Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapeuteilla on yllättäen lähes kaikilla kalenterit tyhjinä ja haluavat asiakkaita

Vierailija
03.05.2026 |

Aikaisemmin ei meinannut päästä millään.

AI?

Kommentit (361)

Vierailija
281/361 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly voittaa lyhytterapeutit ja kognitiiviset terapeutit, mutta psykoanalyyttisiä terapeutteja ei tule korvaamaan. Psykoanalyyttinen on todella kallista ja pitkäkestoista ja harvalla siihen on varaa.

Ja ihan täyttä höpöä! Mikään ei ole tuubempaa kuin psykoanalyysi! Se on aikansa lapsi, ajat sitten höpötykseksi todistettua!

Psykoanalyysi ei ole samalla tavoin tavoitehakuista kuin nykyään tunnetummat terapiamuodot ovat. Siinä ajatuksena on että itsetuntemuksen lisääntyessä syntyvät oivallukset auttavat onnellisempaan elämään. Se on prosessi jota ei voi vauhdittaa eikä pakottaa ja se on hankalasti mitattavissa oirekeskeisempien terapiamuotojen metodein.

Nykyisin se on todettu sekä tehottomaksi että osittain huuhaaksi.

Kuka on todennut ja kenen mukaan?

Vierailija
282/361 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieleen tulee kaksi syytä.

Raha. Ei ihmisillä ole tässä taloudellisessa tilanteessa laittaa rahaa tuollaiseen

Tuliko se laki mikä määrää kirjoittamaan asiat Omakantaan? En varmasti mene juttelemaan asioitani psykiatrille joka kirjaa ne Omakantaan kaikkien hoitsujen ja fysioterapeuttien luettavaksi.

Chat GPT on oikein riittävä. Ei edes tarvitse kirjautua omilla tunnareilla vaan suoraan pääsee sille höpisemään. Ei jää höpinät minnekkään talteen muiden nähtäväksi. Eikä maksa mitään. Lisäksi GPT on hyvin ystävällinen eikä tarvitse nolostella jos kysyy jotain noloa siltä. Täydellinen terapeutti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/361 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun saisi lääkärit AI:n uhreiksi, mutta heillä on muutama etu: reseptien kirjoitusoikeus ja lähetteiden teko. 

Kyllä se sieltä tulee, vääjäämättä.

Millään hlvetillä ei ole puolusteltavissa esimerkiksi psykiatrian erikoislääkärin palkkataso. Yhteiskunnan (meidän) kouluttama, erikoistutaan julkisella yhteiskunnan (meidän) rahoilla ja loppuelämä tienataan kuin pikku possut melko ohuella tulosvastuulla.

Muutos on lähempänä kuin arvaammekaan. Hyvä niin.

Vierailija
284/361 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse terveysalan ammattilainen ja minulle on avautunut tekoälyn avulla ihan uskomattoman upea keino saada terapiaa 24/7 /365. Tänään viimeksi teetin yhdestä aiheesta 100 kohtaisen monivalitakyselyn itselleni ja ai tuotti minulle kattavan analyysin ongelmastani 

Vierailija
285/361 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jalkautettiin kouluille kovat psyk ammattilaiset oppilaiden käyttöön ja terapeutit järjestivät hätäkokouksen kun olivat huolissaan ettei asiakkaita tule enää samaan malliin. Eiköhän se ole kaikille muille parasta, ja halvinta että lapset hoidetaan kuntoon jo ennen kuin terapeutille aletaan varaamaan aikaa.

Vierailija
286/361 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku jossain toisessa ketjussa nostikin esille sen, että järjestelmistä näkee mihin terapeutti on erikoistunut ja millaisia koulutuksia hankkinut, ei sitä, onko hän niissä hyvä verrattuna muihin. 

Olen ollut vuoden terapialimbossa, jonka jälkeen tulos on viimeisimmästä uudelleentraumatisoitumisesta, että kehitys voi olla myös sitä, että lakkaa hakemasta apua psykoterapiasta ja ylipäätän puheterapiasta. 

Minut laitettiin teini-ikäisenä jo psykodynaamiseen terapiaan kaksi kertaa viikossa, joka on vaikuttanut ajatusmaailmaani suuresti. Opin ajattelemaan, että joku muu tuntee minut paremmin kuin minä ja tietää, miten mieleni toimii ja miten minun tulee toimia ja että minulla itselläni ei ole siihen osaamista eikä valtaa. 

Olen käynyt 3 kelan kolmivuotista, vuoden päälle, lukuisia lyhyempiä terapioita dialektisesta käyttäytymisterapiasta osastojaksoon, autismin toimintaterapiaan, kriisiterapiaan, sielunhoitoon. Ja nyt mietin, miten iso osa tästä hoitokierteestä johtuu tuosta nuorena psykodynaamisen myötä syötetystä ajatuksesta, etten ikinä voi itse olla se, joka tietää miten toimia ja joku muu jossain pitää avaimia hallussa siihen, millainen hyvä ihmisyys on ja miten elää. 

Olen vasta alkutaipaleella tässä pohtimisessa. Luen paljon psykiatrian historiaa, se auttaa avartamaan ajattelua myös oman elämän suhteen. 

puheterapia liittyy äänenkäytön ongelmiin, ei psyykkeen.

Vierailija
287/361 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku jossain toisessa ketjussa nostikin esille sen, että järjestelmistä näkee mihin terapeutti on erikoistunut ja millaisia koulutuksia hankkinut, ei sitä, onko hän niissä hyvä verrattuna muihin. 

Olen ollut vuoden terapialimbossa, jonka jälkeen tulos on viimeisimmästä uudelleentraumatisoitumisesta, että kehitys voi olla myös sitä, että lakkaa hakemasta apua psykoterapiasta ja ylipäätän puheterapiasta. 

Minut laitettiin teini-ikäisenä jo psykodynaamiseen terapiaan kaksi kertaa viikossa, joka on vaikuttanut ajatusmaailmaani suuresti. Opin ajattelemaan, että joku muu tuntee minut paremmin kuin minä ja tietää, miten mieleni toimii ja miten minun tulee toimia ja että minulla itselläni ei ole siihen osaamista eikä valtaa. 

Olen käynyt 3 kelan kolmivuotista, vuoden päälle, lukuisia lyhyempiä terapioita dialektisesta käyttäytymisterapiasta osastojaksoon, autismin toimintaterapiaan, kriisiterapiaan, sielunhoitoon. Ja nyt mietin, miten iso osa tästä hoitokierteestä johtuu tuosta nuorena psykodynaamisen myötä syötetystä ajatuksesta, etten ikinä voi itse olla se, joka tietää miten toimia ja joku muu jossain pitää avaimia hallussa siihen, millainen hyvä ihmisyys on ja miten elää. 

Olen vasta alkutaipaleella tässä pohtimisessa. Luen paljon psykiatrian historiaa, se auttaa avartamaan ajattelua myös oman elämän suhteen. 

puheterapia liittyy äänenkäytön ongelmiin, ei psyykkeen.

Jokainen (muu) varmasti ymmärsi, että kirjoittaja tarkoitti tässä kontektissa puhumiseen ja keskustelemiseen  perustuvaa terapiaa eikä logopediaa.

-eri

Vierailija
288/361 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma kannattaako noita tekoälyjä suositella terapeuteiksi vielä. Tavallisille kuluttajille saatavilla olevista ilmaisversioista puuttuu useita ns. "turvakaiteita", jotka estäisivät sen, että mallit päätyvät vahingossa vahvistamaan epärealistisia harhoja tai jopa tuottamaan niitä käyttäjälle itsekseen. Tästä on ulkomailla useampi esimerkkejä, joissa intensiivisestä tekoälyn käytöstä on seurannut ongelmia, läheisistä eristäytymistä lievimpänä ja jopa psykoosia ja itsemurhia teinien kohdalla.

Lisäksi tekoälymallia saatetaan minä hetkenä hyvänsä päivittää seuraavaan versioon, jolloin sen "persoona" muuttuu, joka voi olla vaikea kokemus, jos on ennestäänkin mielenterveysongelmia ja tekoälystä on tullut tärkeä osa omahoitoa. 

Seuraavina vuosina varmasti kehitetään luotettavampia tekoälyterapeuttiohjelmia, kannattaa odottaa hiukan ja pitää terve varovaisuus, jos näitä nykyisiä ilmaiseksi saatavilla olevia malleja käyttää.

Vierailija
289/361 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollin kanssa onkin hyvä vääntää siitä, onko yleisesti englanniksi käytössä oleva talking therapy tai the talking cure, joka tulee freudilaisesta terapiatraditiosta saksasta englanniksi käännettynä suomeksi millaiseen sijamuotoon parhaiten kääntyvä yhdyssanamuodossaan. Mutta veikkaan, että trolli on jo poistunut.

Vierailija
290/361 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieleen tulee kaksi syytä.

Raha. Ei ihmisillä ole tässä taloudellisessa tilanteessa laittaa rahaa tuollaiseen

Tuliko se laki mikä määrää kirjoittamaan asiat Omakantaan? En varmasti mene juttelemaan asioitani psykiatrille joka kirjaa ne Omakantaan kaikkien hoitsujen ja fysioterapeuttien luettavaksi.

Chat GPT on oikein riittävä. Ei edes tarvitse kirjautua omilla tunnareilla vaan suoraan pääsee sille höpisemään. Ei jää höpinät minnekkään talteen muiden nähtäväksi. Eikä maksa mitään. Lisäksi GPT on hyvin ystävällinen eikä tarvitse nolostella jos kysyy jotain noloa siltä. Täydellinen terapeutti. 

Tosin jonnekin ne jää talteen, kun chat gpt ne tallentaa ja kouluttaa tekoälymallejaan. 

Vierailija
291/361 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä tekoälystä ole kyse. Vaan siitä, että julkiselta et pääse terapiaan enää ja ihmisillä ei ole rahaa maksaa niitä itse.

Ihmiset myöskin ovat nykyään parempia tekemään itsetutkiskelutyötä ja ns.terapoimaan itse itseään. Itse ravasin nuorena terapiassa ja mitään hyötyä siitä ei ollut, koska en päässyt itse vaikuttamaan mille terapeutille menin (julkisella oli otettava se, mikä tulee) ja kun halusin lopettaa terapeutin ollessa kaamea, niin sanottiin, että uudelle et pääse jos tämän nyt lopetat. No lopetin ja olen saanut itse terapoitua kaikki omat ongelmani paremmin kuin se kauhea terapeutti ikinä. Toki se vaati valtavasti työtä itsensä kanssa. Mutta paranin masennuksesta.

Myös täällä mainitut ferritiinit hoidin kuntoon.

Voi olla hyvä saada perusymmärrys asioistaan terapeutin kanssa, mutta aika hyvin nykyisin pääsee eteenpäin netistä löytyvän materiaalin kanssa, jos on päässyt alkuun. En puhu AIsta vaan ihan ihmisten nettiin laittamista videoista, materiaaleista ja podcasteista. Näin siis jos ei ole mitään persoonallisuustasoista häikkää. Etuna se, että näissä apua saa saman kokeneilta.

Vierailija
292/361 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elina Kanervakin myy terapiaa…

🙄🤣Katsokaa minkänäköinen hän on nykyisin.

Vierailija
293/361 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menestynyt psykologi myöntää olevansa sosiopaatti. 

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000011965558.html

Vierailija
294/361 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menestynyt psykologi myöntää olevansa sosiopaatti. 

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000011965558.html

Psykiatrian puolella on ihan tutkitusti paljon sadististista materiaalia töissä. Toki; onhan alalla helppo käyttää lähes rajatonta, ja tieteellisesti toimimatonta ja todentamatonta valtaa heikompiin yksilöihin. Tämähän vetää näitä puoleensa kuin kärpäspaperi. 

295/361 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä tekoälystä ole kyse. Vaan siitä, että julkiselta et pääse terapiaan enää ja ihmisillä ei ole rahaa maksaa niitä itse.

Ihmiset myöskin ovat nykyään parempia tekemään itsetutkiskelutyötä ja ns.terapoimaan itse itseään. Itse ravasin nuorena terapiassa ja mitään hyötyä siitä ei ollut, koska en päässyt itse vaikuttamaan mille terapeutille menin (julkisella oli otettava se, mikä tulee) ja kun halusin lopettaa terapeutin ollessa kaamea, niin sanottiin, että uudelle et pääse jos tämän nyt lopetat. No lopetin ja olen saanut itse terapoitua kaikki omat ongelmani paremmin kuin se kauhea terapeutti ikinä. Toki se vaati valtavasti työtä itsensä kanssa. Mutta paranin masennuksesta.

