Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ei-kauhuaiheinen ohjelma tai elokuva järkytti teitä lapsena?

Vierailija
04.05.2026 |

Itseäni järkytti mustavalkoinen elokuva Pikku-Heidistä.  Siinä Rottenmeier yritti myydä Heidin katunaiselle mutta Alppivaari pieksi kummankin naisen, otti Heidin ja ajoi varastetulla hevosvaljakolla karkuun. En uskaltanut katsoa loppuun kun tiesin että vaari jää kiinni ja huonosti käy. 

Kommentit (738)

Vierailija
441/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tapahtui ala-asteella 1970-luvulla. Näyttelijä tuli koululle esittämään monologin. Hän esitti koko koululle juhlasalissa Tuntemattomasta sotilaasta juuri tuon haavoittuneiden palamisen. Hänen huutonsa jäi pitkäksi aikaa kummittelemaan mieleeni. 

Siis ala-aste ikäisille monologina tuollainen esitys, Her ran jestas... 

Sotiemme historiaa olisi voinut sen ikäisile opetustarkoituksessa tuoda esille monella erilaisella, vähemmän traumatisoivalla tavalla. Mikähän tuossakin on ollut perimmäinen tarkoitus...

Vierailija
442/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä ktuomiota käsitteleviä elokuvia on parempia kuin tuo hömppä mustine, tietenkin mustine, enkelivankeineen. Susan Haywardin tähdittämä Antakaa minun elää vuodelta 1958 ja Sharon Stonen Last Dance 1995. 

Muistan kun katsoin tuon Antakaa minun elää yhtäaikaa rivosuisen juoppoäitini kanssa. Oli pettynyt kun ei ollut "hianoja naimakohtauksia". Oletti niitä olevan koska päähenkilö oli ammatiltaan prostituutta. 

M50

Ei helv... :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumiukko animaatio jouluisin. En ymmärrä miten se voi olla tänä päivänäkään kenenkään suosikki. Se laulu oli jo pirun pelottava, kun lapsi laulaa kovaa ja korkeelta. Sitten vielä yhdistää siihen sen angstisen mustasävytteisen animaation. Sitten se lumiukko vielä konkreettisesti kuolee.

Mä olen kerran aikuisena sen katsonut, että joko mieli muuttuisi. Vaan ei. Mun lapset ei ole sitä joutunut katsomaan koskaan. Suojelin heitä kamalalta lapsikuorokammotukselta.

Ööö, "lapsikuorokammotukselta"? Laulavat lapsetko on susta kammottavia? 

Sori nyt vaan, mutta tulee vähän sellaiset ihmis h irviö vibat susta.

Vierailija
444/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumiukko animaatio jouluisin. En ymmärrä miten se voi olla tänä päivänäkään kenenkään suosikki. Se laulu oli jo pirun pelottava, kun lapsi laulaa kovaa ja korkeelta. Sitten vielä yhdistää siihen sen angstisen mustasävytteisen animaation. Sitten se lumiukko vielä konkreettisesti kuolee.

Mä olen kerran aikuisena sen katsonut, että joko mieli muuttuisi. Vaan ei. Mun lapset ei ole sitä joutunut katsomaan koskaan. Suojelin heitä kamalalta lapsikuorokammotukselta.

On kammottavia. Kuten lapset yleensäkin.

Vierailija
445/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä Pohjantähden alla, teloituskohtaus. Vanhemmat katsoivat tätä elokuvaa ja menin paikalle todella huonoon aikaan. Loppuilta ja yö meni itkiessä pelosta ja kauhusta.

Minua hämmensi tässä kohtauksessa teloitettavien täydellinen alistuminen. Perus Suomi lammasmeininkiä. Kun tuossa tilanteessa olisi nimenomaan pitänyt hyökätä vartijoiden kimppuun, yrittää riistää heiltä kiväärit ja viimeiseen saakka yrittää ampua tiensä pakoon täysin väärältä ja pahalta vihollisen tuomiolta.

Täysin paha ja väärä tuomio??

Niin. Kun pahat valkoiset summittaisesti teloittivat hyviä ja oikeudenmukaisia, tavallisen työläisen asemaa parantamaan pyrkineitä punaisia.

Kai jokainen vasemmistolainen nykyään myöntää ja tajuaa sen, että jos nuo"hyvät ja oikeudenmukaiset" punakapinalliset olisivat voittaneet, tuloksena ei olisi ollut mikään kiva, ja sosiaalisesti oikeudenmukainen työläisvaltio, vaan suomen sosialistinen neuvostotasavalta, ja sitä kautta sanoinkuvaamattomat kärsimykset kaikille Suomalaisille, silloinpa sitä olisi järjestynyt ihan todellista syytä järkyttymiseen koko kansalle. Vai vieläkö joku on niin älyllisesti epärehellinen että kieltää tämän?

Ja lisäksi, jos punaiset olisivat voittaneet, ei meistä olisi kukaan nyt kirjoittelemassa täällä nettiin, ainakaan suomen kielellä, koska enimmän osan iso-iso vanhemmat olisi ta p ettu nälkään ja pakkotyöhön neuvostoliiton gulageilla. Turha kuvitella että työväenluokkaiset ihmiset olisivat siltä säästyneet, koska väärä kansallisuus ja neuvostotyylisen terrorilla hallitsemisen idea oli nimenomaan että t a pettavat valitaan pitkälti satunnaisesti. Sillä tavalla porukka pysyy nöyränä kun kuka tahansa ansioistaan huolimatta ihan tasa-arvoisesti ja randomisti voi saada nisk a laukau ksen. Vai vieläkö nykypäivänä joku vase mmistolainen kieltää tämän?

Kun punaiset hävisivät, koko kansa säästyi edellämainitulta. Totta on, että loppuselvittelyissä teloitettiin punaisia myös aiheettomasti /kevyin perustein,  mutta ottaen huomioon mitä toisenlaisesta lopputuloksesta olisi seurannut koko kansalle, en jaksa kovin paljoa säälitellä asiaa. Niinkuin raamatussakin (kaikki vassarit täällä varmasti erityisesti "arvostavat" raamatun siteeraamista ) sanotaan, "ken miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu". Ei olisi kannattanut aloittaa kapinaa.

Vierailija
446/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kammottavia. Kuten lapset yleensäkin.

Mjoo, mitäs mä juuri tuossa yllä kirjoitin...

Vierailija
447/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luontodokumentit.

Tämä varmaan hyvin monilla. Kun on nähnyt miten paljon ihmiset on yleensä vieroittuneen luonnosta. Pitäisi vaan söpiä palleroita olla kieriskelemässä pörrällään. 

Nykyään niissä dokkareissa, mielestäni 

LIIKAA KESKITYTÄÄN/näytetään kaikkien eläinten parittelua.

Vierailija
448/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukaloinen. Pelkäsin aina että se heppu putoo sen valkoisen pulun selästä tai hirttäytyy siihen köyteen. Näin painajaisia, että peukaloinen saapuisi hirtosilmukassa ikkunani eteen.

Vierailija
449/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peukaloinen. Pelkäsin aina että se heppu putoo sen valkoisen pulun selästä tai hirttäytyy siihen köyteen. Näin painajaisia, että peukaloinen saapuisi hirtosilmukassa ikkunani eteen.

Muistan hyvin Peukaloisen, se oli yksi suosikkini. Oli jännittävä lapsena myös. Se lintu minkä selässä se matkusti oli muuten hanhi. 

Se taisi olla Japanissa tehty piirros sarja, jossa oli aika pieteetillä orientoiduttu pohjoismaalaisiin maisemiin, täytyisikin varmaan tubesta katsoa uudestaan niitä.

Vierailija
450/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simo Salminen näytteli "omituinen röyhtäilijää" Pentti siimeksen kanssa

(ilmestyi mustine silmine muka sohvan takaa, peilistä jne 70-luvulla

:))

Vierailija
451/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Simo Salminen näytteli "omituinen röyhtäilijää" Pentti siimeksen kanssa

(ilmestyi mustine silmine muka sohvan takaa, peilistä jne 70-luvulla

:))

LOL, tuollaista en ole nähnytkään, kyllä tossa aletaan olla huippuviihteen äärellä   :D

Nyt on ihan pakko katsoa löytyykö tubesta...

Vierailija
452/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä Pohjantähden alla, teloituskohtaus. Vanhemmat katsoivat tätä elokuvaa ja menin paikalle todella huonoon aikaan. Loppuilta ja yö meni itkiessä pelosta ja kauhusta.

Minua hämmensi tässä kohtauksessa teloitettavien täydellinen alistuminen. Perus Suomi lammasmeininkiä. Kun tuossa tilanteessa olisi nimenomaan pitänyt hyökätä vartijoiden kimppuun, yrittää riistää heiltä kiväärit ja viimeiseen saakka yrittää ampua tiensä pakoon täysin väärältä ja pahalta vihollisen tuomiolta.

Täysin paha ja väärä tuomio??

Niin. Kun pahat valkoiset summittaisesti teloittivat hyviä ja oikeudenmukaisia, tavallisen työläisen asemaa parantamaan pyrkineitä punaisia.

Punikit taistelivat venäjän aseistamina ja venäläisen sotaväen auttamina nimenomaan estääkseen Suomen itsenäistymisen ja erkaantumisen venäjästä!

Yritä kuvitella, millainen Suomen historia olisi ja minkälaiset olisivat olot täällä nyt, jos nuo roistot olisivat voittaneet!

Nyky-Suomessa ei edes osattaisi suomea enää!

Vierailija
453/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä ktuomiota käsitteleviä elokuvia on parempia kuin tuo hömppä mustine, tietenkin mustine, enkelivankeineen. Susan Haywardin tähdittämä Antakaa minun elää vuodelta 1958 ja Sharon Stonen Last Dance 1995. 

Muistan kun katsoin tuon Antakaa minun elää yhtäaikaa rivosuisen juoppoäitini kanssa. Oli pettynyt kun ei ollut "hianoja naimakohtauksia". Oletti niitä olevan koska päähenkilö oli ammatiltaan prostituutta. 

M50

Ei helv... :D

Ihan totta kirjoitin. Kun toin kirjastosta lukemista niin haukkui kirjat jossei ollut "naimakohtauksia". Esimerkiksi Kim Hyun Heen (tämä pohjoiskorealainen koneen räjäyttäjä) muistelmat Sieluni kyyneleet oli pettymys kun luuli että Hyun Hee "ryhtyy lopussa huaraksi" muttei ryhtynyt. Joskus valitin asiasta ettei äidin kuulu puhua noin lapsen kuullen mutta frekisti sanoi että aikuisen lapsen kuullen saa. (Olin silloin kaksikymppinen).

M50

Vierailija
454/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punaroistot ymmärsivät itsekin kuinka väärässä olivat olleet!

Vierailija
455/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman ympäri 80 päivässä piirretyssä oli jakso, jossa kaunis prinsessa yritettiin poltettiin roviolla. Vieläkin puistattaa tuo sarja, vaikka muuten siitä tykkäsin. 

Pajeetit ovat raakalaisia! Sati-käytännön kieltäminen oli paras asia, minkä britit tekivät Intiassa!

Olen aina ihmetellyt, miten moiset villi-ihmiset saivat aikaan Delhin pirarin!

Vierailija
456/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solveigin laulu

Myrskyluodon Maija

Vierailija
457/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailman ympäri 80 päivässä piirretyssä oli jakso, jossa kaunis prinsessa yritettiin poltettiin roviolla. Vieläkin puistattaa tuo sarja, vaikka muuten siitä tykkäsin. 

Pajeetit ovat raakalaisia! Sati-käytännön kieltäminen oli paras asia, minkä britit tekivät Intiassa!

Olen aina ihmetellyt, miten moiset villi-ihmiset saivat aikaan Delhin pirarin!

Sati🔥pitää palauttaa intialaiseen arkeen. Imperialististen brittisikojen alkuperäiskansan perinteille aiheuttama vahinko korjata. 

T. Vihreän liiton naisäänestäjä. 

Vierailija
458/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis...

Solveigin laulu,

Myrskyluodon Maija 

ja niiden jatkoksi

Kahdeksan surmanluotia

Hilma

Vierailija
459/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kekkosen hautajaiset ja Nasse-setä

Vierailija
460/738 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäsin Pelle Hermannia ihan hulluna, kun olin noin 6-7- vuotias. En edes tiedä, mistä se johtuu. Koskaan ei pakotettu katsomaan mutta aina, kun pellen vuoro tuli Pikku Kakkosessa, niin minä juoksin keittiöön.

Maailman ympäri 80 päivässä- piirretyssä oli tosi pelottava jakso se, missä prinsessa pelastetaan. Samoin se ketun kiiluva silmä tuli uniin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä