Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kari Enqvistin kolumni: Suomalaisuudessa on valuvika, joka pitää naiset etäällä luonnontieteistä

Vierailija
02.05.2026 |

https://yle.fi/a/74-20221784

Voiko ukko olla enempää pihalla siitä mitä tytöt ajattelee kouluikäisinä. 

Lapsieni koulussa on tarjolla kaikki maailman mahdollisuudet tehdä asioita jotka kiinnostavat mutta ei nuo tytöt niihin lähde koska "siellä on vain npc poikia". Jännästi itse asiat kiinnostavat kotona omassa rauhassa.

Kun itse olin nuori olin suunnilleen koukun ainoa nörtti koska minua kiinnosti kaikki tekniikkaan liittyvä paitsi mopot. Tästä sai kuulla joka suunnalta, varsinkin tytöiltä.

Jos tytöt itse ovat jo vuosikymmeniä (ellei jopa vuosisatoja) ympäri maailman laittaa sekä pojat että heidän seurassaan pyörivät tytöt kahteen ryhmään eli haluttavat urheilumopojonnet ja ällöt npc nörtit, niin kumpaanhan ryhmään vapaaehtoisesti haluavat kuulua?

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta puolestani naisena voin kertoa, että matematiikka ei ole kiinnostanut, koska koen numerot kirjaimia vaikeammiksi ja kielten oppiminen oli koulussa matematiikkaa helpompaa.

Näin oli siitä huolimatta että äitini oli lukenut pitkän matematiikan ja yritti kovasti saada minutkin ilmoittautumaan "matikkalinjalle", koska hän piti matematiikasta.

Koulun fysiikan ja kemian koin liian epäkäytännöllisinä ja elämälleni vieraille sisällöltään. Ne kiinnostivat minua alussa, mutta kun huomasin, etten saanut niistä mitään tolkkua, kiinnostukseni loppui.

Esim. juttu kissannahan hankaamisesta lasiputkella: kuka oikeasti tekee sellaista, missä ja miksi? Onko kissa ensin kuollut vai vielä elossa?

Vierailija
102/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se totta, että vanhemmat, koulu, yhteiskunta ja asenteet ennen ainakin ohjasivat naisia eri aloille. Esim. puukässä oli ns. poikien ja tytöille neulomiset. Itse tykkäsin puukässästä, oli mielenkiintoista toisin kuin muut käsityöt. Avaruus ja biologia, sekä maantiede ja luonnonilmiöt myös, mutta ei tekniikka eli laitteiden toiminta ja rakentelu. Se on vähän ärsyttävää, että naisten oletetaan olevan jotain hoivaviettisiä jne luonnostaan. 

Se on mielenkiintoista, miksi nykyään moni nainen ei hakeudu noille aloille, samoin kuin ei miehet hoitoaloille. Ei tämä maa ihan ole päässyt vielä tasa-arvoiseksi ja asenteista eroon. 

Naiset ovat muuttuneet tasa-arvoisemmaksi, mutta miehet eivät. Miesvaltaisilla aloilla on paljon inhottavaa kohtelua naisia kohtaan, niin opiskellessa kuin työpaikoillakin, olettaen että naista edes palkataan sukupuolensa takia. Kuinka paljon intohimoa itse alaa kohtaan tarvitaan jotta se päihittää sellaisen määrän paskaa jota ihmistä ei yksinkertaisesti ole rakennettu kestämään? Jättäisi miehetkin menemästä jos heidän kohdalla olisi tiedossa että opiskeluun vähän niinku kuuluu se että heidät persruiskataan jossain välissä tai vähintään heidän työtään sabotoidaan järjestelmällisesti. Niin onko ihme jos naisia ei huvita suuntautua sinne.

