Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En aio laittaa lastani päiväkotiin, vaan ensimmäinen ulkopuolinen "hoitopaikka" on eskari. Teenkö mielestäsi virheen?

Vierailija
07.05.2026 |

Mitä mieltä täällä ollaan, onko päiväkoti niin hyödyllinen, että haitat pitäisi sivuuttaa?

Kommentit (155)

Vierailija
101/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäätkö kotiäidiksi ? Aikoinaan mun  eka lapsi meni vasta päiväkodin eskariin  kun mummonsa hoiti häntä siihen asti.

Maksoitteko mummolle saman maksun mitä päivähoitomaksu olisi ollut? Miten toimitte silloin, kun mummolla oli omia menoja ja sairastumisia?

Vierailija
102/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ratkaisu, jos pystyt tarjoamaan kaveritaitojen ja ryhmätaitojen harjoittelua ennen eskaria. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvattajana sanoisin että 4-5v olisi parempi. Oppii päiväkodin arkeen, toimintatapoihin ja toisten lasten kanssa toimimiseen. Vaikkei olisi sama päiväkoti missä eskari toteutuu niin lapsista näkee kuka on ollut kotona eskariin-ikäiseen asti. Leikkikaverit ulkona tai kotona ei riitä, ryhmä on eri asia. 

Vierailija
104/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teet ison virheen. Lapsi ei opi sosiaaliseksi ja kiusatuksi ilmeisen riski kasvaa. Olen kouluth ja olen nähnyt näitä kotona kasvaneita ihan tarpeeksi. Ei Tuu hyvä. 

Vierailija
105/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin vuotta aiemmin "viskariin" osa-aikaiseksi. Sekin oli hyvä ratkaisu.

Vierailija
106/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teet ison virheen. Lapsi ei opi sosiaaliseksi ja kiusatuksi ilmeisen riski kasvaa. Olen kouluth ja olen nähnyt näitä kotona kasvaneita ihan tarpeeksi. Ei Tuu hyvä. 

Olen eri mieltä.

t. kasvatustieteen maisteri 

Vierailija
107/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä lienee ainoa fakta se, että olet kouluth. Kieli on juuri sellaista epämääräistä mökellystä mitä hoitajilla yleensä! 😀 

Vierailija
108/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tee virhettä. Itselläni oli sama. Lapseni kävivät 3-vuotiaasta eteenpäin seurakunnan päiväkerhossa mikä riitti hyvin virikkeeksi. Lisäksi kävimme perhekerhoissa. Aloitin työt perhepäivähoitsjana nuoremman täyttäessä 3-vuotta eli meillä oli kyllä sitten muita lapsia lasten seurana kotona. Hyvin ovat pärjänneet koulussa sekä kaverisuhteissa vaikka päiväkoti jäikin väliin. Uskon että meillä on sairastettu keskimääräistä vähemmän tämän ansiosta. Paljon puhutaan lapsen oikeudesta varhaiskasvatukseen mutta lapsella on myös oikeus olla kotona perheensä kanssa. Nykyisestä varhaiskasvatuksesta ei voida valitettavasti enää edes puhua "laadukkaana varhaiskasvatuksena" jättiyksiköiden ja henkilökunnan puutteen takia. Jos vanhempi on vähänkään viitseliäs hän pystyy tarjota täysin saman tasoista ja jopa parempaa kasvatusta kotona.

Turhaanko varhaiskasvattajat siis koulutetaan jopa maisteriksi asti? Jos kerran kuka tahansa pystyy tekemään heidän työnsä?

Akateemisia pyllyn pyyhkijöutä😂
Kandin tai sosionomin paperit niillä on, Maisteritutkinto on eri asia.

Vierailija
109/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tee virhettä. Paras ratkaisu.

Vierailija
110/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sä mun mielestä virhettä tee. Sekä kotona että päiväkodissa voi kasvaa ihan täyspäiseksi.

Riippuu vanhemmista.

Vierailija
111/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin saman ratkaisun, mutta mistä löytää päiväaikaan säännöllistä ryhmätoimintaa läpi vuoden ja ikätasoisia leikkikavereita? 4-vuotias käy nyt seurakunnan päiväkerhossa kerran viikossa ja alkaa selvästi kaivata enemmän leikkikavereita. Kerho jää toukokuusta elokuun loppuun asti tauolle, joten sitäkään toimintaa ei ole. Leikkipuistot on päivisin pääasiassa tyhjänä tai sitten siellä on jotain pienempiä lapsia. Alkaa olla ainoa vaihtoehto laittaa lapsi päiväkotiin, vaikka en haluaisi muiden negatiivisten puolien (meluisia, tautikierteitä yms) takia. 

Vierailija
112/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet virheen omaa eläkekertymää ja työuraa ajatellen, ellei työajat mahdollista lapsen toisen huoltajan kanssa vuorottelua "läpsystä vaihto" -tyyliin lapsenhoidossa ja työssäkäynnissä, missä toki on se huono puoli, että perheaika jää nolliin.

Lapsen kannalta en pidä huonona jos saat muuten mahdollistettua muiden lasten seuraa, ystävyyssuhteiden muodostamista ja ryhmässä myös aikuisjohtoisesti toimimisen harjoittelua. Oma lapsi oli kotihoidossa pitkään ja jo 3-4 -vuotiaan kanssa tämä oli yllättävän vaikeaa: puistoissa oli enimmäkseen vain hiekkaa syöviä pikkutaaperoita jotka iltapäivällä vaihtuivat riehakkaisiin koululaisiin, perhekerhoissa tms. pelkkiä vauvoja, avoimessa päiväkodissa ja puistokerhossa koko ryhmä 2-vuotiaita (joka oli minimi-ikä sinne). , Kaikki ikätoverit olivat päiväkodissa josta heillä oli jo valmiiksi kaverit ja päiväkotipäivän sosiaalisen hulinan jälkeen noin pienet lapset olivat liian väsyneitä juurikaan näkemään ketään ja työssäkäyvät perheet toki omissa kiireissään muutenkin. Mutta ehkä joillain alueilla isompia lapsia voi olla enemmän kotihoidossa?

Vierailija
113/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä mun mielestä virhettä tee. Sekä kotona että päiväkodissa voi kasvaa ihan täyspäiseksi.

Samoin olen mieltä. Minulla   korkeakouluttautuivat ilman eskaria ja huippuhommissa ovat

Ei korkeakouluttautuminen kerro mitään sosiaalisista suhteista.

Vierailija
114/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ajatus. Mäkin tein niin aikoinaan ja lapsillani on nyt hyvä koulutus ja hyvät työpaikat. Kannattaa huolehtia lapsistaan kun on sen aika.

Vierailija
115/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatus (eli vanhalta nimeltään päiväkoti) on osa koulutusjärjestelmää siinä missä esi- ja alkuopetuskin. Jos lapsi ei osallistu varhaiskasvatukseen niin varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet eivät toteudu hänen kohdaltaan, eli moni tärkeä asia jää oppimatta. Vanhempi ei korvaa ammattitaitoista varhaiskasvattajaa.

Höpö höpö nyt taas.

Vierailija
116/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidin kotona lapseni eskari-ikäiseksi.

Aina on kehuttu koulussa hyvää käytöstä ja että tullaan toimeen kaikkien kanssa.

Koulumenestys erittäin hyvä, vain ysejä ja kymppejä. Ylioppilaskirjoituksissa kirjoitti aineista E:tä.

Vierailija
117/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhin tr..Ei ollut ikinä  päivähoidossa,eikä eskarissa ja hyvin on tyttö pärjännyt.Tämä 90lukua oli jo melkein.Olin itse koulutettu poh.Mulla oli monta koululaista,koko päivä lapset.Hyvin meni.Toinen.synt.92. Kyllä se oli melkoinen ikävä Rumba.Niin kaikkea sattui..

Vierailija
118/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpötetään, että äidit ei ajattele omaa eläkettään?

Takuu eläkkeen saa kaikki.

Mitä sitä turhaan töitä tekee, ku tyhjän saa pyytämättäki.

Vierailija
119/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin lapset olivat kotona esikouluun saakka. Leikkikaveri oli aina, koska lapsilla alle vuosi ikäeroa. Sosiaalisia ja hyvin pärjääviä aikuisia heistä tuli. 

Vierailija
120/155 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurissa päiväkotiryhmissä lapset oppivat, ettei heitä kuule ilman huutamista ja tämä tapa on monella sitten tarhapäivän jälkeen kotonakin. Kotona kasvaneet ja pienryhmissä olevat lapset osaavat puhua normaalilla äänellä ja odottaa suunvuoroakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi