Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MYÖHÄSTELIJÄT KESKUUDESSAMME

Vierailija
30.04.2026 |

He eivät vaan osaa ehtiä. Tulevat myöhässä. Joskus on anteeksipyynnön jatkeena ihan hyväksyttävä selitys tarjolla. Joskus sama myöhästelijä esittää saman verukkeen aina samalla tavalla. Miten sinun arkea tai juhlaa myöhästyjät ovat hämmentäneet?

Kommentit (197)

Vierailija
21/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aina toivon, että muut olisivat myöhässä, niin silloin en itse ole.

Vierailija
22/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katherine.Rosemary kirjoitti:

Tuntemani myöhästelijät heillä on suurimmalla osalla diagnosoitu ADHD.

Eivät pysty olemaan täsmällisiä ja puuttuu itsekuri.

Ei sillä asialla ole mitään tekemistä itsekurin kanssa, vaan kyseessä on toiminnanohjauksen ja tarkkaavaisuuden ongelmat.

Tarkkaavuuden.

Tarkkaavaisuutta näiden termien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan näkemääni paitatekstiä: "Anteeksi, kun myöhästyin, mutta en halunnut tulla."

Mutta vakavasti. Ihmiset ovat erilaisia. Minulla on aina valmiiksi jo yksi ystävä mukana - kirja. Ei haittaa kohtuulliset myöhästelyt.

Vierailija
24/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain on ylioptimistinen ja myös todella itsekäs toiminta ajankäytön suhteen.

Eräälle tutulle huomautin, että mene nyt sinne junalaiturille. Et ehdi 5 minuutissa ostaa enää sarjalippua ja vielä siihen junaan. Ei kuunnellut ja myöhästyi.

Myöskään oma kaveri ei voi pidätellä koko junaa siksi, että yksi myöhästelijä ehtisi kyytiin. Ihmetyttää tällainen toiminta.

Yksi kaveri taas teki sitä, et jos oli sovittu tapaaminen kahvilaan esim. klo 16, niin ilmoitti klo 16.05, että lähden nyt kotoa (josta kesti 20-30min päästä paikalle). Ei ollut eka eikä vika kerta. En ymmärrä näitä, jotka ei voi ilmoittaa ajoissa, että myöhästyy. Itse tulin paikalle kauempaa ja olin aina ajoissa. Yleensä etuajassa.

Jos joku on noin törkeä, silloin lähdet pois sieltä kahvilasta. Sylettää tuollainen käytös.

No onpa tosiaan törkeää, kun aivot eivät hahmota ajan kulua.

Vierailija
25/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan näkemääni paitatekstiä: "Anteeksi, kun myöhästyin, mutta en halunnut tulla."

Mutta vakavasti. Ihmiset ovat erilaisia. Minulla on aina valmiiksi jo yksi ystävä mukana - kirja. Ei haittaa kohtuulliset myöhästelyt.

Mikä on ystävä mukana -kirja? En ole kuullutkaan. 

Vierailija
26/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain on ylioptimistinen ja myös todella itsekäs toiminta ajankäytön suhteen.

Eräälle tutulle huomautin, että mene nyt sinne junalaiturille. Et ehdi 5 minuutissa ostaa enää sarjalippua ja vielä siihen junaan. Ei kuunnellut ja myöhästyi.

Myöskään oma kaveri ei voi pidätellä koko junaa siksi, että yksi myöhästelijä ehtisi kyytiin. Ihmetyttää tällainen toiminta.

Yksi kaveri taas teki sitä, et jos oli sovittu tapaaminen kahvilaan esim. klo 16, niin ilmoitti klo 16.05, että lähden nyt kotoa (josta kesti 20-30min päästä paikalle). Ei ollut eka eikä vika kerta. En ymmärrä näitä, jotka ei voi ilmoittaa ajoissa, että myöhästyy. Itse tulin paikalle kauempaa ja olin aina ajoissa. Yleensä etuajassa.

Jos joku on noin törkeä, silloin lähdet pois sieltä kahvilasta. Sylettää tuollainen käytös.

Jo ekaluokkalainen pystyy hoitamaan yksin aamuheräämisen, kouluun ehtimisen ja harrastuksiin menon.

Vierailija
27/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä asialla ole mitään tekemistä itsekurin kanssa, vaan kyseessä on toiminnanohjauksen ja tarkkaavaisuuden ongelmat.

Tarkkaavuuden.

Tarkkaavaisuutta näiden termien kanssa.

Nyt kansalaisuus otettava pois,  kun ei osaa suomea.

Tosin ymmärsin oikein hyvin mitä kirjoittaja tarkoitti.

Vierailija
28/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei puutu itsekuria, vaan dopamiinia aivoista.  ADHD ihmiset eivät osaa hahmottaa kuinka kauan minkåkin asian tekeminen vie ja lähtevät yleensä liian myöhään.  Varsinkin jos ovat  oppineet tämän tavan jo lapsuudessaan. Huom. ja nyt tarkoitan 50+ ikäluokkaa jotka eivät ole saaneet diagnoosia ajoissa. Ja nämä kyseiset neuroepätyypilliset vielä kärsivät tästä todella ja itsesyytösten määrä on valtaisa jos myöhästyy jostain tapaamisesta, koulusta ja töistä. Joten turha tulla syyllistämään itsekurin puutteesta.

Täällä yksi myöhästelijä ja komppaan kirjoittajan tekstiä. Ajan hahmottaminen on todella vaikeaa ja myös oman toiminnan suunnittelu etukäteen. Vanhemmiten olen alkanut oppimaan, mutta usein vieläkin juoksen viime minuutilla junalle. En itsekään tykkää olla myöhässä enkä tykkää siitä että joku muu on myöhässä (kovin paljoa), joten pyrin kiinnittämään nykyään asiaan erityistä huomiota. Lähteminen jonkun aikataulun mukaan on kuitenkin aina valtava stressitekijä.

Vierailija
29/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika on rahaa 🍻🚬👴🏼👍🏼

Vierailija
30/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että mitä narsistisempi ihminen on, sitä voimakkaammin hän reagoi toisen myöhästymiseen. Ego ei kestä sitä. Kontrollifriikeille hyvin hankalaa myös.

Vierailija
31/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästelijät lienee astetta tyhmempiä

Vierailija
32/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En odota myöhästelijää kuin 2 minuuttia ja jos joku tulee luokseni myöhässä (vaikka synttäreille), niin en todellakaan aloita tarjoiluja alusta, kahvin ja kakun sijaan voi saada pientä naposteltavaa, jos sitä on muillekin tarjolla.

Pari kertaa olen odotellut toriostajaa jossain parkkipaikannurkassa ja kun tätä ei ole näkynyt, olen lähtenyt kotiin. Sitten tulee 15 min myöhemmin viestiä, että missä olet ja kun vastaan, että meidän piti tavata aikaa sitten, lähdin jo töihin, niin vastaus on, että olisit sanonut, että on noin tarkka aikataulu.

Vierailija
33/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo ekaluokkalainen pystyy hoitamaan yksin aamuheräämisen, kouluun ehtimisen ja harrastuksiin menon.

No jos sillä ekaluokkalaisella on neurotyypilliset aivot, niin hyvin mahdollista, että pystyy. Vaan laitapa vaikka adhd-aikuinen suoriutumaan tuosta niin näet...

Vierailija
34/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että mitä narsistisempi ihminen on, sitä voimakkaammin hän reagoi toisen myöhästymiseen. Ego ei kestä sitä. Kontrollifriikeille hyvin hankalaa myös.

Totta.

MINUN aikaani on nyt tuhlattu

MINÄ olen joutunut odottamaan

Tämä on henkilökohtainen loukkaus MINUA kohtaan

Tästä on haittaa MINULLE

Myöhästyjä ei kunnioita MINUN aikaani

Vierailija
35/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitatekstissä on vissi totuus 😄. Olen huomannut, että joskus lähteminen on juuri tuon takia tökkinyt, etten halunnut yksinkertaisesti mennä. En liityen tavattaviin ihmisiin, vaan johtuen siitä, että sosiaaliset tilanteet aiheuttivat epämukavuutta. Onneksi siitä on päässyt yli.

Vierailija
36/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollega nukahtelee palavereihin ja on yleisestikin täysin muistamaton kaikesta. Työmatkalla luuli ehtivänsä 2km matkan 10 minuutissa, ja myöhästyi junasta. Kehotin käymään labroissa, koska joku terveydellinen syy tuohon on, että kaksikymppinen on noin dementikko. Ei kuulemma voi, koska pelkää neuloja. No älä sitten tee mitään, potkuja odotellessa...

Vierailija
37/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhästelijät lienee astetta tyhmempiä

Suvaitsemattomat ja empatiakyvyttömät ihmiset ainakin ovat rajoittuneempia.

Vierailija
38/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta.

MINUN aikaani on nyt tuhlattu

MINÄ olen joutunut odottamaan

Tämä on henkilökohtainen loukkaus MINUA kohtaan

Tästä on haittaa MINULLE

Myöhästyjä ei kunnioita MINUN aikaani

Täysin sama menee myöhästelijällekin. 
MINUN aikaani, menen kun jaksan. 

Vierailija
39/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ystävä mukana -kirja? En ole kuullutkaan. 

"ystävä mukana - kirja". Ei ystävä mukana -kirja.

Voisi tietysti olla myös kirja nimeltä Ystävä mukana. Tai Yksi ystävä mukana -kirja.

Jatketaanko? Olen sanasaivartelun mestari. Johtuu ehkä osin siitäkin, että minulla on aina mukana ystävä - kirja.

Toki ajatusviiva (–) olisi parempi merkki, mutta näppäimistöstä riippuen sen tuottaminen  vaatii liikaa ajatustoimintaa näin vappuaamuna.

Vierailija
40/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin voi tehdä kuin lasten kanssa: suunnittelet menon etukäteen vaikka kuvatukien kanssa. Olette sopineet tapaamisestä kello 16.00 kahvilassa. Kellota joku kerta, miten paljon tarvitset aikaa laittautumiseen, matkaan ym. Sitten suunnittelet, että alan laittautua kello 14.00, koska siihen menee tunti. Kello 15.00 lähden matkaan, koska paikalle pääsemiseen menee 45-55 minuuttia. Kello 15.54 olen kahvilan edessä ja näenkin jo ystäväni heiluttavan kättään tien toisella puolella. 

ADHD ei ole oikeutus huonolle käytökselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme