Kouluruoka on pyhä lehmä
Kouluruoka on pyhä lehmä. Niin, sanoin sen. Lapset inhoavat teollisesti tuotettua, rypsillä, maltodekstriinillä, lisäaineilla, ja nyt myös soijalla täyteen tungettua moskaa. Teinit eivät edes jaksa vihata, vaan jättävät kylmästi syömättä, lukiolaisista puhumattakaan. Itkut Afrikan nälkäisistä ovat loppuneet, kun naapuripöydän asukit osaavat kertoa toista! Amiksissa sentään on yleensä siedettävät "oppityöt" -pöydissä, mutta onko sekään kaiken sen hävikin väärti?
Päiväkodeissa lapset eivät edes saa terveellistä, saati ravitsevaa ruokaa, vaan lisäaineilla umpitäytettyjä ja aokerissa kylvetettyjä "paloja." Ei ole ihmekään, kun lapset saavat diagnooseja, silmälaseja esiintyy yhä nuoremmilla ja hyppivät seinille: sokeria kuin kokaiinia!
Nyt on aika leikata. Norjan mallinen lunchtakka kaikille! Vanhempi laittaa eväät mukaan, loppuvat keskuskeittiöpatojen soijasaastat, ja Suomi palaa eväsleipään. Kansanterveys kiittää!
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kouluruoka on ihan hieno asia ja sitä osaa näin aikuisopiskelijana arvostaa. Vaikka ei ole mitään kummoista niin on tyhjää parempi. Aiemmin tehtyjen leikkausten vuoksi (aikuiskoulutuksen tuen poisto) olen täysin yhteiskunnan turvaverkkojen ulkopuolella, eli olen puoli vuotta ilman mitään tuloja. Menoja kuitenkin on tasaisesti. On siis ihan mukava saada edes kerran päivässä kouluruokaa, kun on kuitenkin 16 vuotta töitä tehdessä maksanut veroja.
Sisällöstä viis, kunhan halvalla saa :)
Kyllä ainakin minun mielestäni, jos vaihtoehtona olisi olla kokonaan syömättä. Itse en ymmärrä kouluruoasta valittamista. Juu, ei se ole aina varmasti hyvää, mutta en jaksa uskoa, että kodeissa arkisin on joka kodissa sen kummempaa. Eineksistä ei omatkaan lapset ole tykänneet, mutta ei niitä joka päivä ole listalla. Ja silloin einespäivänäkin on kuitenkin ruoan lisukkeena aina salaattia tai raastetta, mikä on hyvä asia.
Kouluruoka on kokonaan einestä. Ei ne "salaatit" poista sen ruuan haittoja.
Miten niin einestä? Mikä määritellään einekseksi? Ei minusta pasta ja jauhelihakastike, makaronilaatikko, tonnikalapasta, kalakeitto, kanakastike ja riisi, tortillat, puurot, pinaattikeitto ja kananmuna jne jne ole einestä.
Ruuan nimi ei kerro, onko se einestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kouluruoka on ihan hieno asia ja sitä osaa näin aikuisopiskelijana arvostaa. Vaikka ei ole mitään kummoista niin on tyhjää parempi. Aiemmin tehtyjen leikkausten vuoksi (aikuiskoulutuksen tuen poisto) olen täysin yhteiskunnan turvaverkkojen ulkopuolella, eli olen puoli vuotta ilman mitään tuloja. Menoja kuitenkin on tasaisesti. On siis ihan mukava saada edes kerran päivässä kouluruokaa, kun on kuitenkin 16 vuotta töitä tehdessä maksanut veroja.
Kyllä ainakin minun mielestäni, jos vaihtoehtona olisi olla kokonaan syömättä. Itse en ymmärrä kouluruoasta valittamista. Juu, ei se ole aina varmasti hyvää, mutta en jaksa uskoa, että kodeissa arkisin on joka kodissa sen kummempaa. Eineksistä ei omatkaan lapset ole tykänneet, mutta ei niitä joka päivä ole listalla. Ja silloin einespäivänäkin on kuitenkin ruoan lisukkeena aina salaattia tai raastetta, mikä on hyvä asia.
Miten niin einestä? Mikä määritellään einekseksi? Ei minusta pasta ja jauhelihakastike, makaronilaatikko, tonnikalapasta, kalakeitto, kanakastike ja riisi, tortillat, puurot, pinaattikeitto ja kananmuna jne jne ole einestä.
Tämän päivän ruoan ainesosat: vesi, herne, sianliha, suola, meirami.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa ei tuollaista saa.
Ennemminhän ne lapset syövät kouluruokaa kuin kotona. Todella outo väite etteivät söisi.
Kouluruoka on aina ollut Suomessa yksi niistä asioista joiden takia olemme olleet ns sivistysvaltio. Olemme ymmärtäneet että lasten pitää saada edes yksi terveellinen lämmin ateria päivässä ja miten paljon tuo lounas on esim vaikuttanut koulussa jaksamiseen. Lapsista on huolehdittu koska heissä on tämän maan toivo ja tulevaisuus. Oli kyllä aika jolloin lukioissa maksettiin itse ruuasta mutta sitä kuitenkin oli saatavilla.
Tai no, näin oli ennen. Nyt lapsille tarjotaan jotain lisäainekorvikemössöä ja luiroa kasvisruokaa. Ja aina vaan vähemmän ja heikompaa laatua ja kohta tässä kehitysmaaksi taantuvassa lopetetaan varmasti tämäkin etu. Kasvisruoka ei sinällään ole ongelma jos se tehdään hyvin mutta kyllä kasvavat lapset tarvitsevat oikeaa liharuokaa! Ei mitään pizzaa tai hampurilaisia - syökööt niitä kotona!
Vierailija kirjoitti:
Ennemminhän ne lapset syövät kouluruokaa kuin kotona. Todella outo väite etteivät söisi.
Tosi valitettavaa, jos näin on.
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoka on aina ollut Suomessa yksi niistä asioista joiden takia olemme olleet ns sivistysvaltio. Olemme ymmärtäneet että lasten pitää saada edes yksi terveellinen lämmin ateria päivässä ja miten paljon tuo lounas on esim vaikuttanut koulussa jaksamiseen. Lapsista on huolehdittu koska heissä on tämän maan toivo ja tulevaisuus. Oli kyllä aika jolloin lukioissa maksettiin itse ruuasta mutta sitä kuitenkin oli saatavilla.
Tai no, näin oli ennen. Nyt lapsille tarjotaan jotain lisäainekorvikemössöä ja luiroa kasvisruokaa. Ja aina vaan vähemmän ja heikompaa laatua ja kohta tässä kehitysmaaksi taantuvassa lopetetaan varmasti tämäkin etu. Kasvisruoka ei sinällään ole ongelma jos se tehdään hyvin mutta kyllä kasvavat lapset tarvitsevat oikeaa liharuokaa! Ei mitään pizzaa tai hampurilaisia - syökööt niitä kotona!
Siis kouluruokahan on asiana tosi hyvä juttu, mutta nykyään sen laatu on täyttä roskaa. Eineksiä lisäainekoktaililla mahdollisimman halvalla. En tosiaan enää ymmärrä kouluruuan puolustelijoita. Eikö ne tajua, mitä se ruoka nykyään on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa oli hiljan uutinen, että lapset sai itse suunnitella ruokalistan. Vain 2 päivänä viikossa oli normaalia ruokaa ja muina päivinä oli amerikkalaiseen tyyliin epäterveellistä ruokaa.
Mitä hiton väliä sillä listalla on, kun raaka-aineet on pelkkää sontaa.
Rasvanen ruoka on aina rasvasta, vaikka se sitten olisikin jotain todella laadukasta kirnuvoita.
Oikea rasva olisikin ok, mutta sitähän ei kouluruuassa ole, pelkkää rypsiöljyä. Kouluruuassa on kaikkea muutakin sellaista, mitä ei ravinnoksi kelpaa.
Koskahan olet syönyt kouluruokaa? Itse olen kilpailuttanut useita kertoja vajaan tuhannen hengen kouluruokailun ja voittajana aina yksityinen yritys, viimeisin monikansallinen. Ruoan laatu on sitä mitä tilaajana tilaat ja maksat, ei jonkun kunnallisen mukayhtiön keskuskeittiö tukityöllistettyineen mitään gourmetia tee ja siihen vielä päälle kuorma-autolla vatkaus ympäri kaupunkia päälle. Meillä oli aina vaatimuksena päivittäinen kasvisruokamahdollisuus kaikille ja lisäksi sellainen salaattipöytä, että sieltä voi myös syödä kasvisaterian proteiineineen. Ja Oivariinia ei mitään Keijuja sekä luomu tasolla kaksi. Koululla oma valmistuskeittiö mutta tietysti jotkut lihapullat ja vaikka pinaattiletut tulevat tehtailta, ei niitä koneita voi joka keittiössä olla. Oppilaat ihan oikeasti pitävät ruoasta ja kaikki vähänkin järkevät ymmärtävät ettei pizzaa ja hamppareita voi joka päivä olla, kenties kerran kymmenen viikon listaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa oli hiljan uutinen, että lapset sai itse suunnitella ruokalistan. Vain 2 päivänä viikossa oli normaalia ruokaa ja muina päivinä oli amerikkalaiseen tyyliin epäterveellistä ruokaa.
Rasvanen ruoka on aina rasvasta, vaikka se sitten olisikin jotain todella laadukasta kirnuvoita.
Oikea rasva olisikin ok, mutta sitähän ei kouluruuassa ole, pelkkää rypsiöljyä. Kouluruuassa on kaikkea muutakin sellaista, mitä ei ravinnoksi kelpaa.
Koskahan olet syönyt kouluruokaa? Itse olen kilpailuttanut useita kertoja vajaan tuhannen hengen kouluruokailun ja voittajana aina yksityinen yritys, viimeisin monikansallinen. Ruoan laatu on sitä mitä tilaajana tilaat ja maksat, ei jonkun kunnallisen mukayhtiön keskuskeittiö tukityöllistettyineen mitään gourmetia tee ja siihen vielä päälle kuorma-autolla vatkaus ympäri kaupunkia päälle. Meillä oli aina vaatimuksena päivittäinen kasvisruokamahdollisuus kaikille ja lisäksi sellainen salaattipöytä, että sieltä voi myös syödä kasvisaterian proteiineineen. Ja Oivariinia ei mitään Keijuja sekä luomu tasolla kaksi. Koululla oma valmistuskeittiö mutta tietysti jotkut lihapullat ja vaikka pinaattiletut tulevat tehtailta, ei niitä koneita voi joka keittiössä olla. Oppilaat ihan oikeasti pitävät ruoasta ja kaikki vähänkin järkevät ymmärtävät ettei pizzaa ja hamppareita voi joka päivä olla, kenties kerran kymmenen viikon listaan.
Et varmaan toimi Suomessa :)
Luulen, että kouluruokailussa suurin ongelma on se, että nykyään ihmiset syö niin eri tavoin. Jos kotona hifistellään ja laitellaan aina huolellisesti ja huippu tarpeista ruokaa niin eihän se peruseväs maistu. Toisessa ääripäässä lämmitellään mikropizzoja, joita jokainen syö kun huvittaa ja kerran viikkoon juhla pizzat tuo Wolt. Ennen se meni vähän niin, että kun naapurit söi nakkikeittoa niin meillä oli hernekeittoa. Vaihtelut ei ollut kovin suuria ja koulussa tarjolla oli suurinpiirtein samanlaista evästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa ei tuollaista saa.
Ihan kouluruoan listalta katsoin valmistuaineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ja ihan normikoulu samalla julkisella rahoituksella kuin kaikki muutkin. Esi-, ala- ja yläkoulut sekä lukio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ja ihan normikoulu samalla julkisella rahoituksella kuin kaikki muutkin. Esi-, ala- ja yläkoulut sekä lukio.
Samanlainen tapaus Etelä-Savossa. Yhdessä kaupungin isossa yhtenäiskoulussa on oma keittiö kuntaliitoksen jäljiltä. Ihan älyttömän hyvää ruokaa tekevät. Toiseen kouluun lukioon siirtyneet nuoret läppänä puhuvat, että lähdetään entiseen kouluun syömään.
Kouluruoka tuntuu kelpaavan vasta sitten, kun sitä ei ole. Hirmu meteli, kun korona-aikana ei ollut ilmaista ruokaa. Samoin nyt, kun retkipäiville on vain eväät, huudetaan kurkku suotana kunnon lounasta. Mitä nämä huoltajat noilla asenteillaan herranlahjoilleen opettavatkaan.
Lellipennut ja etenkin vanhemmat valittavat, että ei ole hyvää kouluruokaa. Sitten samat lapset ostavat paikallisesta marketista limua, energiajuomaa, lättypitsoja, karkkia ja keksejä... Kun kouluruoka on "taas kerran ollut niin pahaa"...
Vierailija kirjoitti:
Lellipennut ja etenkin vanhemmat valittavat, että ei ole hyvää kouluruokaa. Sitten samat lapset ostavat paikallisesta marketista limua, energiajuomaa, lättypitsoja, karkkia ja keksejä... Kun kouluruoka on "taas kerran ollut niin pahaa"...
Moni vanhempi myös hokee sellaista keksittyä tarinaa, että koulussa on vain kasvisruokaa joka päivä. Kuitenkin se on useimmissa kaupungeissa kerran viikossa. Silloin kerran viikossa on yleensä myös niitä ruokia, jotka ovat oppilaiden suosikkeja, kun tortillat, puuro ja pinaattiletut.
Kiittämättömyyttä valittaa, sanon minä.
Ruokaa voi aina syödä; ellei se ole pilaantunutta/homeessa tms. Ei kaikesta tarvitse tykätä. Näin olen omille teineillenikin opettanut jo pienestä pitäen. "Paha ruoka" on eri kuin "syömäkelvoton ruoka"
Kouluruoka on lapsille ilmainen, ja se on ihan tavallista ruokaa. Moni vanhempi ei kotona tee mitään sitä ihmeellisempää tai "gurmeempaa"!
Taas sukupolvi, joka on totutettu lapsesta asti vaatimaan (tai sitten vanhemmat vaativat) kaikkea ihmeellistä!
Tärkeintä on, että hesalaiset lapset pelastavat maapallon syömällä vegeä. Muu Suomi saa olla rauhassa🙏🏼
Minun lapsella on ilmainen koulukuljetus.
Minusta on pääasia, että lapsi pääsee turvallisesti kouluun ja kotiin, kuljettajat ovat ammattitaitoisia, kuljettajat ovat aikataulussa.
Vähän sama kun minä alkaisin valittaa, että miksi lapseni joutuu istumaan Mersun kyydissä kun Fordit on parempia!
vai pyhä lehmä, eipä taida naudanlihaa kouluruuassa näkyä...