Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsilisä tuloperusteiseksi, kannatatko?

Vierailija
05.05.2026 |

Allekirjoita kansalaisaloite lapsilisän muuttamisesta tuloperusteiseksi!

https://www. kansalaisaloite .fi/fi/aloite/17148

Kannatatko?

Vaihtoehdot

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta päivähoidon pitää olla kaikille saman hintaista. Meillä päivähoito maksaa yli 330 e/kk. 

Osa vie lapsensa hoitoon ilmaiseksi, ja myös tilanteessa, jolloin vanhempi on kotona esim. työttömänä. Miksi sitä tuetaan yhteiskunnan taholta?

Sehän on hyvä juyri lapsen kannalta olla sielllä missä on saman ikäisiä  kavereita ja saada yhdessä hauskaa tekemistä. Toki ethän sinä pahansieluinen mieleltäsi sairas trolli sitä ymmärrä.

Vierailija
42/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta päivähoidon pitää olla kaikille saman hintaista. Meillä päivähoito maksaa yli 330 e/kk. 

Osa vie lapsensa hoitoon ilmaiseksi, ja myös tilanteessa, jolloin vanhempi on kotona esim. työttömänä. Miksi sitä tuetaan yhteiskunnan taholta?

Minä, minä, minä!! Mulle kaikki ja heti! 

Ootko sä uuvatti koskaan miettinyt, että se päiväkoti voi olla lapselle se paikka missä saa lämmintä ruokaa ja hoitoa. Varsinkin, jos vanhemmilla on haasteita tai muuten tuen tarvetta? 

Tulee pikkasen halvemmaksi pitää lapsi päiväkodissa, kuin antaa tilanteiden kasautua ja purkaa lastensuojelun kautta tilanteita! 

Kaikenlaisia itsekeskeisiä ääliöitä se maa päällään kantaa. 

Itsekeskeinen on se ääliö, joka sen kersan on maailmaan pukannut haasteistaan huolimatta, koska minä minä, haluun, tahdon, minulla on oikeus jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä, sillä se on tulonsiirto lapsiperheille tasoittamaan lapsellisten ja lapsettomien verotusta. 

Ja toisekseen, miksi lapset alle 17v olisuvat ainut ryhmä, joka olisi tukien ja etuuksien ulkopolella, koska yli 17v saavat opintotukea ja muita tukia, työttömät työttömyysturvaa, työssäkäyvät verotuksessa tulonhankkimisvähennys jne. 

Ja miksi Suomi olisi joku takapajula ja häpeäpilkku maailmalle, sillä kaikikissa sivitysmaissa maksetaan lapsilisiä, lisäksi monessa maassa lapsivähennys verotuksessa ja perheiden yhteisverotus. 

Ja olen lapseton, mutta sivitysvaltion kuuluu pitää huolta lapsista, sairaista ja vanhuksista, se kuuluu ihmisyyteen ja sivitykseen, tulotasosta riippumatta. 

Vierailija
44/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tulojen mukaan ! Onhan meillä ns. suurituloisilla automaattisesti suuremmat menotkin lapsiinsa kuin dunareilla kersoihinsa tai kela-tuilla elävillä yksinhuoltajilla. 

On sitäpaitsi hyvää kansalaistaidollisestikin oppia, niin runsas rahankäyttö kuin köyhäily jo lapsesta. Tarkemmin ajatellen...niin tarvitsisivato persaukisimmat lapsilisiä lainkaan ? " Minkä lapsena oppii, sen vanhana taitaa !"

Taidat olla aika humalassa, kun tästä avauduit? Vai kuinka? Mitä ne suurituloisen lapset menot mukamas ihan menot kalliimpia kuin duunari lasten. Mutta sinulla siis maksaa ainoastaan ne sinun lapsesi kalliit harrastukset, ym. Etkö opeta heitä lapsesta lähtien käyttämään rahaa ja arvostamaan myös muita kansalaisia samanvertaisina. Taidat olla aika typerä kansalainen ja vähän ehkä narsisti myös, joka opettaa lapsille myöskin halveksimaan toisia, joilla ei asiat ole niin hyvin. Ja mitä tarkoitat tällä, että minkä lapsena oppii, sen vanhana taitaa, eli sinun sanoin siis oppii halveksimaan vähäosaisia ja muita kansalaisia? Dunareilla tarvitsisivato , no mutta näin hyvää kirjoitusta huppelissa tulee?! 

Vierailija
45/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä kaikille. Hyvätuloiset maksaa niin paljon veroja, että lapsilisä kuuluu heille myös. Kyse on lapsilisästä, ei köyhäinavusta. Tulee vain kustannuksia, kun aletaan hakijoiden tuloja laskemaan. 

Vierailija
46/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen päivähoidon ei pidä olla automaatio. Ja minusta yhteiskunnan palveluiden pitää ihan periaattessa olla saman hintaisia kaikille. 

Palvelut pitää turvata niille, jotka hoitoa oikeasti tarvitsevat, koska nyt siellä on hoidossa myös lapsia, joidfn äidit haluavat käydä kampaajalla ja shoppailemassa. Ihan kiva etu, mutta ensisijaisesti hoitoa pitäisi antaa niille, jotka sitä oikeasti, että pääsevät töihin tai opiskelemaan. 

Vierailija
47/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tolla mitään säästetään. Et otettaisiin tuloperusteiseksi. Rikkaat harvoin tekee 2 lasta enempää. Kohta vaadit varmaan, et peruskoulukin pitäisi muuttaa maksulliseksi tulotason mukaan.

Ei niitä tarvitse muokata. Lapsiluku vähenee koko ajan.

Jos ne vanhemmat sijoittaa ne. Ei niiden lapsilla ole tukioikeuksia on pakko olla töissä tai maksaa työttömyyskorvauksella kaikki, jos ei halua sijoituksiaan törsätä. Ja aina siinäkin on riski, et 18 vuotias voi ryypätä koko sijoituspotin jos haluaa. Jotenkuten mitä väliä.

On aivan eri asia tarjota maksuton peruskoulutus lapsille, kuin tyrkätä riihikuivaa rahaa vanhempien tilille joka ikinen kuukausi monien vuosien ajan vaikkei sille olisi mitään tarvetta. 🙄

Sinäkin sen varmasti tajuaisit, jos olisit edes sen peruskoulun viitsinyt käydä loppuun....

Miten niin ei ole tarvetta. Meillä nuori ei sa aneiden tulojen vuoksi opintotukea, joten ihan hyvä että hänellä on säästössä rahaa.

Vierailija
48/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko sä uuvatti koskaan miettinyt, että se päiväkoti voi olla lapselle se paikka missä saa lämmintä ruokaa ja hoitoa. Varsinkin, jos vanhemmilla on haasteita tai muuten tuen tarvetta? 

Tulee pikkasen halvemmaksi pitää lapsi päiväkodissa, kuin antaa tilanteiden kasautua ja purkaa lastensuojelun kautta tilanteita! 

Itsekeskeinen on se ääliö, joka sen kersan on maailmaan pukannut haasteistaan huolimatta, koska minä minä, haluun, tahdon, minulla on oikeus jne. 

Mitä jos niitä haasteita tulee lapsen saamisen jälkeen? Se on aika raskas juttu terveydelle naiselle olla raskaana ja synnyttää ja imettää ja vauvan aiheuttama univaje. Ja se uupumus kehittyy vuosien myötä. Jos on vaikka vauvavuoden sinnittellyt äärirajoillaan siitä voi seurata romahdus. Parempi että äiti saa lapsensa päiväkotiin jaksamishaasteiden vuoksi ennemmin kuin myöhemmin ettei perheen ongelmat pitkity ja pahene.

Vierailija
49/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli haluat Suomesta jonkun takapajulan, jossa vain rikkaiden lapsilla on oikeus varhaiskasvatukseen, perusklulutukseen ja toisen asteen koulutukseen vai mitä tarkoitat?

Muualla Euroopassa ilmainen peruskoulutus alkaa 3-4v. Esim. Ranskassa pakollinen ilmainen varhaiskasvatus 2v ja peruskoulu 3v, ja jos vanhemmat eivät tähän suostu, se on lapsen huostaanoton perusta. 

Lisäksi maksetaan lapsilisät, verotuksessa lapsivähennys jne.Ja jos vertaa Suomeen, Suomessa lapsiperheet tuet alle Eu maiden keskitason. 

Vierailija
50/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tilanne on tuo, niin oikeastiko rahan takia lapsi ei pääse turvaan sijaisperheeseen? Vanhemmat rahastavat lapsella ja yhteiskunta hyväksyy sen?

Vierailija
51/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan kannata, koska sitten köyhin aines alkaisi lisääntyä enemmän kuin taloudesti toimeentulevin ja tutkimusten mukaanhan köyhyys periytyy ja tämä johtaisi maassa liian suuriin ongelmiin. Tästä syystä kannattaisin lapsilisien lakkauttamista kokonaan.  Toimeentulotuessa (tai nykyisin yleistuessa) voisi ottaa toki huomioon perheessä olevan alaikäiset elätettävät, mutta sitä ei pitäisi kutsua lapsilisäksi sitten. 

Vierailija
52/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli haluat Suomesta jonkun takapajulan, jossa vain rikkaiden lapsilla on oikeus varhaiskasvatukseen, perusklulutukseen ja toisen asteen koulutukseen vai mitä tarkoitat?

Muualla Euroopassa ilmainen peruskoulutus alkaa 3-4v. Esim. Ranskassa pakollinen ilmainen varhaiskasvatus 2v ja peruskoulu 3v, ja jos vanhemmat eivät tähän suostu, se on lapsen huostaanoton perusta. 

Lisäksi maksetaan lapsilisät, verotuksessa lapsivähennys jne.Ja jos vertaa Suomeen, Suomessa lapsiperheet tuet alle Eu maiden keskitason. 

En ole edellinen vastaaja, mutta haluan varhaiskasvatuksesta kaikille maksuttoman! Jos se voi olla maksutonta alimmille sosiaaliluokille, niin miksi ei samantien kaikille?

Verovähennystä ei Suomessa saada aikaan, koska sen saisivat vain ne, jotka maksavat veroja, Toimeentulotukiasiakas ei maksa.

Vierailija
53/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos niitä haasteita tulee lapsen saamisen jälkeen? Se on aika raskas juttu terveydelle naiselle olla raskaana ja synnyttää ja imettää ja vauvan aiheuttama univaje. Ja se uupumus kehittyy vuosien myötä. Jos on vaikka vauvavuoden sinnittellyt äärirajoillaan siitä voi seurata romahdus. Parempi että äiti saa lapsensa päiväkotiin jaksamishaasteiden vuoksi ennemmin kuin myöhemmin ettei perheen ongelmat pitkity ja pahene.

No, sitten menet terveyskeskukseen tai sossuun pyytämään hoitoapua ja lspsen pääsyä hoitoon. Mutta ei kai sinne kaikkien ei-masentuneiden tarvitse lapsiaan lykätä hoitoon, jos kotonakin on hoitaja. Vanhempia voisi vastuuttaa myös omien lastensa hoitamiseen. He ovat kuitenkin ensisijaiset kasvattajat, vaikka osa vanhemmista ei tätä oikein sisäistä.

Vierailija
54/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on hyvä juyri lapsen kannalta olla sielllä missä on saman ikäisiä  kavereita ja saada yhdessä hauskaa tekemistä. Toki ethän sinä pahansieluinen mieleltäsi sairas trolli sitä ymmärrä.

Miksi minun työssäkäyvän pitää maksaa yli 300 e/kk siitä, että lapsellani on hauskaa tekemistä, kun työtön kotona sohvalla makoileva saa lapsilleen saman maksutta? Miksi työttömän perhe saa paljon erilaisia tukia samaan asiaan, kun työttäkäyvä joutuu maksamaan täyden maksun. Puuttuu enää se, että lasten bussimaksut maksetaan vanhempien tulojen mukaan.

Vierailija
55/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tolla mitään säästetään. Et otettaisiin tuloperusteiseksi. Rikkaat harvoin tekee 2 lasta enempää. Kohta vaadit varmaan, et peruskoulukin pitäisi muuttaa maksulliseksi tulotason mukaan.

Ei niitä tarvitse muokata. Lapsiluku vähenee koko ajan.

Jos ne vanhemmat sijoittaa ne. Ei niiden lapsilla ole tukioikeuksia on pakko olla töissä tai maksaa työttömyyskorvauksella kaikki, jos ei halua sijoituksiaan törsätä. Ja aina siinäkin on riski, et 18 vuotias voi ryypätä koko sijoituspotin jos haluaa. Jotenkuten mitä väliä.

On aivan eri asia tarjota maksuton peruskoulutus lapsille, kuin tyrkätä riihikuivaa rahaa vanhempien tilille joka ikinen kuukausi monien vuosien ajan vaikkei sille olisi mitään tarvetta. 🙄

Sinäkin sen varmasti tajuaisit, jos olisit edes sen peruskoulun viitsinyt käydä loppuun....

Tiedätkö yhtään sivistysvaltiota jossa ei makseta lapsilisiä tai ei olisi verotuksessa lapsivähennystä?  Ihan sama kuin Suomessa lakkautettaisiin lasten varhaiskasvatus tai peruskoulutus. Millaisen viestin Suomi lähettäisi maailmalle ja miten se vaikuttaisi maakuvaa ja investointeihin Suomeen. 

Se on ihan, jos sairaat jätetään hoitamatta tai vanhukset. 

Vierailija
56/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tilanne on tuo, niin oikeastiko rahan takia lapsi ei pääse turvaan sijaisperheeseen? Vanhemmat rahastavat lapsella ja yhteiskunta hyväksyy sen?

Miksi käytät sanaa "turvaan"? Olen eri kelle vastasit mutta siis subjektiivisen päivähoidon tarkoitus on tukea perhettä etukäteen ENNENKUIN tilanne menee pahaksi ja lapset oikeesti tarvisi turvaa kun jaksamishaasteet ovat pahentuneet isoiksi. 

Kun lapsi pääsee subjektiiviseen päivähoitoon perheen tilanne pysyy vakaana. Varmasti kaikki pitäisivät lapsensa kotona jos heillä olisi siihen voimavaroja ja jaksamisresursseja. Pienet lapset varsinkin ovat aika raskaita hoidettavia. Ja suomalaisilla on yleistä tehdä kaksi lasta pienellä ikäerolla mikä on jaksamisen kannalta aika riskialtis juttu.

Vierailija
57/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsella voi rahastaa? 

Vierailija
58/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois kaikilta suoraan.

Vierailija
59/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko lapsilisäjärjestelmä pitäisi lakkauttaa. Täysin turha etuus. Ja lasten hankinnalle tuloraja. 

Vierailija
60/134 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi käytät sanaa "turvaan"? Olen eri kelle vastasit mutta siis subjektiivisen päivähoidon tarkoitus on tukea perhettä etukäteen ENNENKUIN tilanne menee pahaksi ja lapset oikeesti tarvisi turvaa kun jaksamishaasteet ovat pahentuneet isoiksi. 

Kun lapsi pääsee subjektiiviseen päivähoitoon perheen tilanne pysyy vakaana. Varmasti kaikki pitäisivät lapsensa kotona jos heillä olisi siihen voimavaroja ja jaksamisresursseja. Pienet lapset varsinkin ovat aika raskaita hoidettavia. Ja suomalaisilla on yleistä tehdä kaksi lasta pienellä ikäerolla mikä on jaksamisen kannalta aika riskialtis juttu.

Päiväkodissa on 4 lasta/hoitaja (alle 3v) ja 7 lasta/hoitaja (yli 3v).

Jos et pärjää sen yhden tenavan kanssa, niin älä lisäänny enempää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä