Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En aio laittaa lastani päiväkotiin, vaan ensimmäinen ulkopuolinen "hoitopaikka" on eskari. Teenkö mielestäsi virheen?

Vierailija
07.05.2026 |

Mitä mieltä täällä ollaan, onko päiväkoti niin hyödyllinen, että haitat pitäisi sivuuttaa?

Kommentit (155)

Vierailija
61/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se teetkö virheen vai et riippuu paljolti sinusta itsestäsi ja osin myös ympäristöstä.

Eli jos ympäristössä on paljon lapsia tai kuljetat ja rohkaiset lapsesi muiden lasten leikkeihin, hän oppii toimimaan ryhmässä ja omaksuu sosiaaliset säännöt.

Jos taas lapsi on vain kanssasi ja ylisuojelet, niin voi käydä huonosti.

Kyllä kotona voi yhtä hyvin oppia sosiaalisia sääntöjä

Vierailija
62/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No päivät voi käydä pitkiksi lapselle jos kaikki kaverit on päivät hoidossa ja illat omien perheiden kanssa. 3-vuotiaalle vielä riittää pienetkin ympyrät mutta 5-vuotias kaipaa jo muuta. Eskarissa voi tuntea olonsa ulkopuoliseksi kun päikyn rutiinit ei ole tuttuja. Ei kannata hirveän ehdoton asiassa olla. Lapsellakin on oma persoonallisuus ja se kannattaa huomioida hoitopaikka-asioita miettiessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella naurettavaa,että pikkulasten  äiditkin  painostetaan töihin ja lapset hoidatetaan vierailla aikuisilla.

Parhaiten se naurettavuus tulee ilmi siinä,että nämä hoitotädit vuorostaa joutuvat laittamaan omat lapsensa hoitoon vieraalle,että voivat mennä hoitamaan työkseen toisten lapsia.

Ettekö te muut näe tässä jotain sairasta ja pöhköä.

Aivan kuin hölmölössä konsanaan.

Vielä korostuu tämä hölmöys,kun tiedämme kuinka retuperällä lasten hoitopaikat ovat ja hoitotädit loppuunpalaneita.

Vierailija
64/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se teetkö virheen vai et riippuu paljolti sinusta itsestäsi ja osin myös ympäristöstä.

Eli jos ympäristössä on paljon lapsia tai kuljetat ja rohkaiset lapsesi muiden lasten leikkeihin, hän oppii toimimaan ryhmässä ja omaksuu sosiaaliset säännöt.

Sitten siellä kotona on hyvä olla lapselle paljon omanikäistä seuraa.

Vierailija
65/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin riski tuossa on sosiaalisten taitojen kehittyminen ja se että lapsi oppii toimimaan myös muiden aikuisten johdolla. Samoin jos lapsella on jonkinmoisia ongelmia niin ne helposti kärjistyvät huomaamatta kotikasvatuksessa. Oma vanhempi oppii välttelemään ongelmallisia tilanteita ja jättämään huomiotta asioita jotka eivät ole mukavia tehdä. Esim. nirson lapsen syöminen saattaa mennä todella rajoittuneeksi ja koulussa ei sitten pystytä syömään yhtään mitään. Tempperamenttiselle lapselle puolestaan voidaan alkaa huomaamatta tekemään mieliksi ettei hän raivostuisi niin usein. Tällaiset sopeutukset eivät ole enää mahdollisia eskarissa ja koulussa ja lapsi voi olla todella suurissa ongelmissa. 

Itse olen todella tyytyväinen että lapseni ovat olleet päiväkodissa. Itse olen esim. ylisuojelevainen niin on todella hyvä että lapset ovat olleet myös ympäristössä jota tätä ei ole. Kun "kasvattajia" ja ympäristöjä on muitakin kuin koti, niin virheet eivät pääse samalla tavalla kärjistymään. 

Vierailija
66/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisenä hän oppi lukemaan?

No ei se eskariin mitenkään liity. Minulla oppi keskimmäinen  5 vuotiaana, ei eskaria, kuten ei vanhemmallakaan.  Nuorin oli " kielieskarissa" 1 vuoden

Liittyy siihen, miten vanhemmat ovat hoitaneet hommansa.

Niinpä. Jos lapselle ei lue, ei lapsi opi lukemaan.

Itse olin kotihoidettu lapsi kuten vuotta vanhempi sisarukseni. Äiti ei tehnyt meidän lasten kanssa yhtään mitään. Minulla on koko ikäni ollut ongelmia sosiaalisten suhteiden kanssa, kun en ole tiennyt, miten toisten kanssa toimitaan. Olen aina yrittänyt lukea toisista mitä he minusta odottavat ja yrittänyt olla sellainen. Eihän siitä ole mitään hyvää seurannut.

