Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä käy väsymykseni takia sosiaalihuollon perhetyö,mutta hän ei hoida lapsia eikä siivoa

Vierailija
28.04.2026 |

Että saisin nukkua. Hänen tehtävänsä tuntuu olevan saada minut siivomaan ja tekemään ruokaa vaikka olisin nukkunut yöllä vain 2 tuntia,pätkissä ja olisi karmea päänsärky.

Hirveä sressi kun viidestä asti ollut hereillä,pää niin sekaisin ettei muista mikä vuosi ja tietää että klo 10 soi ovikello ja kuuluu pirteä "moi moi!!! Mitäs me tänään tehtäisiin?"

Lapset 2v ja 8kk,kumpikin vielä kirjaimlliesesti minussa kiinni. 

Kommentit (366)

Vierailija
201/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan näin?

Mun sukulainen, itse asiassa kaksikin, on töissä sossun / lastensuojelun perhetyössä ja tekevät ihan just tätä hommaa, että käyvät lapsiperheiden luona, jotka syystä tai toisesta tarvitsevat apua. He ainakin esim. jatkuvasti vaunuttelevat vauvojen kanssa, vievät lapset ulos ja leikkipuistoon jotta äiti saa levätä, auttavat ruoanlaitossa ja esim. leipovat lasten kanssa. Eivät tietenkään ole mitään kotisiivoojia tai kokkeja, mutta auttavat lasten kanssa ihan konkreettisia hommia tehden. 

Ehkä eri kunnissa on eri käytäntöjä?

Jos on eri käytäntöjä, niin ne todellakin pitäisi muuttaa toteuttamaan sinun kuvailemaasi linjaa. Muussa ei ole mitään järkeä.

Vierailija
202/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungeissa tosiaan erilaiset käytännöt. Tässä oman kaupunkini sossun sivulta kopioitu: 

Lapsiperheiden kotipalvelu

Lapsiperheiden kotipalvelu on tilapäistä, konkreettista tukea lapsiperhearkeen. Kotikäynneillä perhetyöntekijä aktivoi perhettä ja auttaa päivittäisissä askareissa ja kodinhoidollisissa töissä. Palvelu voi sisältää tilapäistä lastenhoitoa asiointikäyntien tai vanhemman lepohetken mahdollistamiseksi. Ohjauksellisin keskusteluin voidaan tukea jaksamisessa ja arjenhallinnassa.

Kenelle lapsiperheiden kotipalvelu on tarkoitettu?

Voit saada kotipalvelua toimintakykyä alentavan syyn perusteella tai perheen kriisitilanteessa. Näitä tilanteista voivat olla esimerkiksi:

perheenjäsenen sairaus tai vamma

raskaus tai lapsen syntymä

lapsen erityisyys

vanhemman uupumus

perhetilanteen muutos

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheiden kotipalvelua ei myönnetä:

- Päivähoidon tai iltapäiväkerhon korvikkeena

- Sairaan lapsen hoitona

- Työn tai opiskelun vuoksi (myös etätyö)

- Pelkkään siivous- tai kaupassakäyntipalveluun

- Lastenhoitona esimerkiksi vanhempien yhteisen ajan, harrastamisen tai autokoulun ajalle

- Laitoshoidon piirissä oleville perheille (ensikodit ja perhekuntoutus)

- Jos lapsen fyysistä turvallisuutta ei voida taata palvelun aikana

- Jos vanhemmalla on omaishoidon vapaapäiviä käyttämättä (hänen tulee käyttää ensisijaisesti omaishoidon vapaat)

- Kotisairaanhoitoon tai lääkehoidollisiin tarpeisiin

- Jos on tarve henkilökohtaiselle avustajalle

Vierailija
204/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oon oikein ymmärtänyt, niin tuon perhetyön idea on löytää sellaisia käytäntöjä, joiden avulla vanhempi jatkossa jaksaa pyörittää perhe-elämäänsä ilman ylimääräistä apua. Veronmaksajien rahoilla kun ei voida lähettää kotiapua seuraaviksi 18 vuodeksi tekemään kotitöitä. Tämä on ihan hyvä idea ja varmasti auttaa sellaisia ihmisiä, joilla on ensisijaisesti elämänhallinnan ongelmia.

Mutta silloin kun ongelmien taustasyy ei ole esim vanhemman ADHD tai masennus, vaan huonosti nukkuva vauva ja siihen liittyvä väsymys, ei liene riskiä siitä, että avun tarve jäisi pysyväksi. Suurin osa vauvoista kun joka tapauksessa alkaa vuoden sisään nukkua asiallisesti. Tällöin tarvetta olisi lähinnä kannatella perheen elämää siihen asti, että tämä tapahtuu.

Hyvää ajatusta, että on parempi opettaa kalastamaan kuin antaa kalaa, sovelletaan siis tavallaan väärään asiaan.

Vierailija
205/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No täytyyhän sinun joka tapauksessa siivota ja tehdä ruokaa, ei se mikään 'ilmainen' kodinhoitaja ole. 

Ohiksena kyselen, että mitä varten se työntekijä sitten tulee? Mikä on hänen tehtävänsä?

Jos siis hän on AP:lle osoitettu, koska AP on uupunut ja tarvitsee apua jaksamisen kanssa (ja nimenomaan juuri sen tavallisen elämän jaksamisen kanssa).

Perhetyön idea on katsoa, että siellä perheessä on puitteet kunnossa, että perussiivouksella vanhemmat kykenevät pyörittämään sitä arkea jatkossakin. Monesti ongelma on, että isä ei osallistu, jolloin perhetyön tehtävä on saada isä osallistumaan. Toinen nykyisin hyvin yleinen ongelma on, että ei osata karsia kotihommia. Vaikka väsyttää, oletetaan, että tupa pitää olla tahraton ja lapsella alusta asti itse tehdyt pöperöt vaikka pikkasen sotkuisemmalla ja eineilläkin pärjäisi. Ja sitten on nämä kaaoskämpät, joita ei voi siivota. Kun joka läpi on täynnä räsyä ja rättiä muka kirpparille menossa, ne vaan on saatava tyhjennettyä ennen kuin siellä pystyy mitään perussiivouksia edes tekemään. Syitä on monenlaisia jotka eivät korjaannu sillä, että joku muu tulee siivoamaan. 

Olipa sulla mutkat suoraksi vedetty tekosyy perhetyöntekijän laiskuudelle. Ei se siivoukseen huomion laittaminen ratkaise näitä perheiden ongelmia tai haasteita joiden syyt ovat muualla. Se siivous tai kaaos on aivan täysin sivuseikka siinä jos perheessä on esim. vammainen tai nepsy lapsi. Minusta tuo kertoo siitä, että perhetyöntekijä ei oikeasti osaa mitään. Sitten kun ei osata mitään niin kiinnitetään huomio epäolennaiseen eli siivoukseen, että ikäänkuin oltasiin muka jotain käyty tekemässä. Tuostakin kommentista huomaa, että siinä ole kuunneltu eikä sisäistetty mitä ne perheet oikeasti tarvitsee vaan tuputetaan vaan jotakin päältä katsojaa sinne perheeseen vaikka se ei mitään ratkaise. 

Miten se nepsy siinä tilannetta muuttaa? Perhetyöntekijät ovat nykyisin lähes kaikki nepsykoutsaajiksi koulutettuja. Voivat käydä läpi vaikeita siirtymätilanteita miettiä millä tavalla saisi lapsen toimimaan niissä jouhevammin, miten toimia eri aistiyliherkkyyksien jne kanssa. Voivat laminoida aamutoimikuvia seinille, joiden mukaan lapsi voisi oppia toimimaan paremmin. Mutta eihän se siihen siivoukseen liity mitenkään. Kyllä se oma koti on itse siivottava vaikka olisi nepsyä. Vammaispalveluista tietenkin saa erilaisia apuja. 

Jos äiti haluaa vaikka väliaikaisesti siivous/kodinhoito apua, sellaista on Suomessa ennen saanut. Miksi se on lopetettu? Sekin työllistäisi osan ihmisistä. Tällähetkellä siivouspalveluun on varaa vain rikkailla/varakkailla tai ehkä joillakin keski-luokkaisilla. Miten se on yhdenvertaista jos vaikka oman sairastumisen vuoksi tarvitse kotihoidollista apua 1-2 vuoden ajan kunnes pääset jaloillesi takaisin? 

Vierailija
206/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään että väsymyksen vuoksi saa kotiin apulaisia veronmaksajien piikkiin. Uskomatonta.

Ei saakkaan, mutta syytä olisi.

Ja tosiaan, jos mitään ei saisi saada "veronmaksajien piikkiin", niin mulle kyllä kävisi vallan mainiosti, että lapsiperheet vapautettaisiin siitä veronmaksusta. Olisi kymmeniä tuhansia euroja enemmän käyttörahaa vuosittain lapsilisiin yms. verrattuna. Sillä palkkaisi ihan omaan piikkiin kotiapua melko moneksi päiväksi.

Eli kyllä kiitos, ehdotuksesi on vallan mainio, kaikki verot pois lapsiperheiltä alveja myöten - sitähän sä sanoit, koska näin veronmaksajana kaikki menee vähintään yhden ja pariskuntana myös kahden veronmaksajan = veronmaksajien piikkiin.

Vierailija
207/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan näin?

Mun sukulainen, itse asiassa kaksikin, on töissä sossun / lastensuojelun perhetyössä ja tekevät ihan just tätä hommaa, että käyvät lapsiperheiden luona, jotka syystä tai toisesta tarvitsevat apua. He ainakin esim. jatkuvasti vaunuttelevat vauvojen kanssa, vievät lapset ulos ja leikkipuistoon jotta äiti saa levätä, auttavat ruoanlaitossa ja esim. leipovat lasten kanssa. Eivät tietenkään ole mitään kotisiivoojia tai kokkeja, mutta auttavat lasten kanssa ihan konkreettisia hommia tehden. 

Ehkä eri kunnissa on eri käytäntöjä?

Mun ystävälle tuli perhetyöntekijä joka halusi leipoa lasten kanssa. Siis lasten koulupäivän ja äidin työpäivän jälkeen. Siinä perheessä on isä ja äiti, molemmat yrittäjiä palvelualalla ja vuoroissa töissä. Lapset erityislapsia ja äidilläkin ADHD. 

Ei ollut kuulemma mitään apua siitä, pelkästään rasite ja uuvutti lisää. 

Stressasin ihan hulluna että meillekin tulee, mutta onneksi ei tullut. 

Mun lapsella ja mulla myös ADHD ja se kuormittais molempia jos joku tulis tänne yrittämään leipomista mun lapseni kanssa. Olis joutunut todennäköisesti leipomaan yksin, koska mun lapsi ujostelee ja vastustaa vieraita ihmisiä alkuun pitkään. Hänen terapeuttinsa kertoi, että meni puoli vuotta siihen että sai mun lapsen jotenkin ees kuorestaan. 

Jotenkin aliarvioivaa, että jotkut kuvittelee että uupumuksessa ja ongelmissa on kyse siitä, ettei äiti itse älyä leipoa lastensa kanssa. 

Mun lapsi on nyt 10v. Oon koko hänen elämänsä ajan maanitellut häntä leipomaan yms yms. Pipareita on suostunut kahdesti leipomaan. Muuta ei. Ei kelpaa myöskään askartelu, piirtäminen yms. 

Vierailija
208/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oon oikein ymmärtänyt, niin tuon perhetyön idea on löytää sellaisia käytäntöjä, joiden avulla vanhempi jatkossa jaksaa pyörittää perhe-elämäänsä ilman ylimääräistä apua. Veronmaksajien rahoilla kun ei voida lähettää kotiapua seuraaviksi 18 vuodeksi tekemään kotitöitä. Tämä on ihan hyvä idea ja varmasti auttaa sellaisia ihmisiä, joilla on ensisijaisesti elämänhallinnan ongelmia.

