Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ei-kauhuaiheinen ohjelma tai elokuva järkytti teitä lapsena?

Vierailija
04.05.2026 |

Itseäni järkytti mustavalkoinen elokuva Pikku-Heidistä.  Siinä Rottenmeier yritti myydä Heidin katunaiselle mutta Alppivaari pieksi kummankin naisen, otti Heidin ja ajoi varastetulla hevosvaljakolla karkuun. En uskaltanut katsoa loppuun kun tiesin että vaari jää kiinni ja huonosti käy. 

Kommentit (738)

Vierailija
421/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinten vallankumous -piirretty 😭

Vierailija
422/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruohometsän kansa -piirretty oli kans syvästi järkyttävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kotimainen mustavalkoinen elokuva missä oli joku pelottava nainen. Tarinaa en muista mutta nauroi kammottavasti säikytellen perheensä jäseniä. Lopuksi ajoi tiellä kovaa vauhtia ja sanoi itsekseen "mitä minä olen tehnyt?" Auto suistui ja nainen kuoli. 

424/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä elokuva jätti todella epämiellyttävän muiston, kun se lähetettiin telkkarissa syksyllä 1980. Olin silloin kymmenen vanha.

Ring of Bright Water / Renkaita vedessä

https://en.wikipedia.org/wiki/Ring_of_Bright_Water_(film)

Koko leffa löytyy YouTubesta, jos kiinnostaa. Tässä on kuitenkin spoileri:

Filmi kertoo lontoolaisesta miehestä, joka hankkii saukon seuralaisekseen ja muutta sen kanssa Skotlannin jylhiin maisemiin. Kai se on tarkoitettu koko perheen elokuvaksi, mutta minulle sen loppuminuutit olivat hirveä järkytys. Paikallinen ojankaivaja lyö Mijin - se on saukon nimenä - kuoliaaksi. Hän ei ymmärrä sen olevan lemmikki. Mij on kuitenkin ehtinyt hankkia villin saukkonaaraan kanssa liudan pentuja, yhtä vilkkaita ja sympaattisia kuin isänsä. Siis tavanomainen, valoisa "elämä jatkuu"-sanoma. Mutta minulle nousi itku kurkkuun.

Filmi perustuu samannimiseen kirjaan, joka suomennoksena sai nimekseen Saukko ystäväni. Sen kirjoitti heebo nimeltä Gavin Maxwell, erikoinen ja mielenterveydeltään ehkä ei aivan tasapainonen tyyppi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gavin_Maxwell

Vierailija
425/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtori Sykerö. Kyllä, se lastenohjelma. Siinä oli ihan himmeä fiilis, jonka teki osittain varmaan se, että suomeksi dupattu miesääni hoiti kaikkien repliikit ja taustalta kuului alkuperäinen (joku itäblokin?) ääniraita.

Vierailija
426/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntematon sotilas. Se kohtaus, kun haavoittunut huutaa apua. Sillä sotilaalla oli silmät sidoksissa ja jäi sinne yksin kuolemaan.

Tarkoitat varmaan Hietasta? Kohtaus on siksikin niin vaikuttava, kun Hietasta on ensin ammuttu suoraan silmiin, minkä jälkeen hänet viedään sairasautoon. Äkkiä ilmaisku osuukin suoraan sairasautoon, joka syttyy palamaan. Sokea Hietanen yrittää pelastaa muita haavoittuneita, joita autossa on, ja onnistuukin avaamaan auton takaluukut ja raahaamaan joitakuita ulos autosta, mutta kaatuu sitten auton perään, kun luodit osuvat häneen kuolettavasti. Se sankaruus, joka päättyy noin epäreiluun kuolemaan, on jäänyt itsellekin väkevästi mieleen. 

Hietanen yrittää pelastaa palavaan ambulanssiin jääneitä kunnes kuolee. Ambulanssiin jää yksi liikuntakyvytön mies huutamaan apua ja joka lopuksi vielä huutaa "apua minä palan". Tämä järkytti lapsena kun isän kanssa katsottiin elokuva.

Vierailija
427/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 100 vuotta vanhoja juttuja, pappa. Tuo sinun hysteerinen uhkakuvasi ei käynyt toteen, joten sen sijaan kehottaisin kiinnittämään enemmän huomiota nykypäivän menoon missä nämä ihanan isänmaalliset oikeistopuolueesi myyvät hullun lailla isänmaasi tuottavia osia ulkomaille parhaiten tarjoaville suuryrityksille, jotka yksityistävät koko paskan ja pakottavat sitten omat maanmiehesi maksamaan heille kuuluvan kansallisomaisuutensa käytöstä pitkää penniä.

Ai jaha. En tiennytkään että vihreät ja P. Haavisto ovat oikeistolaisia - Caruna.

Ai jaha. En tiennytkään että kokoomus ja Jan Vapaavuori ovat vihreitä. -caruna

Vierailija
428/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Green Mile vuodelta 1999. Tom Hanks ja muita loistavia tyyppejä. Koulemeen tuomitut kävelevät viimeisen matkan eli sähkötuolii.

Jäi mieleen tuo elokuva!

Vierailija
429/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiroshimasta kertova elokuva oli pelottava. Vilkuilin salaa, kun aikuiset katsoivat sitä mummolassa ja nukuin samassa huoneessa. Sain heti hirveän painajaisunen siitä.

Vierailija
430/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Green Mile vuodelta 1999. Tom Hanks ja muita loistavia tyyppejä. Koulemeen tuomitut kävelevät viimeisen matkan eli sähkötuolii.

Jäi mieleen tuo elokuva!

Näitä ktuomiota käsitteleviä elokuvia on parempia kuin tuo hömppä mustine, tietenkin mustine, enkelivankeineen. Susan Haywardin tähdittämä Antakaa minun elää vuodelta 1958 ja Sharon Stonen Last Dance 1995. 

Vierailija
431/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nikke Knatterton oli jotenkin tosi outo ja pelottava. Pitäis nyt aikuisen silmin se katsoa uudestaan.

Vierailija
432/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ktuomiota käsitteleviä elokuvia on parempia kuin tuo hömppä mustine, tietenkin mustine, enkelivankeineen. Susan Haywardin tähdittämä Antakaa minun elää vuodelta 1958 ja Sharon Stonen Last Dance 1995. 

Muistan kun katsoin tuon Antakaa minun elää yhtäaikaa rivosuisen juoppoäitini kanssa. Oli pettynyt kun ei ollut "hianoja naimakohtauksia". Oletti niitä olevan koska päähenkilö oli ammatiltaan prostituutta. 

M50

Vierailija
433/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tohtori Sykerö. Kyllä, se lastenohjelma. Siinä oli ihan himmeä fiilis, jonka teki osittain varmaan se, että suomeksi dupattu miesääni hoiti kaikkien repliikit ja taustalta kuului alkuperäinen (joku itäblokin?) ääniraita.

Ei tällä ollut mitään tekemistä itäblokin kanssa, vaikka lastenohjelmia sieltä paljon Suomessa näytettiinkin. Sykerö on brittiläis-hollantilainen tuotos.

Siinähän oli se raukea kamelikin, joka asui pilvessä ja puhui "syvällisiä". :D

Vierailija
434/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei järkyttänyt, mutta itkettänyt enkä varsinaisesti tiedä miksi, tainnut olla sitten herkkä lapsi.

Muuten tykännyt Pelle Hermannista, korkeintaan se kepakko pelästyttänyt, mutta lopputunnari sai monesti itkemään. Oli omiin korviin sitten sen verran surullisen kuuloinen.

Saman reaktion sai aikaan myös Nalle Luppakorvan lopputunnari eli "Hyvää yötä piltit". 

Mun pikkuveljellekin tuli aina itku tuosta Nalle Luppakorvan loppulaulusta.

Vierailija
435/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikku Kakkosen "Varokaa heikkoja jäitä".

Varokaa heikkoa jäätä.

Vierailija
436/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapahtui ala-asteella 1970-luvulla. Näyttelijä tuli koululle esittämään monologin. Hän esitti koko koululle juhlasalissa Tuntemattomasta sotilaasta juuri tuon haavoittuneiden palamisen. Hänen huutonsa jäi pitkäksi aikaa kummittelemaan mieleeni. 

Vierailija
437/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntematon sotilas. Se kohtaus, kun haavoittunut huutaa apua. Sillä sotilaalla oli silmät sidoksissa ja jäi sinne yksin kuolemaan.

Tarkoitat varmaan Hietasta? Kohtaus on siksikin niin vaikuttava, kun Hietasta on ensin ammuttu suoraan silmiin, minkä jälkeen hänet viedään sairasautoon. Äkkiä ilmaisku osuukin suoraan sairasautoon, joka syttyy palamaan. Sokea Hietanen yrittää pelastaa muita haavoittuneita, joita autossa on, ja onnistuukin avaamaan auton takaluukut ja raahaamaan joitakuita ulos autosta, mutta kaatuu sitten auton perään, kun luodit osuvat häneen kuolettavasti. Se sankaruus, joka päättyy noin epäreiluun kuolemaan, on jäänyt itsellekin väkevästi mieleen. 

Hietanen yrittää pelastaa palavaan ambulanssiin jääneitä kunnes kuolee. Ambulanssiin jää yksi liikuntakyvytön mies huutamaan apua ja joka lopuksi vielä huutaa "apua minä palan". Tämä järkytti lapsena kun isän kanssa katsottiin elokuva.

Lainaus ei onnistunut, terveisin edellisen viestin lähettäjä

Vierailija
438/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niksulan Kasper-nukke. Kavahdan edelleen jos törmään tuon kaisoisolentoon elävässä elämässä, että trait-trait-trallal-laa vaan.....

Vierailija
439/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tohtori Sykerö oli mielestäni aina ahdistava

Oli. Etenkin jakso Maailma vaarassa. Robotit olivat ottaneet vallan ja pakottivat kaikkia syömään purkkiruokaa joka teki zombiksi. Mm. Sykerön taloudenhoitajan Neiti Nokkosen. Myös Sykerön talonmies Maltti myyrä oli viety koe-eläimeksi labraan.

Maltti Mäyrä, muuta muuten joo. 

Ei,vaan huippusarja, jota aina odotettiin.

Mä tykkäsin kovasti myös Tohtori Sykerö-sarjasta. 

Kyllähän se monesti ihmetyttää kuulla mitä jotkut toiset on lapsena kokeneet ahdistavaksi, kuten että "Sykerö oli aina ahdistava". Mutta ihmiset on erilaisia.

Vierailija
440/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista ohjelmaa, mutta siinä puhuttiin kukasta nimeltä Särkynyt Sydän. Olin itkenyt hysteerisesti ja kysynyt äidiltä itkun lomassa, että voiko sydän särkyä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän