Mikä on yhteiskuntaluokkasi?
Joku ylintä luokkaa edustavakin kirjoittelee täällä. Itse olen alinta, 40-luvulla maalla syntynyt tehdastyötä tehnyt.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Aristokraatti. Varakas pitkäaikaistyötön joka harrastelee taiteita.
Feodaaliyhteiskuntaanhan ollaan menossa takaisin eli kohta on aristokraatit eli rikkaat pääomalla eläjät ja köyhä rahvas.
Olen prolea, prekariaattia, plebejiä, white trashia jne.
Vierailija kirjoitti:
Työläisoikeistoon ainakin, jos tilannetta tarkastelee kovin vasemmalta. Tienaan ansio -ja pääomatuloja noin 90k vuodessa. Tehtyjen tuntien määrästä johtuen sosiaalinen elämä on valtaosan ajasta lähes nolla. En ole kovin edistyksellinen, enkä pidä siitä kun yhteisiä rahoja lapioidaan kilpaa toinen toistaan typerämpiin asioihin. Suomen Akatemia rahoittaa projekteja, joita ei olisi keksitty edes Pahkasiassa. Jos poliitikon suu liikkuu, oletan sieltä tulevan muunneltua totuutta ihan jokakerta. Olen kerrassaan kamala ihminen ja aion eläköityä kirja kädessä palmun alle ennen kuin täytän 60-vuotta.
Technical middle class
BBC ylensi minut keskiluokkaan, tai johonkin sen tapaiseen. Hiphurraa!
Ylemmän keskiluokan köyhä.
Ei uskoisi miten vähällä Suomessa pitää pärjätä tälläkin yhteiskuntaluokalla.
Vierailija kirjoitti:
Syrjäytynyt. Olen kyllä töissä matalapalkka-alalla, mutta sosiaalista elämää ei ole.
Kuulostaa tutulta. Omakin palkkani on matala. Mietin usein treffisivustoja selatessa. Mitä mä sillä suhteella tekisin kun ei mulla olisi varaa tehdä naisen kanssa oikein mitään. Mikä on keskituloisille aikuisille tavallisia juttuja. Sosiaalinen elämä vaatii rahaa. Älkääkä jaksako jauhaa harrastuksista jotka eivät vaadi rahaa. Niitä ei oikeassa maailmassa ole.
Olen tehnyt töitä venyen usein itseäni säästelemättä mutta ei se ole näkynyt koskaan palkassa. En jaksa soimata nuoria jotka eivät suhtaudu työhön aina kovin vakavasti. Minulle ym monelle muulle keski ikäisille on monesti jäänyt töistä käytännössä vain luu käteen. Palkkaliukumista on kuultu vain jo eläkkeelle jääneiltä työkavereilta. Ei niitä ole itse koskaan nähnyt.
Pitkäaikaistyötön jolla kaksi suoamalaista korkeakoulututkintoa ja yksi englannista. Miettikää tarkkaan mitä opiskelette!
Vierailija kirjoitti:
Syrjäytynyt. Olen kyllä töissä matalapalkka-alalla, mutta sosiaalista elämää ei ole.
Töissä oleva ei täytä millään tavalla syrjäytyneen määritelmää.
Vierailija kirjoitti:
Olen prolea, prekariaattia, plebejiä, white trashia jne.
Ei nämä ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Ylemmän keskiluokan köyhä.
Ei uskoisi miten vähällä Suomessa pitää pärjätä tälläkin yhteiskuntaluokalla.
Oletko näitä ylimmän tulodesiilin "köyhiä"? Kuukausipalkka 6000 euroa, mutta ei riitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen työläinen vielä puolitoista vuotta ja sitten eläkkeelle.
Ei ole kesämökkiä ei aatelista sukunimeä joten en kuulu oikein mihinkään luokkaan. Ehkä köyhällistöön jos johonkin luokkaan pitää kuulua.
Maksettu rivitaloasunto sentään on ja 6 vuotta vanha BMW pihassa. Velkaa ei onneksi ole eikä enää tule.
Vanhuuteni varalle olen säästänyt osake ja rahastosalkun jonka verollinen arvo on vähän yli 600 000€.Yksi sijoitusasuntokin on jäänyt käsiin ja siitä saa vuokratuloja joka kuukausi.
Eläke+pääomatulot nettona tulevat olemaan noin 3 600€/kk.
Köyhälistöön et kuulu, kun varallisuutta on enemmän kuin 90% kansalaisista. Olet rikas. Sori siitä.
Miksi luokkittelette? Mikä tarve teillä on itseä lokeroidaa? Puusta joskus putonnut on enemmistö meidän joukosta. Mikä yli mikä ali? Orjuus lopetettiin. Haluatteko sen väkisinkin takaisin tai mikä tarve sillä luokituksella ja luokanjaolla on?
Peräkammarin panoparoni. Aateliston priimaa.
Aatelisarvoltani olen Peräseinäjoen varakreivi.