Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?

Vierailija
07.05.2026 |

Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan. 

 

Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus

 

Kommentit (7412)

Vierailija
741/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sanoo että paikantui Tampereen keskustan tukiasemaan soluun, mutta ei voitu tarkempaa paikkaa määrittää. Eikö tuo nyt sitten kerro jotain? Jos olisi kyyditty jonnekin ja aamuyöllä vielä päällä kai siinä näkyi vaikka toisen paikkakunnan solu?

Missä näin sanotaan? Mielestäni Raisan kännykän paikannustietoja ei ole annettu julkisuuteen.

Ja pitää aina muistaa, että kännykkä ei aina ole siellä, missä omistajansa. Varsinkaan tällaisessa tapauksessa, jossa omistaja katoaa kuin tuhka tuuleen.

No syötä hakuun miksi henkilön kännykkää ei paikannettu teknisesti tai mihin paikantui 

Vierailija
742/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvella oli hieman plussalla joku 3-4 astetta. Mutta kylmä tulee nopeasti etenkin hoikalle ja nuorelle. Ei takkia? Kuka nyt talvella liikkuu ilman päällystakkia tuohon  vuodenaikaan 

Kyllä mulla ja tutuilla oli aina jokin talvitakki narikassa - ei tuulitakki tosin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sanoo että paikantui Tampereen keskustan tukiasemaan soluun, mutta ei voitu tarkempaa paikkaa määrittää. Eikö tuo nyt sitten kerro jotain? Jos olisi kyyditty jonnekin ja aamuyöllä vielä päällä kai siinä näkyi vaikka toisen paikkakunnan solu?

Missä näin sanotaan? Mielestäni Raisan kännykän paikannustietoja ei ole annettu julkisuuteen.

Ja pitää aina muistaa, että kännykkä ei aina ole siellä, missä omistajansa. Varsinkaan tällaisessa tapauksessa, jossa omistaja katoaa kuin tuhka tuuleen.

"Ja pitää aina muistaa, että kännykkä ei aina ole siellä, missä omistajansa." Erittäin terävä huomio!

Ei kai ne kännyköiden paikannukset muuten tuolloin olleen yhtä tarkkoja kuin nykyisin?!

No ei ollutkaan, juurihan se tuossa selvitettiin. Kännykkä pystyttiin kaupungeissa paikantamaan muutaman sadan metrin tarkkuudella. Joskus jopa kymmenien metrien tarkkuudella, jos apuun pyydettiin teleoperaattoria ja monimutkaisia laskentakaavoja tai jotain.

Maaseudulla paikannus tapahtuikin sitten monen kilometrin tarkkuudella.

Se tallentui, mihin tukimastoon kännykkä pingasi.

Vierailija
744/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jankuti jankuti. 

Kaverit kuulusteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2005. Se on tärkein tämän aiheen tutkinnasta kertova fakta, joka monen muun asian tavoin selviää Marko Niemen Viimeinen johtolanka -podcastista. 

No just. Ja joku kertoi aiemmalla sivulla tässä ketjussa poliisin kuulustelleen sen kaveriporukan ensimmäisenä. Viisi vuotta jälkikäteen on kyllä kaikkea muuta kuin ensimmäisenä...

Ja 10 vuotta myöhemmin selvisi, että kaveriporukka oli seikkaillutkin jossain Huittisissa.

No niinpä! Tuo on kyllä hyvin omituinen yksityiskohta. 

Vierailija
745/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raisan ruumista ei jätetty helposti löydettäväksi, tekijöillä oli tilaisuus kätkeä tai hävittää ruumis kunnolla. Ruumis saattoi päätyä maan sisään tai veden syvyyksiin. Murhaajat löysivät tai jopa tiesivät sopivan paikan. Tekijöillä oli siihen riittävästi aikaa. Raisa ei välttämättä kuollut samana päivänä kuin katosi.

Tähän mitä luultavimmin tarvitaan auto ja tai vene. Sekä ehkä enemmän kuin yksi ihminen.

Vierailija
746/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö spekuloida niistä Pirkkalan kotibileistä, jonne Raisa oli pyrkimässä? Poikaystävä oli siellä jo. Eivät ole keskenään enää soitelleet sen klo 22:18 puhelun jälkeen, jossa Raisa sanoi tulevansa sinne myös, jos vain saa kyydin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
747/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuosta puhelin asiasta, että aiemmin annettiin tieto että puhelin olisi mennyt kiinni jo 23 aikoihin, mutta äiti oli yrittänyt vielä aamuyöstä/aamulla soittaa ja oli hälyttänyt. Tämä on tietysti äidim kertomaa..

