Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?

Vierailija
07.05.2026 |

Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan. 

 

Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus

 

Kommentit (7415)

Vierailija
781/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta on todella omituista, jos kaveriporukasta ei ole tutkintalinjaa ja niiden sanat on uskottu sellaisinaan. Ainahan toitotetaan sitä, että katoamisen/murhan takana on lähes aina joku uhrin tuttu, ja tuntemattoman uhriksi joutuminen on todella harvinaista. Nyt sitten on uskottu kun porukka on sanonut että juu sinne me se jätettiin, eikä tytöstä ole sen jälkeen mitään jälkeä. Eri asia jos olisi joku oikea todiste siitä, että Raisa tosiaan jäi sinne Tampereen keskustaan, mutta kun ei ole. Toisin sanoen, mikään ei todista sitä, että Raisa ei olisi noussut kaveriporukan autoon. 

 

Toiseksi, en usko hetkeäkään että teiniporukka olisi lähtenyt Tampereelta, yhdestä Suomen isoimmista kaupungeista, bilettämään johonkin Huittisiin joka on 10t asukkaan kaupunki. Vähän sama kuin lähtisi Pariisin sijasta kaupunkilomalle Sonkajärvelle. Lisäksi, luulisi että jos on syytön ja kyseessä on näinkin vakava tapaus, selitettäisiin poliisille mahdollisimman yksityiskohtaisesti kaikki tekemiset jotta saataisiin todistettua oma syyttömyys ja autettua tutkinnassa. Eli jos oikeasti olisi ollut tarkoitus mennä sinne Huittisten Seurahuoneelle, olisi kyllä kerrottu että matka ei ollutkaan lähimmälle Seurahuoneelle kuten voisi olettaa, vaan kauemmas. Se Huittisten Seurahuone on myöhemmin keksitty hätävalheena. 

 

Voisin lyödä vaikka vetoa, että kaveriporukka tietää enemmän kuin kertoo. Eihän kyseessä välttämättä edes ole mikään tahallinen tappo, vaan juurikin onnettomuus jota on pelästytty ja päätetty peittää ja unohtaa koko asia. Jos voisin vaikuttaa asiaan, ottaisin kaikki kaveriporukan jäsenet yllättäen kuulusteluun yksi kerrallaan ja niin, etteivät voi varoittaa toisiaan tai käydä yhdessä läpi tarinaansa. Siitä sitten aletaan poimimaan epäjohdonmukaisuuksia ja tutkimaan niitä. Sen Pirkkalan kotibiletalon voisi myös tutkia, tiedetäänkö edes mikä talo on kyseessä? Joka tapauksessa, koirat sinne ja mahdollisten verijälkien, tms. etsintää. Sen jälkeen käydään läpi koirien kanssa mahdolliset mökit sun muut jotka ovat näiden puhelinmastojen lähellä joihin asianosaisten kännyköitä on tapahtuma-aikaan paikannettu. Ja yhteyksien tutkimista, selvitetään onko tämän porukan muilla kavereilla tai sukulaisilla mökkejä lähialueella. Joku harraste-etsivä voisi halutessaan etsiä näiden puhelinmastojen lähistöltä Raisan puhelinta metallinpaljastimella, mutta taitaisi olla aika iso homma. 

 

Valitettavasti ei taida olla resursseja. Aika paljon kyllä kertoo, jos kadonneen henkilön viimeiseksi nähneet on otettu kuulusteluun kuusi vuotta tapahtuman jälkeen:( Tuntuu ettei katoamisia oteta tosissaan. 

Voi kuule, ysärillä teini-iän eläneenä oli ihan tavallista lähteä "Tampereelta Huittisiin" bileisiin. Siis tarkoitan sitä, että ei sillä ollut väliä mikä perähikiä, jos siellä oli bileet ja joku tuttu. 

Vierailija
782/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuliko poikakaverin kanssa riitaa illan aikana, tuliko jopa bänät? Monet nuoret tekee itsemurhan rikkoutuneen rakkaussuhteen vuoksi! Onko tällainen vaihtoehto tutkittu?"

Jos näin tapahtuisi, ruumis olisi löydetty melko pian tapahtuneen jälkeen.

Millä perusteella näin on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikåisiin liittyvå uhrivalta on kaksiteråinen juttu.

 

Tämäkään juttu ei ole ratkennut koska on pidetty vain uhrina alaikäisyyden vuoksi. Poliisi ei voisi edes kuvitella ettå olisi kevytkenkäisesti noussut autoon. Siksi tällaiset jää tutkimatta. Siksi nämä jutut ei seöviä kun tutkintalinja on ettå "oli alsikäinen puhdas viaton neitsyt".

 

Kukaan ei edes ajatellut että kyllikki saarwn tapauksessa kyllikillä olisi vaikka ollut vihamies,siinäkin ainoa tutkintalinja "puhdas viaton neitsyt" linjalla on vain ajateltu että se oli vain uhri vaikka oli toisaalta aika etäinen hahmo ja lähes liian täydellinen ollakseen totta. Miten kukaan voi olla noin viaton ja täydellinen kun puhitaan jo 17v käytännössä aikuisesta.

 

Jos nämä henkilöt nähtäisiin viallisena ihmisinö kuten me töysi-ikäiset naiset nähdään niin nämä ois voineet ratketa. Mitä se tutkinnan kannalta auttaa"ei voinut olla vihamiehiä,ei voinut olla paheellinen""oli pieni lapsi".

Vierailija
784/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietojen mukaan tässä ajettiin Huittisiin, lähtö no. 23 ja varmaan voi kestää ajo yöllä lähemmäs tuntia. Sitten puolen yön jälkeen suunnattiin takaisin. Eli mikä järki ajaa ollakseen paikalla 10-15 min? Kyllä ainakin minun tietämät, jotka ajoivat pitkän matkan johonkin olivat siellä tappion asti.

Vierailija
785/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin tässä kavereiden kertomuksessa häiritsee pari asiaa. Ensinnäkin se, että miksi ystävät jättäisivät yhden yksinään toiseen kaupunkiin? Ainakin omassa nuoruudessa etenkin tytöt pitivät huolta toisistaan, eikä olisi itsellä tullut mieleenkään jättää ystävää humalassa hunningolle. Autoihin myös tungettiin monesti kyytiläisiä yli kapasiteetin, vaikka se ei fiksua ollutkaan. Ei ollut hankalaa saada mahtumaan useampaa laihaa teinityttöä auton takapenkille. Toiseksi sitten se, että nämä ihmiset ovat jääneet täysin nimettömiksi ja kasvottomiksi. Useimmiten katoamistapauksissa huolestuneet läheiset osallistuvat etsintään näkyvästi ja puhuvat asiasta esim. lehtien haastatteluissa tai nykyaikana somessa ja foorumeilla.

Tämä itseäkin ihmetyttää. Näiltä Raisan ns: kavereilta ei ole tullut yhtään lausuntoa, ei yhtään vetoavaa kampanjaa, ei mitään. Vanhemmat ovat olleet ainoat.

Vierailija
786/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virpi Buttin seurassa nähtiin kävelevän.  Ohiajanut autoilija tunnisti Buttin.  Oli ihmetelyt, miksi nuori, kevyesti pukeutunut tyttö oli sen häirikön seurassa.   Kuunnelkaa Marko Niemen podcast: True crime, jakso Raisa Räisänen. Löytyy YleAreenasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
787/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuunnelkaa Areenasta Marko Niemen Viimeinen johtolanka -podcast Raisa Räisäsestä. 

Edelleenkin, poliisi ei raportoi kaikkea tekemäänsä, ei edes podcastia tekevälle toimittajalle. 

Kuka niin on väittänyt, että poliisi raportoisi kaiken julkisuuteen? Ei tietenkään kaikkea kerrota.

Vierailija
788/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raisa oli ollut Casablancassa n. 21.30–22.50 ja jossakin hetkessä hän oli ollut Seurahuoneella (tampere) ja häneltä on kadonnut päällystakki. Hän oli soittanut poikaystävälleen 22:18, hän on voinut etsiä kyytiä Pirkkalaan. Tämä kyyti on ehkä vienyt hänet väärään paikkaan. Raisa ei tallentunut yhdenkään valvontakameran kuvaan.

Raisan katoamisen hetki on ollut jossakin 23-24 aikaan. Hänelle soitettiin puolenyön aikaan, eikä hän enään vastannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
789/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Raisa olisi jätetty yksin, kun on tiedossa , etttä kavereita riitti. Kotonakin puhelin soi koko ajan, oli menoa ja meinikiä, ei ollut eristäytynyt nuori vaan sosiaalinen, äidin luokse olisi pitänyt mennä silloin katoamisyönä, äiti oli uskonut viimeiseen asti, että näkee tyttönsä toimitsijan tehtävissä , jossa olisi pitänyt olla seuraavana päivänä katoamisyöstä, mutta eipä sitten siellä ollutkaan eikä tullut, silloin iski iso hätä ja ymmärsi, ettei kaikki ole kunnossa.

Vierailija
790/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo täydellinen tyttö eli kaksoiselämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
791/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ottaa järki käteen ja miettiä järjen kautta. Jos olisi tapahtunut onnettomuus, tippunut esim veteen, olisi ruumis noussut ylös jonkin ajan päästä ja eikö se keskustan vesi tyhjennetä säännöllisesti? Jos joku olisi kaapannut keskellä keskustaa tytön, eikö silminnäkijöitä olisi ja olisiko huutamatta lähtenyt matkaan? Kukaan ei kuullut mitään ilmeisesti? Ja miten ruumiin hävittäminen jos asuu keskustassa. Ei ihan noin vain onnistu kuten olemme muutamasta julkisuudessa olleesta casesta oppineet. Hirveät riskit keskellä vilkasta vklp-iltaa alkaa noin vain  kaappailemaan.  Ja eikä niitä silminnäkijähavaintoja ole?

Ei ole tarvinnut kaapata. Kun lukee/kuuntelee Raisaa käsittelevää materiaalia, niin selviää, että hän on aika rohkeasti lähtenyt autokyyteihin, ym. illanviettoihin. On voinut käydä vaan hiton huono tuuri, kun on ajatellutkin taas lähtevänsä joidenkin tuntemattomien tyyppien matkaan.

Vierailija
792/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös ihan mahdollista, ettei asiaan liity mitään rikosta, vaan on kännipäissään toikkaroinut Tammerkoskeen tai järveen, eikä vaan ole sattunut löytymään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
793/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuunnelkaa Areenasta Marko Niemen Viimeinen johtolanka -podcast Raisa Räisäsestä. 

Edelleenkin, poliisi ei raportoi kaikkea tekemäänsä, ei edes podcastia tekevälle toimittajalle. 

Kuka niin on väittänyt, että poliisi raportoisi kaiken julkisuuteen? Ei tietenkään kaikkea kerrota.

Ei tietenkään kerro.  Joku katusoittaja sanoi nähdeensä ihmisen pään repussa  jota joku nainen näytti hänelle.

Vierailija
794/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Räisäsen ystävä ei viipynyt Huittisissa pitkään, vaan palasi seurueineen Tampereelle aamuyöllä. Hän soitti Räisäselle matkalta puolenyön jälkeen ja antoi puhelimen soida pitkään, mutta siihen ei vastattu. Ystävä soitti uudelleen noin viisi minuuttia myöhemmin ja antoi puhelimen hälyttää hetken. Lopetettuaan puhelun hän ajatteli Räisäsen soittavan takaisin. Ystävä oletti Räisäsen menneen yöbussilla kotiin."

 

Eli he lähtivät kertomansa mukaan ajamaan Huittisiin noin klo 23.

Huittisissa he ovat olleet aika tarkalleen puolelta öin, mikäli tarina on totta.

He eivät ole olleet paikalla montaa minuuttia? Ovatko ikinä menneet sisään Seurahuoneelle? Onko ystävä soittanut Raisan kännykkään puolenyön jälkeen jo takaisintulomatkallako? Mikä sai seurueen kääntymään heti takaisin? Miksi he lähtivät Huittisiin? Miksi he antoivat yleisön ja ilmeisesti poliisinkin luulla, että he olivat Tampereen Seurahuoneella? Miksi he kertoivat tarinan Huittisista 10 vuotta myöhemmin (olettaen, että poliisiakin oltiin sumutettu 10 vuoden ajan Tampereen Seurahuoneesta)?

 

Eikö yleensä kuseteta olinpaikka, jos et halua jonkun tietävän, missä oikeasti olit?

 

Missä he ovat oikeasti olleet, jos he eivät olleet Tampereen eivätkä Huittisten Seurahuoneella? Koko porukka on ollut autossa tuntikausia jossakin. Missä?

 

Miksi Raisan kännykkä sulkeutui tai suljettiin vasta aamulla? Mihin kellonaikaan Raisa sai surmansa?

Jos ne ei päässeet sisälle kos se kaveri oli myös 16

Oliko sillä kaverilla väärät paperit? Pääsikö kaveri Tampereen Casablancaan ilman papereita siis sisään?

Onko Huittisten Seurahuoneen portsareilla tällaista mielikuvaa nuorisoporukasta, jossa yhdellä ei ollut papereita ja käännyttivät koko lössin ovelta?

Poliisille selvisi vasta vuonna 2009, että oli puhe Huittisten seurahuoneesta, eikä Tampereen seurahuoneesta.

Se kertoo paljon siitä, miten perusteellisesti näiden kavereiden liikkeitä selvitettiin. 
Niitä ei selvitetty lainkaan.

Juuri näin. Jotain erikoista kaveriporukan toiminnassa oli, kun pystyttiin tuosta vaan jättämään yksi pois porukasta... Ja miksi Huittisiin? Juu, nuoret kiertävät ja ajelevat, mutta silti. 

Miksi Huittisiin, miksi Huittisiin?? Tässä ketjussakin on jo kerrottu, että miksi porukka meni Huittisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
795/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minkälainen kaveri jättää humalaisen ystävänsä yksin kaupungille. Miettikööhän tuo koskaan sitä. Pitäisi miettiä.

Humalainen teini? Ihan jo se, että ollaan vasta 16 v, voi pettää arviointikyvyn. Siihen päälle humalatila. Minutkin on jätetty kyydistä, kun auto oli täysi. Sain pummittua (kuten silloin sanottiin) oman kyydin, mutta tämä toinen porukka oli matkalla keksinyt mennä ihan muualle kuin oli suunniteltu. Silloin ei ollut kännyköitä millä ilmoitella. Ei teinit toimi aina järkevästi, ei varsinkaan, kun on humalassa. 

Vierailija
796/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös ihan mahdollista, ettei asiaan liity mitään rikosta, vaan on kännipäissään toikkaroinut Tammerkoskeen tai järveen, eikä vaan ole sattunut löytymään. 

Tammerkoski on tutkittu. Ruumis nousee kaasuuntuessaan pintaan, kyllä se jossakin olisi rantaan ajautunut järvessäkin.

Vierailija
797/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ottaa järki käteen ja miettiä järjen kautta. Jos olisi tapahtunut onnettomuus, tippunut esim veteen, olisi ruumis noussut ylös jonkin ajan päästä ja eikö se keskustan vesi tyhjennetä säännöllisesti? Jos joku olisi kaapannut keskellä keskustaa tytön, eikö silminnäkijöitä olisi ja olisiko huutamatta lähtenyt matkaan? Kukaan ei kuullut mitään ilmeisesti? Ja miten ruumiin hävittäminen jos asuu keskustassa. Ei ihan noin vain onnistu kuten olemme muutamasta julkisuudessa olleesta casesta oppineet. Hirveät riskit keskellä vilkasta vklp-iltaa alkaa noin vain  kaappailemaan.  Ja eikä niitä silminnäkijähavaintoja ole?

Ei ole tarvinnut kaapata. Kun lukee/kuuntelee Raisaa käsittelevää materiaalia, niin selviää, että hän on aika rohkeasti lähtenyt autokyyteihin, ym. illanviettoihin. On voinut käydä vaan hiton huono tuuri, kun on ajatellutkin taas lähtevänsä joidenkin tuntemattomien tyyppien matkaan.

Oli viettänyt yön ventovieraan miesporukan luona.  Mitä lie sielläkin touhuttu.

Vierailija
798/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko lukeneet jo tämän? :

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009154634.html

 

Raisan poikaystävä asui myös Raisan katoamisen aikaan Tampereen multisilta asuinalueella.

On ihan mahdollista, että hän on viimeisinä hetkinään tullut jonkun ma mun rais kaamaksi ja tapp amaksi.  Ehkä siksi ei ole tutkittu tarpeeksi, koska sehän on ollut jo silloin rasis mia Suomessa, eli vakavampaa kuin jonkun tapp aminen!

Vierailija
799/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko lukeneet jo tämän? :

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009154634.html

 

Raisan poikaystävä asui myös Raisan katoamisen aikaan Tampereen multisilta asuinalueella.

On ihan mahdollista, että hän on viimeisinä hetkinään tullut jonkun ma mun rais kaamaksi ja tapp amaksi.  Ehkä siksi ei ole tutkittu tarpeeksi, koska sehän on ollut jo silloin rasis mia Suomessa, eli vakavampaa kuin jonkun tapp aminen!

Joku ma muporukkahan otti vaalean tytön autoonsa.  Luultiin olevan Raisa.

Vierailija
800/7415 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko poikakaverin kanssa riitaa illan aikana, tuliko jopa bänät? Monet nuoret tekee itsemurhan rikkoutuneen rakkaussuhteen vuoksi! Onko tällainen vaihtoehto tutkittu?

Looginen päättely, että tuli kännykkäbänät ja vapaana naisena sitten lähti ma mu jen kanssa sinne multisiltaan tai johonkin muuhun ma mujen paikkaan ja kävi huonosti. Tekijät ovat tietty häipyneet kuin pieru saharaan ja uhrille on tehty ties mitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi