Mikä on yhteiskuntaluokkasi?
Joku ylintä luokkaa edustavakin kirjoittelee täällä. Itse olen alinta, 40-luvulla maalla syntynyt tehdastyötä tehnyt.
Kommentit (157)
Syrjäytynyt. Olen kyllä töissä matalapalkka-alalla, mutta sosiaalista elämää ei ole.
Entinen insinööri, 900pv työttömänä uran aikana. Eläkekertymä on niin pieni, että töissä ollut sairaanhoitaja siskoni saa parempaa eläkettä. Osaan pukeutua kalliisiin vaatteisiin, niin näyttää, että hyvin menee. Ei ole edes autoa, mutta ei ole velkaakaan.
Loinen, niinhän boomereita nimitellään.
Keskiluokka; koulutus on toisen asteen ammatillinen tutkinto, palkka on keskiluokkaa, ammatti on siisti keskiluokkainen sisätyö, asuinalue on keskiluokkainen, auto keskihintainen, käytän kirjastoa, harrastan kulttuuria. Hämmästyksekseni tajusin kyllä olevani nettovarallisuudeltani kärkikymmenikössä Suomessa, sijoitukset ovat onnistuneet, mutta hämmästyttävän keskiluokkaisella omaisuudella pääseekin kärkikymmenykseen. Se terävin 2% on toki jossain todella kaukana.
Mielenterveyseliittiä. Psykoottisena minua pidetään, joten ei tarvitse töitä tehdä. Silti sen verran hyvä vointi, että voin kaupungilla kulkea ja nauttia eläkkeestä.
Tavallinen työläinen vielä puolitoista vuotta ja sitten eläkkeelle.
Ei ole kesämökkiä ei aatelista sukunimeä joten en kuulu oikein mihinkään luokkaan. Ehkä köyhällistöön jos johonkin luokkaan pitää kuulua.
Maksettu rivitaloasunto sentään on ja 6 vuotta vanha BMW pihassa. Velkaa ei onneksi ole eikä enää tule.
Vanhuuteni varalle olen säästänyt osake ja rahastosalkun jonka verollinen arvo on vähän yli 600 000€.
Yksi sijoitusasuntokin on jäänyt käsiin ja siitä saa vuokratuloja joka kuukausi.
Eläke+pääomatulot nettona tulevat olemaan noin 3 600€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kesämökkiä ei aatelista sukunimeä joten en kuulu oikein mihinkään luokkaan. Ehkä köyhällistöön jos johonkin luokkaan pitää kuulua.
Maksettu rivitaloasunto sentään on ja 6 vuotta vanha BMW pihassa. Velkaa ei onneksi ole eikä enää tule.
Vanhuuteni varalle olen säästänyt osake ja rahastosalkun jonka verollinen arvo on vähän yli 600 000€.Yksi sijoitusasuntokin on jäänyt käsiin ja siitä saa vuokratuloja joka kuukausi.
Miksi päättelet kuuluvasi köyhälistöön?
Minulta puuttuu kapeakatseinen keskiluokkainen konformismi ja täten tarvittava sosiaalinen pääoma.
Olen siis täysin luokaton.
Nekeri! Onko se työväenluokan alapuolella, eli alaluokkaan kuulun siis. Vai jopa alaluokan alapuolella?!
Auttakaa hölmömpää!
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka; koulutus on toisen asteen ammatillinen tutkinto, palkka on keskiluokkaa, ammatti on siisti keskiluokkainen sisätyö, asuinalue on keskiluokkainen, auto keskihintainen, käytän kirjastoa, harrastan kulttuuria. Hämmästyksekseni tajusin kyllä olevani nettovarallisuudeltani kärkikymmenikössä Suomessa, sijoitukset ovat onnistuneet, mutta hämmästyttävän keskiluokkaisella omaisuudella pääseekin kärkikymmenykseen. Se terävin 2% on toki jossain todella kaukana.
Ilman korkeakoulututkintoa et ole keskiluokkaa vaan ylempää työväenluokkaa.
Työläisoikeistoon ainakin, jos tilannetta tarkastelee kovin vasemmalta. Tienaan ansio -ja pääomatuloja noin 90k vuodessa. Tehtyjen tuntien määrästä johtuen sosiaalinen elämä on valtaosan ajasta lähes nolla. En ole kovin edistyksellinen, enkä pidä siitä kun yhteisiä rahoja lapioidaan kilpaa toinen toistaan typerämpiin asioihin. Suomen Akatemia rahoittaa projekteja, joita ei olisi keksitty edes Pahkasiassa. Jos poliitikon suu liikkuu, oletan sieltä tulevan muunneltua totuutta ihan jokakerta. Olen kerrassaan kamala ihminen ja aion eläköityä kirja kädessä palmun alle ennen kuin täytän 60-vuotta.
Ylemmänkeskiluokanalintapohjasakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuteni varalle olen säästänyt osake ja rahastosalkun jonka verollinen arvo on vähän yli 600 000€.Yksi sijoitusasuntokin on jäänyt käsiin ja siitä saa vuokratuloja joka kuukausi.
Miksi horiset "köyhälistöstä" ja sitten kerrot miten pätäkkää ja omaisuutta riittää? Haluatko kääntää veistä oikean köyhälistön haavassa?
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen tietää? En hahmota tätä luokkajakoasiaa yhtään. Onko se olemassa vain tällä palstalla?
Yhteiskuntaluokista puhuminen on vanha marxilainen keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Töissä käyvä köyhä.
Pyydä pomolta lisää palkkaa!
Nyt kaikki tutustumaan "Great British Class Survey" ja vastaamaan sen perusteella
Rupusakki.