Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MYÖHÄSTELIJÄT KESKUUDESSAMME

Vierailija
30.04.2026 |

He eivät vaan osaa ehtiä. Tulevat myöhässä. Joskus on anteeksipyynnön jatkeena ihan hyväksyttävä selitys tarjolla. Joskus sama myöhästelijä esittää saman verukkeen aina samalla tavalla. Miten sinun arkea tai juhlaa myöhästyjät ovat hämmentäneet?

Kommentit (197)

Vierailija
41/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan näkemääni paitatekstiä: "Anteeksi, kun myöhästyin, mutta en halunnut tulla."

Mutta vakavasti. Ihmiset ovat erilaisia. Minulla on aina valmiiksi jo yksi ystävä mukana - kirja. Ei haittaa kohtuulliset myöhästelyt.

Mikä on ystävä mukana -kirja? En ole kuullutkaan. 

"ystävä mukana - kirja". Ei ystävä mukana -kirja.

Voisi tietysti olla myös kirja nimeltä Ystävä mukana. Tai Yksi ystävä mukana -kirja.

Jatketaanko? Olen sanasaivartelun mestari. Johtuu ehkä osin siitäkin, että minulla on aina mukana ystävä - kirja.

Toki ajatusviiva (–) olisi parempi merkki, mutta näppäimistöstä riippuen sen tuottaminen  vaatii liikaa ajatustoimintaa näin vappuaamuna.

Olet selvästi tekoäly, kun olet tyrkyttämässä tuota ajatusviivaa. 

Vierailija
42/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin kaverin kanssa menossa yhteen tapahtumaan ja vähän ennen lähtöä kaveri sanoo vielä käyvänsä nopeasti suihkussa. Extempore päättikin vaihtaa nopean suihkun vaahtokylvyksi. Sain siinä tovin jos toisenkin ihmetellä mikä kestää. Kaveri oli muutenkin hidas liikkeissään niin meni pitkään tajuta asian laita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon myöhästelijä, aidosti lasken paljon aikaa menee ja luulen ehtiväni hyvin. Sen vuoksi en tykkää sopia sellaisia menoja joista voisi mun takia muut myöhästyä. Menen aikataulutettuihin juttuihin mielummin yksin, jolloin ei muille tule haittaa.

Jos joku muu myöhästyy, ei haittaa yhtään, mulla on kyllä aikaa odottaa.

Ainut mikä ärsyttää itseä on meille kylään tai juhliin reilusti ennen sovittua aikaa tulevat, kohteliaampaa on olla vähän myöhässä kun olla ovella puoli tuntia etuajassa. 

Vierailija
44/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin myöhästelevän miehen kanssa nuoruudessani. Muutama huomio: 

- hän suuttui, kun lähdin vartin odottelun jälkeen jälkeen sovitusta tapaamisesta
- hän suuttui, kun ilmoitin tapahtuman tunnin aiemmin alkavaksi, jotta hän varmasti ehtisi

- hän ei ikinä myöhästynyt lentokoneesta tai junasta. Eli kun oikeasti piti olla ajoissa, niin hän oli. 

Summa summarum: hän ei yksinkertaisesti kunnioittanut minua ja piti omia aikataulujaan tärkeämpinä kuin minun aikataulujani. Jätin hänet, en tästä syystä, mutta toisesta muiden ihmisten arvostamiseen liittyvästä syystä. 

Vierailija
45/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta huomaa kuinka vähäinen ymmärrys monella on ihmisen aivoista. Sarjamyöhästyjillä myöhästyminen tapahtuu. Se ei ole valinta. Ennen tärkeää tapahtumaa aivot ei siirry sellaiseen tilaan jossa tapahtuu järkeviä ja ajankohtaisia asioita vaan päinvastoin harhauttavat toimintaa. 

Vierailija
46/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästelijät ovat tutkitusti luovempia ja heillä on parempi ongelmanratkaisukyky.

Vierailija
47/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oltiin kaverin kanssa menossa yhteen tapahtumaan ja vähän ennen lähtöä kaveri sanoo vielä käyvänsä nopeasti suihkussa. Extempore päättikin vaihtaa nopean suihkun vaahtokylvyksi. Sain siinä tovin jos toisenkin ihmetellä mikä kestää. Kaveri oli muutenkin hidas liikkeissään niin meni pitkään tajuta asian laita.

Hän on varmasti jotenkin kirjoilla. Ei hahmota aikaa mitenkään päin.

Vierailija
48/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin luontaisesti myöhästelijä, mutta teknologian avulla asetan itselleni muistutuksia siten, että havahdun toimistani/ajatuksistani ja lähden ajoissa.

Vierailija
49/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan näkemääni paitatekstiä: "Anteeksi, kun myöhästyin, mutta en halunnut tulla."

Mutta vakavasti. Ihmiset ovat erilaisia. Minulla on aina valmiiksi jo yksi ystävä mukana - kirja. Ei haittaa kohtuulliset myöhästelyt.

Voisi tietysti olla myös kirja nimeltä Ystävä mukana. Tai Yksi ystävä mukana -kirja.

Jatketaanko? Olen sanasaivartelun mestari. Johtuu ehkä osin siitäkin, että minulla on aina mukana ystävä - kirja.

Toki ajatusviiva (–) olisi parempi merkki, mutta näppäimistöstä riippuen sen tuottaminen  vaatii liikaa ajatustoimintaa näin vappuaamuna.

Olet selvästi tekoäly, kun olet tyrkyttämässä tuota ajatusviivaa. 

Kiitos. Tulkitsen kohteliaisuutena. ;)

Vierailija
50/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjusta huomaa kuinka vähäinen ymmärrys monella on ihmisen aivoista. Sarjamyöhästyjillä myöhästyminen tapahtuu. Se ei ole valinta. Ennen tärkeää tapahtumaa aivot ei siirry sellaiseen tilaan jossa tapahtuu järkeviä ja ajankohtaisia asioita vaan päinvastoin harhauttavat toimintaa. 

Lääke myöhästymiseen ei ole se, että muiden pitäisi kiltisti odottaa. Lääke on se, että myöhästyjä laittaa vaikka kymmenen hälytystä minuutin välein, jotta tajuaa lopettaa puuhansa ja lähteä oikeasti ajoissa.

Vierailija
51/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin luontaisesti myöhästelijä, mutta teknologian avulla asetan itselleni muistutuksia siten, että havahdun toimistani/ajatuksistani ja lähden ajoissa.

Yritän aina tuota, mutta silti tekee tiukkaa...

Vierailija
52/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vedettiin nyt taas adhd. Minulla on kyseinen vaiva ja voin valehtelematta sanoa, että myöhästyn harvemmin, kuin keskivertoneurotyypillinen. Lähden kuitenkin aina viime tipassa, koska en kestä odottelua yhtään, esim. juna-asemalla. Viime tipan lähteminen, etenkin jos saan siihen sullottua pakkaamista (joka on muutoin kamalaa), suunnittelua (jota kammoan) ja muuta, saa minun aivot toimimaan täysillä. Aikataulutan kaiken sekunnilleen ja vaikuttavan näköisen sinkoilun jälkeen (mieheni luonnehdinta) olen aina ajoissa. 

Vierailija
53/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On huonoa suomea käyttää minkäänlaisia tarpeettomia viivoja yleiskielisessä tekstissä.

Minulla on aina jo yksi ystävä mukana, kirja.

Vierailija
54/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän vedettiin nyt taas adhd. Minulla on kyseinen vaiva ja voin valehtelematta sanoa, että myöhästyn harvemmin, kuin keskivertoneurotyypillinen. Lähden kuitenkin aina viime tipassa, koska en kestä odottelua yhtään, esim. juna-asemalla. Viime tipan lähteminen, etenkin jos saan siihen sullottua pakkaamista (joka on muutoin kamalaa), suunnittelua (jota kammoan) ja muuta, saa minun aivot toimimaan täysillä. Aikataulutan kaiken sekunnilleen ja vaikuttavan näköisen sinkoilun jälkeen (mieheni luonnehdinta) olen aina ajoissa. 

Lisään vielä, että ajoissa oleminen on tärkeä osa suomalaista kulttuuria ja pidän siitä. Itse koen myöhästelyn arvostuksen puutteena. Enkä puhu nyt normimyöhästymisestä, jota tapahtuu jokaiselle silloin tällöin. 

Vierailija
55/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne sitten ehtii lennolle?

Vierailija
56/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että mitä narsistisempi ihminen on, sitä voimakkaammin hän reagoi toisen myöhästymiseen. Ego ei kestä sitä. Kontrollifriikeille hyvin hankalaa myös.

Totta.

MINUN aikaani on nyt tuhlattu

MINÄ olen joutunut odottamaan

Tämä on henkilökohtainen loukkaus MINUA kohtaan

Tästä on haittaa MINULLE

Myöhästyjä ei kunnioita MINUN aikaani

Siis just päin vastoin. Toihan on itsekkyyttä täydellistä välinpitämättömyyttä muista ihmisistä, että joku luulee, että hänellä on oikeus tulkita aikaa niin kuin parhaiten ITSELLE sopii. Sivusta

Vierailija
57/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katherine.Rosemary kirjoitti:

Tuntemani myöhästelijät heillä on suurimmalla osalla diagnosoitu ADHD.

Eivät pysty olemaan täsmällisiä ja puuttuu itsekuri.

Ei sillä asialla ole mitään tekemistä itsekurin kanssa, vaan kyseessä on toiminnanohjauksen ja tarkkaavaisuuden ongelmat.

Tarkkaavuuden.

Tarkkaavaisuutta näiden termien kanssa.

Kielitoimiston mukaan sama sana, yleisemmin käytetty on tarkkaavaisuus. En ymmärrä, mistä motkotat. Sivusta

Vierailija
58/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On huonoa suomea käyttää minkäänlaisia tarpeettomia viivoja yleiskielisessä tekstissä.

Minulla on aina jo yksi ystävä mukana, kirja.

Oi, en lainkaan pahastu, vaikka laittaisit pilkun jokaisen sanan jälkeen. Minusta pilkutus ja muukin pilkahtelu on hurmaavaa!

Mukavaa, että jaamme käsityksen luotettavasta, aina paikalla olevasta ystävästä.

Vierailija
59/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi joskus myöhästyä ilman omaa syytä. Jos suinkin, pitää laittaa viesti odottajalle.

Sitten on heitä, jotka nostavat itsensä muiden yläpuolelle - alamaiset saavat odottaa hänen kuviteltua tärkeyttään.

Pahimpia esim jossakin ryhmässä ohjaaja / kouluttaja, joka ei voi aloittaa ennen kuin itse tärkeys on paikalla. Jatkaa sitten vartista puoleen tuntiin esitystään toisesta päästä.

Todella huono tapa olla aikavaras.

Vierailija
60/197 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne sitten ehtii lennolle?

Oletko varma, että aina ehtivät? Usein kun olen kentällä joitakuita kuulutetaan portille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi