Huolestuttava luomi. Sain ajan sh:lle kahden viikon päähän ja kuulemma hoitaja arvioi tarvitseeko luomi poistaa jolloin varataan aika lääkärille
En siis pääse poistoon samantien. Aika älytöntä. Jos olisi varaa, menisin yksityiselle ihotautilääkärille.
Kommentit (10)
Pojallani oli samanlainen tilanne, tosin luomen huomasi lääkäri kutsuntatarkastuksessa. Siitä aika terveyskeskukseen ja toki ensin luomen katsoo hoitaja. Ei osaa sanoa tarkemmin, aika lääkärille 4 kk päähän. Lääkärille ei toisellakaan kertaa päässyt ennen kuin hoitaja katsoi jalkaa ja totesi, että jep, siinä on luomi. Lääkärille kuva puhelimella (lääkäri viereisessä huoneessa) ja lääkäri kirjaa, että on luomi, tehdään lähete keskussairaalaan. Sieltä aika 3 kk kuluttua polille ja lääkäri katsoo, ilmoittaa, että kannattaa leikata pois ja ottaa koepala. Aika leikkaukseen 6 kk kuluttua, jolloin poika armeijassa. Koska ei mennyt leikkaukseen prosessi olisi alkanut alusta palvelusajan jälkeen, mutta helpompi varata aika yksityiselle ja tehdä operaatio ilman protokollaa.
Jos yksityiselle ei olisi varattu aikaa, olisi jalassa edelleen sinertävä epäselvärajainen luomi näin 2 vuotta löytymisensä jälkeen.
Olen runsasluominen ja kun koetin syksyllä saada aikaa luomien tarkastamiseen (edelliskerrasta 10 vuotta) hoitaja puhelimessa lähes hermostui , että onko sulla siis luomi jossa muutoksia? Ei vaan haluan että kaikki luomet tsekataan!
En saanut aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen runsasluominen ja kun koetin syksyllä saada aikaa luomien tarkastamiseen (edelliskerrasta 10 vuotta) hoitaja puhelimessa lähes hermostui , että onko sulla siis luomi jossa muutoksia? Ei vaan haluan että kaikki luomet tsekataan!
En saanut aikaa.
Tuota varten voit hankkia yksityiseltä luomihoitajan vastaanoton.
Maksaa joku 80€
Kannattais vaan suoraan poistaa. Itse oon patologialla töissä ja usein pahan näköisetkin luomet voi olla ihan terveitä, mutta ei pahan näköisestä löytyykin syöpä. Helpompi vaan kun poistaa niin ei tarvi stressata.
Mene yksityiselle. Terveys on asia johon kannattaa satsata vaikka köyhä olisikin.
Itse en odottelisi montaa viikkoa saati kuukautta luomimuutoksen kanssa. Ärhäkkä melanooma pahimmillaan todellakin kasvaa ja leviää nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
En saanut aikaa.
Sitä varten mennään yksityiselle luomihoitajalle. Ei terveyskeskukseen..!
Ei maksa kovinkaan paljoa.
Mulla oli samanlainen tilanne viime syksynä ja karsin muista menoista, jotta pääsin yksityiselle. Mulla on kaikki ihosyövän riskitekijät ja joskus luin, ettei oireilevan luomen kanssa pitäisi odottaa viikkojakaan, melanooma voi levitä nopeasti. Mulla verta vuotava luomi osoittautui vaarattomaksi rasvaluomeksi, joka mureni vähän kerrassaan irti.
Jos se luomi ei mitenkään oireile, ei vuoda verta, ei ole laajentunut, tai jotain vastaavaa, eli se on mikä se on ollut jo iät ja ajat, niin ei sitä silloin voi kiireelliseksi asiaksi luokitella.
Pelkkä oireettoman luomen tarkastus, ei ole kiireasia.
Onhan sulla ollut koko ikäsi aikaa siitä luomesta huolestua, mutta vasta nyt...
Ei ne niin kiireellisiä ole, että tuosta olisi mitään haittaa.