Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En aio laittaa lastani päiväkotiin, vaan ensimmäinen ulkopuolinen "hoitopaikka" on eskari. Teenkö mielestäsi virheen?

Vierailija
07.05.2026 |

Mitä mieltä täällä ollaan, onko päiväkoti niin hyödyllinen, että haitat pitäisi sivuuttaa?

Kommentit (155)

Vierailija
81/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatus (eli vanhalta nimeltään päiväkoti) on osa koulutusjärjestelmää siinä missä esi- ja alkuopetuskin. Jos lapsi ei osallistu varhaiskasvatukseen niin varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet eivät toteudu hänen kohdaltaan, eli moni tärkeä asia jää oppimatta. Vanhempi ei korvaa ammattitaitoista varhaiskasvattajaa.

Mä oon miettinyt tätä omalla kohdallani että mulle olis ollu parempi päästä päiväkotiin ennen eskaria. Olin vaan kotona lapsuuden. Nyt kun omat lapset on päiväkodissa ollu niin huomannut kuinka kaikkea hyödyllistä siellä oppii. Esim. kaveritaidot ja sosiaaliset taidot ja itsetunnon kehitys ja positiivinen pedagokiikka aika hyvää settiä mitä en itse olisi lapsille osannut yhtä hyvin kasvattaa. Tietenkään joskus 90-luvulla ei nuo kaikki teemat varmaan olis ollu päiväkodissa ehkä niin hyvin toteutuneita niin ehkä en olis saanu yhtä hyvää varhaiskasvatusta mitä minun lapset nyt saa, ainakin positiivinen pedagokiikka aika uusi juttu.

Mietin koko peruskoulun ja lukion miksi olen aina yksin ja miksen osaa saada kavereita. Ja miksi sellaisia asioita ei missään opeteta? Olin ihan ulalla ja surullinen yksinäisyydestäni. Jos kaveritaitoja ja sosiaalisia taitoja opetettiin vain päiväkodissa niin aika huono juttu niiden kannalta jotka ei päiväkotiin mene kuin vasta eskarissa. 

Vierailija
82/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisessa kanssakäymisessä voi olla myöhemmällä iällä hankaluuksia. 

höpö höpö....ihan fiksuja aikuisia heistä kasvaa. Itse kasvattanut 2 ilman päivähoitoa ja hyvin ovat menestyneet elämässään...tietenkin jos vanhemmat ovat juoppoja tai muuten syrjääntyneitä saattaa haasteita olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi kaveria, jotka eivät ole olleet päiväkodissa. Toisella on sosiaalisia haasteita ja toisella on menneet välit täysin veljeensä, kun lapsuus oli pelkkää sitä, että veli kiusasi ja nöyryytti kotona. Molemmat ovat laittaneet lapsensa päiväkotiin.

Kaikki muut lähipiirin tuttavat ovat olleet päiväkodissa ja kaikilla on siitä vain hyvä fiilis. Itsekin olen ollut päiväkodissa ja siitä ei mitään huonoa sanottavaa. Eikä omien lastenkaan päiväkodista.

Toki olen itsekin sitä mieltä, että olisi hyvä pystyä olemaan kotona siihen, kun lapsi on ainakin 2,5vuotias, mutta kaikki eivät siihen pysty ja se on ymmärrettävää.

Tässä on myös varmaan kuntakohtaisia eroja. Ilmeisesti pääkaupunkiseudulla tilanne on kaoottinen, mutta täällä Oulussa päiväkodeissa on ainakin kunnallisissa pääosin hyvin pysyvä ja sama henkilökunta vuodesta toiseen.

Vierailija
84/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkija kritisoi liian aikaista päivähoitoa

Laki takaa kaikille päivähoitopaikan, ja vanhemmat käyttävät oikeuttaan yhä enemmän. Työelämässä ei katsota hyvällä pitkiä taukoja, ja monilla perheillä on isoja lainoja, joiden maksamiseen tarvitaan molempien vanhempien tuloja.

Pääministeriä ja elinkeinoelämän johtoa myöden on vaadittu naisia palaamaan nopeammin työelämään. Tätä toivetta on jo noudatettu, ja monissa kaupungeissa ryhmät ovat tupaten täynnä.

Pienten lasten kehitykseen perehtynyt kasvatustieteiden tohtori Erja Rusanen pitää valitettavana, että perheitä suorastaan painostetaan päivähoidon käyttämiseen.

- Varsinkin jos päivähoitoryhmät ovat isoja ja meluisia, se nostaa väistämättä stressihormonitasoja, eivätkä tasot välttämättä laske edes yön aikana. Pitkäaikaisella stressillä on monenlaisia seurauksia: oppiminen, tunne-elämän säätely ja stressinsäätelyjärjestelmä voivat häiriintyä, Rusanen kertoo.

Rusasen mukaan varhaislapsuuden stressi voi vaikuttaa kehitykseen ja elämään aikuisikään saakka.

- Alle 3-vuotias tarvitsee lähinnä aikuisen hyvää hoivaa, eli niin pieni ei tarvitse vielä päiväkotia esimerkiksi kaverien takia. Jos lapsi on päivähoidossa, olisi tärkeää, että hoitaja ei vaihdu, päivät olisivat mahdollisimman lyhyitä ja ryhmä olisi hyvin pieni, 2-4 lasta ryhmässä. Työelämä ja päivähoidon rakenteet vain ovat senlaatuisia, että harvoin voidaan valita tällaista tilannetta.

https://yle.fi/a/3-6389423

Hyvää hoivaa saa työttömän, päihderiippuvaisen yh-mutsin hoidossa?

Ei tarvitse edes olla päihderiippuvainen. Pelkkä uupumuskin riittää siihen että perheelle on hyvä että se alle 3v menee osaksi päivää päiväkotiin. Saa se yh-mutsi tai parisuhteessa oleva nainen joka tavallaan myös on yh-mutsi jos mies ei osallistu yhtään lapsen hoitoon ja kasvatukseen niin tuollaisille päiväkoti voi olla tärkeä henkireikä että saa vähän lepoa lapsistaan niin sitten niiden kanssa jaksaa myös paremmin olla.

Vierailija
85/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie kuitenkin johonkin harrastusryhmään. Tanssia, jumppaa, muskaria.

Jokin päiväkerho on myös hyvä. 

Luontoleikkikoulut ja luontoeskarit ovat suositeltavia, ainakin meidän perheen kokemusten perusteella (2 lapsen otanta).

Vierailija
86/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut osapäivähoidossa varmaankin noin 1,5-2-vuotiaasta lähtien ja kokopäiväisessä päivähoidossa 3,5-vuotiaasta lähtien, eikä mulla nyt niin hyvät sosiaaliset ja kaveritaidot ole. Mulla on ollut ystävyyksiä, jotka ovat syntyneet päiväkodissa tai peruskoulun ekoilla luokilla, mutta sen jälkeen, en ole osannut ystävyyksiä synnyttää yrityksestä huolimatta. Toisaalta olen aika introvertti, viihdyn itsekseni ja mun sosiaalinen tarve tulee täyteen jo puolisosta ja perheestäni. 

Uskon kuitenkin, että päivähoidossa (tai varhaiskasvatuksessa) voi oppia ryhmätaitoja ja sosiaalista vuorovaikutusta, mutta veikkaan, että näitä taitoja voi oppia muuallakin, viimeistään koulussa. 

Päivähoito on keksitty sitä varten, että vanhemmat voivat käydä töissä. Myöhemmin päivähoitoa on alettu kehittämään niin, että siitä voisi olla myös hyötyä lapsille itselleen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että lasten huoltaja(t) eivät voisi itse varhaiskasvattaa lastaan. Kuitenkin joillekin lapsille on parempi mennä päivähoitoon esim. koska kotiolosuhteet ovat heikot tai paikallisen kielen oppiminen helpottuu. 

Jos lapsi kaipaa muiden lasten seuraa, niin lasta kannattaa viedä kerhoihin tai siirtää varhaiskasvatukseen. Jos lapsi ei viihdy varhaiskasvatuksessa, niin ehkä häntä voisi sitten hoitaa kotona.

Vierailija
87/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut osapäivähoidossa varmaankin noin 1,5-2-vuotiaasta lähtien ja kokopäiväisessä päivähoidossa 3,5-vuotiaasta lähtien, eikä mulla nyt niin hyvät sosiaaliset ja kaveritaidot ole. Mulla on ollut ystävyyksiä, jotka ovat syntyneet päiväkodissa tai peruskoulun ekoilla luokilla, mutta sen jälkeen, en ole osannut ystävyyksiä synnyttää yrityksestä huolimatta. Toisaalta olen aika introvertti, viihdyn itsekseni ja mun sosiaalinen tarve tulee täyteen jo puolisosta ja perheestäni. 

Uskon kuitenkin, että päivähoidossa (tai varhaiskasvatuksessa) voi oppia ryhmätaitoja ja sosiaalista vuorovaikutusta, mutta veikkaan, että näitä taitoja voi oppia muuallakin, viimeistään koulussa. 

Päivähoito on keksitty sitä varten, että vanhemmat voivat käydä töissä. Myöhemmin päivähoitoa on alettu kehittämään niin, että siitä voisi olla myös hyötyä lapsille itselleen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että lasten huoltaja(t) eivät voisi itse varhaiskasvattaa lastaan. Kuitenkin joillekin lapsille on parempi mennä päivähoitoon esim. koska kotiolosuhteet ovat heikot tai paikallisen kielen oppiminen helpottuu. 

Jos lapsi kaipaa muiden lasten seuraa, niin lasta kannattaa viedä kerhoihin tai siirtää varhaiskasvatukseen. Jos lapsi ei viihdy varhaiskasvatuksessa, niin ehkä häntä voisi sitten hoitaa kotona.

Jatkan vielä: mun puoliso ei ole ollut päivähoidossa lapsena, on mennyt vasta eskariin. Hänellä on paljon paremmat sosiaaliset taidot kuin minulla ja paljon ystäviä, joita luo jatkuvasti uusia.

Vierailija
88/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päiväkoti on hyvä (pienet ryhmät, koulutettu ja pysyvä henkilöstö, hyvät sijaiskäytännöt, virikkeellinen piha) siitä on lapselle hyötyä. Jos päiväkoti ei ole hyvä, siitä ei ole lapselle hyötyä - paitsi jos aloittaja ei näe vaivaa lastensa eteen, syöttää näille nuudelia ja näyttää ruutuja päivät pitkät, ei tarjoa harrastuksia tai muiden lasten seuraa jne.

Vierailija
89/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi kaveria, jotka eivät ole olleet päiväkodissa. Toisella on sosiaalisia haasteita ja toisella on menneet välit täysin veljeensä, kun lapsuus oli pelkkää sitä, että veli kiusasi ja nöyryytti kotona. Molemmat ovat laittaneet lapsensa päiväkotiin.

Kaikki muut lähipiirin tuttavat ovat olleet päiväkodissa ja kaikilla on siitä vain hyvä fiilis. Itsekin olen ollut päiväkodissa ja siitä ei mitään huonoa sanottavaa. Eikä omien lastenkaan päiväkodista.

Toki olen itsekin sitä mieltä, että olisi hyvä pystyä olemaan kotona siihen, kun lapsi on ainakin 2,5vuotias, mutta kaikki eivät siihen pysty ja se on ymmärrettävää.

Tässä on myös varmaan kuntakohtaisia eroja. Ilmeisesti pääkaupunkiseudulla tilanne on kaoottinen, mutta täällä Oulussa päiväkodeissa on ainakin kunnallisissa pääosin hyvin pysyvä ja sama henkilökunta vuodesta toiseen.

On ihan aluekohtaista millainen päiväkoti on. Omalla alueella Helsingissä ok todella hyvät päiväkodit, joissa henkilöstö on ollut töissä pitkään ja jää vielä eläkkeelle siirtymisen jälkeen vielä sijaiseksi. Muutenkin kaikki sairaspoissaolot yms hoitavat sijaiset ovat tuttuja ja osaavia. 

Ennen omia lapsia minulla ei ollut käsitystä millaista päiväkodissa on ja ajatus siitä oli täysi kaaos. Mutta tuolla on oikeasti hyvä meininki ja aikuiset välittävät lapsista ja kiinnittävät heihin huomiota.

Vierailija
90/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä mun mielestä virhettä tee. Sekä kotona että päiväkodissa voi kasvaa ihan täyspäiseksi.

Samoin olen mieltä. Minulla   korkeakouluttautuivat ilman eskaria ja huippuhommissa ovat

Maailma kyllä vähän muuttunut. Minä menin suoraan kouluun mutta omat lapset menneet päiväkotiin n. 2 vuotiaina ja alkuun lyhyttä viikkoa ja päivää. Uskon että meillä ollut oikea ratkaisu ja vaikea enää löytää ikätasoista seuraa muuten kun kaikki lapset päikyssä.

Vierailija
91/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

höpö höpö....ihan fiksuja aikuisia heistä kasvaa. Itse kasvattanut 2 ilman päivähoitoa ja hyvin ovat menestyneet elämässään...tietenkin jos vanhemmat ovat juoppoja tai muuten syrjääntyneitä saattaa haasteita olla.

Samaa mieltä, ja kirjoitan kokemuksesta. Nyt 25-30 vuotiast lapset ovat hyvin menestyviä, akateemisen loppututkinnon suorittaneita, fiksuja ja tasapainoisia aikuisia.

Päiväkodit ovat meluisia lasten säilytyspaikkoja. En yhtään ihmettele, miksi lasten psyykkiset, neurologiset ja sosiaaliset ongelmat ovat kasvaneet.

Vierailija
92/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, ja kirjoitan kokemuksesta. Nyt 25-30 vuotiast lapset ovat hyvin menestyviä, akateemisen loppututkinnon suorittaneita, fiksuja ja tasapainoisia aikuisia.

Päiväkodit ovat meluisia lasten säilytyspaikkoja. En yhtään ihmettele, miksi lasten psyykkiset, neurologiset ja sosiaaliset ongelmat ovat kasvaneet.

Saako kysyä, mihin tietosi päiväkodeista perustuu, kun edes omat lapsesi eivät ole siellä olleet? Entä miten olet voinut nähdä kaikki Suomen päiväkodit, ovatko ne tosiaan kaikki mielestäsi samanlaisia?

Vierailija
93/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodit mielletään usein hoitopaikoiksi vaikka tosiasiassa kyseessä on paikka missä lapsille tarjotaan suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaa varhaiskasvatusta. Jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen.

ehhehehe

Vierailija
94/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä, mihin tietosi päiväkodeista perustuu, kun edes omat lapsesi eivät ole siellä olleet? Entä miten olet voinut nähdä kaikki Suomen päiväkodit, ovatko ne tosiaan kaikki mielestäsi samanlaisia?

läheisiä on ollut ikänsä töissä eri päiväkodeissa, joten jonkinlainen kuva on muodostonut, että mitä siellä tapahtuu. Eikä se ole kovin positiivinen se kuva.

t: Sivusta huutelija

Vierailija
95/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuinalueen päiväkodista varoitettiin. Ja näkihän tuon, kun tädit seurustelivat keskenään ringissa ja yhdessä ison pihan nurkassa mukulat mäiskivät toisiaan ja huusivat ja itkivät. Olen saanut todistaa muutaman kerran, kuinka jollakin tädillä on palanut käämit johonkin lapseen sillä seurauksella, että lasta on riepoteltu ja/tai haukuttu kovaan ääneen. Ei kiitos.

Ja kyllä perheet, joiden lapsia siellä oli, valittivat huonosta hoidosta, kovasta metelistä ja välinpitämättömyydestä.

Vierailija
96/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodit mielletään usein hoitopaikoiksi vaikka tosiasiassa kyseessä on paikka missä lapsille tarjotaan suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaa varhaiskasvatusta. Jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen.

ehhehehe

Jokaisella lspsella pitöisi olla oikeus turvalliseen, rauhalliseen ja tasapainoiseen lapsuuteen. Eipä toteudu kaikissa päiväkodeissa.

Vierailija
97/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätkö kotiäidiksi ? Aikoinaan mun  eka lapsi meni vasta päiväkodin eskariin  kun mummonsa hoiti häntä siihen asti.

Vierailija
98/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lukee varhaiskasvatuksen tavoitteet, voi huomata, että ihan ne samat asiat voi tarjota kotona. Ei tietenkään kaikki, on esimerkkksi uupuneita ja masrntuneita vanhempia. Mutta jos vietät aktiivista arkea lasten kanssa eikä ruutu kuulu päiviinne, niin tavoitteet taatusti täyttyy. Joskus askartelette, liikutte, tutustutte lähiluontoon, nimeätte kirjaimia ja numeroita,harjoittelette oman nimen kirjoittamisen, itsenäistä pukeutumista, vessakäyntejä, ruokailua, käytöstapoja... Lapsen voi ottaa mukaan kotitöihin ja lauleskella, kuunnella musiikkia, piirrellä ja lukea satuja.

Tärkeää on toki myös kaverisuhteet. Jos on sisaruksia ja naapurustossa kavereita, ei tähänkään tarvita päiväkotia.

Vierailija
99/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäätkö kotiäidiksi ? Aikoinaan mun  eka lapsi meni vasta päiväkodin eskariin  kun mummonsa hoiti häntä siihen asti.

Meillä keskituloisella perheellä oli ihania, palkattuja lastenhoitajia kotona. Eivät olleet kotiapulaisia vaan nimenomaan lastenhoitajia.

Vierailija
100/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisen hoidon tuella voi edelleenkin palkata kotiin hoitajan
https://www.kela.fi/yksityisen-hoidon-tuki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä