Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä käy väsymykseni takia sosiaalihuollon perhetyö,mutta hän ei hoida lapsia eikä siivoa

Vierailija
28.04.2026 |

Että saisin nukkua. Hänen tehtävänsä tuntuu olevan saada minut siivomaan ja tekemään ruokaa vaikka olisin nukkunut yöllä vain 2 tuntia,pätkissä ja olisi karmea päänsärky.

Hirveä sressi kun viidestä asti ollut hereillä,pää niin sekaisin ettei muista mikä vuosi ja tietää että klo 10 soi ovikello ja kuuluu pirteä "moi moi!!! Mitäs me tänään tehtäisiin?"

Lapset 2v ja 8kk,kumpikin vielä kirjaimlliesesti minussa kiinni. 

Kommentit (605)

Vierailija
401/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ajatellut, että tuolta saisi apua vaikka vaikeassa elämäntilanteessa oleva tai vakavasti sairastunut tai muuten voimaton toimimaan normaalisti , jolla ei ole tukiverkkoja. Mutta ilmeisesti yhteiskuntakaan ei tukiverkkoa tarjoa? 

Kuten tässä ketjussa olet huomannut niin ei sitä apua saa. Tulee vain joku vahtimaan sinua kotiisi ja patistamaan ei auttamaan. Jos yrität esittää jotakin kehitys ideoita tai toiveita niin ei niitä kuunnella eikä äitien mielipiteet näköjään kiinosta näitä palveluiden tarjoajia. Sanovat vain, että jos ei kelpaa niin maksa itse siivooja. Mutta jos olet pienituloinen ei ole välttämättä varaa maksulliseen siivoojaan. Näin esimerkkinä, jos olet vaikka jalka kipsissä väliaikaisesti. Tai muuten uupunut. Eihän ne välttämättä mitään pysyviä olotiloja ole. Itselläni meni ohi ja toivuin. Mutta pahimpaan aikaan olisi kyllä joku voinut auttaa siivouksessa konkreettisesti. 

Vierailija
402/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ajatellut, että tuolta saisi apua vaikka vaikeassa elämäntilanteessa oleva tai vakavasti sairastunut tai muuten voimaton toimimaan normaalisti , jolla ei ole tukiverkkoja. Mutta ilmeisesti yhteiskuntakaan ei tukiverkkoa tarjoa? 

Kyllä sitä apua saa. Jos sitä oikeasti tarvitaan. 80% ei tarvitse ja 20% sisällä on sitten kaiken maailman avun tarpeet. 

Isolle osalle riittää pelkkä toisen aikuisen juttuseura, että eivät hajoa sen todella tylsän vauvaarjen keskelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kommunikoinnissa voi tulla katkos ja ongelma ymmärtää toisiaan jos henkilö on kasvatettu niin kiltiksi ettei hän uskalla tuoda esille todellisia tarpeitaan ja pyrkii miellyttämään sitä sosiaalityöntekijää. Uskaltaa sanoa suoraan, että en tarvi ketään opettamaan mulle siivousta vaan tarvin jonkun siivoamaan. Toki silloinkin sosiaalityöntekijän olisi hyvä ja fiksua kertoa aina, että on olemassa kotipalvelua, mutta mulle ei ole tullut vielä yhtään sosiaalityöntekijää vastaan joka olisi kertonut kotipalvelunkin olemassa olosta. Kaikkea muuta tarjotaan, mutta ei tuota. Miksi ei? 

Vierailija
404/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo perhetyö on kyllä ihan vitsi. Yhdellä ystävällä kävi vauvavuonna juurikin väsymyksen vuoksi. Nehän ei saa tehdä ruokaa tai siivota tai vahtia lapsia eli ovat vain tiellä. Voivat "auttaa" jos sinä siivoat itse myös samalla. Ystäväni lopetti tämän pian, koska oli enemmän haittaa kuin hyötyä (hänellä ei siis ollut mitään lasun asiakkuutta).

En tunne asiaa tarkemmin. Miksi he eivät saa siivota tai kokata? Mikä on käyntien tarkoitus?

Siksi, kun sosionomien koulutukseen ja toimenkuvaan ei kuulu siivoaminen. Se on aivan eri ihmisten työtä. Ei he itse edes osaa sellaisia töitä, jos kotona ei ole opetettu tai muuten ole kiinnostusta asiaan.

Vierailija
405/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää onko kuinka moni "puhumalla parannettu", vai onko yhtä tyhjän kanssa. 

Vierailija
406/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei todellakaan väsynyttä äiskää jeesaa,että joku sosinomi paasaa sormi pystyssä " Nyt sitten "Liisa" laitetaan muffinsit uuniin ja pestään ikkunat! Kun "Liisa" osaa leipoa ja laittaa ruokaa. Osaa pestä  ikkunat ja imuroida. Ongelma se että "Liisan" mies lähti toisen naisen matkaan ja  toinen lapsi nukkuu huonosti ja villiten toisenkin lapsen  hereille. Nyt esimerkiksi. Tai sitten "Liisan" mies on rekkakuski ja lapsi kehitysvammainen. Niin tai näin, ihmiselle joka tietää että pitää siivota ja joka osaa siivota mutta ei henkisesti tai fyysisesti jaksa siivota,ei ole apua henkilöstä joka huutelee sohvalta  ohjeita!

Kannattaisi olla huutelematta, jos ei mitenkään ymmärrä mistä on kyse. Ei perhetyö ketään laita siivoamaan, ihan järjetön ajatus. Joskus joudutaan perhetyöllä puuttumaan ylettömään siivoukseen, kun äiti on umpipuhki, mutta ei ymmärrä jättää hinkkaamatta kaakelinvälejä kirkkaiksi ja lapset jää väsymyksen vuoksi hoitamatta. Kehitysvammaisen äiti saa vammaispalveluista kaikenlaisia tukia, ei sitä perhetyötä hänellekään laiteta. Koettakaa nyt vähä-älyisimmätkin tajuta, että perhetyö ei ole siivouspalvelu. Kotipalvelu saattaa siivota kanssasi, mutta ei siivoa puolestasi. Jos haluat pelkkää siivousta, osta se palvelu tai tee itse. 

Tajutaan kyllä. Sitä me emme tajua, että verovaroilla laitetaan joku neuvomaan ja tekemään kirjauksia, mutta ei kohtuullista korvausta vastaan kotiapua.

Vierailija
407/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne hävisi kunnalliset kodinhoitajat, he tekivät juuri peruskotitöitä kun perhessä tarvittiin apua. 

Vierailija
408/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies teki reissutyötä ja minulla oli fyysisesti tosi kompleksinen raskaus, jonka jäljiltä olin fyysisesti huonossa kunnossa. Meillä kävi neuvolan ehdotuksesta ekan 3kk ajan kerran viikossa 3h aivan ihana perhetyöntekijä, jotta sain 3h viikossa aikaa kuntoutua raskaudesta ja kerätä voimiani takaisin: kävin uimahallissa, fysioterapeutilla, jumpassa tai nukuin. Perhetyöntekijä hoiti sinä aikana vauvaa (en pystynyt imettämään, joten hän pystyi myös syöttämään vauvan). Hän kysyi joka kerta, olisiko vaikka pyykkejä joita voisi viikkaailla kun vauva nukkuu, tai ottaisiko hän meidän koiramme mukaan kun lähtevät vaunulenkille, niin tulisi sekin ulkoilutettua samalla. 

Olen ikuisesti kiitollinen tuosta tuesta, jonka avulla meidän perhe-elämä sai hyvän alun ja pääsin palautumaan tolpilleni. Maksan tyytyväisenä veroni. Älytöntä, jos kotiapu ei kaikissa kaupungeissa/kunnissa tarkoita tällaista oikeaa apua. Ei olisi ollut mitään apua, jos joku olisi istunut 3h viikossa sohvalla päivittelemässä, että onpa sulla rankkaa. Tämä oli pk-seudulla n 5v sitten.  

Vierailija
409/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää onko kuinka moni "puhumalla parannettu", vai onko yhtä tyhjän kanssa. 

Ratkaisu on saada uupunut vanhempi jaksamaan itsenäisesti eikä juosta paikan päällä tekemässä asioita tämän puolesta.

Vierailija
410/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni tekee kolmivuorotyötä. Kun poikamme oli 5kk atopiaansa yöt ja päivät huutava vauva,neuvolasta ehdotettiin perhetyötä. Suostuin koska ajattelin että vievät vaikka vauvan vaunulenkille että voin laittaa tiskikoneen pyörimään ja nukkua vähän. Kilinkellit,heidän kanssaan piti istua ja keskustella siitä,kuinka voisimme parantaa perheemme tilannetta. Ja sitten kehtasivat vielä sanoa " Kuule Tuija,olemme vähän huolissasi tuosta sinun jaksamisestasi". Siinä vaiheessa repesin hysteeriseen räkänauruun että "No shit Sherlock?" Että minkähän takia te täällä käytte?

Siis sosiaalipuolen ihmiset eivät ole kotien piikoja, kodinhoitajia, vaan he ovat koulutettuja sosionomeja, joiden työnä neuvoa, opettaa ja ohjata ihmistä ITSE selviytymään omasta arjestaan, omasta perheestään. Jos kahden pikkulapsen äiti ei jaksa, on hyvä neivoa äitiä arjen hallinnassa, rutiinien järjestämisessä. 

Entä sitten, kun se äiti itse on koulutettu sosionomi, joka on omassa työssään neuvonut muita? Tai kodinhoitotyötä ammatikseen tehnyt, joka taatusti ne osaa? Millä ihmeellisellä tavalla neuvot auttaisivat häntä siinä vaiheessa, kun olisi selvinnyt kolme kuukautta kahden tunnin yöunilla?

Vierailija
411/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on saada uupunut vanhempi jaksamaan itsenäisesti eikä juosta paikan päällä tekemässä asioita tämän puolesta.

Kyse ei ole uupumisesta. On kyse UNEN PUUTTEESTA. Ymmärrätkö, mikä ero niillä on?

Vierailija
412/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo perhetyö on kyllä ihan vitsi. Yhdellä ystävällä kävi vauvavuonna juurikin väsymyksen vuoksi. Nehän ei saa tehdä ruokaa tai siivota tai vahtia lapsia eli ovat vain tiellä. Voivat "auttaa" jos sinä siivoat itse myös samalla. Ystäväni lopetti tämän pian, koska oli enemmän haittaa kuin hyötyä (hänellä ei siis ollut mitään lasun asiakkuutta).

En tunne asiaa tarkemmin. Miksi he eivät saa siivota tai kokata? Mikä on käyntien tarkoitus?

Siksi, kun sosionomien koulutukseen ja toimenkuvaan ei kuulu siivoaminen. Se on aivan eri ihmisten työtä. Ei he itse edes osaa sellaisia töitä, jos kotona ei ole opetettu tai muuten ole kiinnostusta asiaan.

Mitä minä just luin? Kaikkien muidenkin pitää oppia siivoamaan ja tekemään kotiöitä, mutta ei lasun sossujen häh? Jos sosionomia ei kiinosta asia niin ei tarvi....että mitä? 

Vierailija
413/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unenpuute voi johtaa lopulta uupumiseen. 

Vierailija
414/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies teki reissutyötä ja minulla oli fyysisesti tosi kompleksinen raskaus, jonka jäljiltä olin fyysisesti huonossa kunnossa. Meillä kävi neuvolan ehdotuksesta ekan 3kk ajan kerran viikossa 3h aivan ihana perhetyöntekijä, jotta sain 3h viikossa aikaa kuntoutua raskaudesta ja kerätä voimiani takaisin: kävin uimahallissa, fysioterapeutilla, jumpassa tai nukuin. Perhetyöntekijä hoiti sinä aikana vauvaa (en pystynyt imettämään, joten hän pystyi myös syöttämään vauvan). Hän kysyi joka kerta, olisiko vaikka pyykkejä joita voisi viikkaailla kun vauva nukkuu, tai ottaisiko hän meidän koiramme mukaan kun lähtevät vaunulenkille, niin tulisi sekin ulkoilutettua samalla. 

Olen ikuisesti kiitollinen tuosta tuesta, jonka avulla meidän perhe-elämä sai hyvän alun ja pääsin palautumaan tolpilleni. Maksan tyytyväisenä veroni. Älytöntä, jos kotiapu ei kaikissa kaupungeissa/kunnissa tarkoita tällaista oikeaa apua. Ei olisi ollut mitään apua, jos joku olisi istunut 3h viikossa sohvalla päivittelemässä, että onpa sulla rankkaa. Tämä oli pk-seudulla n 5v sitten.  

Ei hän tainnut olla perhetyöntekijä. Olisiko ollut se kaivattu kotipalvelun työntekijä, jollainen on parissakin viestissä jo linkitetty?

Vierailija
415/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole uupumisesta. On kyse UNEN PUUTTEESTA. Ymmärrätkö, mikä ero niillä on?

Molemmissa tapauksissa syyllinen on elämänhallinta. Pieni lapsi nukkuu 2/3 vuorokaudesta. Kyllä siinä saa itsekin nukuttua. Jos pelaa korttinsa oikein.

Vierailija
416/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole mikään ratkaisu tuo. Ei me hyväksytä tuota ratkaisuksi. 

Vierailija
417/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä minä just luin? Kaikkien muidenkin pitää oppia siivoamaan ja tekemään kotiöitä, mutta ei lasun sossujen häh? Jos sosionomia ei kiinosta asia niin ei tarvi....että mitä? 

Ammatinvalintakysymys. Jos ei halua työssään siivota, kouluttautuu vaikka sosionomiksi ja hankkiutuu sellaiseen työhön, jossa ei tarvitse siivota. Toki muitakin ammattivaihtoehtoja on: pappi, veturinkuljettaja ...  Palkkaa sitten omaan kotiinsa jonkun muun siivoamaan.

Vierailija
418/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävi 80-luvulla kodinhoitaja pari kertaa, kun olin aivan lopussa. Ensimmäisellä kerralla nuorempi lapsi oli 3 vk, oltiin juuri muutettu, en jaksanut mitään. No kodinhoitaja tuli, sanoi että mene vauvan kanssa nukkumaan. 3 tunnin päästä heräsin tuoreen pullan ja kahvin tuoksuun: kodinhoitaja oli leiponut 1,5 v kanssa. Hän oli myös purkanut vaatteet ja lakanat ym muuttolaatikoista vaatehuoneeseen, pessyt pyykin ja siivonnur keittiön, 1,5 vuotias apunaan. On jäänyt kyllä mieleen se ihminen! Anoppi 57v asui 10 km päässä ja oli juuri jäänyt eläkkeelle, mutta mitään apua ei irronnut. Sekin jäi mieleen.

Vierailija
419/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmissa tapauksissa syyllinen on elämänhallinta. Pieni lapsi nukkuu 2/3 vuorokaudesta. Kyllä siinä saa itsekin nukuttua. Jos pelaa korttinsa oikein.

Miten elämänhallinta liittyy siihen, että vauva ei nuku jos on vaikka koliikki vauva tai muuten valvova vauva luonteeltaan, eivät kaikki vauvat nuku 2/3 vuorokaudesta ja vaikka nukkuisivat niin pienet vauvat heräävät yölläkin monta kertaa. Ei vauvat nuku putkeen kuten aikuiset. Ei sillä ole mitään tekemistä korttien pelaamisen kanssa. 

Vierailija
420/605 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa, että et ole ollut koskaan tekemisissä koliikkivauvan kanssa, tuskin vauvojen kanssa muutenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi