Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kari Enqvistin kolumni: Suomalaisuudessa on valuvika, joka pitää naiset etäällä luonnontieteistä

Vierailija
02.05.2026 |

https://yle.fi/a/74-20221784

Voiko ukko olla enempää pihalla siitä mitä tytöt ajattelee kouluikäisinä. 

Lapsieni koulussa on tarjolla kaikki maailman mahdollisuudet tehdä asioita jotka kiinnostavat mutta ei nuo tytöt niihin lähde koska "siellä on vain npc poikia". Jännästi itse asiat kiinnostavat kotona omassa rauhassa.

Kun itse olin nuori olin suunnilleen koukun ainoa nörtti koska minua kiinnosti kaikki tekniikkaan liittyvä paitsi mopot. Tästä sai kuulla joka suunnalta, varsinkin tytöiltä.

Jos tytöt itse ovat jo vuosikymmeniä (ellei jopa vuosisatoja) ympäri maailman laittaa sekä pojat että heidän seurassaan pyörivät tytöt kahteen ryhmään eli haluttavat urheilumopojonnet ja ällöt npc nörtit, niin kumpaanhan ryhmään vapaaehtoisesti haluavat kuulua?

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se totta, että vanhemmat, koulu, yhteiskunta ja asenteet ennen ainakin ohjasivat naisia eri aloille. Esim. puukässä oli ns. poikien ja tytöille neulomiset. Itse tykkäsin puukässästä, oli mielenkiintoista toisin kuin muut käsityöt. Avaruus ja biologia, sekä maantiede ja luonnonilmiöt myös, mutta ei tekniikka eli laitteiden toiminta ja rakentelu. Se on vähän ärsyttävää, että naisten oletetaan olevan jotain hoivaviettisiä jne luonnostaan. 

Se on mielenkiintoista, miksi nykyään moni nainen ei hakeudu noille aloille, samoin kuin ei miehet hoitoaloille. Ei tämä maa ihan ole päässyt vielä tasa-arvoiseksi ja asenteista eroon. 

Vierailija
82/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemuksen mukaan, ongelma Suomessa on enemmänkin se, että nörttipojat ei puhu nörttitytöille. Pojat ratkoo ongelmia sitten tiiminä kaveteidensa kanssa,  ja naiset saa pärjätä yksin. Sama jatkuu yliopistossa ja työelämässä. Se ei pidemmän päälle ole kivaa, jos on yhteisössä ikuisesti reunalla.

Tämä on totta. Omana kouluaikanani nörttotyttöjä piti vastenmielisinä kaikki, myös nörttipojat. Olin kaverini kanssa koulun ainoat tietokoneista ja tekniikasta kiinnostuneet tytöt ja siitä sai kuulla paljon. Oli väärin että tungettiin poikien atk-tunneille, jonne tytöt eivät kuulu. Oli väärin myös voittaa matematiikkakilpailu, kun voitto kuului jollekin oikeasti älykkäälle pojalle, ei turhille ihmisroskille. Onneksi meitä oli kaksi, kaikkien kammottavaksi. Jatkettiin molemmat lukioon ja dippainsseiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oli omituinen artikkeli. Itse opiskelin DI:ksi 80...90-lukujen vaihteessa, nyt tekniikkaa lukee tyttäreni. Vuosikurssilla on paljon tyttöjä. Ihan itse kiinnostuimme luonnontieteistä. 

Vierailija
84/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin hyväksytään se, että keskivertonainen eroaa keskivertomiehestä paljonkin ja tämä näkyy kiinnostuksenkohteissa?

Luitko sinä edes tuota juttua? Kyse on siitä, että miksi vain Suomessa naiset eivät kiinnostu luonnontieteistä? Muissa maissa kiinnostuvat. Eli ei johdu miehistä ja naisista, vaan suomalaisesta kulttuurista.

Siis miksi mun pitäisi erikseen jotenkin kiinnostua? Eiks riitä, että ymmärrän ja osaan?

Vierailija
85/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli luokanjohtajana nainen matematiikan opettaja yläasteella ja lukiossa luokkaa johti fysiikan opettaja, hänkin nainen. En tiedä johtuiko tästä vai muusta, mutta luokan naisista tuli pääasiassa insinöörejä, opettajia, arkkitehteja ja asianajajia.

Mikä ihmeen luokanjohtaja? 

Vierailija
86/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli omituinen artikkeli. Itse opiskelin DI:ksi 80...90-lukujen vaihteessa, nyt tekniikkaa lukee tyttäreni. Vuosikurssilla on paljon tyttöjä. Ihan itse kiinnostuimme luonnontieteistä. 

Sama, mutta tyttären sijaan opetin pojalle matematiikkaa ja fysiikkaa.

Vierailija
87/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemuksen mukaan, ongelma Suomessa on enemmänkin se, että nörttipojat ei puhu nörttitytöille. Pojat ratkoo ongelmia sitten tiiminä kaveteidensa kanssa,  ja naiset saa pärjätä yksin. Sama jatkuu yliopistossa ja työelämässä. Se ei pidemmän päälle ole kivaa, jos on yhteisössä ikuisesti reunalla.

Oma kokemukseni on ihan toisenlainen. Lukiossa 80-luvulla pitkän matematiikan luokalla, sitten DI-opinnot. Ei ongelmia yhteistyössä poikien/miesten kanssa. 

Vierailija
88/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se totta, että vanhemmat, koulu, yhteiskunta ja asenteet ennen ainakin ohjasivat naisia eri aloille. Esim. puukässä oli ns. poikien ja tytöille neulomiset. Itse tykkäsin puukässästä, oli mielenkiintoista toisin kuin muut käsityöt. Avaruus ja biologia, sekä maantiede ja luonnonilmiöt myös, mutta ei tekniikka eli laitteiden toiminta ja rakentelu. Se on vähän ärsyttävää, että naisten oletetaan olevan jotain hoivaviettisiä jne luonnostaan. 

Se on mielenkiintoista, miksi nykyään moni nainen ei hakeudu noille aloille, samoin kuin ei miehet hoitoaloille. Ei tämä maa ihan ole päässyt vielä tasa-arvoiseksi ja asenteista eroon. 

Saako itse valita kiinnostuksen kohteet? Itse kiinnostuin luonnontieteistä.

Vierailija
89/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis käyttääkö täällä joku aikuinen ihminen tuollaista teinikieltä? "npc nörtit". Voi jeesus. Tiedätkö sinä edes mikä on npc?

Non playable character

Otin nuo termit omien lasten ja heidän kavereidensa kommenteista. Opettele lukemaan niin tiedät mistä puhutaan.

Tiedätkö mikä sellainen non playable character on? Et taida tietää kun tyhmyyttäsi toistelet penikoittesi käyttämiä termejä.

Kuule oon pelannu ja kehittäny videopelejä niin monta kymmentä vuotta että tiedän kyllä.  

Tiedätkö mistä tunnistaa trollin? Sen tunnistaa siitä miten se on aina ammattilainen asioissa joista sitä kyseenalaistetaan. Kerrohan mitä videopelejä olet kehittänyt monta kymmentä vuotta? Mainitse edes yksi videopeli jonka kehityksessä olet ollut mukana.

En halua kertoa yksittäistä peliä jottei nimeäni saada selville mutta olen ollut mukana useissa mobiilipeliprojekteissa vuodesta 2006 lähtien kun aloitin Nokialla. Tätä ennenkin tein pelejä jo amigalle 90-luvun alussa harrastuksena.

TUNNISTETTU! V.tun pelle! :DDD

Mistä näitä inkkelijonneja palstalle tulee sotkemaan ketjuja

Takes one to know one. Selvitetäänkö Laudalla?

Vierailija
90/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin hyväksytään se, että keskivertonainen eroaa keskivertomiehestä paljonkin ja tämä näkyy kiinnostuksenkohteissa?

Luitko sinä edes tuota juttua? Kyse on siitä, että miksi vain Suomessa naiset eivät kiinnostu luonnontieteistä? Muissa maissa kiinnostuvat. Eli ei johdu miehistä ja naisista, vaan suomalaisesta kulttuurista.

Siis miksi mun pitäisi erikseen jotenkin kiinnostua? Eiks riitä, että ymmärrän ja osaan?

Hittoako mua jotenkin kiinnostaa matriisilaslenta tai Statiikka? Voin kertoa, ettei kiinnosta vittuakaan, mutta osaan ja pystyn tekemään vaikka huomenna.

Vierailija
91/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis käyttääkö täällä joku aikuinen ihminen tuollaista teinikieltä? "npc nörtit". Voi jeesus. Tiedätkö sinä edes mikä on npc?

Non playable character

Otin nuo termit omien lasten ja heidän kavereidensa kommenteista. Opettele lukemaan niin tiedät mistä puhutaan.

Tiedätkö mikä sellainen non playable character on? Et taida tietää kun tyhmyyttäsi toistelet penikoittesi käyttämiä termejä.

Kuule oon pelannu ja kehittäny videopelejä niin monta kymmentä vuotta että tiedän kyllä.  

Tiedätkö mistä tunnistaa trollin? Sen tunnistaa siitä miten se on aina ammattilainen asioissa joista sitä kyseenalaistetaan. Kerrohan mitä videopelejä olet kehittänyt monta kymmentä vuotta? Mainitse edes yksi videopeli jonka kehityksessä olet ollut mukana.

En halua kertoa yksittäistä peliä jottei nimeäni saada selville mutta olen ollut mukana useissa mobiilipeliprojekteissa vuodesta 2006 lähtien kun aloitin Nokialla. Tätä ennenkin tein pelejä jo amigalle 90-luvun alussa harrastuksena.

Ketä sinä haukut laudaksi

Vierailija
92/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hittoako mua jotenkin kiinnostaa matriisilaslenta tai Statiikka? Voin kertoa, ettei kiinnosta vittuakaan, mutta osaan ja pystyn tekemään vaikka huomenna.

Kato kun joillakin kiinnostaa luonnostaan tällaiset asiat.

Kyllähän minäki osaisin nostaa vanhuksen sängystä ja viedä pesulle mutta kun kiinnostaa koodaaminen enemmän.

Vierailija
93/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Non playable character

Ladojen kiihotusajot

Vierailija
94/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen DI enkä ole koskaan opiskellut statiikkaa tai lujuuskakentaa, vaikka matriisialgebra olikin pakollinen kurssi. Tekniikan aloja on monenlaisia.

Vierailija
95/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, ja se naisten arvostus vielä.
Kuinkahan monta kertaa naiset on jääneet ilman kunniaa tekemästään työstä...
Esimerkkinä Nobelin palkinnot fysiikassa

"These 5 Women Deserved, And Were Unjustly Denied, A Nobel Prize In Physics"

https://www.forbes.com/sites/startswithabang/2018/10/11/these-5-women-d…

Cecilia Payne, for the discovery of what stars are made of
Chien-Shiung Wu, for discovering the property of "handedness" of particles in the Universe
Vera Rubin, for the co-discovery (with Kent Ford) of dark matter in galaxies

Lise Meitner, for her discovery of nuclear fission
Jocelyn Bell-Burnell, for her discovery of the first pulsar

niin ja kukas työnantaja vai opetusalan ihminen jossain mainitsi että ne mopopojat osaa sitten tehdä jotain myös käytännössä kun ovat mopoa ropanneet. EI kylläkään tainnut olla tieteeseen liittyvää

Nobel ei ole osallistumispalkinto. Se jaetaan tasan yhdelle ihmiselle, raati valitsee mikä on ehdokkaista kaikkein merkittävin.

Varmaan kiva palkintonsa ansainneen lukevan tuollaista Forbesin juttua missä häntä syytetään palkinnon varastamisesta ansioituneemmalta naiselta.

Mikä on kriteeri ryöstetylle Nobelille?

Vierailija
96/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen DI enkä ole koskaan opiskellut statiikkaa tai lujuuskakentaa, vaikka matriisialgebra olikin pakollinen kurssi. Tekniikan aloja on monenlaisia.

Minulla on insinöörin hommia takana jo kohta 30 vuotta enkä ole kertaakaan lujuuslaskelmia tehnyt. Ne kerrat kun olen harrastuksen takia tehnyt cad:lla printattavia osia olen saanut softalta tarvittavat tiedot.

Vierailija
97/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuu asiaa, feminismi on pilannut naisten mahdollisuuden menestyä ja nauttia elämästä.

Vierailija
98/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, ja se naisten arvostus vielä.
Kuinkahan monta kertaa naiset on jääneet ilman kunniaa tekemästään työstä...
Esimerkkinä Nobelin palkinnot fysiikassa

"These 5 Women Deserved, And Were Unjustly Denied, A Nobel Prize In Physics"

https://www.forbes.com/sites/startswithabang/2018/10/11/these-5-women-d…

Cecilia Payne, for the discovery of what stars are made of
Chien-Shiung Wu, for discovering the property of "handedness" of particles in the Universe
Vera Rubin, for the co-discovery (with Kent Ford) of dark matter in galaxies

Lise Meitner, for her discovery of nuclear fission
Jocelyn Bell-Burnell, for her discovery of the first pulsar

niin ja kukas työnantaja vai opetusalan ihminen jossain mainitsi että ne mopopojat osaa sitten tehdä jotain myös käytännössä kun ovat mopoa ropanneet. EI kylläkään tainnut olla tieteeseen liittyvää

Nobel ei ole osallistumispalkinto. Se jaetaan tasan yhdelle ihmiselle, raati valitsee mikä on ehdokkaista kaikkein merkittävin.

Varmaan kiva palkintonsa ansainneen lukevan tuollaista Forbesin juttua missä häntä syytetään palkinnon varastamisesta ansioituneemmalta naiselta.

Mikä on kriteeri ryöstetylle Nobelille?

Kriteerinä on se että ninesi on tRump ja niin mahottomasti jalkaapolkien sanot voittaneesi.

Vierailija
99/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on. Osa tsekkaa kestääkö rakenteet. Statiikka on vittumaisin oppiaine. 

Vierailija
100/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuu asiaa, feminismi on pilannut naisten mahdollisuuden menestyä ja nauttia elämästä.

Mitä ihmettä? Ihmiset tekevät itse valintojaan, minä valitsin tekniikan. Ystäväni valitsivat esim. lääkärin, LTO:n, opettajan koulutuksen. Valitsiko joku väärin tai oikein? Kaikki ovat viihtyneet valitsemillaan aloilla.