Kun taas ilmeisesti kaveri, ystävä jonka kanssa alotteli iltaa ja joka lähti autolla huittisiin oli yrittänyt puolen yön jlk soittaa ja ensim hälytti mutta myöhemmin ei. Oliko tuohon aikaan sitten vielä hankala saada tarkkoja tietoja? 

Onpa muuten ollu ystävä, että eka istutaan yhdessä iltaa ja kaupungille ja sitten ystävä jättää Raisan yksin kaupungille. Tää tuntuu todella todella oudolta. Siis jätti Raisan minihameessa yksin baariin?!?! Mitä ihmettä?

Oon miltei Raisan ikäinen, vähän vanhempi, ja meillä oli aina täysin selvää alusta lähtien että kaveria ei jätetä ja yhdessä pysytään koko ilta ja yhdessä lähdetään kotiin. Turvallisuussyistä ja varmaan ihan muutenkin. Eli yhdessä kun oltiin niin yhdessä myös ilta vietettiin. Ani harvoin joku saatto lähtee aiemmin tai silloinkin huolehdittiin että suoraan bussiin tai taksiin ja soita kun oot kotona tai vastaavaa. Vasta sanotaan 25+ ikäisenä tällanen nuoruuden toisten suojelu ja huolehtiminen alkoi vähenemään.

Vierailija
748/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

V. 1999ei ollut tarkkoja paikannus tietoja, antoi jonkun solun mikä laaja alue. Mutta kai nyt joku osaa sanoa onko solu yksi kaupunki vai laajempi alue? Että jos nyt Tampereen keskustan soluun paikantui niin ei varmaa ole niin tarkka alue kuin nykyään, mutta olisi ainakin sama kaupunki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
749/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai sanoo että paikantui Tampereen keskustan tukiasemaan soluun, mutta ei voitu tarkempaa paikkaa määrittää. Eikö tuo nyt sitten kerro jotain? Jos olisi kyyditty jonnekin ja aamuyöllä vielä päällä kai siinä näkyi vaikka toisen paikkakunnan solu?

Ei näkyisi, jos puhelin on eri paikassa kuin Raisa. Hänhän ei enää vastannut puhelimeensa puolen yön jälkeen.

Vierailija
750/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö spekuloida niistä Pirkkalan kotibileistä, jonne Raisa oli pyrkimässä? Poikaystävä oli siellä jo. Eivät ole keskenään enää soitelleet sen klo 22:18 puhelun jälkeen, jossa Raisa sanoi tulevansa sinne myös, jos vain saa kyydin.

Outo poikaystäväni jos ei yrittänyt tavoittaa ja kysyä miksi ei tule

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
751/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden kavereiden tarina Seurahuoneesta. Ovat taatusti tajunnu että poliisi luulee treen seurahuonetta. Ei ole ehkä kehdanneet kertoa että raisa jätettiin trelle YKSIN kun muut läks Huittisiin. Sitten oikasivat(ko?) asian sitten vasta 10v sitten vai tajusko poliisi..

Vierailija
752/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luin tuosta puhelin asiasta, että aiemmin annettiin tieto että puhelin olisi mennyt kiinni jo 23 aikoihin, mutta äiti oli yrittänyt vielä aamuyöstä/aamulla soittaa ja oli hälyttänyt. Tämä on tietysti äidim kertomaa..

Kun taas ilmeisesti kaveri, ystävä jonka kanssa alotteli iltaa ja joka lähti autolla huittisiin oli yrittänyt puolen yön jlk soittaa ja ensim hälytti mutta myöhemmin ei."

 

Mistä ihmeestä sä tämän luit? Wikipediassa taas kerrotaan, että tämä tyttökaveri soitti Raisalle kaksi puhelua puolen yön jälkeen. Molemmilla kerroilla puhelin soi normaalisti eli oli päällä. Äiti soitti Raisan kännykkään aamulla (aikaa ei ole ikinä kerrottu) ja puhelu ohjautui suoraan vastaajaan eli pois päältä.

 

Sen sijaan julkisuuteen aluksi annettiin väärä tieto, että Raisan puhelin olisi pistetty kiinni heti poikaystän puhelun jälkeen klo 22:18, mikä ei siis ole totta ja tämä tieto korjattiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
753/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hän sitä  Huittista ei oltu kerrottu aiemmin että käytiin? Peiteltiinkö jotain?  

Vierailija
754/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö spekuloida niistä Pirkkalan kotibileistä, jonne Raisa oli pyrkimässä? Poikaystävä oli siellä jo. Eivät ole keskenään enää soitelleet sen klo 22:18 puhelun jälkeen, jossa Raisa sanoi tulevansa sinne myös, jos vain saa kyydin.

Outo poikaystäväni jos ei yrittänyt tavoittaa ja kysyä miksi ei tule

No mitä, jos Raisa tulikin? Siksipä ei puhelinsoittoja heidän välillään enää tuona yönä. Mitäs sitä soittelemaan, jos istutaan vierekkäin Pirkkalan kotibileissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
755/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hän sitä  Huittista ei oltu kerrottu aiemmin että käytiin? Peiteltiinkö jotain?  

Sehän tässä ensimmäisenä tuli mieleen. Mikä motiivi oli pimittää Huittisten reissu 10 vuoden ajan ainakin julkisuudessa? Mehän emme tiedä, mitä poliisi tiesi. 

Vierailija
756/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ns. pimeitä juttuja pitää tutkia vielä vuosienkin päästä, koska jotkin niistä voivat selvitä vaikka kuinka pitkän ajan jälkeen kuten esim. USA:ssa on tapahtunut monesti. Esim. eräs seksuaalirikoksen tekijä paljastui yli 45 vuotta myöhemmin uhrin säilytetystä kengästä löytyneessä spermatahrassa olleen DNA:n avulla. 

Aika hyvin, että yhdet kengät ovat säilyneet melkein puoli vuosisataa. Aikamoinen laihialaisjuttu.

Vierailija
757/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onpa muuten ollu ystävä, että eka istutaan yhdessä iltaa ja kaupungille ja sitten ystävä jättää Raisan yksin kaupungille. Tää tuntuu todella todella oudolta. Siis jätti Raisan minihameessa yksin baariin?!?! Mitä ihmettä?"

 

Jätettiin keskelle Hämeenkatua. Kuski sanoi, ettei ota kyytiin ja heitä lyhyen matkan päähän Pirkkalan kotibileisiin, jonne Raisa oli menossa. Mehän emme tiedä, ottiko kuski sittenkin Raisan kyytiin. Joka tapauksessa, Raisan jäljet loppuvat tasan tuohon hetkeen.

Vierailija
758/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama huomio, olen n. samaa ikää:

Osa kävi baareissa alaikäisinä, osa ei, liki kaikki kun 18-v. Juominen oli yleisempää, samoin nuorten annettiin mennä 'vapaammin' mitä nykyään.

Autoilla aika monet ajeli, lähikunnista ainakin Tampereelle jne. Osa kuskeista oli tarkempia kyydittävien suhteen, otettiin ehkä max ("hätätilanteessa") kuudes autoon, osa taas surutta antoi ahtaa autoonsa niin monta kuin mahtui, takakonttia myöden. Ellen muista väärin, poliisi joskus 'tehovalvoi' nuorten autoja, montako oli kyydissä?Sanoisin että (kuten varmasti nykyäänkin) osa ajeli fiksummin vyöt kiinni ilman ylinopeutta, ja osa posotteli menemään auto täynnä kaasu pohjassa... 

Minusta portsarit oli aika tarkkoja ikärajoista, mutta muiden henkkareita kyllä käytettiin. En tiedä, mutta ehkä henkkarien lainaamista ei pidetty niin 'vakavana', ehkä niitä ei niin pystynyt "väärinkäyttämään" (vs. nykyään kaikki 'identiteettivarkaudet').

Baareissa 'seurusteltiin' muiden kanssa aika paljon, mentiin jollain porukalla, ja yleensä aina nähtiin muitakin tuttuja (siis ennakolta sopimatta). Tuli vastaan (vanhaa) luokkakaveria, samassa koulussa ollutta serkkua, jonkun inttikaveria, ex:än siskoa, jne. ja ties keitä. Aika usein meidän porukoissa se 'oma porukka' kuitenkin 'pysyi' illan kasassa. Toki joku saattoi johonkin muualle lähteä, mutta jos oltiin baarissa, niin usein siinä 'pöydässä' ramppasikaikkien 'muitakin' kavereita tai muita tuttuja. Vs. nykyään yleensä viikkoja aiemmin sohitaan milloin mennään ja keitä tulee =ei nähdä 'spontaanisti' baareissa isoa joukkoa tuttuja.

 

Ketjusta yhden hyvän pointin huomasin, esim. että kotibileet ei aina ole sama asia kun ISOT bileet. Paikalla saattoi olla vain muutama ihminen. Joskus myös kotibileissä väkeä tuli ja meni, esim. jos A piti bileet, alkuillasta saattoi olla A, B,ja C paikalla, sitten tuli 5 tyyppiä lisää, jossain kohtaa C poistui ja B lähti hakemaan 2 kaveria jollain kydillä (tai vaikka bussioysäkiltä) sitten jossain kohtaa oli paikalla A, B, C ja 7 muuta, jonkun poikakaveri piipahti hetkeksi kaverinsa kanssa, osa poistuo baariin, toiset löhti myöhemmin, osa ehkä jäi odottamaan jatkoja A:lle, jonne tuli aamuyöstä porukkaa jne. --> Kotibileet saattoi olla pienet/isommat myös saman(!) illan aikana.

Ja tulipa sellainenkin mieleen, että joskus porukka haki myös alkoholia, ehkä kauempaakin? Jos vaikka jatkoille menossa mutta ei juotavaa, ehkä reissu 100km voisi tuollisellakin selittyä? Lähdettiin hakemaan 'pimeitä pulloja' joltain tutulta, ehkä jopa isommalle porukalle?

Vierailija
759/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ns. pimeitä juttuja pitää tutkia vielä vuosienkin päästä, koska jotkin niistä voivat selvitä vaikka kuinka pitkän ajan jälkeen kuten esim. USA:ssa on tapahtunut monesti. Esim. eräs seksuaalirikoksen tekijä paljastui yli 45 vuotta myöhemmin uhrin säilytetystä kengästä löytyneessä spermatahrassa olleen DNA:n avulla. 

Aika hyvin, että yhdet kengät ovat säilyneet melkein puoli vuosisataa. Aikamoinen laihialaisjuttu.

Jenkeissähän he ovat säilyttäneet uhrien vaatteet ja muita rikospaikan tavaroita poliisin laboratorioissa aina 50-luvulta lähtien ja siellä ratkaistaan näitä monta kymmentä vanhoja rikoksia nykyisen DNA-teknologian avulla. Käyttävät hyväkseen myös DNA-sukupuuta, johon rikollisen omaiset ovat rekisteröityneet ja antaneet oman DNA:nsa. Täten ollaan päästy monen rikollisen jäljelle.

Vierailija
760/7412 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Luin tuosta puhelin asiasta, että aiemmin annettiin tieto että puhelin olisi mennyt kiinni jo 23 aikoihin, mutta äiti oli yrittänyt vielä aamuyöstä/aamulla soittaa ja oli hälyttänyt. Tämä on tietysti äidim kertomaa..

Kun taas ilmeisesti kaveri, ystävä jonka kanssa alotteli iltaa ja joka lähti autolla huittisiin oli yrittänyt puolen yön jlk soittaa ja ensim hälytti mutta myöhemmin ei."

 

Mistä ihmeestä sä tämän luit? Wikipediassa taas kerrotaan, että tämä tyttökaveri soitti Raisalle kaksi puhelua puolen yön jälkeen. Molemmilla kerroilla puhelin soi normaalisti eli oli päällä. Äiti soitti Raisan kännykkään aamulla (aikaa ei ole ikinä kerrottu) ja puhelu ohjautui suoraan vastaajaan eli pois päältä.

 

Sen sijaan julkisuuteen aluksi annettiin väärä tieto, että Raisan puhelin olisi pistetty kiinni heti poikaystän puhelun jälkeen klo 22:18, mikä ei siis ole totta ja tämä tieto korjattiin.

Raisa Räisäsen kännykkä hälytti vielä aamuyöllä – Aamulehti kokosi tapauksen uudet ja vanhat tiedot

 

Aamulehti 2017 uutinen. 

 

Mutta kun avaa jutun niin sanotaan että kun äiti soitti aamulla niin puhelim oli kiinni. Ystävän puhelut hälytti. 

Aamuyöllä tarkoittaa itelle 4-6 aikaan yöllä eikä klo 1 aikaan. Käsitin siis väärin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi