Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?

Vierailija
07.05.2026 |

Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan. 

 

Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus

 

Kommentit (7096)

Vierailija
7061/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisin tulisi uudelleen syynätä kaikki Raisan miehet. Kaikkien televalvontatiedot, puhelinsoitot  pitkältä ajalta. Pankkikorttivingutukset, missä on liikuttu, missä on asuttu, mitä autoja on omistettu, mitä kesämökkejä on suvulla ollut. Tässä on lähdetty nyt jonnekin ihan ihme linjoille tutkimaan ventovieraita, vaikka sellaisen uhriksi on äärettömän epätodennäköistä joutua. Onko poliisilla ollut joku syy tässä Raisan tapauksessa jotenkin vaieta kaikista näistä miehistä ja julkisuuteen on rummutettu vain jotain ihme naisparilinjaa ja jotain hiton Multiojan taksia. Lehtiartikkeleissakin on koko 27 vuotta keskitytty näihin ventovieraiden linjoihin ja täysin vaiettu koko tämä laaja miespiiri, jonka Raisa tiesi.

Vierailija
7062/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti Raisaan liittyvän youtube-videon kommenteissa näin: ”Onko näitä kavereita,minkä Raisa halusi Huittisiin kuultu.Itse olin töissä Tampereella Itsenäisyyden/tammelanpuistotien ,eli sama kortteli.Niin näin  muutaman kerran siinä kulmassa oli kahvila olisko ollut viialanleipomo.Kerrankin tämä porukka olimme kahvilla,niin kauhea riita heidän kesken se on jäänyt mieleen ja satasen varma,että oli Raisa.”

Uhri tuntee miltei aina tekijän.

Niiiiinnnnköööööö......ensimmäisen kerran kuulin.......kiiitooosss  🤭

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7063/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikohan siellä Sampon(?) saunatiloissa jotkut isommat bileet missä viettivät aikaa? Siksi ei havaintoja keskustasta muuta kuin Raisa kävelee ovelle vähissä vaatteissa, ja joku avaa sille oven.

Ketkä olisivat olleet tuolla?

Vierailija
7064/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisöpuhelimista sen verran, että olisiko tuo puhelu voinut mennä välikäsimiehelle sellaisesta?

Jos kännykästä oli soitettu edellisenä päivänä, mutta katoamisiltana yleisöpuhelimesta? Silloin puhui tavallaan totta soitosta, syystä tai toisesta vain "unohti" mainita toisesta puhelimesta tulleen soiton?

Akun loppumisen lisäksi, toinen mahdollinen syy soittaa toisesta numerosta (yleisöpuhelin) saattoi olla se, ettei välikäsimies halunnut vastata kännykkänumerosta tuleviin soittoihin, jos häntä ärsytti toimia välikätenä?

Vierailija
7065/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on yhden jos toisenkin kerran mies antanut päältään takin yöelämässä. Jopa ventovieraat, jos matka kaupungin katuja pitkin on ollut samansuuntainen tai oltu saman baarin jonossa ulkona.

Tässä edelleenkään ei puhuta sinusta.  Ei tee juttua milliäkään uskottavammasksi.

Puhutaanko tässä sitten sinusta? Kerrohan. Oletko osa tarinaa, kun yrität määrätä mitä täällä saa kirjoittaa? 

Vierailija
7066/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Sammon tiloissa olisi ollut iso porukka bilettämässä, niin jäljet sen mukaiset. Jos 2 ihmistä niin, pari lasia saa hyvin huuhdeltua ja takaisin kaappiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7067/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takin antamisen idea tuntuu oivaltavalta ajatukselta. Sitä ei ole aiemmin ollut missään, paitsi nyt täällä. 

Ilmoit poliisiin että sinä ratkaist tämän jutun.    Pitäisivaan tietää kuka olisi antanut  ja antoiko myös lippalakkinsa  🤣🤣🤣🤣

Jos palelevalle Raisalle on annettu ulkotakki päälleen, ollaan etsitty väärillä tiedoilla Raisaa.

Raisa ja miesseuralainen ovat näyttäneet keneltä tahansa pariskunnalta. Raisa ei ole enää pistänyt silmään kesähepeneissään. Jos miehen takki on nilkkoihin asti, niin Raisan paljaat sääretkään eivät pistä kenenkään silmään.

Raisa on tunnistettu tuttujen toimesta, oli päällä takki tai ei. Kukaan tuttu ei kerro nähneensä Raisaa kaupungissa. 

Vierailija
7068/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raisalla ei ollut narikkaan jätettävää ulkotakkia. 

On tavannut heti kaveriporukan auton lähdön jälkeen sattumalta kadulla jonkun miehen, tutun tai tuntemattoman. Ovat valinneet sellaisen baarin, jossa ei ole ollut yhtäkään Raisan tuttua. Ehkä baari oli myös Raisalle uusi.

 

 Ravintola voi olla umpitäynnä, eivät pistä kenenkään silmään väkijoukossa. Istuvat loppuillan baarin hämyisessä nurkassa, valaistus on hämärä. Mies hakee juomia baaritiskiltä ja maksaa ne. Raisa ei käy tiskillä. Musiikki pauhaa ja seura on mieluisaa, juttua riittää. Puhelintaan Raisa ei kuule, eikä vilkaise. Ovat kenties miltei pilkkuun asti, jolloin narikassa on ruuhkaa. Raisa ei kiinnitä kenenkään humalaisen huomiota. Raisa poistuu edeltä kadulle, mies ottaa narikasta takkinsa ja menee Raisan perään. Antaa takkinsa kesävaatteissa palelevalle Raisalle. Viimeinen yöbussi on ehkä juuri mennyt.

 

 Mies asuu lähistöllä ja sanoo, että Raisa voi tulla sinne yökylään odottamaan aamun ekaa bussia. Tämän takia Raisan kännykkä paikantuu yhä vain Tampereen keskustan tolppaan (yhden tolpan vaikutusalue oli kilometrejä).

 

Asunnolla tapahtuu jotain, ehkä vahinko tai pikaistuksissa tehty tappo. Mies sulkee joskus aamuyön ja aamun välissä Raisan puhelimen. Miehellä on auto. Saa Raisan ja Raisan kännykän autoonsa hyvällä tuurilla, koska kaikki nukkuvat hyvin aikaisin sunnuntaiaamuna ja ulkona on pimeää. Kukaan ei juuri silloin katsele ikkunoista ulos eikä kaduilla ole ketään. Mies keksii paikan, jonne viedä Raisa. Oma kesämökki, vanhempien kesämökki, sukulaisten tilukset. Joku paikka, jossa kukaan ei ole lokakuisena sunnuntaina. Piilottaa hyvin, ehkä tontin reunaan, maahan. Tai sitten hyvin tuntemaansa paikkaan metsässä, jonne autolla pääsee helposti. Hän ajaa kotiinsa ja jatkaa elämäänsä, kuin mitään kohtaamista ei olisi ikinä tapahtunutkaan.

Miehen täytyy olla erittäin vahva. Tai sitten kämpillä on ollut kaksi miestä. Miksei myös baarissakin. Raisa on voinut olla kahden miehen seurassa, oli ne tuttuja tai tuntemattomia.

Tai kämpillä ei ole oltukaan. Kyllähän ihmiset käyvät selvinkin päin baarissa autolla. Kun kaveriporukka on autolla häipynyt, Raisa on kohdannut jonkun kadulla, mennyt baariin istumaan hänen kanssaan. Raisa onkin mennyt baarista suoraan miehen pysäköityyn autoon.  Auto ajettu vain muutaman kilsan päähän, joten Raisan känny yhä linkittyy keskustan mastoon aamuyölläkin. Autossa tapahtuu jotain. Mies yrittää jotain ja Raisa torjuu, mies saa torjunnasta kilarit ja esim. kuristaa raivolla. Mies sulkee tämän jälkeen Raisan kännykän ja ajaa ties minne ja piilottaa Raisan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7069/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs, jos Raisa törmäsi välikäsimieheen. Viettivät iltaa paikassa x. Tämän jälkeen saikin sitten hänen polkupyörällään kyydin. Istui polkupyörän tarakalla, miehen takki päällä. Tämmöisestäkään polkupyöräparista ei ole ikinä pyydetty havaintoja.

Välikäsimieshän kertoi, että tuli tuona yönä keskustaan polkupyörällä, jonka jätti keskustorille ja käveli siitä baariin.

Tai lähti samantien välikäden kanssa kohti ”bileitä”. 

Vierailija
7070/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tää on mustasukkaisuus-murha. Tää tyyppi joka väitti olleensa muualla kuin Tre keskusta sinä yönä, mutta myöhemmin selvisi että olikin polkupyörällä tullut tre keskustaan, on tekijä. Raisalla ollut monta rautaa tulessa miesten suhteen.

Tiesi että tää autojengi joiden seurassa oli yön edelliskesänä, oli tulossa bailaamaan tre keskustaan, ei saanut ketään muuta kaveria mukaan kuin tän Huittiskaverin. Raisa ei edes halunnut autokyydillä huittisiin. Halusi jäädä keskustaan ja pyrki autojengin autoon, siksi vähäinen vaatetus. Oli autossa, jossa tuli jotain kärhämää, Raisa poistui autosta johon jäi takki, ja puhelin, siksi harhaili kadulla. Vanhempi nainen otti siipien suojaan ja saattoi Armonkallion läpi isänsä taloa kohti, mutta autojengi sai Raisan kiinni Armonkalliossa. Sitten joukkoraiskaus jossa Raisa kuoli, TAI se polkupyörätyyppi sai autolla Armonkalliossa Raisan kiinni yksin.

Alkuosa on mielenkiintoinen. Meinaatko, että kaikki jollain tapaa tunsivat toisensa tai olivat jopa kavereita?

Eli autoporukka, joka tuli hakemaan Raisan tyttökaveria Casablancasta, niin tämä autoporukka tunsi tämän välikäsimiehen myös? Entä se 7 miehen porukka, joku väitti, että joku niistä oli Raisan ihastus ja välikäsimiehen kaveri jopa. Osa tuosta 7 hengen porukasta oli keskustassa tuona yönä.

On kyllä todella silmiinpistävää, että välikäsimies ei kertonut poliisille tuoreeltaan olleensa Raisan katoamisyönä keskustassa.

Poliisi on tuoreeltaan puhutellut välikäsimiestä, sillä Raisan puhelutiedoissa oli puhelinsoittoja välikäsimiehelle. Mutta välikäsimies väitti olleensa muualla. Poliisi ei näköjään tuolloin tarkastanut välikäsimiehen teletietoja eikä pankkikorttivingutuksia, sillä vasta keskusrikospoliisin tutkinnoissa selvisi, että tämä välikäsimies olikin todistettavasti ollut keskustassa samoihin aikoihin kuin Raisa, jopa samalla kadulla. Välikäsimies kertoo tämän kaiken itse omalla suullaan Yle Areenan Viimeinen Johtolanka podcastissa.

Kätevästi jättää kertomatta, että miksei alunperin kertonut olleensa tuona yönä keskustassa, kun poliisi häntä tuoreeltaan puhutteli.

Väitti myös, ettei Raisa soittanut hänelle katoamisyönään, vaan edeltävänä iltana. Poliisi vain tietää totuuden tästäkin.

On häiritsevää, että Raisa on ehkä soittanut hänelle ennen katoamistaan ja mies kiistää olleensa keskustassa samaan aikaan samana iltana. Myönsi vasta, kun keskusrikospoliisi sai ilmeisesti pankkikorttitiedot ja televalvontatiedot.

Ja tämänkin tiedon, että välikäsimies oli ollut keskustassa samalla kadulla kuin Raisa samoihin aikoihin, poliisi sai kaivettua vuosia myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7071/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisin pitäisi tehdä Raisasta ja näistä kaikista miehistä sellainen taulu seinälle.

Kuka oli missäkin, mistä yhteydestä Raisa heidät tunsi, kenellä oli auto, missä asuivat jne. jne. Ja keskustan kartta pohjalle. Sellainen taulu, mitä rikossarjoissakin on.

Vierailija
7072/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kukaan rassaisi jotain Citroen Visaa mieluummin kuin bailaisi keskustassa. 

Jenkkiautomiehet rassaa autojaan aina mieluummin kuin bailaavat. 

Pyörin hetken jenkkiautoporukoissa 90-luvun lopulla, ja käytiin usein Tampereella Jkl asti, jenkkiautolla nimenomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7073/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Citroen Visaan ei myöskään mahdu 7 miestä, jenkkiin helposti.

Vierailija
7074/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisöpuhelimista sen verran, että olisiko tuo puhelu voinut mennä välikäsimiehelle sellaisesta?

Jos kännykästä oli soitettu edellisenä päivänä, mutta katoamisiltana yleisöpuhelimesta? Silloin puhui tavallaan totta soitosta, syystä tai toisesta vain "unohti" mainita toisesta puhelimesta tulleen soiton?

Akun loppumisen lisäksi, toinen mahdollinen syy soittaa toisesta numerosta (yleisöpuhelin) saattoi olla se, ettei välikäsimies halunnut vastata kännykkänumerosta tuleviin soittoihin, jos häntä ärsytti toimia välikätenä?

Nerokasta. Nyt poliisin pitää syynätä kaikki puhelut, joita hänelle tuli Raisan katoamisyönä.

Lisäksi pitäisi tietää, mihin kellonaikaan Raisan puhelin on sammunut tai sammutettu. Keskiyöllä se hälyytti ihan normaalisti vielä eli oli virtaa ja päällä. Poliisi tietää, milloin puhelin on kadonnut keskustan mastosta, muttei ole kertonut sitä julkisuuteen.

Sen lisäksi epäilen suuresti, että teini-ikäinen kundi jaksaisi kykkiä jossain sukulaisen talossa koko yötä autoaan rassaten, kun tyttöystävä humputtelee keskustassa. Ei olisi ollut vaiva eikä mikään hurauttaa autolla Kangasalalta 15 minuutin matkan Hämeenkadulle ja mennä etsimään Raisaa, jos ja kun tämä ei kerta vastannut enää kännykkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7075/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisin pitäisi tehdä Raisasta ja näistä kaikista miehistä sellainen taulu seinälle.

Kuka oli missäkin, mistä yhteydestä Raisa heidät tunsi, kenellä oli auto, missä asuivat jne. jne. Ja keskustan kartta pohjalle. Sellainen taulu, mitä rikossarjoissakin on.

Myös pitäisi katsoa kaikkien pankkivingutukset baareissa. Siis niiden, jotka tunsivat Raisan. Onko ostettu juomat kahdelle useaankin otteeseen? Pidän todennäköisenä, että jos Raisa on ollut jonkun kundin kanssa baarissa, kundi on ostanut ja tarjonnut Raisalle juomat. Toki tästä ei jää jälkeä, jos on maksanut käteisellä. Tästä voisi vetää johtopäätöksiä, kuka oli mahdollisesti Raisan kanssa. Jos kaikki muut miehet ovat ostaneet vain yhden tuopin kerrallaan, mutta yksi kundi on ostanut aina kaksi juomaa kerrallaan, tämä kahden ostaja on mitä ilmeisimmin ollut naisseurassa. Kenties jopa Raisan.

Vierailija
7076/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa meille minkälainen on ihmisen joka täällä kirjoittelee 16v tyttö lapsesta  nimellä  joka on kuolleeksi jistuuttu ja  murhattu.    Aikaa kulununut 27 v.   Syvenytykää jos kyseessä olisi oma lapsi.  Täällä keksittän juttuja minkä luonteinen oli ym lapsen elämästä oletuksia.   Tämmölle Suomen räkäisimmälle palstalle  reviteltäväksi ilman vanhempien ja omaisten lupaa. Mitä tuntuu  kavereista ilkeät oletukset ja syyttely ilman todistettua lähdettä nimillä.  Saako teitä näin tehdä????   Tän ketjun kaikki viestit RIKKOVAT TÄMÄN PALSTAN SÄÄNTÖJÄ , JA SIITÄ HUOLIMATTA ON NIIN JULMIA JA  AJATTELEMATTOMIA ETTÄ EDELLEEN  TÄÄLLÄ  OMIN LUVIN. SYYLLISTÄÄ SYYTTÖMIÄ.   TOIVON ETÄÄ VASTASTAATTE  LAPSIVAINAJAN. OMAISTEN,  JA KAVERIDEN PUOLETA ETTÄ TÄÄLLÄ HEIDÄN ELÄMÄÄ PILATAAN JA HÄPÄISTÄÄN.  ONKO OIKEIN????   ENNEN KUN VASTAAT LUE TÄMÄN PALSTAN  SÄÄNNÖT.   🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🍃🌱🍃🌱🍃🍃🍃🌱🌱🌱🌱      Teette tällä syyttelyllä omilla epäiyille tosi ikävän ja tuman kesän.   Täällä ei ratkea muu kuin oman  ilkeyden ja sairaan luonteen esiin tuominen. 

Vierailija
7077/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ja miksi? Hän on saattanut unohtaa tai sekoittaa illan. Ei tietoa milloin häneltä asiaa kysytty. Toinen syy voi olla, että muistikin, mutta ei halunnut tulla enää enempää tutkinnan kohteeksi kuin jo oli. Saattoi johtua siitä, että oli syytön ja siksi uskalsi toimia noin tai oli osallinen / syyllinen ja päätyi valehtelemaan. 

 

Todennäköisin tekijä Raisan katoamisen tapauksessa on tuttu, sellainen,  jonka kanssa tuona iltana oli ja hyvinkin tunsi entuudestaan. Suht samanikäinen vieläpä. Alle 20 v.. tai just ja just 20v +. 

Välikäsimiehen käyttämisessä yhteydenotto välineenä kännykättömään poikaystävään pidän hyvin outona. Jos pojalla ei ollut kännyä niin, sitten olisivat varmaan muuten voineet sopia tavan miten viestittelevät, ilman välikäsiä. Harva hoitaa seurustelusuhteitaan toisten kautta. Kuulostaa suorastaan kimppakivalta ja siihen päälle Raisan muut intressit, joita tuntui riittävän. 

 

Tapahtunut on kuitenkin tapahtunut olosuhteissa, joissa Raisa ei lähtökohtaisesti valinnut olla kenenkään pojista seurassa, vaan oli baarissa tyttökaverinsa kanssa. Eli mitään vakavaa seurustelusuhdetta ei tainnut olla ja kiinnostuksen kohteetkin niin ja näin. 

Hyvin voinut olla, että jossain vaiheessa iltaa antoi periksi ja lähti tuntemansa pojan mukaan. Ja tällä tyypillä onkin voinut olla jo jotain hampaankolossa Raisaa vastaan.

Vierailija
7078/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa, että tuohon aikaan käytettiin vielä hyvin paljon käteistä. Jälkiä ei kaikesta ole.

Vierailija
7079/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs, jos Raisa törmäsi välikäsimieheen. Viettivät iltaa paikassa x. Tämän jälkeen saikin sitten hänen polkupyörällään kyydin. Istui polkupyörän tarakalla, miehen takki päällä. Tämmöisestäkään polkupyöräparista ei ole ikinä pyydetty havaintoja.

Välikäsimieshän kertoi, että tuli tuona yönä keskustaan polkupyörällä, jonka jätti keskustorille ja käveli siitä baariin.

Tai lähti samantien välikäden kanssa kohti ”bileitä”. 

Kenties polkupyörän kyydissä istuen tarakalla.

Vierailija
7080/7096 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

" En usko että kukaan rassaisi jotain Citroen Visaa mieluummin kuin bailaisi keskustassa. "

 

Tämän lisäksi keskustassa oli paljon porukkaa, poikkeuksellisen paljon, kaikki kynnelle kykenevät bailasivat keskustassa. Yritti jopa soitella keskiyöllä Raisalle, luultavasti kertoakseen, että nyt auton rassaukset saa riittää, hänpä hurauttaa autollaan keskustaan, että missäs päin olet. Raisa ei vastannut tuohon puheluun, joka voi nostaa mustasukkaisuusfiiliksiä ja pakottavan tarpeen lähteä stalkkaamaan, että missä baarissa ja seurassa sitä oikein ollaan, kun puhelimeenkaan ei vastata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä