Mielestäni maailma ilman Jumalaa on järjetön ajatus.
Että kaikki olisi vain kaaottista sattumaa, eikä millään lopulta olisi mitään väliä. Vaikka eläisit vain itsellesi ja siinä sivussa vahingoittaisit muita, olisiko silläkään sitten mitään väliä?
Kommentit (1775)
Vierailija kirjoitti:
"Tämä mystifiointi tekee itselleni mahdottomaksi uskoa jumalaan. Enhän edes tietäisi, mihin tarkalleen uskon."
Tämä onkin monelle ajatuksia kaihertava asia kun puhutaan uskosta Jumalaan. Jos tuntuu vaikealta haluta uskoa Jumalan olevan olemassa, suosittelen keskittymään asioihin jotka häneen liittyvät. Voi osata elää oikein ja onnellisena vaikka ei uskoisi varsinaisesti mihinkään jumalaan.
Ei oikein eläminen riipu jumalasta mitenkään. Keskiajalla papisto "eli oikein" polttamalla vääräuskoisia roviolla. Nykypäivänä Räsänen sorsii sukupuolivähemmistöjä, koska se on hänen käsityksensä "oikein elämisestä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa mihinkään, mutta sen vaan sanon, että Ateistit ovat huvittavinta porukkaa maan päällä. Perustavat koko elämänsä sille miten EIVÄT usko johonkin ja tätä ajatusta haluavat jakaa muille.
Ei ateismi ole minulle koko elämä. Ajattelen näitä juttuja ainoastaan tilanteissa, joissa uskovat provosoivat minua tuputtamalla omaa uskoaan. Itse en tuputa ateismia, kun siinä ei ole mitään tuputettavaakaan.
Samaa mieltä. Itselleni uskonnoilla ei ole mitään merkitystä. Olenkin ateistin sijaan "uskonnoton", kuten kosmologi Kari Enqvistkin itsensä määrittelee.
Uskovaisten horinoita on kuitenkin mielenkiintoista kuunnella ja ihmetellä, että "kas, noinkin voi ihminen ajatella".
Minä taas olen kertonut olevani ateisti eli uskonnoton. Onpas vaikeaa nykyisin ymmärtää näitä asioita. Ateisteista on tehty ajatuksissa denialisteja jotka kieltävät Jumalan kokonaan, eivät kaikki ateistit ole sellaisia vaan pohtivat kuitenkin vapaammin asioita. Denialistit tuntuvat vain kyseenalaistavan ilman että suostuvat sitten edes kuuntelemaan, aivan turhaa elämän ajan tuhlaamista sellainen toiminta, siis silkkaa mielenosoitusta.
”Vastaan sivusta että Jumala voi päättää kidutuksen olevan sallittua hänen omasta tai ihmisten toimesta. Eli jos kidutusta tapahtuu, tällöin Jumala on sallinut tämän kidutukseen.”
Väistelette nyt kaikki sitä peruskysymystä eli onko tämä oikein ja moraalista. Jokainen Raamatun lukenut tietää että Jumala voi päättää mitä haluaa ja sallia mitä haluaa. Mutta kysymys onkin että ovatko nämä päätökset hyviä ja moraalisia päätöksiä? Muuttuuko kidutus moraaliseksi jos Jumala sallii sen? Voitteko viimein vastata tähän kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
”Vastaan sivusta että Jumala voi päättää kidutuksen olevan sallittua hänen omasta tai ihmisten toimesta. Eli jos kidutusta tapahtuu, tällöin Jumala on sallinut tämän kidutukseen.”
Väistelette nyt kaikki sitä peruskysymystä eli onko tämä oikein ja moraalista. Jokainen Raamatun lukenut tietää että Jumala voi päättää mitä haluaa ja sallia mitä haluaa. Mutta kysymys onkin että ovatko nämä päätökset hyviä ja moraalisia päätöksiä? Muuttuuko kidutus moraaliseksi jos Jumala sallii sen? Voitteko viimein vastata tähän kysymykseen?
Olen vastannut jo aikaisemmin kaikenlaisiin kysymyksiin.
Vastaan sinulle nyt että jos ihminen tekee jotakin pahaa niin siitä ei tee hyväksyttävää se että Jumala on sallinut eli antanut ihmisen tehdä pahaa.
”Olen vastannut jo aikaisemmin kaikenlaisiin kysymyksiin.”
Mutta et tähän. Ja ymmärrän sen hyvin koska se on niin kiusallinen kysymys uskovalle.
”Vastaan sinulle nyt että jos ihminen tekee jotakin pahaa niin siitä ei tee hyväksyttävää se että Jumala on sallinut eli antanut ihmisen tehdä pahaa”
Nyt kyse oli siitä mitä Jumala tekee, ei mitä ihminen tekee. Ja siitä onko se Jumalan teko oikein ja moraalista. Mutta selvästikin et siihen vastaa koska vastaus asettaisi uskosi kyseenalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta et tähän. Ja ymmärrän sen hyvin koska se on niin kiusallinen kysymys uskovalle.
”Vastaan sinulle nyt että jos ihminen tekee jotakin pahaa niin siitä ei tee hyväksyttävää se että Jumala on sallinut eli antanut ihmisen tehdä pahaa”
Nyt kyse oli siitä mitä Jumala tekee, ei mitä ihminen tekee. Ja siitä onko se Jumalan teko oikein ja moraalista. Mutta selvästikin et siihen vastaa koska vastaus asettaisi uskosi kyseenalaiseksi.
Olen ateisti. Selkeytän vielä, se mitä Jumala tekee on oikein mutta samalla se mitä Jumala tekee, ei ole välttämättä oikein yhteiskuntamme näkökulmasta. Jumalan toimia emme analysoi täällä vaan analysoimme ihmisten toimia. Kyseessä on siis käytännössä kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyse oli siitä mitä Jumala tekee, ei mitä ihminen tekee. Ja siitä onko se Jumalan teko oikein ja moraalista. Mutta selvästikin et siihen vastaa koska vastaus asettaisi uskosi kyseenalaiseksi.Olen ateisti. Selkeytän vielä, se mitä Jumala tekee on oikein mutta samalla se mitä Jumala tekee, ei ole välttämättä oikein yhteiskuntamme näkökulmasta. Jumalan toimia emme analysoi täällä vaan analysoimme ihmisten toimia. Kyseessä on siis käytännössä kaksi eri asiaa.
Lisään nyt vielä saman tien että toki minullakin on uskoni ja se perustuu myös siihen että saan Jumalan sanansaattajilta tietoa näistä elämän perusasioistakin. Toivon että saamani tieto voisi tukea yhteiskunnan hyvinvointia ja uskoa rakkaudelliseen iänkaikkiseen elämäämme.
”Olen ateisti”
Älä viitsi valehdella
”. Selkeytän vielä, se mitä Jumala tekee on oikein”
Miksi olisi?
”mutta samalla se mitä Jumala tekee, ei ole välttämättä oikein yhteiskuntamme näkökulmasta.”
Eli Jumalaa sitovat eri moraalisäännöt? Tämä kumoaa jo yleisen ajatuksen siitä että Jumala edustaisi absoluuttista moraalia koska silloin on olemassa eri moraaleja eri toimijoille.
”Jumalan toimia emme analysoi täällä vaan analysoimme ihmisten toimia. Kyseessä on siis käytännössä kaksi eri asiaa”
Me puhumme siitä millaiseksi ihmiset Jumalan kuvittelevat ja miten itselleen perustelevat. Jos tässä on valtavia moraalisia ongelmia, se on ongelma ihan näiden ihmisten kannalta.
Vierailija kirjoitti:
”Olen ateisti”
Älä viitsi valehdella
”. Selkeytän vielä, se mitä Jumala tekee on oikein”
Miksi olisi?
”mutta samalla se mitä Jumala tekee, ei ole välttämättä oikein yhteiskuntamme näkökulmasta.”
Eli Jumalaa sitovat eri moraalisäännöt? Tämä kumoaa jo yleisen ajatuksen siitä että Jumala edustaisi absoluuttista moraalia koska silloin on olemassa eri moraaleja eri toimijoille.
”Jumalan toimia emme analysoi täällä vaan analysoimme ihmisten toimia. Kyseessä on siis käytännössä kaksi eri asiaa”
Me puhumme siitä millaiseksi ihmiset Jumalan kuvittelevat ja miten itselleen perustelevat. Jos tässä on valtavia moraalisia ongelmia, se on ongelma ihan näiden ihmisten kannalta.
Sinun jutut menevät hyvin lapsellisiksi ja haluat vain olla ilkeä. Miksi enää vastaisin sinulle kun et halua kuunnella edellisiäkään vastauksia? On lisäksi röyhkeää väittää minua valehtelijaksi, en valehtele koskaan tärkeissä asioissa.
”Sinun jutut menevät hyvin lapsellisiksi ja haluat vain olla ilkeä. Miksi enää vastaisin sinulle kun et halua kuunnella edellisiäkään vastauksia? On lisäksi röyhkeää väittää minua valehtelijaksi, en valehtele koskaan tärkeissä asioissa.”
Et ilmeisesti ymmärrä mitä ateisti tarkoittaa. Jo se että sanot miten se mitä Jumala tekee on oikein, kertoo että uskot johonkin jumalaan tai jumaluuteen. Kukaan ateisti ei sanoisi noin asiasta jonka olemassaoloon ei usko.
Ja minä en toivo vastausta kuin yhteen kysymykseen: onko kidutus oikein ja moraalista jos sen tekee tai aiheuttaa jumala? Voitko vastata siihen?
Vierailija kirjoitti:
”Sinun jutut menevät hyvin lapsellisiksi ja haluat vain olla ilkeä. Miksi enää vastaisin sinulle kun et halua kuunnella edellisiäkään vastauksia? On lisäksi röyhkeää väittää minua valehtelijaksi, en valehtele koskaan tärkeissä asioissa.”
Et ilmeisesti ymmärrä mitä ateisti tarkoittaa. Jo se että sanot miten se mitä Jumala tekee on oikein, kertoo että uskot johonkin jumalaan tai jumaluuteen. Kukaan ateisti ei sanoisi noin asiasta jonka olemassaoloon ei usko.Ja minä en toivo vastausta kuin yhteen kysymykseen: onko kidutus oikein ja moraalista jos sen tekee tai aiheuttaa jumala? Voitko vastata siihen?
Sinä et itse ymmärrä oikein asioita. Ole hyvä, olet saanut kaikki vastaukset minulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyse oli siitä mitä Jumala tekee, ei mitä ihminen tekee. Ja siitä onko se Jumalan teko oikein ja moraalista. Mutta selvästikin et siihen vastaa koska vastaus asettaisi uskosi kyseenalaiseksi.Olen ateisti. Selkeytän vielä, se mitä Jumala tekee on oikein mutta samalla se mitä Jumala tekee, ei ole välttämättä oikein yhteiskuntamme näkökulmasta. Jumalan toimia emme analysoi täällä vaan analysoimme ihmisten toimia. Kyseessä on siis käytännössä kaksi eri asiaa.
Lisään nyt vielä saman tien että toki minullakin on uskoni ja se perustuu myös siihen että saan Jumalan sanansaattajilta tietoa näistä elämän perusasioistakin. Toivon että saamani tieto voisi tukea yhteiskunnan hyvinvointia ja uskoa rakkaudelliseen iänkaikkiseen elämäämme.
Et sinä mikään ateisti ole 🤣
”Sinä et itse ymmärrä oikein asioita. Ole hyvä, olet saanut kaikki vastaukset minulta”
Selvästikin menimme alueelle jossa itsekin huomaat vakavia ristiriitoja uskossasi. Se on ymmärrettävää koska sellaisiahan kaikissa uskonnoissa vääjäämättä on koska ne yrittävät kuvitella millainen joku jumala olisi jos sellainen olisi. Ja se on vääjäämättä konfliktissa todellisuuden sekä logiikan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa miksi en olisi? En kuulu mihinkään uskontokuntaan. Olen ajatellut olevani ateisti eli uskontokuntaan kuulumaton ihminen, vapaa ihminen.
Vierailija kirjoitti:
”Sinä et itse ymmärrä oikein asioita. Ole hyvä, olet saanut kaikki vastaukset minulta”
Selvästikin menimme alueelle jossa itsekin huomaat vakavia ristiriitoja uskossasi. Se on ymmärrettävää koska sellaisiahan kaikissa uskonnoissa vääjäämättä on koska ne yrittävät kuvitella millainen joku jumala olisi jos sellainen olisi. Ja se on vääjäämättä konfliktissa todellisuuden sekä logiikan kanssa.
Ei tämä nyt toimi. Ymmärrä lukemaasi.
Ja toistan, kaikki minkä Jumala tekee on oikein.
Olen antanut vastaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa miksi en olisi? En kuulu mihinkään uskontokuntaan. Olen ajatellut olevani ateisti eli uskontokuntaan kuulumaton ihminen, vapaa ihminen.
Ateistilta puuttuu jumalusko, toisin kuin sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Muistan eräänkin tiedemiehen tulleen uskoon tutkittua ihmissilmän hyvin monimutkaista rakennetta. Ei evoluutio sellaisia osaa suunnitella, tai suunnitella ollenkaan. :)
Tiede ei ihan toimi niin, että joku "tiedemies" vain päättää että hei tätä minä en ymmärrä, se on JUMALA, ja valitsee jonkun yli 3000 jumalhahmosta, ja väittää kivenkovaan että tämä on oikea.
SIlmä on monella tavalla osoitettu ihan samanlaiseksi kehitysprosessiksi kuin mikä tahansa muukin evoluution kehityksessä syntynyt ominaisuus. Ongelma on aina se, että uskovaiset eivät halua ymmärtää saati suostu ymmärtämään faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei sillä tavalla että koko Jumala pitää kieltää. Kaikki riippuu täysin ihmisestä. Jumalan täysin kieltävä ihminen on denialisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei sillä tavalla että koko Jumala pitää kieltää. Kaikki riippuu täysin ihmisestä. Jumalan täysin kieltävä ihminen on denialisti.
Lisäyksenä muistutan että minulla on keskusteluyhteys Jumalan sanansaattajien kanssa joten se vaikuttaa nyt ymmärrykseeni ja uskooni. Tätä yhteyttä minulla ei ole ollut syntymästäni saakka vaan olen aikaisemmin elämässäni pohtinut Jumalan olemassaoloa ja elämää muutenkin.
Oikein olet ap ymmärtänyt, maailma on tosiaankin aika järjetön (varsinkin ihmisten) -ja ilman jumalaa tai muitakaan fiktiivisiä hahmoja.