Kysymys siivoustöistä
Jos ei ole oikein kunnon kokemusta ja saa työpaikan mihi kuuluu perussiivoukset niin tuleeko joku opastamaan koneiden käytön vai pitääkö ne vaan itse oppia ja toivoa ettei lattia mene pilalle?
Kokemuksia kaipaan
Kommentit (54)
Yleensä siivousohjaaja tulee opastamaan koneiden käytössä jos pn mahdollista. Mutta jos haluat ihan ammattitutkinnon siivoukseen liittyen niin siellä perehdytys on petusteellisenpaa.
Suuta vaan auki sitten kun ensimmäinen vahaus tms lähestyy. Joko neuvotaan, joku tulee kaveriksi tai joku muu tulee sen tekemään. Jälkimmäinen toki hölmöin vaihtoehto..
Usein joku työnjohtaja tai työkaveri näyttää uudelle työntekijälle yhden kerran, miten toimii. Näin ainakin periaatteessa. Usein saa kyllä ihan itse päätellä. (Se on jännä, kun siivoojia usein pidetään yksinkertaisina, mutta tosiasiassa siivoojat joutuvat koko ajan keksimään ratkaisuja eri ongelmiin. Lattianhoitokone on tukossa, imurin letkussa pullonkorkki, mopin varresta irtosi ruuvi ja ämpärikin vuotaa. Mutta siistiä pitäisi tulla ja äkkiä.
Muita koneita ei kyllä yleensä olekaan kuin lattianhoitokone, laikkapesuri, imuri, kannettava imuri, pesukone, kuivausrumpu, tiskikone, jätepuristin, hälytyslaitteet, työaikasovellus, parkkisovellus ja firman auto. Ei ainakaan tule muita mieleen. Työ tekijäänsä opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Usein joku työnjohtaja tai työkaveri näyttää uudelle työntekijälle yhden kerran, miten toimii. Näin ainakin periaatteessa. Usein saa kyllä ihan itse päätellä. (Se on jännä, kun siivoojia usein pidetään yksinkertaisina, mutta tosiasiassa siivoojat joutuvat koko ajan keksimään ratkaisuja eri ongelmiin. Lattianhoitokone on tukossa, imurin letkussa pullonkorkki, mopin varresta irtosi ruuvi ja ämpärikin vuotaa. Mutta siistiä pitäisi tulla ja äkkiä.
Muita koneita ei kyllä yleensä olekaan kuin lattianhoitokone, laikkapesuri, imuri, kannettava imuri, pesukone, kuivausrumpu, tiskikone, jätepuristin, hälytyslaitteet, työaikasovellus, parkkisovellus ja firman auto. Ei ainakaan tule muita mieleen. Työ tekijäänsä opettaa.
Yhdistelmäkone ("laikkapesuri"?), lattianhoitokone, + nopeakierroksinen lhk (HS), painehuuhtelukone, höyrypesuri, vesi-imuri, huuhtelu- ja desinfiointikone (deko), noin alkuun. Kiva työ kun löytyy hyvä paikka.
Itse kun aloitin ISS:llä siivoojan työn 10 vuotta sitten niin perehdytys oli ala-arvoisen surkeaa. Esimieheni oli unohtanut kertoa perehdyttäjälleni että tulen tutustumaan työhön, joten kykin aamulla kello 6 yksin kadulla, kun en sisällekään kohteeseen päässyt ilman avaimia. Eikä se akka tietenkään vastannut puhelimeen.
Tämän takia ne koulut käydään, myös siivoojat. Kuka palkkaa tekijän joka ei osaa töitään ja pitää kädestä pitäen avustaa?? Rikkovat koneet kun eivät osaa käyttää
Vähän riippuu työnantajasta. Itse sain parkettilattiat pilalle 20 vuotta sitten, kun ei mulle kukaan kertonu että ei niitä isoilla vesimäärillä saa löträtä.
Ja nykyisessä työpaikassa meillä seisoo koneita joihin moni ei oo saanu koulutusta, niin sielläpä ne pölyä kerää.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia ne koulut käydään, myös siivoojat. Kuka palkkaa tekijän joka ei osaa töitään ja pitää kädestä pitäen avustaa?? Rikkovat koneet kun eivät osaa käyttää
Alalla niin paha työvoimapula että kelpaa kuka vaan tumpelo. Meilläkin työpaikassa sijainen rikkoi koneen vaikka avustettiin käytössä. Tutkinnon kun suorittaa niin voi opetella monta kertaa ja koulun koneet käytössä
Minä aloitin siivoojan työt viimevuonna ilman mitään koulutusta tai kokemusta, parin tunnin perehdytys oli ensimmäisenä päivänä, ja sitten piti jo osata itse. Hyvin nopeasti näytettiin koneet, laitteet ja vehkeet. Yllättävän hyvin sitä muisti mitä piti tehdä, toki aina kysy pomoltasi jos joku asia on epäselvä. Selvästi haastavin osuus on se miten nopeatahtista työ on (yritä tehdä hommat hyvin ja samalla nopeasti), kokonaisen (ison) kaupan siivoukseen on varattu aikaa muutama tunti. Ja pahimmillaan joutuu siirtyä paikasta toiseen myös.
Olen kuitenkin tykännyt työstä siinä mielessä että se on itsenäistä ''aivot narikkaan'' hommaa kun rutiini tulee. Kuulokkeet korville töiden ajaksi kuunnellen podcastia tms. Ja toki päivän aikana tulee paljon liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla kaikki on koulutettuja, silti ne saa koneet rikki.
PJ kirjoitti:
Minä aloitin siivoojan työt viimevuonna ilman mitään koulutusta tai kokemusta, parin tunnin perehdytys oli ensimmäisenä päivänä, ja sitten piti jo osata itse. Hyvin nopeasti näytettiin koneet, laitteet ja vehkeet. Yllättävän hyvin sitä muisti mitä piti tehdä, toki aina kysy pomoltasi jos joku asia on epäselvä. Selvästi haastavin osuus on se miten nopeatahtista työ on (yritä tehdä hommat hyvin ja samalla nopeasti), kokonaisen (ison) kaupan siivoukseen on varattu aikaa muutama tunti. Ja pahimmillaan joutuu siirtyä paikasta toiseen myös.
Olen kuitenkin tykännyt työstä siinä mielessä että se on itsenäistä ''aivot narikkaan'' hommaa kun rutiini tulee. Kuulokkeet korville töiden ajaksi kuunnellen podcastia tms. Ja toki päivän aikana tulee paljon liikuntaa.
Ai jossain annetaan pitää kuulokkeita. Siivoustyö on asiakaspalveluammatti ja yleensä siinä ei sallita mitään musiikin kuuntelua ja kuulokkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla kaikki on koulutettuja, silti ne saa koneet rikki.
Niillä on tapana rikkoutua. Osaava siivooja osaa korjatakin sen laitteen jos ei varaosia tarvita.
PJ kirjoitti:
Kuulokkeet korvilla on työturvallisuusriski. Toki jos olet ainoa ihminen talossa niin silloin ei
Vierailija kirjoitti:
PJ kirjoitti:
Ai jossain annetaan pitää kuulokkeita. Siivoustyö on asiakaspalveluammatti ja yleensä siinä ei sallita mitään musiikin kuuntelua ja kuulokkeita.
Tuo riippuu kohteesta. Monesti siivooja on tiloissa viimeisenä.
Voithan kysyä jo haastattelussa asiaa että miten koneiden käytössä perehdytetään? Että millainen käytäntö heillä on. Siivoustyö ei ole rakettitiedettä, mutta todella palkitsevaa työtä jos tykkää rutiinista ja hyötyliikunnasta eikä halua että työt seuraa kotiin
Joka työnantajan on perehdyttävä uusi työntekijä .. sinäkin voit odottaa että työnantaja opastaa työhön .. ei tarvitse etukäteen murehtia osaako. oppiiko on sitten eri asia...itse noita laitteita jouduin käyttämään nuorempana niin mikäs siinä onnistuihan se siivouskin kun vaan teki tosissaan eikä löysäillen. toki joka murusta en itsekkään nuollut lattioilta joten niin tunnontarkka tuskin tarvii olla.
Vierailija kirjoitti:
PJ kirjoitti:
Meilläkin kuulokkeet kielletty. Turvallisuussyistä, koska tehdasalue kyseessä.
Ei nykyään siivooja ole tiloissa viimeisenä kun talo tyhjä. Kyllä nykyään tehdään töitä ihan päiväsaikaan ja muiden seurassa. En tiedä miksi näin, helpompaa olisi siivota kun kaikki poissa jaloista. Liekö liian kallista maksaa yötyökorvauksia...
Millainen kohde on sellainen jossa voi pitää kuulokkeita kun siivoaa? Haluan heti tämmöiseen
Vierailija kirjoitti:
Suuta vaan auki sitten kun ensimmäinen vahaus tms lähestyy. Joko neuvotaan, joku tulee kaveriksi tai joku muu tulee sen tekemään. Jälkimmäinen toki hölmöin vaihtoehto..
Tai jättää tekemättä:D
Työnantajalla on velvollisuus järjestää työhön perehdytys.