Meillä käy väsymykseni takia sosiaalihuollon perhetyö,mutta hän ei hoida lapsia eikä siivoa
Että saisin nukkua. Hänen tehtävänsä tuntuu olevan saada minut siivomaan ja tekemään ruokaa vaikka olisin nukkunut yöllä vain 2 tuntia,pätkissä ja olisi karmea päänsärky.
Hirveä sressi kun viidestä asti ollut hereillä,pää niin sekaisin ettei muista mikä vuosi ja tietää että klo 10 soi ovikello ja kuuluu pirteä "moi moi!!! Mitäs me tänään tehtäisiin?"
Lapset 2v ja 8kk,kumpikin vielä kirjaimlliesesti minussa kiinni.
Kommentit (648)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten eläkeläiset liittyy koko aiheeseen. Ei eläkeläisille synny enää niin paljon sotkua kuin lapsiperheessä. Kyllä nyt eläkeläinen osaa jo siivosti elää ettei sotke kuten lapsi ellei ole ihan dementiakunnossa.
Ei ilmaista siivousta saa edes dementia kunnossa.
Selvä, koska dementia mummot ja muut eläkeläismummot eivät saa siivousapua ilmaiseksi lapsiperheetkään eivät voi saada siivousapua ilmaseksi yhteiskunnan palveluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän se nykyään on.
"Apu" umpiväsyneelle äidille että joku patistaa sinut keittämään lohikeittoa ja leipomaan kinkkupiirakkaa vaikka lapset pärjäisi hyvin nakeilla ja lihiksillä. Sekä askartelemaan koko perheen yhteistä sääntötaulua ja piirtämään lasten kanssa tunnepuita.
Mä sanoin suoraan etteu meille tarvitse enää tulla. Etten saa mitään apua vaan lisästressiä.
Oletettavasti kaikki kyseiset ihmiset on naisia niin ihmettelen kuka on keksinyt että pelkällä juttelulla ja kyttäämisellä (painostuksesta siis) tuore äiti jaksaa jatkaa yksin? Onko he kaikki lapsettomia naisia? Kenen vatipään idea on ollut tällainen "palvelu" edes kehittää? Eihän tuolla ole avun kanssa mitään tekemistä. Onko tarkoitus vain saada lisää "tuottavia lapsia" huostaanottoon?
Asia on just noin. Alkaa tulla valoon tämän agenda tässä. Kyllä ottaa päähän, että ole joutunut itse tekemään ihan oikeita töitä paljon pienemmällä palkalla ja sitten jotkut saa vain istua jonkun sohvalle.
Sosiaalityöntekijänä vastaan näiden perhetyöntekijöiden lähettämisestä sinne koteihin. En minä heitä kadehdi yhtään. Se on kovaa työtä yrittää opettaa vaikka väkivaltaiselle isälle, että on muitakin keinoja käytettävissä kuin lyödä lasta tai yrittää selvittää mitä siellä kotona ihan oikeasti tapahtuu. Useinhan se selvittelytyö on perhetyön tehtävä myös, koska ihmiset eivät kerro kaikkea. Hyvä perhetyö selvittää myös perheen muita tarpeita. Ohjaa hakemaan puuttuvia etuuksia tai selvittää löytyisikö vaikka kolmannelta sektorilta palvelua, joka puuttuu kunnalta.
Nuo on kurjia tilanteita, mutta entä ne tilanteet jossa perheessä ei ole väkivaltaa vaan on esim. jokin sairaus? Ja se perhetyöntekijä siellä vaan istuu sohvalla.
Mikä sairaus vaatisi perhetyötä?
Esim. nepsyys on ns. sairaus/häiriö tila johon sitä perhetyötä tarjotaan. Ei sitä perhetyötä tarjota ainoastaan väkivalta perheisiin. Meillä esim. lapsen isä ei ollut väkivaltainen vaan lapsi oli haastava itse sairautensa vuoksi. Koulu ei oikein sujunut ym. Jäi kaveriporukoista ulkopuolelle ja häntä kiusattiin, alkoi riehua ym.
Millä tavalla ajattelet, että siivoaminen auttaisi nepsylapsen vanhempia erityisesti. Meillä on perheneuvoloissa Ihmeelliset vuodet -koulutusta nepsylasten vanhemmille. Siellä koetetaan antaa tietoa ja hyviksi opittuja keinoja käsitellä sitä omaa nepsylasta. Tätä samaa voidaan tuoda kotiin perhetyön kautta, jos perheneuvolan aikataulut eivät perheelle sovi. Kun puhutaan ensi sijassa kouluttamisesta ja hyväksi nähtyjen tapojen välittämisestä, niin miten muuten se tapahtuisi kuin juttelemalla ja kuuntelemalla, vaikka sitten sohvalla?
Siivoaminen auttaa nepsylapsen perheessä aivan samalla tavalla kuin missä tahansa perheessä, jossa suurin ongelma on unen puute.
Käsite "väsynyt" pitäisi osata ilmaista oikealla tavalla, jotta saa oikeaa apua. Pitäisi kertoa, että ei saa nukutuksi, siksi alkaa olla aivot sumussa ja siksi ei jaksa. Jos ilmaisee olevansa vain uupunut eikä jaksa siksi, kun ei osaa, viitsi eikä edes välitä tavallisista arkiaskareista, voi virkahenkilö päätellä, että neuvonnasta ja opastuksesta on enemmän hyötyä kuin konkreettisesta tekemisestä.
Hyviä tapoja voi välittää ja varsinkin opettaa tekemällä yhdessä. Mutta miten opetat vaikkapa siivousta ja kaappien järjestämistä, jos äitisi on järjestänyt sinun kaappisi samalla, kun on siivonnut huoneesi/asuntosi?
Millä tavalla se nepsy aiheuttaa unenpuutosta? Yleensähän ongelma on, että jumittavat ja on vaikea lähteä minnekään tms. Sosiaalitoimen tehtävä ei voi olla kenenkään kaappien siivoaminen.
Ihan samalla tavalla nepsylapsen vanhempi voi kärsiä unenpuutteesta kuin vanhuksen omaishoitaja. Ap:n kohdalla ongelma on nimenomaan unen puute, ei henkinen uupuminen.
Fyysinen uupumus on ihan järkyttävää ja silti lähes kaikki terveydenhuollossa opettavat sen henkiseksi, vaikka vääntää rautalangasta, että fyysisesti en jaksa, voi, pysty. Motivaatio on, ei ole masennusta, mutta keho energiantuotto ei toimi. Suomen kieli tarvitsisi lisää sanoja.
Ja totta kai fyysisen uupumuksen kanssa yli voimiensa suorittaminen väsyttää myös aivot ja tunne-elämän.
Olen masentunut työtön. Olen siivonnut vuokra-asunnon viimeksi joulukuussa.
Masentunutta usein auttaa se, että siivotaan yhdessä. Uupumus on eri sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten eläkeläiset liittyy koko aiheeseen. Ei eläkeläisille synny enää niin paljon sotkua kuin lapsiperheessä. Kyllä nyt eläkeläinen osaa jo siivosti elää ettei sotke kuten lapsi ellei ole ihan dementiakunnossa.
Selvä, koska dementia mummot ja muut eläkeläismummot eivät saa siivousapua ilmaiseksi lapsiperheetkään eivät voi saada siivousapua ilmaseksi yhteiskunnan palveluna.
Ei Suomessa ole edes valtion palkkalistoilla mitään kotisiivoojia. Ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivous pitää ostaa yksityiseltä siivousyritykseltä. Ei eläkeläisilläkään mitään siivoojia käy ilmaiseksi.
Eläkeläiset on elämänsä eläneet eikä heillä pyöri siinä lapset enää.
Luuletko eläkkeelle päästessäsi olevasi loppuunkäsitellyt menneisyyden, päässeesi ns. rauhaan? Ainoa merkittävä työ tehdä enää kuolinsiivous? Siinä ne lapset lapsineen ja lastenlapset lapsineen ovat puolisoineen edelleen tärkeitä ja rakkaita ja huoli heistä ei lopu koskaan, ei myöskään tapahtumat mihin osallistut heidän kauttaan, käyvät kylässä, viettävät lomiaan luonasi, edelleen kuulut vahvasti heidän elämään ja haluat osallistua heidän elämään, myös taloudellisesti. Jos nyt jo olet poikki ja elämä väsyttävää kaaosta, niin mitä se on myöhemmin? Elät nyt niitä mukavia, onnellisia ja kasvatuksellisesti merkittäviä vuosia lastesi kanssa, helppoja kun heti satsaa kasvatukseen. Alku aina haastavaa, lopussa kiitos seisoo. Pienien lasten kanssa on vielä pienet huolet ja ympyrät, odotappa kun piirit laajenee ja ne laajenee samalla myös sinulla.
Mulla on teini ikäinen lapsi ja päiväkoti ikäinen, joten tiedän myös tämän teini helvetti iän ja sen tuomat jutut.
Otan osaa jos lapsesi on tuota teinihelvetti tyyppiä, jotain on välillänne vielä käsittelemätöntä katkeruutta. Suuri ikäero sisarukseen aiheuttaa tuollaista, hän on kuitenkin vielä se lapsi joka odottaa sinun antavan hänelle huomiota, kiitosta ja keskusteluja, hän haluaa olla sinulle se uniikki. Teinistäsi kasvaa ihana sinut huomioon ottava aikuinen kun hän saa sinulta samaa kohtelua.
Mistä sulle tuli tarve ryhtyä ohjeistamaan minua ja kuvitella että en jo tee noita asioita? Sanoinko että tarvin neuvoja?
Äidinkielen kirjoittamiseen tarvitsisit peruskoulutasoisia neuvoja, mutta muuten vaikutat niin ihanalta ja osaavalta ihmiseltä helvetissäsi, että siellähän olet. :)
Vaikutat vittuilevalta ja piikittelevältä ilkimyseltä, joka takertuu kirjoitus virheisiin ja kirjoitustaitoon itse asian sijaan, muuten olet ehkä ihana ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän se nykyään on.
"Apu" umpiväsyneelle äidille että joku patistaa sinut keittämään lohikeittoa ja leipomaan kinkkupiirakkaa vaikka lapset pärjäisi hyvin nakeilla ja lihiksillä. Sekä askartelemaan koko perheen yhteistä sääntötaulua ja piirtämään lasten kanssa tunnepuita.
Mä sanoin suoraan etteu meille tarvitse enää tulla. Etten saa mitään apua vaan lisästressiä.
Oletettavasti kaikki kyseiset ihmiset on naisia niin ihmettelen kuka on keksinyt että pelkällä juttelulla ja kyttäämisellä (painostuksesta siis) tuore äiti jaksaa jatkaa yksin? Onko he kaikki lapsettomia naisia? Kenen vatipään idea on ollut tällainen "palvelu" edes kehittää? Eihän tuolla ole avun kanssa mitään tekemistä. Onko tarkoitus vain saada lisää "tuottavia lapsia" huostaanottoon?
Asia on just noin. Alkaa tulla valoon tämän agenda tässä. Kyllä ottaa päähän, että ole joutunut itse tekemään ihan oikeita töitä paljon pienemmällä palkalla ja sitten jotkut saa vain istua jonkun sohvalle.
Sosiaalityöntekijänä vastaan näiden perhetyöntekijöiden lähettämisestä sinne koteihin. En minä heitä kadehdi yhtään. Se on kovaa työtä yrittää opettaa vaikka väkivaltaiselle isälle, että on muitakin keinoja käytettävissä kuin lyödä lasta tai yrittää selvittää mitä siellä kotona ihan oikeasti tapahtuu. Useinhan se selvittelytyö on perhetyön tehtävä myös, koska ihmiset eivät kerro kaikkea. Hyvä perhetyö selvittää myös perheen muita tarpeita. Ohjaa hakemaan puuttuvia etuuksia tai selvittää löytyisikö vaikka kolmannelta sektorilta palvelua, joka puuttuu kunnalta.
Nuo on kurjia tilanteita, mutta entä ne tilanteet jossa perheessä ei ole väkivaltaa vaan on esim. jokin sairaus? Ja se perhetyöntekijä siellä vaan istuu sohvalla.
Mikä sairaus vaatisi perhetyötä?
Esim. nepsyys on ns. sairaus/häiriö tila johon sitä perhetyötä tarjotaan. Ei sitä perhetyötä tarjota ainoastaan väkivalta perheisiin. Meillä esim. lapsen isä ei ollut väkivaltainen vaan lapsi oli haastava itse sairautensa vuoksi. Koulu ei oikein sujunut ym. Jäi kaveriporukoista ulkopuolelle ja häntä kiusattiin, alkoi riehua ym.
Millä tavalla ajattelet, että siivoaminen auttaisi nepsylapsen vanhempia erityisesti. Meillä on perheneuvoloissa Ihmeelliset vuodet -koulutusta nepsylasten vanhemmille. Siellä koetetaan antaa tietoa ja hyviksi opittuja keinoja käsitellä sitä omaa nepsylasta. Tätä samaa voidaan tuoda kotiin perhetyön kautta, jos perheneuvolan aikataulut eivät perheelle sovi. Kun puhutaan ensi sijassa kouluttamisesta ja hyväksi nähtyjen tapojen välittämisestä, niin miten muuten se tapahtuisi kuin juttelemalla ja kuuntelemalla, vaikka sitten sohvalla?
Siivoaminen auttaa nepsylapsen perheessä aivan samalla tavalla kuin missä tahansa perheessä, jossa suurin ongelma on unen puute.
Käsite "väsynyt" pitäisi osata ilmaista oikealla tavalla, jotta saa oikeaa apua. Pitäisi kertoa, että ei saa nukutuksi, siksi alkaa olla aivot sumussa ja siksi ei jaksa. Jos ilmaisee olevansa vain uupunut eikä jaksa siksi, kun ei osaa, viitsi eikä edes välitä tavallisista arkiaskareista, voi virkahenkilö päätellä, että neuvonnasta ja opastuksesta on enemmän hyötyä kuin konkreettisesta tekemisestä.
Hyviä tapoja voi välittää ja varsinkin opettaa tekemällä yhdessä. Mutta miten opetat vaikkapa siivousta ja kaappien järjestämistä, jos äitisi on järjestänyt sinun kaappisi samalla, kun on siivonnut huoneesi/asuntosi?
Millä tavalla se nepsy aiheuttaa unenpuutosta? Yleensähän ongelma on, että jumittavat ja on vaikea lähteä minnekään tms. Sosiaalitoimen tehtävä ei voi olla kenenkään kaappien siivoaminen.
Ihan samalla tavalla nepsylapsen vanhempi voi kärsiä unenpuutteesta kuin vanhuksen omaishoitaja. Ap:n kohdalla ongelma on nimenomaan unen puute, ei henkinen uupuminen.
Fyysinen uupumus on ihan järkyttävää ja silti lähes kaikki terveydenhuollossa opettavat sen henkiseksi, vaikka vääntää rautalangasta, että fyysisesti en jaksa, voi, pysty. Motivaatio on, ei ole masennusta, mutta keho energiantuotto ei toimi. Suomen kieli tarvitsisi lisää sanoja.
Ja totta kai fyysisen uupumuksen kanssa yli voimiensa suorittaminen väsyttää myös aivot ja tunne-elämän.
Olen masentunut työtön. Olen siivonnut vuokra-asunnon viimeksi joulukuussa.
Masentunutta usein auttaa se, että siivotaan yhdessä. Uupumus on eri sairaus.
Ei masentuneen kotiin tule ketään. Koti on sitten vain siivoamatta. Ja sama sairaalla eläkeläisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole edes valtion palkkalistoilla mitään kotisiivoojia. Ei ole rahaa.
Mitä? Millä valtion palkkalistoilla? Tässä ollaan koko ajan puhuttu siitä, että jos pienten lasten äiti yllättäen esim. sairastuu ja hän tarvii esim. 1-3 kuukauden ajanjaksolle väliaikaisesti jonkun kotiapulaisen. Ymmärrätkö ja sisäistäkö tämän asian nyt tässä mistä tässä puhutaan? Tässä ei puhuta mistään jatkuvasti siivoojaasta joka käy säännöllisesti kauan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kävi 80-luvulla kodinhoitaja pari kertaa, kun olin aivan lopussa. Ensimmäisellä kerralla nuorempi lapsi oli 3 vk, oltiin juuri muutettu, en jaksanut mitään. No kodinhoitaja tuli, sanoi että mene vauvan kanssa nukkumaan. 3 tunnin päästä heräsin tuoreen pullan ja kahvin tuoksuun: kodinhoitaja oli leiponut 1,5 v kanssa. Hän oli myös purkanut vaatteet ja lakanat ym muuttolaatikoista vaatehuoneeseen, pessyt pyykin ja siivonnur keittiön, 1,5 vuotias apunaan. On jäänyt kyllä mieleen se ihminen! Anoppi 57v asui 10 km päässä ja oli juuri jäänyt eläkkeelle, mutta mitään apua ei irronnut. Sekin jäi mieleen.
Tämä just olis se toimiva järkevä apu mitä perheet tarvitsee nykyäänkin. En ymmärrä miksi se piti lopettaa. Kukaan ei hyödy mitään siitä että joku turhake istuu sohvalla arvostelemassa ja kirjaamassa ylös kodin asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoitaja maksaa, mutta hän ei siivoa. Kotihoitaja antaa lääkkeet, aamupalaa, auttaa pukemisessa.
Siivous ostetaan erikseen.
Pitäkää hyvät suhteet äitiinne. Minä voin auttaa lapsiani kodin hoidossa, jos he ovat väsyneitä.
Mitähän tapahtuisi, jos vain lykkäisit lapset työntekijälle ja sulkeutuisit makuuhuoneeseen nukkumaan?
Eläkeläiset ryntäsivät keskusteluun hätäilemään, että entä jos väliinputoaja sukupolvi saakin jotakin apua ja estämään avun saannin.
Siivous maksaa sitä enemmän mitä isompi koti. Siksi kannattaa eläkkeellä asua kaksiossa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ryntäsivät keskusteluun hätäilemään, että entä jos väliinputoaja sukupolvi saakin jotakin apua ja estämään avun saannin.
Ei vaan ei sairas eläkeläinenkään saa ilmaista siivousta. Suomessa pitää jaksaa siivota 185 -vuotiaaseen asti tai ostaa siivous. Ei kukaan tule ilmaiseksi siivoamaan edes 99-vuotiaalle paitsi sukulaiset.
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää hyvät suhteet äitiinne. Minä voin auttaa lapsiani kodin hoidossa, jos he ovat väsyneitä.
Niin minunkin äitini tekee, auttaa kodinhoidossa ja hän on sosionomi ja terapeutti ammatiltaan ja nyt eläkkeellä, ja ikänsä auttanut muita ihmisiä, mutta yhteen väliin meillä oli niin haastavaa sairaan lapsen kanssa, että en enää kehdannut pyytää sosionomi äitini apuun vaan pyysin ulkopuolisia. Hän kyllä tulee aina auttamaan kun pyytää, mutta on jo eläkkeellä joten hänenkin pitää kyllä saada levätä.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän se nykyään on.
Kaiken uupumuksen keskellä pitää seuraa ja viihdyttää jotain sosiaalityöntekijää? Kamalaa.
Minun tätini on 92-vuotias ja siivoaa itse, koska ei halua maksaa kodin siivouksesta.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se on. Joskus muinoin oli hoitajia, jotka auttoivat konkreettisesti.
Kyllä. Nykyisin tykätään keskustella ja keskustella näissä lapsiperhe auttamistöissä. Ja raportoida ja naputella tietsikkaa määrätietoisia. Sitä vartenhan sitä on opiskeltu auttamisalaa.
Olen yksin asuva mies ja kovasti olen odottanut kotiapua siivooamiseen, vaatteiden pesuun, astioiden pesuun ja ruoanlaittoon. Miksi ihmeessä työnantaja ei tue työntekijän jaksamistä järjestämällä vaikka kotiapua kerran viikossa? Teen tärkeää työtä joten ihmettelen miksi kunnon työntekijöihin ei panosteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Millä valtion palkkalistoilla? Tässä ollaan koko ajan puhuttu siitä, että jos pienten lasten äiti yllättäen esim. sairastuu ja hän tarvii esim. 1-3 kuukauden ajanjaksolle väliaikaisesti jonkun kotiapulaisen. Ymmärrätkö ja sisäistäkö tämän asian nyt tässä mistä tässä puhutaan? Tässä ei puhuta mistään jatkuvasti siivoojaasta joka käy säännöllisesti kauan kotona.
Kyllä. Olen itsekin hoitanut lapset ja kodin myös kuumeessa.
Ei Suomessa ole olemassa mitään ilmaisia kotisiivoojia. Sitten tehdään niin monta lasta kuin itse pystytään hoitamaan, ei enempää.
Eläkeläisten kotihoito on myös maksullista.