Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Mitä tekisit kun yhtäkkiä tulisi tilanne että on rahaa kahdeksi viikoksi 23€. Ruoka

Vierailija
30.04.2026 |

Ruoka asioita meinaan siis. Mulla nyt tämä tilanne ja mietin miten pärjään. Jos sinulla olisi käytettävää 23€ ja sen ruoan pitäisi riittää 15 päivää niin mitä ruokaa tekisit tai mitä ostaisit ? Kaikki vinkit käyttöön. 

Ei allergioita , en nirsoile mutta oikeasti miten saisitte riittämään tuon 15 päiväksi tai mitä tekisitte?  Ei oteta huomioon että "lainaa sukulaisilta" "lainaa kaverilta " sukulaisia ei juuri ole ja en ole lainaaja tyyppinen muutenkaan. Kertokaa mitä ruokia tekisitte konkreettisesti.

Kommentit (250)

Vierailija
141/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurahiutaleet 1 kg ~1.5 €

Riisi 1 kg ~2 €

Makaroni 1 kg ~1 €

Perunat 2 kg ~3 €

Porkkanat 1 kg ~1 €

Kuivatut linssit 500 g ~1.5 €

Kananmunat (10 kpl) ~2.5 €

Vehnäjauhot 2 kg ~2 €

Kuivahiiva ~0.4 €

Margariini ~1.5 €

Maito 1 l ~1 €

Kaali ~2 €

Sipulit 1 kg ~1.5 €

Tomaattimurska 2 prk ~1.5 €

Perusvalmistelut

Keitä iso kattila riisiä (3–4 päiväksi)

Tee kerralla linssikastiketta (2–3 päiväksi) 

Keitä perunoita valmiiksi jääkaappiin

Leivo sämpylöitä 2–3 erässä viikon aikana

Linssikastike
1–1.5 dl kuivia linssejä

1 sipuli

1 porkkana

1 prk tomaattimurskaa

vettä

öljyä tai margariinia paistamiseen

mausteet kaapista (suola, pippuri, esim. paprika, curry tai valkosipulijauhe)

Päivät 1–3

Aamupala: kaurapuuro + maito
Lounas: riisi + linssikastike (tomaattimurska, sipuli)
Päivällinen: peruna + paistettu kananmuna + porkkana

Päivät 4–5

Aamupala: kaurapuuro
Lounas: makaronipata (makaroni, sipuli, porkkana, kananmuna)
Päivällinen: kaalikeitto (kaali, porkkana, sipuli) + sämpylä

Päivät 6–7

Aamupala: sämpylä + margariini + keitetty kananmuna
Lounas: riisi + linssikastike
Päivällinen: paistetut perunat + sipuli

Päivät 8–9

Lounas: kaalikeitto + sämpylä
Päivällinen: makaroni + paistettu kananmuna

Päivät 10–11

Aamupala: sämpylä + margariini
Lounas: riisi + linssikastike
Päivällinen: peruna + porkkana + sipuli (uunissa tai pannulla)

Päivät 12–14

Lounas: makaronipata (loput ainekset)
Päivällinen: kaalikeitto tai paistetut perunat (mitä on jäljellä)

Välipalat (tarpeen mukaan)

keitetty kananmuna

sämpylä margariinilla

porkkana sellaisenaan

Vierailija
142/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kaurahiutalepaketin, 2-3 pussia halvimpia makaroneja ja 1-2 kg perunoita , pari uunilenkkiä , leivän ja maidon. Luultavasti saisin vielä k-menu jauhelihankin jonka jakaisin kahteen makaronilaatikkoon.Toivottavasti olisi kahvia kaapissa, mutta k-menu kahvikin on halpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kaurahiutalepaketin, 2-3 pussia halvimpia makaroneja ja 1-2 kg perunoita , pari uunilenkkiä , leivän ja maidon. Luultavasti saisin vielä k-menu jauhelihankin jonka jakaisin kahteen makaronilaatikkoon.Toivottavasti olisi kahvia kaapissa, mutta k-menu kahvikin on halpaa.

Jatkan, laskin nämä ostokseni kahvipaketti mukaan lukien, tekee n 15e.

Vierailija
144/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla kaurapuuro, lounaalla linssikeitto tai hemapa-munakas (hernemaissipaprika), välipala banaaniviipaleet ja kaurahiutaleet luonnonjugurtissa, rusinoita, päivällinen jauhelihakeitto / nakkikeitto / makkarakeitto ja itseleivotut sämpylät (sis. porkkanaraaste ja kananmuna), iltapala sämpylä ja teetä. 

Tee tarkka ruokalista, valmista keittoja etukäteen iso satsi ja pakasta. Pidä säännöllinen ruokarytmi niin ei pääse tulemaan nälkä. 

Vierailija
145/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso seurakuntauutisista kaikki ilmaiset ruokailut ja sovittele ne ohjelmaasi.

Niissä usein vain vapaaehtoinen maksu, vähävaraisten ei tarvitse maksaa.

Vierailija
146/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mieti paljonko palaa rahaa porkkanoihin jo ? Kermaan ? Kun raha on oikeasti tiukassa, ei ostella kermaa enää. "

Ruokakermaa saa 65snt/2dl.  Siitä riittää moneen ruokaan. Porkkanaa saa alle eurolla kilon. Yhdestä porkkanakilosta riittää myös lisäkettä moneen ruokaan, tai vaikka sellaisenaan pureskeltavaksi.

Tonnikalaa ei köyhällä ole enää varaa ostaa. Suuri kalan ystävä ostaa kilon kirjolohen silloin, kun se maksaa alle 10€/kg, valmistaa siitä monta ruokaa ja pakastaa puolet. 

Vierailija
147/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia, juustoa ja kalliita levitteitä ja leipiä ei seuraavien kahden viikon aikana osteta. Leivotaan itse sämpylöitä tai puuronjämistä jotain peltileipää. Kananmunat ovat ravitsevia ja halvalla saa niitäkin tarjouksista ja päiväysalennuksesta.

Vierailija
148/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun voi sulkea varmasti? Ap hassu left the building. 

Vierailija
149/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viikkoa pärjää kyllä ilman kermaakin. Ja ilman maitotuotteita. Näin se käytännössä meni, kun olin kaksi kertaa 2 viikon reissulla päiväntasaajalla.

Vierailija
150/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen opiskelijana syönyt vain keitettyä makaronia, leipää ilman päällisiä.

On sitä lapsenakin tarjottu pelkkää makaronia voilla.

Lettuja/lättyjä/räiskäleitä veteen tehtynä. Yrittäkää nyt hommata edes ruokaöljyä ruokakaappiin niin, että sitä riittää.

Vierailija
151/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun voi sulkea varmasti? Ap hassu left the building. 

Ap nyt tekee näitä samansisältöisiä aloituksia tuon tuosta. Sitten känisee ja hermoilee kommenteissaan, joihin ei merkkaa aapeetä.

Vierailija
152/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No viljahan se halvin energialähde on.

Vierailija
153/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän riippuu siitäkin mitä on kaapeissa. Itselläkään ei ole isot tulot, mutta aina löytyy kuiva-aineita ja pakastimessa on vaikka mitä. 

Halpoja pata- ja laatikkoruokia tekisin. Joskus teen keräkaalista, porkkanasta, sipulista, jauhelihasta ja kermasta padan wokkipannulla. Ekana kypsyttää kaalia ja porkkanaa pannulla, paistettu jauheliha sekaan ja nesteeksi kermaa ja tarvittaessa vettä lisäksi. Tätä hauduttaa jonkun aikaan. Mausteita oman maun mukaan.

Lihaa ei kannata köyhänä ostaa.

Joskus pienituloisena olisi mennyt kivitalon hinta miehen ruokkimiseen, joka halusi joka päivä syödä lihaa. Kun sanoin, että ostaa itse ruokansa, niin alkoi kasvikset maistua.

No todellakin ostan lihaa vaikka tulot on pienet! Mä en ala syömään pelkkiä kasviksia. 

Eläinproteiinia saa halvemmallakin.

Vierailija
154/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapee ottaa ongen ja menee kaislikkoon jänkäkoiria narraamaan. Siitä protskuu. Mut kyl sitä minimaalisella protskulla pärjää 2 viikkoa.

Ai ei oo onkea? noh hommaa heti kun eläkkeesi tulee tilille. Sitten on.

Ai ei oo energiaa kävellä rannalle? noh syö puuroa ensin. Sitten on.

Ai on pitkä matka rannalle? noh pitempikin kävelymatka taittuu kyllä lapseltakin saatikka aikuiselta. Tai lainaa pyörää. Hommaa sitten vastaisuuden varalle jostain halpa munamankeli.

Vierailija
155/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin kaksi pussia herneitä ja tekisin hernekeiton. Lisäksi ostaisin linssejä ja tomaattimurskaa ja tekisin linssikeiton.

Todella hyviä ruokia ja riittää rahat hyvin.

Oot tyhmä jos et osta sitä 0.60 maksavaa purrki hernekeittoa vaan alat tossa tilanteessa itse sitä valmistaa. Mutta aloittajan tilanne on vitsi, ei luqan oikeasti Suomessa ole tossa tilanteessa.

Oot todella tyhmä kokoomuslainen, jos et ymmärrä että monella on Suomessa tuollainen tilanne etjä sitä,  kuinka suuren padallisen hernekeittoa saisi tuplaamalla purkkihernekeittoon käytettävän summan.  500g kuivattuja herneitä maksaa noin euron.

Vierailija
156/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän riippuu siitäkin mitä on kaapeissa. Itselläkään ei ole isot tulot, mutta aina löytyy kuiva-aineita ja pakastimessa on vaikka mitä. 

Halpoja pata- ja laatikkoruokia tekisin. Joskus teen keräkaalista, porkkanasta, sipulista, jauhelihasta ja kermasta padan wokkipannulla. Ekana kypsyttää kaalia ja porkkanaa pannulla, paistettu jauheliha sekaan ja nesteeksi kermaa ja tarvittaessa vettä lisäksi. Tätä hauduttaa jonkun aikaan. Mausteita oman maun mukaan.

Lihaa ei kannata köyhänä ostaa.

Joskus pienituloisena olisi mennyt kivitalon hinta miehen ruokkimiseen, joka halusi joka päivä syödä lihaa. Kun sanoin, että ostaa itse ruokansa, niin alkoi kasvikset maistua.

No todellakin ostan lihaa vaikka tulot on pienet! Mä en ala syömään pelkkiä kasviksia. 

Eläinproteiinia saa halvemmallakin.

Näitähän tarjouksia on kun viitsii selailla tarjouslehdet netistä. K-kaupoissa ja S-kaupoissa on usein kassleria ja possua halpaan kilohintaan. Kun ostaa kilon köntsän ja valmistaa siitä lihakastikkeen, niin tulee 2 kiloa kastiketta. Kilohintana on ollut viimeaikoina 6-7 euroa näissä lihoissa tarjouksena eli sisäänheittotuotteina.

Ja sitä kastiketta sitten pakastepusseihin kerta-annoksiin. Minä saan annoksia yleensä n. 10-12 kilon lihamäärästä. Ja kyllä 2 viikkoa pärjää ilman lihaakin.

Vierailija
157/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin kaksi pussia herneitä ja tekisin hernekeiton. Lisäksi ostaisin linssejä ja tomaattimurskaa ja tekisin linssikeiton.

Oot tyhmä jos et osta sitä 0.60 maksavaa purrki hernekeittoa vaan alat tossa tilanteessa itse sitä valmistaa. Mutta aloittajan tilanne on vitsi, ei luqan oikeasti Suomessa ole tossa tilanteessa.

Ja sä oot tyhmä, jos et tajua, että yhden purkin hinnalla saa itse tehtynä 5 litran kattilallisen. 

Vierailija
158/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot todella tyhmä kokoomuslainen, jos et ymmärrä että monella on Suomessa tuollainen tilanne etjä sitä,  kuinka suuren padallisen hernekeittoa saisi tuplaamalla purkkihernekeittoon käytettävän summan.  500g kuivattuja herneitä maksaa noin euron.

Sinulla on jokin pahansorttinen pinttymä päässäsi kun luokittelet ihmisten puoluekannan siitä, syökö hernaria tölkistä vai valmistaako sen alusta asti itse.. Esim. minä en kannata mitään puoluetta. En kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön jne.

Luulosairaat ovat stanan rasittavia.

Vierailija
159/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sä oot tyhmä, jos et tajua, että yhden purkin hinnalla saa itse tehtynä 5 litran kattilallisen. 

Kyl se sen tietää. Sä oot luulosairas.

Vierailija
160/250 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä että miten jotkut ovat niin typeriä että eivät huolehdi että ei tule tuollaisia kahden viikon tulottomia jaksoja.  Minulla pisin tuloton jakso on 8 päivää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän