Kari Enqvistin kolumni: Suomalaisuudessa on valuvika, joka pitää naiset etäällä luonnontieteistä
Voiko ukko olla enempää pihalla siitä mitä tytöt ajattelee kouluikäisinä.
Lapsieni koulussa on tarjolla kaikki maailman mahdollisuudet tehdä asioita jotka kiinnostavat mutta ei nuo tytöt niihin lähde koska "siellä on vain npc poikia". Jännästi itse asiat kiinnostavat kotona omassa rauhassa.
Kun itse olin nuori olin suunnilleen koukun ainoa nörtti koska minua kiinnosti kaikki tekniikkaan liittyvä paitsi mopot. Tästä sai kuulla joka suunnalta, varsinkin tytöiltä.
Jos tytöt itse ovat jo vuosikymmeniä (ellei jopa vuosisatoja) ympäri maailman laittaa sekä pojat että heidän seurassaan pyörivät tytöt kahteen ryhmään eli haluttavat urheilumopojonnet ja ällöt npc nörtit, niin kumpaanhan ryhmään vapaaehtoisesti haluavat kuulua?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis käyttääkö täällä joku aikuinen ihminen tuollaista teinikieltä? "npc nörtit". Voi jeesus. Tiedätkö sinä edes mikä on npc?
Non playable character
Otin nuo termit omien lasten ja heidän kavereidensa kommenteista. Opettele lukemaan niin tiedät mistä puhutaan.
Lapsesi käyttää tuollaisia termejä ja sitten niitten vanhemmat vielä toistelee niitä kuin papukaija, nolaten ne valmiiksi cringe lapset? Huh.
Onko mitään nolompaa kuin käyttää sanaa cringe?
Eri
No on se jos sinä pappa sitä käytät ja esität lapsillesi nuorekasta. :D
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen mukaan, ongelma Suomessa on enemmänkin se, että nörttipojat ei puhu nörttitytöille. Pojat ratkoo ongelmia sitten tiiminä kaveteidensa kanssa, ja naiset saa pärjätä yksin. Sama jatkuu yliopistossa ja työelämässä. Se ei pidemmän päälle ole kivaa, jos on yhteisössä ikuisesti reunalla.
Koska tytöt eivät osaa puhua sanaakaan ellei poika puhu hänelle ensin. Sellainen passiivinen perässäraahattava on liian rasittava.
Jos otetaan Helsingin yliopisto tutkimuskohteeksi, se antaa harhaanjohtavan kuvan, koska bio- ja ympäristötieteet, maatalous- ja metsätieteet ja matematiikka ja luonnontieteet on erotettu toisistaan. Silti matemaattis-luonnontieteellisessäkin 38 % opiskelijoista on naisia.
Peruskoulun nörttijakaumaa hallitsee sattuma, koska heitä on noin 10 % kaikista koululaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis käyttääkö täällä joku aikuinen ihminen tuollaista teinikieltä? "npc nörtit". Voi jeesus. Tiedätkö sinä edes mikä on npc?
Non playable character
Otin nuo termit omien lasten ja heidän kavereidensa kommenteista. Opettele lukemaan niin tiedät mistä puhutaan.
Tiedätkö mikä sellainen non playable character on? Et taida tietää kun tyhmyyttäsi toistelet penikoittesi käyttämiä termejä.
Eli tulit samalla aloituksessasi todistaneeksi kilttimiesteoriat oikeiksi🤔🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Non playable character
Tiedätkö mikä sellainen non playable character on? Et taida tietää kun tyhmyyttäsi toistelet penikoittesi käyttämiä termejä.
Kuule oon pelannu ja kehittäny videopelejä niin monta kymmentä vuotta että tiedän kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Eli tulit samalla aloituksessasi todistaneeksi kilttimiesteoriat oikeiksi🤔🤔
Miten asiat muka liittyy toisiinsa?
Tiiän monta jäkisjonnea jotka on kilttiksiä ja sitten taas jännisnörttejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Non playable character
Kuule oon pelannu ja kehittäny videopelejä niin monta kymmentä vuotta että tiedän kyllä.
Hei iskä laita netti kiinni jo sä nolaat meiät!
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen mukaan, ongelma Suomessa on enemmänkin se, että nörttipojat ei puhu nörttitytöille. Pojat ratkoo ongelmia sitten tiiminä kaveteidensa kanssa, ja naiset saa pärjätä yksin. Sama jatkuu yliopistossa ja työelämässä. Se ei pidemmän päälle ole kivaa, jos on yhteisössä ikuisesti reunalla.
Näinhän se on. Tämän takia naiset harvemmin uskaltavat lähteä miesten aloille. Ei ole kivaa olla eristettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Non playable character
Hei iskä laita netti kiinni jo sä nolaat meiät!
Oleppas lapsi hiljaa kun aikuset keskustelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Non playable character
Tiedätkö mistä tunnistaa trollin? Sen tunnistaa siitä miten se on aina ammattilainen asioissa joista sitä kyseenalaistetaan. Kerrohan mitä videopelejä olet kehittänyt monta kymmentä vuotta? Mainitse edes yksi videopeli jonka kehityksessä olet ollut mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Non playable character
Tiedätkö mistä tunnistaa trollin? Sen tunnistaa siitä miten se on aina ammattilainen asioissa joista sitä kyseenalaistetaan. Kerrohan mitä videopelejä olet kehittänyt monta kymmentä vuotta? Mainitse edes yksi videopeli jonka kehityksessä olet ollut mukana.
En halua kertoa yksittäistä peliä jottei nimeäni saada selville mutta olen ollut mukana useissa mobiilipeliprojekteissa vuodesta 2006 lähtien kun aloitin Nokialla. Tätä ennenkin tein pelejä jo amigalle 90-luvun alussa harrastuksena.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Kari Enqvist kommentoi asiantuntijan elkein asioita joista ei tiedä mitään. Ei yhden alan huipputietämys anna pätevyyttä kaikkiin asioihin. Sama pätee Esko Valtaojaan. Nämä kaksi on nostettu asemaan johon heillä ei ole pätevyyttä. Eivät he ole joka alan asiantuntijoita vaikka media niin hehkuttaakin.
Enqvist kommentoi asiaa professorina yliopistossa, jossa tulee vastaan mies ja naisopiskelijoita.
Eli ei voi sanoa ettei enqvist tietäisi mitään. Tää nettimölinä kuulostaa enemmänkin siltä ettei tiedetä mitään mutta väitetään vastaan pelkän sanojan nimen perusteella.
Muuten en ole samaa mieltä että kyse olisi suomelle ominaisesta ongelmasta, vaikka tää suurtyöttömyys, nuorisotyöttömyys ja joidenkin kansanosien (oikeastaan liki kaikkien) näköalattomuus kun jumiudutaan sinne sosiaaliturvalle ei ainakaan paranna asiaa.
Perusongelma on se, että biologisista syistä tytöt lähtee tavoittelemaan aikuiseksi tultuaan lisääntymistä. Tuo taas kääntää monet pois teknisiltä aloilta ja esim. hoitoalalle kun hormonihöyryissä kuvitellaan että se nuoren naisen hoivavietti on ainoa tärkeä vietti.
Toinen ongelma liittyy suomeen, eli nuoret ei pääse testaamaan kesätöissä erilaisia työtehtäviä jollain muillakin aloilla kuin vain sillä minne vanhemmat onnistuu nuo järkkäämään. Eikä ehkä koulussakaan sitten valita aineita muuten kuin vanhempien toiveiden mukaisesti tai maksimoiden yo-tulosta (prkl:n terveystieto) joten taas tyttö päätyy humanistiselle tai hoitoalalle ja poika laajemmin teknisellekin alalle.
Minkä ihmeen takia joku terveystieto edes on ylioppilaskirjoituksissa omana aiheenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Non playable character
En halua kertoa yksittäistä peliä jottei nimeäni saada selville mutta olen ollut mukana useissa mobiilipeliprojekteissa vuodesta 2006 lähtien kun aloitin Nokialla. Tätä ennenkin tein pelejä jo amigalle 90-luvun alussa harrastuksena.
Juuri se vastaus mitä odotinkin. Toinen vahva trollin merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Non playable character
Juuri se vastaus mitä odotinkin. Toinen vahva trollin merkki.
On väittää toisia trolleiksi.
Eri
Kyllä naisia on koko ajan enenevissä määrin luonnontieteellisillä aloilla opiskelemassa. Eri asia on miten he valmistuvat ja sijoittuvat työelämään, joka on edelleen varsin miehinen. Ei luonnontieteiden opiskelu mielestäni ole naisille mitenkään sen erikoisempi alavalinta kuin jonkun hyvin naisvaltaisen alan opiskelu. Kyse on lähinnä siitä mihin oma mielenkiinto ja opiskelutaidot riittää. Kaikkia kuitenkin tarvitaan. Itselläni on tutkinto sekä luonnontieteiltä että erittäin naisvaltaiselta alalta, kummatkin valinnat olen siis elämässäni tehnyt ja opinnot viimeistellyt. Noihin "nörtti npc poikiin" en ota lainkaan kantaa, koska yliopisto tietyllä tapaa suosii heitä mikäli he ovat sopivalla tavalla akateemisesti orientoituneita. Joka alalla on ne omat tyyppihenkilönsä ja stereotypiansa, mutta eipä se estä muita näitä aloja opiskelemasta.
N33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Non playable character
TUNNISTETTU! V.tun pelle! :DDD
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki tykkää urheilujonneista, sellaiset hiki-ekstrovertit on rasittavia.
Onko miehissä mitään stereotyyppiä joka ei olisi rasittava? Sosiaalisten taitojen ja käytöstapojen puute leikkaa läpi koko sukupuolen, ja jopa toistensa vastakohtia yhdistää naisviha. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nörtti muka tekemässä tiimityötä. Älä puhu paskaa.
Ikinä en oo tiimitöihin alkanut mutta tyttöjä/naisia aina auttanut jos ovat kysyneet jotain. Hyvin harvoin on kukaan kysynyt muuta kuin että voiko ottaa penkin pöydästä jonka ääressä istun yksin.
Sulle tullut sitten vissiin ryhmätöistä hylätty kun se tiimityö on siinä se pointti. Jos kykenet olemaan tytöille/naisille edes tuon verran mukava (vaikka siinä luultavasti onkin taka-ajatus sinulla), niin pystyt kyllä psyykkaamaan itsesi tiimityöhän kaikkien kanssa. Kuvittele vaikka että saat siltä toiselta nörttimieheltä ryppyreikää palkinnoksi jos oikein näytät älykkyytesi. Mutta älä ikinä sano sitä ääneen.
Miksi Kari Enqvist kommentoi asiantuntijan elkein asioita joista ei tiedä mitään. Ei yhden alan huipputietämys anna pätevyyttä kaikkiin asioihin. Sama pätee Esko Valtaojaan. Nämä kaksi on nostettu asemaan johon heillä ei ole pätevyyttä. Eivät he ole joka alan asiantuntijoita vaikka media niin hehkuttaakin.