Sama kokemus. Lisäksi ainoa saman ikäinen lapsikontakti oli se oma sisarus. Jäi paljon hyödyllisiä taitoja oppimatta. 

Vierailija
67/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodit mielletään usein hoitopaikoiksi vaikka tosiasiassa kyseessä on paikka missä lapsille tarjotaan suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaa varhaiskasvatusta. Jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen.

Ihan höpöä. Tuon muka laadukkaan varhaiskasvatuksen myötäkin pisa - tulokset ovat huonontuneet. Päiväkodit voisivat olla leikkipaikkoja. Koulussa sitten pitäisi panostaa siihen opiskeluun. 

Pisatulokset eivät liity mitenkään päiväkotiin vaan koulun vasemmistolaiseen hapatukseen, jossa ei enää opettajajohtoisesti aseteta oppimistavoitteita, vaan jokaisen lapsen pitäisi itse asettaa itselleen ne tavoitteet. Tämähän ei onnistu heikosti motivoituneilta lainkaan. Arvosanat määräytyvät sen mukaan miten on edennyt itse asettamissaan tavoitteissa eikä sen mukaan onko oppinut oikeasti. 

Vierailija
68/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselleni on elintärkeää tavata joku täysjärkinen aikuinen edes arkipäivisin, kun itse katselen suljettujen sälekaihtimien takana Satuhäiden uusintoja ja kirjoittelen tänne näitä alakouluaineitani. Onko se teidän kohdalla virhe riippuu ihan siitä millainen sinä olet aikuisena ja lapsen luonteesta. 
Ja siskon lapsi tuijottaisi pelkkää ruutua. 

Vierailija
69/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodit mielletään usein hoitopaikoiksi vaikka tosiasiassa kyseessä on paikka missä lapsille tarjotaan suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaa varhaiskasvatusta. Jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen.

Ihan höpöä. Tuon muka laadukkaan varhaiskasvatuksen myötäkin pisa - tulokset ovat huonontuneet. Päiväkodit voisivat olla leikkipaikkoja. Koulussa sitten pitäisi panostaa siihen opiskeluun. 

Pisatulokset eivät liity mitenkään päiväkotiin vaan koulun vasemmistolaiseen hapatukseen, jossa ei enää opettajajohtoisesti aseteta oppimistavoitteita, vaan jokaisen lapsen pitäisi itse asettaa itselleen ne tavoitteet. Tämähän ei onnistu heikosti motivoituneilta lainkaan. Arvosanat määräytyvät sen mukaan miten on edennyt itse asettamissaan tavoitteissa eikä sen mukaan onko oppinut oikeasti. 

#tasapäistäminen

Ketään ei pidä palkita hyvästä suorituksesta, kun se on pois joltakulta toiselta. 

Vierailija
70/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten siellä kotona on hyvä olla lapselle paljon omanikäistä seuraa.

Niin, ja nimenomaan muitakin kuin sisaruksia. Sisarusten väliset touhut ja dynamiikka ei ole sama kuin kavereiden kanssa. Esim. sisarusta voi kohdella miten haluaa eikä hänellä ole mahdollisuutta olla olematta kaveri mutta jos kavereita kohtelee ikävästi tai ei huomioi heidän toiveita niin he ovat sitten entisiä kavereita.

Vierailija
71/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten opetat ryhmädynamiikkaa ilman ryhmää? Tai huomioimaan lasten erilaisia tarpeita sosiaalisissa tilanteissa? 

Vierailija
72/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen aina yrittänyt lukea toisista mitä he minusta odottavat ja yrittänyt olla sellainen. Eihän siitä ole mitään hyvää seurannut."

Eli pitää mennä tarhaan, jotta oppii itsekkääksi eikä turhaan lue toisista, millainen pitäisi olla? Hmmm, yleensä tarhaan menoa perustellaan juuri päin vastoin. 

Vierailija
73/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lapset ole ennenkään saaneet mitään varhaiskasvatusta ja ovat oppineet kaiken mitä tarvitseekin.

Se on ihan nykyajan vöyhötystä .

Ajatelkaa omilla aivoillanne,älkääkä aina joidenkin asiantuntijoiden höpöpuheita.

Onhan se nähty,ettei asiantuntijat ole välttämättä alkuunkaan asiantuntijoita.

Välttämättä itsellään ei ole edes lapsia ja kuvittelevat tietävänsä kirjanoppineena  paremmin kuin käytännön kokemuksesta oppineet.

Kasvatus ei ole mitään kirjanoppia.Siinä tärkeintä on sydän olla mukana.

Vierailija
74/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten opetat ryhmädynamiikkaa ilman ryhmää? Tai huomioimaan lasten erilaisia tarpeita sosiaalisissa tilanteissa? 

Tuo edellinen taitaa tarkoittaa käyttäytymissääntöjä eli aikuisille sanotaan päivää silmiin katsoen ja aikuisten puheen päälle ei puhuta. Eihän niistä ole hyötyä samanikäisten lasten kanssa.

Vierailija
75/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne lapset ole ennenkään saaneet mitään varhaiskasvatusta ja ovat oppineet kaiken mitä tarvitseekin.

Se on ihan nykyajan vöyhötystä .

Ajatelkaa omilla aivoillanne,älkääkä aina joidenkin asiantuntijoiden höpöpuheita.

Onhan se nähty,ettei asiantuntijat ole välttämättä alkuunkaan asiantuntijoita.

Välttämättä itsellään ei ole edes lapsia ja kuvittelevat tietävänsä kirjanoppineena  paremmin kuin käytännön kokemuksesta oppineet.

Kasvatus ei ole mitään kirjanoppia.Siinä tärkeintä on sydän olla mukana.

Minä ja muutama muu on tässä ketjussa kertoneet omia kokemuksia kotihoidettuina lapsina. Etkö lukenut niitä?

Vierailija
76/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen aina yrittänyt lukea toisista mitä he minusta odottavat ja yrittänyt olla sellainen. Eihän siitä ole mitään hyvää seurannut."

Eli pitää mennä tarhaan, jotta oppii itsekkääksi eikä turhaan lue toisista, millainen pitäisi olla? Hmmm, yleensä tarhaan menoa perustellaan juuri päin vastoin. 

Et sitten ymmärtänyt yhtään.

Vierailija
77/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis parhaimmillaan toki näin. Mutta miten usein tuo oikeasti toteutuu?

Vierailija
78/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan miten minua lapsena harmitti, kun muut olivat perhepäivähoidossa (asuin niin pienessä kylässä, ettei päiväkotia ollut) ja minä olin pikkuveljen kanssa kotona, koska äitini oli kotiäitinä. Olin kyllä tutustunut muihin kylän lapsiin ja sain kavereita, mutta ne kaverit oli aina päivät hoidossa ja minä veljen ja äidin kanssa kolmestaan kotona. Olisin itsekin halunnut olla siellä kavereiden kanssa enkä olla kaiket päivät aina veljen ja äidin kanssa. 

Vierailija
79/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, opeta lapsi lukemaan, laskemaan perusjutut. Puhu hänen kanssaan paljon, rahasta, säästämisestä, sijoittamisesta. Kaikesta muusta. Meillä ei ollut kiellettyjä asioita. Seksi, huumeet, ihmisuhteet, kaikesta opetettiin ruokapöydässä. Olen tyytyväinen, en ollut päivähoidossa, vanhemmat hoitivat ja mummi joskus. Oli aivan ihana ihminen

Vierailija
80/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittehan kokeilla viihtyykö lapsesi päiväkodissa.

Meille tuli kallis kokeilu,joka osoittautui huonoksi.

Lapseni ei päässyt / mahtunut kunnalliseen päiväkotiin,joten jouduimme laittamaan hänet kalliiseen yksityiseen päiväkotiin.Hän viihtyi siellä ensin todella hyvin,mutta sitten tulikin täyskäännös eikä häntä huvittanut enää lähteä sinne aamuisin.Lapseni kertoi,että häntä kiusataan,joku oli potkinut häntä.

Hänen henkilökohtaiselle hoitajalleen tätä kertoessani,hoitaja sanoi ettei ollut huomannut mitään kiusaamista.

Haluttomuus lähteä päiväkotiin jatkui,sekä kertomus että joku tyttö ja poika kiusaa häntä.

Jätin työni ja ja hoidin lapseni itse eskariin asti.

Se että lapseni halusi isompana,että hävitämme päiväkodin ryhmäkuvan huonojen muistojen vuoksi kertoo minusta kaiken tarpeellisen,oliko meidän päiväkotikokeilu kannattava ja hyödyllinen.

Kallis ja huono kokemus meidän lapsemme osalta.

Kalliiksi sanon sen tähden,että sen hetkisiin tuloihimme se oli meille aivan liian kallis,voin sanoa tämän ihan rehellisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän