Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhuus omakotitalossa

Vierailija
03.05.2026 |

Ikäloppuvanhuus on vielä parinkymmenen vuoden päässä jossain tulevaisuudessa, mutta  jo nyt on alkanut pelottaa omakotitalosta luopuminen sitten joskus.

Tai kyllähän muuten voisin asua kerrostalossakin, mutta miten pystyn luopumaan pihasta ja sen istutuksista, joita olen vuosien myötä lisäillyt niin, että puutarha on nyt melkein täydellinen! Näin keväisin on vaan niin ihanaa istua pihakeinussa ja ihailla sinisenä hehkuvaa sipulikukkamerta! Ja kohta ovat vuorossa tuomet, omenapuut, pionit  ja muut ihanuudet.

Ihana kevät!

Kommentit (207)

Vierailija
61/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun suvussa ovat muuttaneet palvelujen äärelle ns. senioriasuntoon, kun ovat vielä voimissaan. Järkevää näin voi asua pidempään omatoimisesti. On myöskin rahaa mitä käyttää.

Minun taloni on palveluiden ääressä. Ainoastaan jokin kauppakeskuksen päälle rakennettu kerrostalo olisi palveluitaan parempi, mutta hivenen epäilen, että sellaisessa paikassa viihtyisin vanhanakaan.

Vierailija
62/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa, kun selkä ei taivu eivätkä polvet notkistu ja vuohenputket valtaavat perennapenkit, on korkea aika luopua siitä ihanasta pihasta. 
Siihen asti nauti pihahommista, niitä riittää pienessäkin pihassa, jos istutuksia on paljon.

Nykyisin voi pitää luomupihaa. Se on paljon ympäristöystävällisempi kuin kynityt kukkapenkit. Kunhan ei anna nurmikon ja heinikon villiintyä kokonaan.

Mitenkä estät heinikkoa villiintymästä kokonaan?

Jos ei pihassa mitään tee, kohta kasvaa vaahterantaimia joka nurkassa ja vuohenputki on valkannut ihan kaiken muun.

Ketä se haittaa?

Naapureita. Siellä voi olla käärmeille hyvät oltavat niissä ryteiköissä.

Niin? Eikö se ole vain hyvä että pysyvät siellä naapurissa eiivätkä tule hoidetulle pihalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa, kun selkä ei taivu eivätkä polvet notkistu ja vuohenputket valtaavat perennapenkit, on korkea aika luopua siitä ihanasta pihasta. 
Siihen asti nauti pihahommista, niitä riittää pienessäkin pihassa, jos istutuksia on paljon.

Nykyisin voi pitää luomupihaa. Se on paljon ympäristöystävällisempi kuin kynityt kukkapenkit. Kunhan ei anna nurmikon ja heinikon villiintyä kokonaan.

Jos ei pihassa mitään tee, kohta kasvaa vaahterantaimia joka nurkassa ja vuohenputki on valkannut ihan kaiken muun.

Ketä se haittaa?

Naapureita häiritsee puolentoista kilometrin päässä se että meidän metsäpuutarhassa viihtyy käärmeet?

Vierailija
64/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan sitten vanhanakin hoidat talosi ja pihasi itse. Et odota lapsia ilmaiseksi tai rahalla "houkuteltuna" tekemään lumitöitä, leikkaamaan nurmikkoa, hoitamaan taloa jne. Se "houkuttelu" kun on aikuisen lapsen näkökulmasta pakkoauttamista. Lapset itse asuvat kerrostalossa kun ei pihahommat nappaa, mutta sitten pitäisi pitkin hampain mennä vanhuksia auttamaan. Sama kaikenlaisen turhan tavaran säilyttäminen jota on vuosikymmeniä varastoitu ajatuksella josko vielä joskus tarvitsisi. Nekin tavarat kannattaisi hävittää itse eikä odottaa että lapset sitten aikoinaan senkin tekevät. Kaikkein itsekkäintä on ajattelu, ettei vanhaa taloa voi omana elinaikanaan myydä, koska siitä ei saisi riittävästi rahaa uuteen asuntoon. Ja myös se, että tiedetään että vanhan talon kaupassa saattaa ostajilta tulla jälkivaatimuksia ilmenneiden ongelmien vuoksi. Piilovikoja ei voi ihan noin vain rajata pois vaikka huonokuntoisena myisikin. Ei kai edes purkukuntoisena myynti, ellei hinnassa ole huomioitu tulevia purkukustannuksia. Tämä kaikki sotku aiotaan jättää sitten lasten selvitettäväksi. Lapset joutuvat vastaamaan talon piilovioista vaikka eivät itse ole asuneet talossa vuosikymmeniin eikä millään kuntotarkastuksilla kaikkia vikoja saada esiin.

Itsekästä on myös se, että haluaa omien vanhempiensa pienentävän mielekkään elämänsä sellaiseksi, mistä koituu mahdollisimman vähän vaivaa jälkeläisille. Kas kun et pyydä tekemään kuolinsiivousta etukäteen ja muuttamaan palvelutaloon. Parempi että se vanhus asuu talossa jonka tuntee ja jossa kokee olonsa turvalliseksi. Eri asia jos vamman tai muistisairauden vuoksi ei kotona enää pysty elämään. Myös purkukuntoisessa talossa asumisen ymmärrän terveysriskiksi ja sellaisista pitäisi tietysti päästä parempiin oloihin. Moni ok asuja on vanhana hyvässä kunnossa juuri sen vuoksi, että koti vaatii koko ajan pientä toimeliaisuutta. Elämää ei voi elää ilman että siitä koituu vaivaa, valitettavasti.

Vierailija
65/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä se haittaa?

Niin? Eikö se ole vain hyvä että pysyvät siellä naapurissa eiivätkä tule hoidetulle pihalle.

Niin miten estät niiden tulon omalle hoidetulle tontille? Käärmeet osaavat madella ylöspäin ja vaikka olisi kiviaita, niin kyllä sieltä käärmeenmentävä aukko löytyy. Pistäs nyt vähän valoja päälle.

Vierailija
66/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä se haittaa?

Niin miten estät niiden tulon omalle hoidetulle tontille? Käärmeet osaavat madella ylöspäin ja vaikka olisi kiviaita, niin kyllä sieltä käärmeenmentävä aukko löytyy. Pistäs nyt vähän valoja päälle.

Mä asun ihan metsän reunassa en ruututontilla joten ole hyvä ja laita vain itse ne valosi päälle. Kaikki omakotitalot eivät ole ruututontilla kahdeksan naapurin ympäröimänä.

Vierailija
67/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat yli 85-vuotiaita ja yhä asuvat maalla omakotitalossa. On valtavat peruna- ja mansikkamaat, kukkapenkit, tekevät itse polttopuunsa ym. Eivät tarvitse apua. 

Itse olen 52-vuotias enkä todellakaan vielä mieti omia vanhuushuolia. Talostani en myöskään luovu, se jää perinnöksi. Ja kyllä, tiedän että haluavat, ja jos eivät niin tämän saa kyllä myytyä.

Vierailija
68/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä se haittaa?

Kuka sinut pakotaa asumaan hoitamattoman tontin vieressä?

Vierailija
69/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan sitten vanhanakin hoidat talosi ja pihasi itse. Et odota lapsia ilmaiseksi tai rahalla "houkuteltuna" tekemään lumitöitä, leikkaamaan nurmikkoa, hoitamaan taloa jne. Se "houkuttelu" kun on aikuisen lapsen näkökulmasta pakkoauttamista. Lapset itse asuvat kerrostalossa kun ei pihahommat nappaa, mutta sitten pitäisi pitkin hampain mennä vanhuksia auttamaan. Sama kaikenlaisen turhan tavaran säilyttäminen jota on vuosikymmeniä varastoitu ajatuksella josko vielä joskus tarvitsisi. Nekin tavarat kannattaisi hävittää itse eikä odottaa että lapset sitten aikoinaan senkin tekevät. Kaikkein itsekkäintä on ajattelu, ettei vanhaa taloa voi omana elinaikanaan myydä, koska siitä ei saisi riittävästi rahaa uuteen asuntoon. Ja myös se, että tiedetään että vanhan talon kaupassa saattaa ostajilta tulla jälkivaatimuksia ilmenneiden ongelmien vuoksi. Piilovikoja ei voi ihan noin vain rajata pois vaikka huonokuntoisena myisikin. Ei kai edes purkukuntoisena myynti, ellei hinnassa ole huomioitu tulevia purkukustannuksia. Tämä kaikki sotku aiotaan jättää sitten lasten selvitettäväksi. Lapset joutuvat vastaamaan talon piilovioista vaikka eivät itse ole asuneet talossa vuosikymmeniin eikä millään kuntotarkastuksilla kaikkia vikoja saada esiin.

Itsekästä on myös se, että haluaa omien vanhempiensa pienentävän mielekkään elämänsä sellaiseksi, mistä koituu mahdollisimman vähän vaivaa jälkeläisille. Kas kun et pyydä tekemään kuolinsiivousta etukäteen ja muuttamaan palvelutaloon. Parempi että se vanhus asuu talossa jonka tuntee ja jossa kokee olonsa turvalliseksi. Eri asia jos vamman tai muistisairauden vuoksi ei kotona enää pysty elämään. Myös purkukuntoisessa talossa asumisen ymmärrän terveysriskiksi ja sellaisista pitäisi tietysti päästä parempiin oloihin. Moni ok asuja on vanhana hyvässä kunnossa juuri sen vuoksi, että koti vaatii koko ajan pientä toimeliaisuutta. Elämää ei voi elää ilman että siitä koituu vaivaa, valitettavasti.

Kuolinsiivous olisi kyllä todella hyvä tehdä eikä jättää kymmenien vuosien aikana kertynyttä roskaa lapsille selvitettäväksi. Vastauksessasi todella taas näkyy boomereiden itsekkyys. Lapsilla ei ollut väliä silloin ennen, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Ja kun se tahtoo olla ettei vanhukset jaksa hoitaa taloa ja pihaa, vaativat ruuhkavuosia eläviä lapsiaan auttamaan.

Vierailija
70/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä se haittaa?

Mikä v*tun teinilällättäjä oikein olet. Eli kun naapuriin muuttaa tyyppi joka ei osaa asua omakotitalossa, pitää sitten itse muuttaa pois. 

Vierailija
71/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä se haittaa?

Mikä v*tun teinilällättäjä oikein olet. Eli kun naapuriin muuttaa tyyppi joka ei osaa asua omakotitalossa, pitää sitten itse muuttaa pois. 

Jos se häiritsee niin mikä muukaan siihen auttaa? Jos valittaminen käärmeistä helpotti niin hyvät päivän jatkot sinullekin. 

Täällä ne käärmeet tosiaan pysyy tuolla mesän puolella eikä puutarhassa vaikka se villiintynyt onkin.

Vierailija
72/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ok-talossa yksin enkä ajattelekaan myyntiä tai muuttoa. Ei tule kuuloonkaan. Apua olen raskaimpiin hommiin löytänyt ja nyt vielä etsin siivoojaa, joka tekisi kerran kuussa isompaa siivousta kun en itse enää korkealle nouse siivoamaan kaappien päältä ym. Olen 76 v. ja pidän edelleen pientä kasvimaatakin, jota juuri nyt laitan kuntoon. Kerrostalossa tulisi hulluksi, en ole ikinä asunut mutta jo kuvitelma sellaisesta asumismuodosta on järkyttävä. Onneksi eläke on sellainen, että siitä pystyy puutarhanhoidot ja siivoukset hyvin maksamaan. Jälkikasvua ei ole joten testamenttaan taloni sille joka minua loppusuoralla auttaa. 

Vierailija
73/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhempani ovat yli 85-vuotiaita ja yhä asuvat maalla omakotitalossa. On valtavat peruna- ja mansikkamaat, kukkapenkit, tekevät itse polttopuunsa ym. Eivät tarvitse apua. 

Itse olen 52-vuotias enkä todellakaan vielä mieti omia vanhuushuolia. Talostani en myöskään luovu, se jää perinnöksi. Ja kyllä, tiedän että haluavat, ja jos eivät niin tämän saa kyllä myytyä.

Lisään vielä, että minulle ei ole vaihtoehto muuttaa kerrostaloon. Ei ikinä. Olen joutunut sellaisissa asumaan, ja se riitti tämän elämän osalta.

Vierailija
74/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolinsiivous olisi kyllä todella hyvä tehdä eikä jättää kymmenien vuosien aikana kertynyttä roskaa lapsille selvitettäväksi. Vastauksessasi todella taas näkyy boomereiden itsekkyys. Lapsilla ei ollut väliä silloin ennen, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Ja kun se tahtoo olla ettei vanhukset jaksa hoitaa taloa ja pihaa, vaativat ruuhkavuosia eläviä lapsiaan auttamaan.

En ole tavaran karsimista vastaan, lähinnä tarkoitin tuolla kuolinsiivouksella sitä, että kaikki paitsi täysin tarpeellinen heitetään pois. Mitä elämää se sellainen on, jos sitä on vielä vuosia jäljellä, ja asutaan kuin minimalisti jotta lapsilla on sitten mahdollisimman vähän työtä kun kuolo koittaa? Itse haluaisin ainakin elää loppuun asti tilassa, joka on minun näköiseni ja jossa on muistoja. En myöskään ole boomeri, vaan milleniaali, ja tiedän kyllä että omien vanhempien asunto pitää myös jossain vaiheessa siivota. Toivon silti että he elävät mahdollisimman pitkään sellaista elämää sellaisessa tilassa, jonka kokevat itselleen rakkaaksi. Aika moni palvelutaloon päätynyt näivettyy siellä liikuntakyvyttömäksi, kunnes sitten kuolee, ja sanon tämän hoitoalan ihmisenä. 

Ihmettelen myös keskustelun tasoa puutarhasta, koska vaikka aloittajalla onkin täydellinen puutarha niin keskiverto omakotitalon tai muunkaan pihallisen talon puutarha ei ole mikään puutarhauksen taidonnäyte. Aika moni on vaan ruohoa ja jotain pensaita/puita täynnä, ehkä pieni perennapenkki. Sellaisen huoltoon saa apua raottamalla kukkaroa, jos itse ei enää ole kykenevä.

Vierailija
75/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan tuossa kohtaa vuohenputki saa vallata perennapenkit. Ei ole mikään vahinko, eikä syy luopua.

Vierailija
76/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo on ihana keväällä, kun kesä on aluillaan ja puutarha herää kukkimaan, muun ajan vuodesta ei niinkään ihana. Viimeistään omenasadon vyöryessä päälle ja marjapensaiden huutaessa poimijoitaan alkaa kerrostaloasuminen kummasti houkutella.

Ehei. Esimerkiksi meillä ei ole ainuttakaan omenapuuta. Marjapensaita on, mutta kyllä marjat linnuille kelpaa. Ei stressiä 😊

Vierailija
77/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten piha pysyy ihanana jos ja kun sitä ei jaksa tai pysty hoitamaan?

Se riittää, että se oma piha ja rauha on.

Vierailija
78/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi luopua omakotitalosta ja muuttaa kerrostaloon? Suurin osa vanhuksista ei tarvitse mitään kotiapua ja pystyy elämään lähestulkoon elämänsä loppuun asti ns. omassa kodissa, keskimääräinen sairaalassa-/hoitolaitoksessaoloaika ennen kuolemaa on alle 2 vko. 

Pihatalkkari on halpa hankinta, kulut saa kotitalousvähennykseen.

Pihatalkkari ei tee liikuntakyvyttömän vanhuksen omakotitalosta esteetöntä eikä soita ambulanssia.

Esteettömäksi remontointiin saa avustusta, ja avun saamiseksi on esimerkiksi turvarannekkeita.

Meinaatko, että kaikki kerrostalot on esteettömiä, eikä niissä koskaan kukaan tarvitse ambulanssia?? Vau!

Vierailija
79/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten piha pysyy ihanana jos ja kun sitä ei jaksa tai pysty hoitamaan?

Se riittää, että se oma piha ja rauha on.

Mikä rauha jos käärmeetkin luikertelee pihaan naapurin hoitamattomalta pihalta?

Vierailija
80/207 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit viisas niin luopuisit omakotitalosta jo nyt. 

... ja hankkisit rivitaloasunnon, jossa olisi pihaa kukkapenkille.