Miten voisi olla olematta kateellinen niille, jotka ovat saaneet paljon enemmän?
Ja itselle on kaikesta yrityksestä huolimatta jäänyt tyhjä arpa elämän jokaiselle osa-alueella.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten aletaan kehittämään omaa sisintä ja tyytyväisyyden löytämistä sieltä, sillä sitä ei ulkoapäin löydä. On ihmisiä jotka saavat paljon mutta koko elämänsä juoksevat ja jahtaavat lisää, lisää, lisää - mikään ei riitä. Ovatko he onnellisia? Eivät ole vaan monet sisältä hyvin rikki. Tutustu vaikka alkajaisiksi askeettisen elämäntapaan elämään luostareissa tai Intiassa. Siellä on paljon opittavaa. Aloita meditointi 5-10min päivässä.
Toisaalta, omasta sisimmästäkään ei oikeaa ja lopullista rauhaa löydy. Ei vaikka meditoisi 24/7, toki hetkeksi ja illuusiotakin osin.
Jeesus antaa ihan oikean ja pysyvän rauhan <3
onnellinen uskis
Kyllä nimenomaan löytyy, jos tarpeeksi pitkälle pääsee. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se ole sinulta pois, jos jollain on jotain enemmän. Elämä on epäreilua ja ihmisten lähtökohdat erilaiset. Voit vain yrittää parantaa omaa tilannettasi. Monella on vielä vähemmän kuin sinulla, ja ne, joilla on paljon, voivat hetkessä menettää kaiken.
No eihän se ole sinulta pois, jos jollain on jotain enemmän. Elämä on epäreilua ja ihmisten lähtökohdat erilaiset. Voit vain yrittää parantaa omaa tilannettasi. Monella on vielä vähemmän kuin sinulla, ja ne, joilla on paljon, voivat hetkessä menettää kaiken.
Tämähän ei pidä lainkaan paikkaansa, vaikka väitettä paljon toistetaan. Totta kai se mitä muilla on, voi olla sinulta pois. Jos ympärilläsi on vain hyvin älykkäitä ihmisiä, olet silloin heihin verrattuna tyhmä. Jos ympärilläsi on yhtä älykkäitä tai tyhmempiä, olet keskiverto tai jopa älykäs. Absoluuttisesti älysi ei muuttunut, mutta asemasi yhteisössä on erilainen. Sama koskee muitakin asioita: taitoja, luonteenpiirteitä, ulkonäköä, parisuhdetta, lapsia, omaisuutta.. Se mitä muilla on, vaikuttaa käsitykseen siitä, mikä on normaalia, mikä on vähän ja mikä on paljon. Jos useimmilla on paljon jotakin asiaa, se nostaa yleistä standardia, jolloin se, että joillakin ei ole tiettyä asiaa, onkin puute.
Yleensä kateuden vähentämiseen neuvotaan kiitollisuutta, esim. kiitollisuuspäiväkirjan pitämistä. Kateus helpottaa, kun keskittyy puutteiden sijaan niihin asioihin, joita itsellä on. Myös tunteen hyväksyminen itsessä kieltämisen sijaan, voi auttaa.
Kenenkään ympärillä ei ole vain hyvin älykkäitä ihmisiä. Yhteiskunnassa suurin osa on normaaliälyisiä. Huippuälykkäitä ja monilahjakkaita on hyvin vähän. Lahjakkuus on yleensä kapea-alaista, sama henkilö voi olla huippu yhdessä asiassa ja aivan surkea toisessa. Toisaalta älykäskin ihminen voi olla kummajainen kasvuympäristössään. Yleensä ihmiset itse hakeutuvat yhteisöihin, joissa kokevat yhteenkuuluvuutta.
Itse olen iloinen siitä, että jos minulla on jokin ongelmatilanne, niin voin etsiä asiantuntijan, joka voi auttaa siinä asiassa. Hän on käyttänyt ison osan elämästään tullakseen asiantuntijaksi, ja se aika on ollut pois kaikesta muusta. En ole kateellinen hänelle, minähän hyödyn itsekin hänen vaivannäöstään.
Kun kuuntelen taitavaa muusikkoa, voin ihailla hänen taitoaan, ja tiedostaa samalla, että hän on käyttänyt valtavasti aikaa harjoitteluun. Se on ollut pois kaikesta muusta.
Kaikilla ihmisillä on puutteita ja se pitää vain hyväksyä. Kannattaa keskittyä omiin vahvuuksiin ja pyrkiä kehittämään niitä.
Et voi ulkopuolelta käsin tietää, minkälaista muiden elämä on. Voit katsoa ulkona pariskuntaa lapsensa kanssa, ja perhe näyttää sinusta täydelliseltä. Et tiedä, että he ovat kärsineet kolme traumaattista keskenmenoa, tai että heillä on toinenkin lapsi, joka ei ole mukana, koska hän makaa laitoksessa vaikeasti vammautuneena.
Vierailija kirjoitti:
Et voi ulkopuolelta käsin tietää, minkälaista muiden elämä on. Voit katsoa ulkona pariskuntaa lapsensa kanssa, ja perhe näyttää sinusta täydelliseltä. Et tiedä, että he ovat kärsineet kolme traumaattista keskenmenoa, tai että heillä on toinenkin lapsi, joka ei ole mukana, koska hän makaa laitoksessa vaikeasti vammautuneena.
Lähes kaikilla ihmisillä on vaikeuksia, mutta niiden lisäksi joillain on elämässään myös hyviä asioita. Toisilla tuntuu olevan vaan pelkkiä vaikeuksia eikä huono-osaisuus mitenkään suojele niiltä. Ei siis ole mitään nipputarjouksia, joiden mukana tulee sekä vammainen lapsi että parisuhde. Voi saada joko parisuhteen, vammaisen lapsen, molemmat tai ei kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikilla ihmisillä on vaikeuksia, mutta niiden lisäksi joillain on elämässään myös hyviä asioita. Toisilla tuntuu olevan vaan pelkkiä vaikeuksia eikä huono-osaisuus mitenkään suojele niiltä. Ei siis ole mitään nipputarjouksia, joiden mukana tulee sekä vammainen lapsi että parisuhde. Voi saada joko parisuhteen, vammaisen lapsen, molemmat tai ei kumpaakaan.
Kaikilla on jotain hyvää, jos sen haluaa nähdä. Voitko kävellä? Positiivinen asia. Oletko sokea? Et ole. Positiivinen asia. Saitko tänään syödäksesi? Onko sinulla joku läheinen elämässä? Jne.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin saaneet? Olen tehnyt paljon töitä kaiken eteen, mitään en ole vain saanut.
Mitä töitä kukaan on tehnyt sen eteen millaiseen lapsuudenperheeseen syntyy?
Suurin osa heistä ei saanut mitään vaan hankki sen kaiken itse. Syyllinen on peilissä sinun saamattomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa heistä ei saanut mitään vaan hankki sen kaiken itse. Syyllinen on peilissä sinun saamattomuuteen.
Miten he hankkivat esimerkiksi hyvän lapsuudenperheen ja turvalliset vanhemmat? Ihan itse?
kateellisuus vaatii asennemuutoksen sun omassa päässäsi. Kestity itseesi äläkä toisiin ja lakkaa vertaamasta itseäsi muihin.
Niin simppeliä se on, jos vaan haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten he hankkivat esimerkiksi hyvän lapsuudenperheen ja turvalliset vanhemmat? Ihan itse?
jos aikuinen ihminen yhä syyttää kaikesta vanhempiaan on jotain todella vialla hänen päässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi saada hyvän lapsuuden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on jotain hyvää, jos sen haluaa nähdä. Voitko kävellä? Positiivinen asia. Oletko sokea? Et ole. Positiivinen asia. Saitko tänään syödäksesi? Onko sinulla joku läheinen elämässä? Jne.
Nämä kaikki voivat löytyä vangilta. Onko hänellä riittävän huonot oltavat vai pitäisikö alentaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos aikuinen ihminen yhä syyttää kaikesta vanhempiaan on jotain todella vialla hänen päässään.
Miten niin kaikesta? Eihän kukaan edes ole syyttänyt ketään. Mutta olisi aika naiivia kieltää etteikö olisi olemassa erilaisia olosuhteita missä ihmiset viettävät lapsuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi saada hyvän lapsuuden
Ihanko tosissaan ajattelet että tasaisen turvallista ja huolehdittua elämää eläneet lapset ja esimerkiksi arvaamattoman vanhemman kanssa jatkuvassa pelossa lapsuutensa eläneet lapset voivat jokainen saada hyvän lapsuuden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kaikesta? Eihän kukaan edes ole syyttänyt ketään. Mutta olisi aika naiivia kieltää etteikö olisi olemassa erilaisia olosuhteita missä ihmiset viettävät lapsuutensa.
Ja? Miten se liittyy aiheeseen nimeltä kateellisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin saaneet? Olen tehnyt paljon töitä kaiken eteen, mitään en ole vain saanut.
Mitä töitä kukaan on tehnyt sen eteen millaiseen lapsuudenperheeseen syntyy?
Kovasti töitä siittiöinä siinä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet aikuinen niin olet jo ehtinyt tehdä lukuisia valintoja ihan itse ja niistä johtuvat seurausket on ihan sinun itsesi syytä. Se että jumitat yhä jossain lapsuudessa on outoa. Ihan kuin eläisit vain muihin vertailemalla ja peruutuspeiliin katsomalla. Ihan kuin saisi itsesäälistä jotain korvaamatonta itsellesi. Mieti kannattaako se ja onko se edes kannattanut tähän asti. Itsereflektion paikka!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja? Miten se liittyy aiheeseen nimeltä kateellisuus?
Mistä kateellisuuden nyt vedit tähän? Tässä oli kyse siitä kun väitettiin että suurin osa heistä ei saanut mitään vaan hankki kaiken itse.
Lapsuuttaan ei kukaan ole hankkinut itse, ei valinnut tai hankkinut vanhempia tai perhettä mihin syntyy eikä olosuhteita.
Stalinismi on tähänkin ongelmaan ratkaisu: köyhällä ja rikkaalla ei ole eroa kun lapioivat paskaa kulagissa.
Meinaatko, että nuo luettelemasi alat ovat vähä-älyisten hommia? Koitapa tehdä itse, miten sujuu?