Mikäli näihin esteisiin puututtaisiin, tilanne muuttuisi pikkuhiljaa tasa-arvoisemmaksi. Tai jos naiset jotenkin saisivat masinoitua massaryntäyksen alalle, vieden kyvykkäämpinä opiskelupaikat miehiltä, niin että voisivat luoda toinen toisilleen turvaa opiskellessa ja heidät olisi pakko palkata hyvinä työntekijöinä koska mies vaihtoehtoa ei ole, ja myöhemmin heistä voisi tulla niitä työllistäjiä jotka pitää huolen että ihmisiä palkataan kykyjen, ei genitaalien ulkonevuuden mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta puolestani naisena voin kertoa, että matematiikka ei ole kiinnostanut, koska koen numerot kirjaimia vaikeammiksi ja kielten oppiminen oli koulussa matematiikkaa helpompaa.

Näin oli siitä huolimatta että äitini oli lukenut pitkän matematiikan ja yritti kovasti saada minutkin ilmoittautumaan "matikkalinjalle", koska hän piti matematiikasta.

Koulun fysiikan ja kemian koin liian epäkäytännöllisinä ja elämälleni vieraille sisällöltään. Ne kiinnostivat minua alussa, mutta kun huomasin, etten saanut niistä mitään tolkkua, kiinnostukseni loppui.

Esim. juttu kissannahan hankaamisesta lasiputkella: kuka oikeasti tekee sellaista, missä ja miksi? Onko kissa ensin kuollut vai vielä elossa?

Kuulostaa enemmän siltä että sulla ne opettajat ei oo osanneet opettaa niin että ketään kiinnostaisi, paitsi niitä joita kiinnostaa jo valmiiksi. En usko että omaa matikka-avaruus-kemia autisti lastanikaan kiinnostaisi jos alkaisin sönköttää jotain jostain kissan nahasta.

Vierailija
104/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis käyttääkö täällä joku aikuinen ihminen tuollaista teinikieltä? "npc nörtit". Voi jeesus. Tiedätkö sinä edes mikä on npc?

Non playable character

Otin nuo termit omien lasten ja heidän kavereidensa kommenteista. Opettele lukemaan niin tiedät mistä puhutaan.

Tiedätkö mikä sellainen non playable character on? Et taida tietää kun tyhmyyttäsi toistelet penikoittesi käyttämiä termejä.

Kuule oon pelannu ja kehittäny videopelejä niin monta kymmentä vuotta että tiedän kyllä.  

Tiedätkö mistä tunnistaa trollin? Sen tunnistaa siitä miten se on aina ammattilainen asioissa joista sitä kyseenalaistetaan. Kerrohan mitä videopelejä olet kehittänyt monta kymmentä vuotta? Mainitse edes yksi videopeli jonka kehityksessä olet ollut mukana.

En halua kertoa yksittäistä peliä jottei nimeäni saada selville mutta olen ollut mukana useissa mobiilipeliprojekteissa vuodesta 2006 lähtien kun aloitin Nokialla. Tätä ennenkin tein pelejä jo amigalle 90-luvun alussa harrastuksena.

TUNNISTETTU! V.tun pelle! :DDD

Mistä näitä inkkelijonneja palstalle tulee sotkemaan ketjuja

Takes one to know one. Selvitetäänkö Laudalla?

Ladojen kiihotusajot

Avaan sulle oman ketjun. Haittaako jos käytän sun pärstäkuvaa?

Vierailija
105/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä npc??

Vierailija
106/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis käyttääkö täällä joku aikuinen ihminen tuollaista teinikieltä? "npc nörtit". Voi jeesus. Tiedätkö sinä edes mikä on npc?

Non playable character

Otin nuo termit omien lasten ja heidän kavereidensa kommenteista. Opettele lukemaan niin tiedät mistä puhutaan.

Tiedätkö mikä sellainen non playable character on? Et taida tietää kun tyhmyyttäsi toistelet penikoittesi käyttämiä termejä.

Kuule oon pelannu ja kehittäny videopelejä niin monta kymmentä vuotta että tiedän kyllä.  

Tiedätkö mistä tunnistaa trollin? Sen tunnistaa siitä miten se on aina ammattilainen asioissa joista sitä kyseenalaistetaan. Kerrohan mitä videopelejä olet kehittänyt monta kymmentä vuotta? Mainitse edes yksi videopeli jonka kehityksessä olet ollut mukana.

En halua kertoa yksittäistä peliä jottei nimeäni saada selville mutta olen ollut mukana useissa mobiilipeliprojekteissa vuodesta 2006 lähtien kun aloitin Nokialla. Tätä ennenkin tein pelejä jo amigalle 90-luvun alussa harrastuksena.

Ladojen kiihotusajot

Taitaa olla karvanen persees siinä kuvassa

Vierailija
107/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olemme hyviä jääkiekossa, joka on kyllä joukkuelaji, mutta jossa pelivälineen perään rynnätään metsäläisen raivolla. Sen sijaan olemme huonoja jalkapallossa, joka vaatii herkkyyttä ja taiteellisuutta."

😂😂😂😂

Vierailija
108/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa enemmän siltä että sulla ne opettajat ei oo osanneet opettaa niin että ketään kiinnostaisi, paitsi niitä joita kiinnostaa jo valmiiksi. En usko että omaa matikka-avaruus-kemia autisti lastanikaan kiinnostaisi jos alkaisin sönköttää jotain jostain kissan nahasta.

Mitä muistan omasta fysiikan opista yläasteella:

PANKKI. Eli muistisääntö. Positiivinen anodi kutsuu ioneja katodiin. Anodi on positiivinen ja katodi negatiivinen.

sitten opettaja määräsi, että on pakko osata vähintään nallen naama, eli H20. Kaksi vetyä ja yksi happi. Riitti kuulemma, jos tuon muidåsti.

Vierailija
109/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ainakin ennen tuputettiin tytöille pehmeitä tieteitä ja pitkä matikka koettiin sopivaksi pojille. Lukiossa meitä oli 3 tyttöä ja 20 poikaa pitkässä matikassa ja kovasti kyseltiin, että ootteko te tytöt nyt varmoja valinnasta (80-luku). Eihän tytöt nyt voi olla kiinnostuneita matematiikasta ja tekniikasta. Olisko myös kulttuurillinen katsomus?

Vierailija
110/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nainen ja en tunnista tuota. Luin pitkän matematiikan ja fysiikan ihan vain siksi, koska inhosin kieliä.

Ei mua oikeasti kiinnostanut laskeakaan, mutta oli pienempi paha.

Vierailija
111/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Non playable character

Ladojen kiihotusajot

Taitaa olla karvanen persees siinä kuvassa

No siis rehellisesti sanottuna sun lärvi näyttää perseeltä, mutta joo. Tunnistettu. Ja doxxxattu.

Vierailija
112/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n näkökulmaa käyttäen, syy on siis siinä ettei tytöt uskalla lähteä yksin poikien keskelle, ilman oman sukupuolen edustajia tukena..

Kyse ei ole uskalluksesta vaan siitä etteivät halua ällöjen npc nörttien sosiaalisen statuksen tarttuvan.

yäää byää mitähän ne muut mahtaa ajatella minusta

Vierailija
113/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PANKKI. Eli muistisääntö. Positiivinen anodi kutsuu ioneja katodiin. Anodi on positiivinen ja katodi negatiivinen.

sitten opettaja määräsi, että on pakko osata vähintään nallen naama, eli H20. Kaksi vetyä ja yksi happi. Riitti kuulemma, jos tuon muidåsti.

Mä en muista kemiasta mitään. Opiskeluinto kuihtui siinä kun tunnit oli ahdistavia. Alkoholisti miesopettaja (tiedän, helvetin huono yhdistelmä kemikaalivaraston avainten kanssa) sopersi jotain mistä ei saanut selvää tai vaan istui sammuneena.

Vasta nyt 30v alkanut kiinnostaa kun tytärtä innostaa ja sillä on hyvä opettaja.

Vierailija
114/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valuvika on siinä, että luonnontieteitä pidetään jotenkin parempina ja tärkeämpinä kuin ihmistieteitä.

Vierailija
115/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemuksen mukaan, ongelma Suomessa on enemmänkin se, että nörttipojat ei puhu nörttitytöille. Pojat ratkoo ongelmia sitten tiiminä kaveteidensa kanssa,  ja naiset saa pärjätä yksin. Sama jatkuu yliopistossa ja työelämässä. Se ei pidemmän päälle ole kivaa, jos on yhteisössä ikuisesti reunalla.

Oma kokemukseni on ihan toisenlainen. Lukiossa 80-luvulla pitkän matematiikan luokalla, sitten DI-opinnot. Ei ongelmia yhteistyössä poikien/miesten kanssa. 

Siis miksi olisi ongelmia. Minunkin luokkakaverit oli miehiä, olen miehen kanssa naimisissa ja lapseni on mies. Myös kaikki alaiseni töissä ovat olleet miehiä.

Vierailija
116/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valuvika on siinä, että luonnontieteitä pidetään jotenkin parempina ja tärkeämpinä kuin ihmistieteitä.

Et varmaan ole käynyt koulujasi Lauritsalassa

Vierailija
117/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni sukupuolijakauma luonnontieteellisessä tiedekunnassa on harvinaisen hyvässä tasapainossa.

Perustele.

Voit ihan itse todeta, että se on harvinaisen lähellä 50 % jakaumaa, kun lasketaan kaikkien suomalaisten yliopistojen luonnontieteelliset koulutusohjelmat yhteen. Teknilliset koulutusohjelmat ovat miespainotteisia. 

Vierailija
118/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosta tulee kylläkin PAKIK että muistatkohan sittenkään.

Vierailija
119/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Positiivinen anodi kutsuu negatiivisia ioneja. Noin se akkusääntö meni.

Vierailija
120/126 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se totta, että vanhemmat, koulu, yhteiskunta ja asenteet ennen ainakin ohjasivat naisia eri aloille. Esim. puukässä oli ns. poikien ja tytöille neulomiset. Itse tykkäsin puukässästä, oli mielenkiintoista toisin kuin muut käsityöt. Avaruus ja biologia, sekä maantiede ja luonnonilmiöt myös, mutta ei tekniikka eli laitteiden toiminta ja rakentelu. Se on vähän ärsyttävää, että naisten oletetaan olevan jotain hoivaviettisiä jne luonnostaan. 

Se on mielenkiintoista, miksi nykyään moni nainen ei hakeudu noille aloille, samoin kuin ei miehet hoitoaloille. Ei tämä maa ihan ole päässyt vielä tasa-arvoiseksi ja asenteista eroon. 

Naiset ovat muuttuneet tasa-arvoisemmaksi, mutta miehet eivät. Miesvaltaisilla aloilla on paljon inhottavaa kohtelua naisia kohtaan, niin opiskellessa kuin työpaikoillakin, olettaen että naista edes palkataan sukupuolensa takia. Kuinka paljon intohimoa itse alaa kohtaan tarvitaan jotta se päihittää sellaisen määrän paskaa jota ihmistä ei yksinkertaisesti ole rakennettu kestämään? Jättäisi miehetkin menemästä jos heidän kohdalla olisi tiedossa että opiskeluun vähän niinku kuuluu se että heidät persruiskataan jossain välissä tai vähintään heidän työtään sabotoidaan järjestelmällisesti. Niin onko ihme jos naisia ei huvita suuntautua sinne.

Mikäli näihin esteisiin puututtaisiin, tilanne muuttuisi pikkuhiljaa tasa-arvoisemmaksi. Tai jos naiset jotenkin saisivat masinoitua massaryntäyksen alalle, vieden kyvykkäämpinä opiskelupaikat miehiltä, niin että voisivat luoda toinen toisilleen turvaa opiskellessa ja heidät olisi pakko palkata hyvinä työntekijöinä koska mies vaihtoehtoa ei ole, ja myöhemmin heistä voisi tulla niitä työllistäjiä jotka pitää huolen että ihmisiä palkataan kykyjen, ei genitaalien ulkonevuuden mukaan.

Mitä ihmettä oikein selität? Ei mitään ongelmia opiskelussa tai töissä. 

t. DI nainen