Myös täällä mainitut ferritiinit hoidin kuntoon.

Julkisella harvemmin tarjotaan psykoterapiaa. Kaikenlaista muuta terapiaksi kutsuttua keskusteluhoitoa kylläkin. 

Näinhän se on. Käytännössä nämä toimii maksusitoumuksella eli kela maksaa kuntoutuspsykoterapian tai vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen. Myös erikoissairaanhoidosta voi saada maksusitoumuksen ja kaupunkien psyk. polit ovat aiemmin antaneet maksusitoumuksia. 
Nyt ne taitaa olla tiukemmassa kuin ennen, kun sote-alueet säästää. Tai sitten ihmiset eivät mene terapiaan kun siinä on kuitenkin se omavastuu, ja heillä ei ole siihen varaa, vaikka maksusitoumus olisi.

🇺🇦🇮🇱

296/361 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela on kiristänyt päätöksiä näihin. Enää alle puolet hakemuksista saa myöntävän päätöksen eli itse pitäis nykyään kaikki käynnit maksaa kokonaan,  jos aikoo käydä. Johan alkoi löytyä terapeuttia, kun valtion tuki loppui asiakkailta.. se vaikuttaa, ei AI

Tämähän ei pidä paikkaansa. Kela myöntää edelleen kuntoutuspsykoterapioita entiseen tahtiin. Kelan sivuilta löytyy ohjeet. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
297/361 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lääkitys - etenkin psyykelääkitys joka ei ole oikeastaan vuosikymmeniin kehittynyt - on arveluttavaa ihan kaikilla. Mutta niin on myös rahastus loputtomilla, kustannustehottomilla psykoterapioillakin. Aivan sama rahastetaanko yksilöä vaiko yhteiskuntaa. Kun ei toimi niin ei toimi."

En tiedä, kuinka montaa vuosikymmentä tarkoitat, mutta mun äiti työskenteli 70-, -80 ja vielä hätäsesti 90-luvullakin psykiatrisilla osastoilla (90-luvullahan suurin osa ajettiin alas) ja hän usein puhuu siitä, miten psyykenlääkkeet ovat kehittyneet huimasti.

En ole samaa mieltä siitä, että psyykenlääkkeet olisivat arveluttavia kaikilla, mutta sitä mieltä olen kyllä, että masennuslääkitys varsinkin nuorilla on erittäin epäilyttävää. Uskon, että nuorten mielenterveysongelmat johtuvat enimmäkseen ihan muusta kuin varsinaisista psyyken ongelmista (ovat enemmän yhteiskunnallisia ja kulttuurisia). Erikseen sitten ne, jotka ovat oikeasti kokeneet traumaattisia asioita.

Olen varma, että suuri osa etenkin nuorten ihmisten masennuksesta liittyy nykyiseen elämäntapaan ja todellisen kanssakäymisen puutteeseen. Ennen ihmiset puhuivat toistensa kanssa, niin ystävien, sukulaisten kuin kotona perheenkin kanssa. Samoin käytiin kaupassa itse ostamassa syötävää, asioitiin pankin ja postin tiskillä sekä virastoissa. Joitakin asioita hoidettiin puhelimitse. Nyt jokainen tuntuu elävän yksinäisessä digitodellisuudessa ilman kosketusta "oikean" elämän kanssa.

Vierailija
298/361 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuulin juuri eilen omalta hoitajalta että Kelan kriteerit on tiukentuneet. Ja tuo korvaus on lähinnä vitsi koska pätevä terapeutti maksaa kolme kertaa korvauksen summan. Eli jos saat sen 595e kuussa niin siitä tuskin on varaa laittaa 500e vain viikoittaisiin terapiakäynteihin. Jo pelkkä sopivan terapeutin etsiminen voi maksaa monta sataa euroa. 

Aika moni mielenterveyden kanssa työskentelevä on pihalla kuin lumiukko vaikka todella hyviäkin ammattilaisia löytyy. Itse olin erikoissairaanhoidon "mankeloitavana" vuosia ja vointini ei ainakaan parantunut. Kaksi eri yksikköä. Nyt olen kevään aikana saanut perusterveydenhuollossa laadukkaampaa hoitoa ja myös tietoa siitä mitä olisi ehkä PITÄNYT tapahtua. 

Tekoälystä en osaa sanoa mutta suosittelen lämpimästi Mielenterveystalon omahoito-ohjelmia. Ollaan yksi käyty nyt keväällä hoitajan kanssa yhdessä läpi ja ainakin minä olen saanut siitä apua. Kuulostaa tosi tyhmältä mutta myös selkeät päivärutiinit, itsemyötätunto ja itsestä huolehtiminen vievät eteenpäin. Olisi varmaan nämä kannattanut erikoissairaanhoidossa laittaa kuntoon. Ohiksena maininta että en ole päihderiippuvainen. 

Vierailija
299/361 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Alkaa tämä naurettava terapiausko loppua.

Terapiauskon tilalle tulee AI-usko. Siirrytään Isoveli valvoo -yhteiskuntaan, jossa koneiden avulla ohjataan heikkoja kansalaisia.

Meitä valvotaan jo nyt, vaikka asiaa ei tunneta sillä nimellä. Kaikki netissä tapahtuva  sekä kortilla maksaminen aiheuttavat sen, että jo nyt tekemisiämme ja liikkumistamme voitaisiin seurata tarkasti. Siitä on vain lyhyt askel totalitaaristen valtioiden 24/365 tyyppiseen kaikenkattavaan valvontaan.

Vierailija
300/361 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sairaanhoitaja ja harkitsin psykoterapeutiksi kouluttautumista, mutta niin kalliiksi olisi koulutus tullut että luovuin ajatuksesta. Lainarahalla olisi pitänyt opiskella ja moni opiskeleekin. Tämä osittain nostaa hintoja. Älytön systeemi, tähän koulutuksen hintaan pitäisi valtion puuttua. Mulla on pari tuttua psykoterapeuttia ja ovat sanoneet, että pakko on pitää korkeita hintoja jos aikoo elantonsa työstään yrittäjänä saada ja koulutuskulut maksaa. Ei ole asiakkaiden vika, mutta ei ole kyllä näiden psykoterapeuttienkaan. Näillä tutuillani on töitä kyllä riittänyt, onkohan paikkakuntakohtaista myös. Psykoterapeuteilla on aina myös joku pohjakoulutus joten eiköhän hommia riitä muissakin tehtävissä.

Kaikki muutkin opiskelevat lainarahalla. Mitä helvetin vinkumista tämä on?

Onko lääkärien erikoistumiskoulutus maksullinen? Ei. Puhutaan nyt eri asiasta kun peruskoulutuksesta, jolloin on tavallista joutua ottamaan opintolainaa elämistä varten. 

Netistä poimittua traumapsykoterapeutin koulutuksesta: "koulutusmaksu on 22 500 EUR. Lisäksi opiskelija maksaa itse EMDR I ja II koulutukset, kansainvälisen seminaarin sekä yksilöpsykoterapian." Aika useissa kymmenissä tuhansissa alkaa hintalappu huidella kokonaisuudessaan. Eikä sitä millään opintolainalla kustannetta.

Monet muutkin erikoistumiskoulutukset ovat maksullisia ja kalliita. On outoa, että juuri psykoterapeutit kitisevät tästä kovasti, ja suoraan sanovat, että asiakkaiden ne on maksettava. Nämä ovat valintoja; jos ei ole varaa, ei tule kouluttautua. 

Ei niitä asiakkaiden pitäisi joutua maksamaan, mutta jostain se leipä on niiden terapeuttienkin saatava pöytään kaikkien kulujen keskellä. Vai halutaanko, että psykoterapeutiksi voi kouluttautua vain se harva eliitti joilla on varaa heittää saman tien 35000e ilman lainarahaa koulutukseen? Se että systeemi on susi ei ole psykoterapeuttien vika sen enempää kuin asiakkaidenkaan. Jollain ne kulut on katettava. Ja etenkin yrittäjällä niitä lisäkuluja on myös paljon. 

Yrittäjä voi sitten muiden yrittäjien tavoin hyväksyä markkinatalouden lainalaisuudet eikä vain istua odottamassa että joku julkinen instituutio ohjaa heille asiakkaita rahastettavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi