Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluruoka on pyhä lehmä

Vierailija
28.04.2026 |

Kouluruoka on pyhä lehmä. Niin, sanoin sen. Lapset inhoavat teollisesti tuotettua, rypsillä, maltodekstriinillä, lisäaineilla, ja nyt myös soijalla täyteen tungettua moskaa. Teinit eivät edes jaksa vihata, vaan jättävät kylmästi syömättä, lukiolaisista puhumattakaan. Itkut Afrikan nälkäisistä ovat loppuneet, kun naapuripöydän asukit osaavat kertoa toista! Amiksissa sentään on yleensä siedettävät "oppityöt" -pöydissä, mutta onko sekään kaiken sen hävikin väärti?

Päiväkodeissa lapset eivät edes saa terveellistä, saati ravitsevaa ruokaa, vaan lisäaineilla umpitäytettyjä ja aokerissa kylvetettyjä "paloja." Ei ole ihmekään, kun lapset saavat diagnooseja, silmälaseja esiintyy yhä nuoremmilla ja hyppivät seinille: sokeria kuin kokaiinia!

Nyt on aika leikata. Norjan mallinen lunchtakka kaikille! Vanhempi laittaa eväät mukaan, loppuvat keskuskeittiöpatojen soijasaastat, ja Suomi palaa eväsleipään. Kansanterveys kiittää!

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ryyppäämisen pitäisi antaa enemmän rahaa sen kustannuksella, etteivät lapset saa ruokaa koulupäivinä.

😀 

Vierailija
42/44 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on, että hesalaiset lapset pelastavat maapallon syömällä vegeä. Muu Suomi saa olla rauhassa🙏🏼

Kohtahan jo yli puolet pk-seudun koululaisista on muualta tulleita, niin kai vegeruoat on uskonnonkin takia pakollisia... Katoaa sieltä ainakin kaikki perusruoat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kouluruoka on ihan hieno asia ja sitä osaa näin aikuisopiskelijana arvostaa. Vaikka ei ole mitään kummoista niin on tyhjää parempi. Aiemmin tehtyjen leikkausten vuoksi (aikuiskoulutuksen tuen poisto) olen täysin yhteiskunnan turvaverkkojen ulkopuolella, eli olen puoli vuotta ilman mitään tuloja. Menoja kuitenkin on tasaisesti. On siis ihan mukava saada edes kerran päivässä kouluruokaa, kun on kuitenkin 16 vuotta töitä tehdessä maksanut veroja.

1973 siirryin neljän kansakouluvuoden jälkeen silloiseen oppikouluun eli olin 11-v. Lahden lyseossa kouluruoka piti maksaa. Vahtimestarilta ostettiin harmaa pahvikortti johon ruokalan kassatäti teki merkinnän kun antoi ruoka annoksen. Jos halusi 2 dl maitoannoksen niin siihen oli eri maksu, valkoinen pahvikortti. Muutaman vuoden jälkeen Lahden kaupunki alkoi järjestää maksuttoman ruokailun. Siinä oppi arvostamaan kouluruokaa kun omat vanhemmat maksoivat siitä. Ja koulukirjat myös maksoi. Puutöissä kerättiin vielä erillinen materiaalimaksu puutavarasta. Ja tietysti lukukausimaksu, kaksi kertaa vuodessa. 

Ai niin, ruoka-allergioita ja laktoosikeliaatikoita ei silloin vielä ollut keksittykään.

Vierailija
44/44 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kouluruoka on ihan hieno asia ja sitä osaa näin aikuisopiskelijana arvostaa. Vaikka ei ole mitään kummoista niin on tyhjää parempi. Aiemmin tehtyjen leikkausten vuoksi (aikuiskoulutuksen tuen poisto) olen täysin yhteiskunnan turvaverkkojen ulkopuolella, eli olen puoli vuotta ilman mitään tuloja. Menoja kuitenkin on tasaisesti. On siis ihan mukava saada edes kerran päivässä kouluruokaa, kun on kuitenkin 16 vuotta töitä tehdessä maksanut veroja.

1973 siirryin neljän kansakouluvuoden jälkeen silloiseen oppikouluun eli olin 11-v. Lahden lyseossa kouluruoka piti maksaa. Vahtimestarilta ostettiin harmaa pahvikortti johon ruokalan kassatäti teki merkinnän kun antoi ruoka annoksen. Jos halusi 2 dl maitoannoksen niin siihen oli eri maksu, valkoinen pahvikortti. Muutaman vuoden jälkeen Lahden kaupunki alkoi järjestää maksuttoman ruokailun. Siinä oppi arvostamaan kouluruokaa kun omat vanhemmat maksoivat siitä. Ja koulukirjat myös maksoi. Puutöissä kerättiin vielä erillinen materiaalimaksu puutavarasta. Ja tietysti lukukausimaksu, kaksi kertaa vuodessa. 

Ai niin, ruoka-allergioita ja laktoosikeliaatikoita ei silloin vielä ollut keksittykään.

70-luvulla se kouluruoka oli ruokaa, ei nykypäivän keinotekoista lisäainekoktailia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä