Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolaa, lisää suolaa huutavat tv-kokit

Vierailija
06.05.2026 |

Suolasuositus on 5 g päivä ja itselläni ja monilla muillakin tämä täyttyy jo niistä elintarvikkeista mitä syödään itse valmistamamne ruuan lisäksi ja siksi minä tetveyssyistä olenkin yrittänyt opetella tekemään ruokani ilman lisättyä suolaa ja olenkin jo onnistunut siinä niin, että olen saanut mm. verenpaineeni laskemaan normaaleihin lukemiin. Huippukokki Aihinen vannoo suolan käytön nimeen ja Masterchef Suomi kokitkin huutavat lähes joka jaksoasa lisää suolaa. Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ammattikokkiohjelman missä näytetään miten maittavaa ruokaa laitetaan ilman lisättyä suolaa ja mennään muutekin terveys edellä mikä tietysti edellyttäisi, että Suomesta löytyy huippukokki/huippukokkeja, jotka saavat aikaiseksi huippuhyvää ruokaa ilman kermaa, voita ja myös ilman sitä lisättyä suolaa. 

Kommentit (679)

Vierailija
661/679 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on matala verenpaine, joten saan läträtä suolan kanssa niin paljon kuin huvittaa. En yksinkertaisesti pidä vähäsuolaisesta ruoasta. 

Mutta älä tuputa sitä muille

Jos ei mun safkat vieraille kelpaa, olkoot ilman. Mutta en tuputa mitään, syökööt kukin mitä tykkää, mutta sanotaanko näin, että tarjottavien arvostelijat eivät yleensä mun luokse toista kutsua saa. 

Nokkiisi otie, eipä siinä mitään !  Suolapurkin voi laitta ruokapöydälle ja  jokainen voi siitä lisätä, jos tuntee pakottavan tarpeen

Muistan kun lapsena olin kylässä ja siellä oli hirveän suolaista ruokaa,  oli hirveää kun yritin syödä sitä

Vierailija
662/679 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merisuola ei ole terveellisempää kuin PAN-suola. Merisuolassa ei ole jodia ja sitä olisi tärkeää saada. 
Suolan määrää voi vähentää käyttämällä muita mausteita. Suu tottuu sitä paitsi vähempisuolaiseen ruokaan aika nopeasti. Ja myös päin vastoin. Totuttamalla itsensä suolaiseen vaatii aina vaan lisää suolaa, jotta sen maun tuntee. Kokkiohjelmissa tosiaan lotrataan suolalla, ei ole terveellistä ei. 

Älä nyt PAN-suolaa sotke tähän suola-asiaan. Sitä menee reippaasti enemmän kuin muita suoloja saadakseen oikeaa suolan makua, eli se terveellisyys katoaa siihen. Tavallinen jodioitu suola kuten esim. Jozo on paljon parempi vaihtoehto.

Älä nyt PAN-suolaa sotke tähän suola-asiaan. Sitä menee reippaasti enemmän kuin muita suoloja saadakseen oikeaa suolan makua, eli se terveellisyys katoaa siihen. Tavallinen jodioitu suola kuten esim. Jozo on paljon parempi vaihtoehto.

Enhän minä sitä sotkenut vaan vastasin väitteeseen, että merisuola olisi sitä terveellisempää. Itse käytän Seltin-suolaa, mutta en sitä sen enempää laita kuin jotain Jozoa laittaisin. En pidä liian suolaisesta ruoasta. 

Seltin on samaa huijausta kuin PAN-suola. Yhdet purkit olen molempia käyttänyt ja siirryin vakituisesti Jozoon. Sitä todella menee huomattavasti vähemmän kuin noita kahta. En itsekään ole koko ikänäni ollut mitenkään suolafani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/679 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva maistaa kokkien ruuat kuinka suola maistuu . Itse en lisää suolaa mihinkään keitinveteen tai muuhunkaan ja käytän suolaa minimaalisesti.

Vierailija
664/679 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suolasuositus on 5 g päivä ja itselläni ja monilla muillakin tämä täyttyy jo niistä elintarvikkeista mitä syödään"

 

Kivikylän lihapulleropaketissa 7g suolaa. Vaasan ruispalapussissa 6,6g. Yhteensä 13,6g ja tässä on vasta raavaan miehen välipala.

Vierailija
665/679 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli se yksi pelle joka huusi lisää suolaa!

"Suolaa suolaa enemmä suolaa" taikoi pelle, joka oli muuten Linda Lampeniuksen isoisä. Lapset tykkäsivät.

Vierailija
666/679 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos sivistäisit itseäsi? Luuletko että suolat ovat samoja? On terveellistä ja välttämätöntä suolaa ilman ylärajaa ja sitten on myrkyllinen ja pilattu pöytäsuola, mistä suolasta sä puhut?

Miksi ihmiset on tyhmiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
667/679 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodi on ihmiselle elintärkeää. Sen puutteeseen kuolee pidemmän päälle. Suomessa asia ratkaistiin aikoinaan lisäämällä jodia suolaan. Ei kannata valita hyllystä joditonta suolaa.

Vierailija
668/679 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kape on kova!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
669/679 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on matala verenpaine, joten saan läträtä suolan kanssa niin paljon kuin huvittaa. En yksinkertaisesti pidä vähäsuolaisesta ruoasta. 

Sama mulla.  Aina ollut verenpaine tosi alhaalla (sama äidillä ja isoäidillä).  Takavuosina menin terveystarkastukseen aamulla nukuttuani vain muutaman tunnin. Oli ollu jotkut työpaikan pippalot.  Alkoholiin en ollut koskenut.  Kun terveydenhoitaja mittasi verenpaineeni, hän päivitteli alhaisia lukemia.  Kerroin hänelle vain muutaman tunnin yöunista.  Th sanoi että hän passittaisi sinut sairaalaan alhaisten lukemien vuoksi, mutta kun hän näkee papereistasi että ne ovat aina olleet alhaalla niin ei ollut tarvetta sairaalareissuun.  Minulle ei ole vaarallista "läträtä suolan kanssa" mutta en pidä liian suolaisesta ruuasta. Kohtuus kaikessa. 

Vierailija
670/679 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapen keittiökaappaus on ihan viihdyttävää, jopa kivaa katsottavaa, mutta Kapen eli kokki Kari Aihisen suolan käyttö on täysin päätöntä. Järjettömät määrät suolaa ihan joka ikiseen asiaan maan päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
671/679 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa liikaa suolaa käyttävien terveydenhuoltomenot 🤷 

Ai sinäkö ne maksat? Kiitos sinulle siitä.

Vierailija
672/679 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapen keittiökaappaus on ihan viihdyttävää, jopa kivaa katsottavaa, mutta Kapen eli kokki Kari Aihisen suolan käyttö on täysin päätöntä. Järjettömät määrät suolaa ihan joka ikiseen asiaan maan päällä.

Kape ei käytä grillimaustetta, jauhelihamaustetta eikä Aromatia. Todellisuudessa hän käyttää ruokien maustamiseen vähemmän suolaa kuin taviskokki. Meneekö tuo asia sinun päähäsi vai meneekö peräti yli ymmärryksesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
673/679 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapen keittiökaappaus on ihan viihdyttävää, jopa kivaa katsottavaa, mutta Kapen eli kokki Kari Aihisen suolan käyttö on täysin päätöntä. Järjettömät määrät suolaa ihan joka ikiseen asiaan maan päällä.

Kape ei käytä grillimaustetta, jauhelihamaustetta eikä Aromatia. Todellisuudessa hän käyttää ruokien maustamiseen vähemmän suolaa kuin taviskokki. Meneekö tuo asia sinun päähäsi vai meneekö peräti yli ymmärryksesi?

Käyttääkö sitten taviskokkikaan noita luettelemasi? Itse jos joskus esim grillausmaustetta käytän, en enää suolaa lisää. Esim sitruunapippuria saa myös suolattomana, sitä käytän lohen maustamiseen ja suolan laitan erikseen. 

Vierailija
674/679 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso peiliin ja kysy !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
675/679 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mauttomuutta, mauttomuutta kun minun lapsi ei kestä mausteita huutaa äidit

Vierailija
676/679 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolattomuus jutut roskaa. SUOLAA TARVITAAN JOKAINEN. 

Ääliöt eivät tiedä sen merkitystä terveydelle.

Joku hupsu nyt yrittää tehdä teistä sairaita valheillaan.

Aloittelija, Sinulla on joku sairaus jos et voi syödä suolaa ja nyt yrität muita  tekemään muita samoin.

Mene lääkäriin ja ottavat verikokeita! K ja N. Ovatko normaaleja.

Ruoka jutut on päinvastoin kuin teille media ja lusiferaalien puoskari lääkäri kertoo! 

Liha ja maito kuuluu ihmislajin ruokaan.  

Vierailija
677/679 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei normaalisuolaiset vaan tolkuttoman paljon suolaa sisältävät.

Vierailija
678/679 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään leivästä tulee suolaa enemmän kuin suositus on, 5 g/vrk.

Vierailija
679/679 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kaveriani lisäävät suolaa melkein aina ruokaan kuin ruokaan. Ravintolassakin etsivät suolapurkkeja. Heidän tekemä ruoka on itselleni aivan liian suolaista. Kai sitä on makuaisteja monenlaisia tai liiallisella suolan käytöllä "pilanneet" sen?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän