Suolaa, lisää suolaa huutavat tv-kokit
Suolasuositus on 5 g päivä ja itselläni ja monilla muillakin tämä täyttyy jo niistä elintarvikkeista mitä syödään itse valmistamamne ruuan lisäksi ja siksi minä tetveyssyistä olenkin yrittänyt opetella tekemään ruokani ilman lisättyä suolaa ja olenkin jo onnistunut siinä niin, että olen saanut mm. verenpaineeni laskemaan normaaleihin lukemiin. Huippukokki Aihinen vannoo suolan käytön nimeen ja Masterchef Suomi kokitkin huutavat lähes joka jaksoasa lisää suolaa. Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ammattikokkiohjelman missä näytetään miten maittavaa ruokaa laitetaan ilman lisättyä suolaa ja mennään muutekin terveys edellä mikä tietysti edellyttäisi, että Suomesta löytyy huippukokki/huippukokkeja, jotka saavat aikaiseksi huippuhyvää ruokaa ilman kermaa, voita ja myös ilman sitä lisättyä suolaa.
Kommentit (587)
Vierailija kirjoitti:
Jengi on muuten yllättävän pihalla siitä, miten liiallinen suola oikeasti rasittaa elimistöä. "Keho tarvitsee suolaa"-korttia pelaa ihmiset, joiden sydän ja verisuonet on jatkuvassa paineessa ja rasituksessa kohonneiden natriumpitoisuuksien vuoksi. Aikamoista.
Niinpä ! Tietämättömyys on järkyttävää. Jokaisen joka tännekin kirjoittelee, kuitenkin olisi mahdollisuus lukea terveystietoa netistä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähärasvainen “kevyt” ruoka voi johtaa siihen, että tulee syötyä myöhemmin enemmän, koska kylläisyys jää heikommaksi. Täyteläisempi ruoka, jossa on oikeaa rasvaa kuten kermaa, voita tai täysrasvaisia maitotuotteita, voi joillakin ihmisillä vähentää napostelua ja jatkuvaa nälkää. Tämä näkyy erityisesti silloin, kun vaihtoehtona on “light”-ruoka, jossa rasva on korvattu sokerilla, tärkkelyksellä tai ultraprosoinnilla. Tästä on tutkimuksiakin.
Monet ihmiset ajattelevat suolaa irrallisena asiana, vaikka sen vaikutus riippuu paljon koko ruokavalion ja elämäntavan kokonaisuudesta. Sama määrä suolaa voi vaikuttaa eri ihmisillä hyvin eri tavoin. Jos ihminen esimerkiksi liikkuu paljon, hikoilee runsaasti ja syö muuten ravinteikasta ruokaa, keho käsittelee natriumia eri tavalla kuin ihmisellä, joka syö paljon ultraprosoitua ruokaa, liikkuu vähän ja kärsii jo valmiiksi korkeasta verenpaineesta.
Suolan vaikutus ei myöskään riipu vain siitä, paljonko sitä on yhdessä ruoassa, vaan siitä, miten se jakautuu koko päivän ruokamäärään. Esimerkiksi suuri kattilallinen kotitekoista keittoa voi sisältää useita grammoja suolaa, mutta annosta kohden määrä ei välttämättä ole korkea, koska mukana on paljon nestettä, kasviksia ja muuta ruokaa. Ihmiset usein säikähtävät yksittäistä suolamäärää ymmärtämättä suhteuttaa sitä koko annoskokoon tai päivän kokonaisruokavalioon.250 g grillimakkaraa täyttää päivän suolantarpeen aikuisella
Se on kuitenkin noin 2,5 makkaraa. Harva sitä herkkua syö yhtä enempää päivässä ja joka päivä. Tuokin pitää osata suhteuttaa muihin syömisiin.
Se yksikin on liikaa. Miksei sitä voi korvata vaikka kasvispyöryköillä tai jättää kokonaan pois?
Älä minulta kysy, en syö mitään halpismakkaraa, harvoin parempiakaan täyslihamakkaroita
Minkälainen makkara mahtaa olla "täyslihamakkara"
Jos lihapitoisuus on vähintään 90 %. Lenkkimakkara ja suurinosa grillimakkaroista on ala- arvoista
Ymmärrätkö oikeesti, mikä on makkara?
Kyllä ymmärrän . Esim. metvursti on täyslihamakkara
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähärasvainen “kevyt” ruoka voi johtaa siihen, että tulee syötyä myöhemmin enemmän, koska kylläisyys jää heikommaksi. Täyteläisempi ruoka, jossa on oikeaa rasvaa kuten kermaa, voita tai täysrasvaisia maitotuotteita, voi joillakin ihmisillä vähentää napostelua ja jatkuvaa nälkää. Tämä näkyy erityisesti silloin, kun vaihtoehtona on “light”-ruoka, jossa rasva on korvattu sokerilla, tärkkelyksellä tai ultraprosoinnilla. Tästä on tutkimuksiakin.
Monet ihmiset ajattelevat suolaa irrallisena asiana, vaikka sen vaikutus riippuu paljon koko ruokavalion ja elämäntavan kokonaisuudesta. Sama määrä suolaa voi vaikuttaa eri ihmisillä hyvin eri tavoin. Jos ihminen esimerkiksi liikkuu paljon, hikoilee runsaasti ja syö muuten ravinteikasta ruokaa, keho käsittelee natriumia eri tavalla kuin ihmisellä, joka syö paljon ultraprosoitua ruokaa, liikkuu vähän ja kärsii jo valmiiksi korkeasta verenpaineesta.
Suolan vaikutus ei myöskään riipu vain siitä, paljonko sitä on yhdessä ruoassa, vaan siitä, miten se jakautuu koko päivän ruokamäärään. Esimerkiksi suuri kattilallinen kotitekoista keittoa voi sisältää useita grammoja suolaa, mutta annosta kohden määrä ei välttämättä ole korkea, koska mukana on paljon nestettä, kasviksia ja muuta ruokaa. Ihmiset usein säikähtävät yksittäistä suolamäärää ymmärtämättä suhteuttaa sitä koko annoskokoon tai päivän kokonaisruokavalioon.250 g grillimakkaraa täyttää päivän suolantarpeen aikuisella
Se on kuitenkin noin 2,5 makkaraa. Harva sitä herkkua syö yhtä enempää päivässä ja joka päivä. Tuokin pitää osata suhteuttaa muihin syömisiin.
Se yksikin on liikaa. Miksei sitä voi korvata vaikka kasvispyöryköillä tai jättää kokonaan pois?
Miksi syödä ravinnotonta ravinteikkaan sijaan?
Grillimakkarako on sitä ravinteikasta ?🤣
Suolan käyttö on myös tottumuskysymys. Olen vähentänyt vähitellen, ja kaikki maistuu yhtä hyvältä kuin aikaisemminkin.
Tätä master chef-juontajat, k. aihinen & co nyt "harjottelemaan"!
Ihmiselle riittävä ja välttämätön määrä on varsin pieni, makua ruokaan saa myös muulla tavalla.
Suola on ollut ihmiskunnan historiassa arvokas aine, ja sillä on säilötty ruoka-aineita ennen kylmäketjun rakentumista. Oikeastaan mikään ruoka ei luonnostaankaan ole täysin suolatonta. Esimerkiksi kaloissa on normaalisuolaisen ruuan verran suolaa, vedestä pyydystettynäkin. Jos kalaa ei voisi syödä maustamatta runsaalla suolalla, eivät hylkeet, valaat tai merisaukot huolisi niitä ollenkaan ? Varsinkin kun kalat ovat suolattomia verrattuna valtameriin, suolaisempia verrattuna makeaan veteen.
Suolan tottumus on vahva. Jotkut pystyvät syömään niin vahvasti suolattua ruokaa, että vähäsuolaisempaan tottuneella suuta kirvelee ja silmistä vesi tirsuu. Itä-Suomessa olen syönyt talouksissa, joissa suolaa tottumuksesta lisätään vahvasti myös vähäsuolaisiksi tai makeaksi tarkoitettuihin ruokiin, ettei niitten perusmakua edes tunnista. Ns. vaikeahoitoista verenpainetautia sairastavilla ei ollut nykyiseen verrattuna niin laajaa lääkitysvalikoimaa käytettävissään vielä 1970-luvulla, joten vähäsuolainen ruokavalio, kaliumlisä ja marjojen syönti oli merkittävimpiä verenpainetta nopeasti - ja voimakkaasti - alentavia tekijöitä. Tällaisessa perheessä kasvaneena totuin ruokaan, jossa ei ollut lisättyä suolaa, ja nyt aikuisena monen ruuan järjetön tönkkösuolaus kirveltää makuhermoja. Makkaroita nyt muutenkaan en juuri syö, mutta esimerkiksi todella monet herkkujuustot ovat älyttömän suolaisia, 3-4 % suolaa ! Tuore liha maustettuna erilaisilla suolattomilla mausteilla sisältää itse asiassa vähän suolaa, siksi tykkään kypsentää lihan itselleni niukasti suolattuna , muut syöjät voivat sitten ripotella pihvit valkoiseksi päältä suolalla. Aika moni kollega on jo pallolaajennuksessa käynyt, on sekin epämiellyttävä olo kun kouraisee tiukasti rinnasta. Niin monta muutakin vaivaa ihmisen elämään mahtuu, miksi vapaaehtoisesti suolalla itseänsä rasittaisi ?
Monet ihan itse itsensä ravitsemusterapeutiksi nimittämät kansalaiset - jotka muutenkin vannovat virallisia ruokasuosituksia vastaan - ovat vahvasti sitä mieltä että ihminen tarvitsee PALJON lisättyä suolaa terveytensä säilyttämiseksi. Sitten nämä kävelevät nilkat palloiksi turvonneina vastaan julistaen hyvää uskomusoloaan.
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun olen joutunut hullujen huoneelle toipumaan, olen saanut valtavasti lohtua suolakiven lipomisesta.
psyk.sh.
Ai olen vai? Voit vittuilla, mutta älyllinen kapasiteettisi ei kykene voittamaan minua siinä, mikäli alan vittuilla takaisin. Psyk.sh.
Jengi on kyllä yllättävän pihalla yleensäkin elimistön toiminnasta.