Apua! Mitä tekisit kun yhtäkkiä tulisi tilanne että on rahaa kahdeksi viikoksi 23€. Ruoka
Ruoka asioita meinaan siis. Mulla nyt tämä tilanne ja mietin miten pärjään. Jos sinulla olisi käytettävää 23€ ja sen ruoan pitäisi riittää 15 päivää niin mitä ruokaa tekisit tai mitä ostaisit ? Kaikki vinkit käyttöön.
Ei allergioita , en nirsoile mutta oikeasti miten saisitte riittämään tuon 15 päiväksi tai mitä tekisitte? Ei oteta huomioon että "lainaa sukulaisilta" "lainaa kaverilta " sukulaisia ei juuri ole ja en ole lainaaja tyyppinen muutenkaan. Kertokaa mitä ruokia tekisitte konkreettisesti.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
en ymmärrä että miten jotkut ovat niin typeriä että eivät huolehdi että ei tule tuollaisia kahden viikon tulottomia jaksoja. Minulla pisin tuloton jakso on 8 päivää.
Ei ole tyhmyydestä kiinni vaan siitä että kela maksaa vaan ma muille, suomalaiset saavat vain muruset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoisin ensin, mitä on kuiva-ainekaapissa ja lähtisin siitä rakentamaan. Luultavasti leipoisin sämpylöitä tmv, tekisin linssipataa tai -muhennosta, uunijuureksia, perunoita eri tavoin, papukeittoa, munakasta. Voisin pitää alkuun parin päivän paaston, se on vain terveellistä.
Mikä vtun kuiva- aine kaappi?
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/ruoka/kokkaus/katevan-emannan-k…
Tuossa on sulle vähän opastusta. Ja saatana kun ihmiset on niin tyhmiä nykyään. Laitoin Googlen hakuun kuiva-ainekaapin ja kyllä tämä omaan sanavarastoon aina kuulunut käsite vaikuttaa olevan hyvinkin yleisessä käytössä edelleen. Onko nyt niin, että tosiaan et ole keittiön kuiva-aineista tai kaapista, jossa niitä säilytetään, ikinä kuullut? Ei ihme että ruoka loppuu. Uusavuttomat taavit.
Taitaa olla ongelma siinä, että nämä köyhät eivät omista riisipakettia tai jauhopussia tai makaronia. Sellaiseen tilanteeseen päätyy, kun syö valmisruokia tai tekee ruuan, johon käyttää koko paketin/pussin. Tunnen yhden tällaisen ihmisen. Hän on muokannut kaikki ruokaohjeet niin, että käyttää aina koko paketin esim. makaronia. Syö sitä ruokaa kunnes loppuu ja tekee taas uuden jättisatsin. Ei tietenkään leivo itse, joten ei löydy jauhoja, sokeri tai munia. Ainoat kuiva-aineet hänen kaapissaan on lihaliemikuutiot ja suola.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ymmärrä että miten jotkut ovat niin typeriä että eivät huolehdi että ei tule tuollaisia kahden viikon tulottomia jaksoja. Minulla pisin tuloton jakso on 8 päivää.
Mitä väliä sillä on kuinka usein rahaa tulee kunhan sitä tulee riittävästi? Yleensä palkka makseta kerran kuukaudessa.
Ja vain idiootti on pelkän palkkatulon varassa.
Kai tuossa kohtaa ei voi muuta kuin kerjätä tai myydä /c:ttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tyhmyydestä kiinni vaan siitä että kela maksaa vaan ma muille, suomalaiset saavat vain muruset.
No kyllähän se on. Kela ei maksa minulle koskaan mitään. Silti rahaa tulee useampana päivänä vuodessa enemmän kuin sitä kuluu.
Porkkanaa ja porkkanaa. Oletteko arvon älyn jättiläiset koskaan tulleet ajatelleeksi, että on ihmisiä, joilla on niin huonot hampaat, että niillä ei todellakaan pureksita porkkanaa eikä näkkäriä? Eikä mitään muutakaan vähänkään kovaa ruokaa.
Ja sitten tuo, että 2 desistä ruokakermaa riittää moneen ruokaan. On tainnut tuon neuvon antajalla todellisuudentaju kadonnut.
En osaa edes kuvitella tuomlaista tilannetta yhtäkkisesti eteeni.
Toki sitä opiskeluaikoina kaivoi viimeisiä markkoja possusta ja mitetti puuropaketkn ja kananmunien välillä, mutta silloinkin osasin alkukuusta ne markat sinne possuun laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Porkkanaa ja porkkanaa. Oletteko arvon älyn jättiläiset koskaan tulleet ajatelleeksi, että on ihmisiä, joilla on niin huonot hampaat, että niillä ei todellakaan pureksita porkkanaa eikä näkkäriä? Eikä mitään muutakaan vähänkään kovaa ruokaa.
Ja sitten tuo, että 2 desistä ruokakermaa riittää moneen ruokaan. On tainnut tuon neuvon antajalla todellisuudentaju kadonnut.
Et sää oo koskaan porkkanaa raastanut tai keittänyt? Se on pehmeää ja sopii huonompihampaisemmallekin. Näkkärin voi liottaa ja syödä sitten. Sinähän se uusavuton olet.
Ostaisin juureksia, perunaa, linssejä ja tekisin jotain pataruokaa. Kilon juureksia voi saada eurolla. Myös kaali on halpaa. Jos haluaa lihaa syödä, kannattaa ostaa sisäelimiä, maksaa tai sydäntä. Mä ostan sydäntä vaikka ei olisi rahapula, koska on paistettuna todella hyvää. Mureampaa lihaa saa hakea.
Mulla ei ole mitenkään ennenkuulumatonta, että tilillä on vain muutama kymppi viikoksi tai pariksi, kun elän työt.tuella ja jos tulee esim joku yllättävä lääkärikäynti tai muu meno, on yhtäkkiä rahat menneet. Tosin mulla on myös pakastimessa ruokaa pahan päivän varalle. Ja kuiva kaapissa yritän pitää perus jauhot ja pastat, että ei tule tilannetta, että ruoka loppuisi, vaikka rahat loppuisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on kuinka usein rahaa tulee kunhan sitä tulee riittävästi? Yleensä palkka makseta kerran kuukaudessa.
Palkkatuloille päästyään vierähtää vuosi jos toinenkin ennenkuin esim sijoitukset alkaa tuottaa tai asumiskuluiksi riittää vastike.
Halvin kaljakoppa ja se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten sama jättää se kerma pois, jos sitä ruokaan laittaa vain ruokalusikallisen. En minä ostanut vuosikausiin kermaa ollenkaan ja hyvin on maittanut sapuskat.
Jos sulla on huonot hampaat, niin keitä ja soseuta porkkanat sun muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuloille päästyään vierähtää vuosi jos toinenkin ennenkuin esim sijoitukset alkaa tuottaa tai asumiskuluiksi riittää vastike.
Puhut paskaa. Minun tällä viikolla tekemäni sijoitukset ALKAVAT tuottaa jo tämän kuukauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin juureksia, perunaa, linssejä ja tekisin jotain pataruokaa. Kilon juureksia voi saada eurolla. Myös kaali on halpaa. Jos haluaa lihaa syödä, kannattaa ostaa sisäelimiä, maksaa tai sydäntä. Mä ostan sydäntä vaikka ei olisi rahapula, koska on paistettuna todella hyvää. Mureampaa lihaa saa hakea.
Mulla ei ole mitenkään ennenkuulumatonta, että tilillä on vain muutama kymppi viikoksi tai pariksi, kun elän työt.tuella ja jos tulee esim joku yllättävä lääkärikäynti tai muu meno, on yhtäkkiä rahat menneet. Tosin mulla on myös pakastimessa ruokaa pahan päivän varalle. Ja kuiva kaapissa yritän pitää perus jauhot ja pastat, että ei tule tilannetta, että ruoka loppuisi, vaikka rahat loppuisikin.
Voi kun oliskin pakastin niin sinne vois ostaa lappuruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on jo paljon hyviä vinkkejä ja ohjeita (niin kuin sadassa edellisessäkin ketjussa, jotka samasta aiheesta on avattu).
Ehkä olisi aika alkaa keskustella siitä, miten tällaiset "yllättävät tilanteet" voisi jatkossa välttää. Todellisuudessahan henkilökohtaisen talouden käänteet ovat useimmilla meistä melko hyvin ennakoitavissa ja ainakin menopuolella myös enimmäkseen hallittavissa.
Esim. et tiedä, hajoaako pesukone tänään vai vuoden päästä, mutta varmasti tiedät, että joku päivä siitä aika jättää. Uutta ei ole pakko ostaa, voi selvittää mahdollisuudet korjata kone tai hankkia käytetyn. Toisaalta voi valita asua myös taloyhtiössä, jossa on pyykkitupa.
Tämäpä hyvinkin. Samalla kun ostaa pyykinpesukoneen niin alkaa varautumaan siihen, että se joskus hajoaa. Hiukan isommassa mittakaavassa pitää alkaa säästämään remonttien varalle jo heti kun ostaa asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sää oo koskaan porkkanaa raastanut tai keittänyt? Se on pehmeää ja sopii huonompihampaisemmallekin. Näkkärin voi liottaa ja syödä sitten. Sinähän se uusavuton olet.
Jos hampaat ei pysty näkkäriin, niin puuro on ihan hyvä vaihtoehto. Jos puuron keittäminen on liian vaijeaaniin hiutaleet pehmenee ihan vedessä liottamallakin. Kaurahiutaleet maidossa oli lapsuuden välipalaherkku.
Kyllä tuosta kolme 5-7 euron soppaa saa ja pari-kolme pakettia halvinta ruisleipää. Paljon halvimpia juureksia ja kasviksia keittoihin lisäksi jauhelihaa / pakasteseitiä / tarjousmakkaraa , kaapista makaronipussin jämät keittoon sekä tomaattimurskasta saa hyvin makua liemeen (se hätävara on just näitä hetkiä varten). Erilaisia mausteita sekä leivänpäällistä (margariini/voi) on toivottavasti jääkaapissa omasta takaa. Vettä juomaksi ja välipalat jää pois. Puurohiutaleitakin on hyvä pitää siinä hätävarassa, mutta jos niitä ei ole ja aamiaista / iltapalaa kaipaa niin sitten pitää jättää joku juures pois keitosta että saa niitä paketin.
Jatkossa sitten hankkii siihen hätävaraan niitä hyvin säilyviä ruoka-aineita joista kummasti saa pelastuksen näihin hetkiin että rahat on ihan finito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun oliskin pakastin niin sinne vois ostaa lappuruokaa.
Seuraa eri alustoilta lahjoitettavia pakastimia. Minä annoin oman hyvän pakastimen ilmaiseksi pois. Veinkin sen sille, joka sen halusi 25 kilometrin päähän. Meille nääs ostettiin jääkaappi, jossa on pakastinkin. Sitten halusin päältä täytettävän pakastimen myös, ja ostin sen käytettynä 50 eurolla. On hyvä ja hiljainen pakastin. Upo merkkinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hampaat ei pysty näkkäriin, niin puuro on ihan hyvä vaihtoehto. Jos puuron keittäminen on liian vaijeaaniin hiutaleet pehmenee ihan vedessä liottamallakin. Kaurahiutaleet maidossa oli lapsuuden välipalaherkku.
Ja jos siihen maito-hiutalesekoitukseen lisää vielä 2 viipaletta banaania ja teelusikallisen chian siemeniä niin sitä voi myydä tuorepuurona 4 e/annos.