Mutta silloin kun ongelmien taustasyy ei ole esim vanhemman ADHD tai masennus, vaan huonosti nukkuva vauva ja siihen liittyvä väsymys, ei liene riskiä siitä, että avun tarve jäisi pysyväksi. Suurin osa vauvoista kun joka tapauksessa alkaa vuoden sisään nukkua asiallisesti. Tällöin tarvetta olisi lähinnä kannatella perheen elämää siihen asti, että tämä tapahtuu.

Hyvää ajatusta, että on parempi opettaa kalastamaan kuin antaa kalaa, sovelletaan siis tavallaan väärään asiaan.

Ei tässä ole kyse siitä, että sitä kotiapua pitäisi tarjota 18 vuoden ajalle, äly hoi. Vaan yleensä sitä apua tarvitaan vain jollekkin rankalle ajanjaksolle esim. 1-2 vuoden jos perhettä on kohdannut vaikea tilanne. 

Vierailija
209/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta sitten ainakin siivosi ja hoiti lasta ja teki ruokaa, jotta vanhemmat saa nukkua. 

Vierailija
210/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverilla, kahden pikkulapsen yh-äidillä, kävi perhetyö jonkin aikaa, mutta ei kokenut siitä hyötyvänsä. Hän olisi tarvinnut toista aikuista lasten iltahärdelliin ja nukutushommiin, mutta sossun työntekijät tulivat tietysti vain virka-aikaan pariksi tunniksi. Mun ystävä ei tarvinnut apua kodinhoidossa, pyykkihuollossa tms - hänen kotinsa on varmaan yksi siisteimmistä missä olen käynyt :-D, niin ei siellä sitten oikein ollut perhetyötekijöillä mitään järkevää tekemistä. 

Uskon, että aika moni lapsiperhe hyötyisi kyllä siitä, että apua olisi tarjolla nimenomaan ilta-aikaan tai vaikka aikaisin aamullakin, jos lapsia pitää viedä vaikka tarhaan tms. Perhetyöntekijät voisivat hyvin tehdä kaksivuorotyötä.

Jotkut on saaneet apua tuohon, että perhetyöntekijä vie lapsen kouluun aamulla. Mutta esim. minä en saanut samalla paikkakunnalla vaan sain sen vittuilijan siistiin kotiini tekemään siivoussunnitelman. 

Vierailija
211/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas kysymys,missä toinen vanhempi? 

Töissä, olettaisin. Jos on vaikka liikennelentäjä, saattaa olla jossakin mannerten välisellä lennolla pitkäänkin poissa kotoa.

Jotenkin kuvittelisin että nämä sossun avustettavat eivät ole mitään liikennelentäjiä vaan siellä on tatuointeja, maksuhäiriöitä ja pinkkiä tukkaa.

Voihan sitä kuvitella ihan mitä haluaa, mutta eipä se tukan väriä tai maksuhäiriöitä katso, jos vauva ei nuku koko viikkona edes tuntia putkeen.

Vierailija
212/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen kova siivoamaan kotiani, mutta ei se auta nepsy lasten haasteisiin vaan ihan muista asioista on ollut paljon enemmän apua. Nykyisin en siivoa kuin kerran viikossa ja lapsi on kehittynyt hyvin kun aika menee hänen kanssaan konkreettiseen opetteluun mitä tarvitaan koulussa kuten lukeminen, kirjoittaminen, laskeminen. Ja hyvin menee mutta menköön. Ei ole enää niin siistiä, mutta lapsi on onnellinen. Nää siivousjutu on sivuseikka vaikka toki mulle olisi kelvannut pahimaan aikaan joku siivouspalvelu silloin kun ensimmäisen lapsen saatuani väsyin. 

Vierailija
213/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No täytyyhän sinun joka tapauksessa siivota ja tehdä ruokaa, ei se mikään 'ilmainen' kodinhoitaja ole. 

Ohiksena kyselen, että mitä varten se työntekijä sitten tulee? Mikä on hänen tehtävänsä?

Jos siis hän on AP:lle osoitettu, koska AP on uupunut ja tarvitsee apua jaksamisen kanssa (ja nimenomaan juuri sen tavallisen elämän jaksamisen kanssa).

Perhetyön idea on katsoa, että siellä perheessä on puitteet kunnossa, että perussiivouksella vanhemmat kykenevät pyörittämään sitä arkea jatkossakin. Monesti ongelma on, että isä ei osallistu, jolloin perhetyön tehtävä on saada isä osallistumaan. Toinen nykyisin hyvin yleinen ongelma on, että ei osata karsia kotihommia. Vaikka väsyttää, oletetaan, että tupa pitää olla tahraton ja lapsella alusta asti itse tehdyt pöperöt vaikka pikkasen sotkuisemmalla ja eineilläkin pärjäisi. Ja sitten on nämä kaaoskämpät, joita ei voi siivota. Kun joka läpi on täynnä räsyä ja rättiä muka kirpparille menossa, ne vaan on saatava tyhjennettyä ennen kuin siellä pystyy mitään perussiivouksia edes tekemään. Syitä on monenlaisia jotka eivät korjaannu sillä, että joku muu tulee siivoamaan. 

Olipa sulla mutkat suoraksi vedetty tekosyy perhetyöntekijän laiskuudelle. Ei se siivoukseen huomion laittaminen ratkaise näitä perheiden ongelmia tai haasteita joiden syyt ovat muualla. Se siivous tai kaaos on aivan täysin sivuseikka siinä jos perheessä on esim. vammainen tai nepsy lapsi. Minusta tuo kertoo siitä, että perhetyöntekijä ei oikeasti osaa mitään. Sitten kun ei osata mitään niin kiinnitetään huomio epäolennaiseen eli siivoukseen, että ikäänkuin oltasiin muka jotain käyty tekemässä. Tuostakin kommentista huomaa, että siinä ole kuunneltu eikä sisäistetty mitä ne perheet oikeasti tarvitsee vaan tuputetaan vaan jotakin päältä katsojaa sinne perheeseen vaikka se ei mitään ratkaise. 

Miten se nepsy siinä tilannetta muuttaa? Perhetyöntekijät ovat nykyisin lähes kaikki nepsykoutsaajiksi koulutettuja. Voivat käydä läpi vaikeita siirtymätilanteita miettiä millä tavalla saisi lapsen toimimaan niissä jouhevammin, miten toimia eri aistiyliherkkyyksien jne kanssa. Voivat laminoida aamutoimikuvia seinille, joiden mukaan lapsi voisi oppia toimimaan paremmin. Mutta eihän se siihen siivoukseen liity mitenkään. Kyllä se oma koti on itse siivottava vaikka olisi nepsyä. Vammaispalveluista tietenkin saa erilaisia apuja. 

Jos äiti haluaa vaikka väliaikaisesti siivous/kodinhoito apua, sellaista on Suomessa ennen saanut. Miksi se on lopetettu? Sekin työllistäisi osan ihmisistä. Tällähetkellä siivouspalveluun on varaa vain rikkailla/varakkailla tai ehkä joillakin keski-luokkaisilla. Miten se on yhdenvertaista jos vaikka oman sairastumisen vuoksi tarvitse kotihoidollista apua 1-2 vuoden ajan kunnes pääset jaloillesi takaisin? 

Miksi tällaista pitäisi saada, JOS perheessä on 2 vanhempaa? Se isukki voi kyllä siivota työpäivänsä jälkeen ja huolehtia jälkikasvustaan.

Vierailija
214/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain kuopuksen yövalvomisesta rytmihäiriöitä yms terveysongelmaa, ja perhetyö tuli sohvalle jututtamaan, ei auttanut. Sitten mun piti hakea Holter-laite sairaalasta ja palautuksen yhteydessä nähdä lääkäri, niitä varten se perhetyön muikkeli suostui katsomaan vauvaa ja taaperoa, ettei tarvinnut mukaan raahata. Turha ees kysyä mitään miehestä, hänestä ei ollut apua ja on ollut jo pitkään ex.

Vai muikkeli...

Niinpä. Järjestelmä on solvaamisen arvoinen, ei ihmiset, jotka ovat joutuneet sen toteuttajiksi.

Vierailija
215/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ne isät aina siivoa työpäivänsä jälkeen tai tekevät pitkää päivää, ovat reissuhommissa tai sitten jos äiti on yksin eli yh, tilanteet on monia. Yrittäkää edes ajatella laajemmin kuin vain sillä ajatuksella että kaikilla on turvallinhen 8-16 virastyö ja perinteinen avioliitto. Täällä on muitakin kuin te. 

Vierailija
216/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaat erikseen lastenhoitajan ja kodinhoitajan jos niihin tarvitset apua. Sosiaalihuollon perhetyö ei ole niitä tehtäviä varten.

Mitähän varten se sitten onkaan, kas, kas kun pitää käydä oikein miettimään!

Ystävälläni on se kamala uniapnea, vielä vaikea sellainen ja oli kyllä kamalaa katseltavaa kun yritti selviytyä pienten lastensa kanssa kotiäitinä. Kukaan, ei siis kukaan auttanut missään asiassa, vaikka yöunensa eivät millään mitoituksella riitäneet moiseen hommaan.

Saamattomana häntä pidettiin ja laiskana, vaikka kaukana siitä, koska kotinsa/lapsensa hoiti hyvin.

Jokin täällä terveydenhuollossa mättää ja kovasti!!! Jättäisivät ne palaverinsa vähemmälle ja rantautuisivat perheiden arkeen ja lasten hyvinvointiin siis terveellä järjellä, kuten aikoinaan nämä kodinhoitajat tekivät. Olivat tosi suuri apu käytännössä ja saivat paljon hyvää aikaan ja muistissani on kuinka näiden kodinhoitajien ruokaa lapset kehuivat ja miten kiva se Sirkka…oli aina.

Siis itse olin lapsi ja äitini kotona mutta kavereilla oli toisin.

Vierailija
217/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa järjettömältä. Äidit tarvitsevat eniten ihan perinteistä kotiapua. Että joku siivoaa, tekee ruoan, vie lapset ulos ja äiti saa ottaa päiväunet. Kaikki muu on täysin turhaa ja aiheuttaa vain lisää stressiä.

Vierailija
218/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä tapahtuisi jos siivooja äidit ja lähärit ym matalasti koulutetut äidit lopettaisi siivoamisen, hoitamisen ja nää virasto ihmiset joutuisi alkaa ihan itse siivoamaan päivät pitkät, sanottaisiin vain että siivotkaa itse. Hmm...oltaisiin yhtä armottomia. Sanottaisiin vaan, että "ei me olla sitä varten". Siivoa itse toimistosi, hoida itse lapsesi. Voin tulla toimistoosi tarkkailemaan mitä teet? Mille tuntuisi? 

Vierailija
219/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten se perhetyö on? Okei, toki on vanhempia, joilla elämänhallinta on hukassa, mutta mitään konkrettista ei anneta niille, jotka kaipaisi sitä.  Tuttavallani oli paljon hoitoa vaativat, tosi pienet keskoskaksoset letkuruokinnalla, ja pari vanhempaa lasta.  Keskosia piti käyttää tutkimuksissa, jompi kumpi oli välillä sairaalassa yms.  Ja sitten perhotyöntekijä isytuu sohvalla, ja juttelee, kun toinen yrittää ruokkia lapsia, vahtia vanhempia, tehdä niille ruokaa, pyykätä, siivota yms.  Kun mä olen syntynyt (terveenä), niin kotiin tuli hoitaja kunnan puolelta pariksi viikoksi hoitamaan vanhempia lapsia. 

Vierailija
220/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee seuraavalla kerralla niin, että kun perhetyöntekijä saapuu, painut nukkumaan ja sanot hänelle, että hän voisi nyt huolehtia lapsista ja tehdä ruokaa, koska sinä et yksinkertaisesti ole nukkunut etkä jaksa.  Sitten painut vaihn pehkuihin ja vesät makuuhuoneen oven kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi