pois kyydistä on paljon todennäköisempää. Suomalaiset teinit*ppajathan toimii aina yksin. Se Seinäjoen likka ja se ojaanpotkijapoika jne.
No eivät todellakaan toimi aina yksin! Suomessa on lukuisia teinitappoja, joissa on ollut koko porukka mukana.
Ensimmäisenä tulee mieleen Koskelan teinimurha, sitten sinne Lapin erämaahan kaveriporukan hylkäämä Saku.
Joku teini oli kuristettu auton takapenkille ja poliisi jopa pysäytti auton, mutta ei huomannut yhden jo olleen kuolleen takapenkillä jne.
Mitäs sitten Heinojen murhat Lopella? Oikein suunnitelmallinen murha kaveriporukan kesken ja ruumiit tiputettiin mereen veneestä.
Teinit ovat just tuommoisia, että jos jotain sattuu vaikka vahingossa, asiaa hävetään niin paljon, että mieluummin peitellään jäljet ja ollaan hiljaa, kuin myönnetään asia kenellekään.
Vai niin. Nämäkö eivät sitten jääneet kiinni?
Nyt vähän logiikka ontuu.
Se Lappiin hylätty Saku. Siinä ei poliisi saanut tarpeeksi todistusaineistoa kaveriporukkaa vastaan. Logiikka ei onnu yhtään.
Lisäksi Teemu Puumala katosi bileistä, josta soitettiin hätäkeskukseen ja sitten peruttiin soitto. Ehdottomasti olisi pitänyt poliisien mennä tarkistamaan tilanne. Miksi porukka halusi Huittisten seurahuoneelle, Tampereella enemmän bilepaikkoja?
Huittisten Seurahuone oli tuohon aikaan nuorten suosima paikka. Eikä tuo ole matka eikä mikään juuri kortin saanelle nuorelle. Nuoret muutenkin ajavat pitkiä matkoja öisin ilman mitään varsinaista päämäärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ystävä jättää toisen oman onnensa nojaan ja poistuu paikalta, vaikka on sovittu yhteisestä illanvietosta? Ei ysärillä kaveria jätetty ja jos molemmat eivät mahtuneet johonkin autokyytiin niin kumpikaan ei lähde ja jätä toista. Joku suhdesoppa tässäkin takana?
No mitäpäs jos Raisaa ei jätettykään?
No se on yksi vaihtoehto, jota en kiellä enkä maininnut. Lähinnä tätä ystävän käytöstä ihmettelin.
Niin. Faktahan on se, että Raisa on päässyt hengestään, oli se sitten vahinko tai tahallinen teko. Ja tämä tekijä on piilottanut ruumiin niin huolella, ettei sitä ole vieläkään löydetty. Ja tekijä on elänyt tämä kontollaan vuodesta 1999 asti.