Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä käy väsymykseni takia sosiaalihuollon perhetyö,mutta hän ei hoida lapsia eikä siivoa

Vierailija
28.04.2026 |

Että saisin nukkua. Hänen tehtävänsä tuntuu olevan saada minut siivomaan ja tekemään ruokaa vaikka olisin nukkunut yöllä vain 2 tuntia,pätkissä ja olisi karmea päänsärky.

Hirveä sressi kun viidestä asti ollut hereillä,pää niin sekaisin ettei muista mikä vuosi ja tietää että klo 10 soi ovikello ja kuuluu pirteä "moi moi!!! Mitäs me tänään tehtäisiin?"

Lapset 2v ja 8kk,kumpikin vielä kirjaimlliesesti minussa kiinni. 

Kommentit (282)

Vierailija
161/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tämän perhetyö ideologian ja palvelun on keksinyt? Eihän tuosta ole mitään apua väsymykseen, että joku vain tulee käskyttämään kotiin. Tästä on kyllä ollut puhetta mutta sosiaalipalveissa ei oteta kuuleviin korviin vaan jatketaan vaan samalla tavalla. Ihmettelen. Ihmiset ovat kyllä hyvästä syystä menettäneet luottamuksensa palveluihin kun taso on noin surkea. 

Menee vähän ohi mutta yhdessä jutussa nuori mies kertoi että silloin kun on väsynyt (hänellä oli muitakin haasteita) niin parhaiten auttaa kun joku tekee tai auttaa jossain melko pienessä tai konkreettisessa jutussa. Esimerkiksi käydäänkö yhdessä kaupassa tai pestäänkö sun pyykit? Ja siis pointti on se että ei väsynyt ihminen jaksa tehdä pitkäjänteistä suunnitelmaa arjen parantamiseksi vaan täytyy tehdä jotain pientä minkä jaksaa. Koska sen kurjuuden vatvominen vie vain syvemmälle suohon. 

Jos väsymys on oikeasti unen puutteen aiheuttamasta uupumuksesta johtuvaa eikä mielenterveysongelmista, niin ei siihen auta valmentaja vierelle vaan nukkuminen ja lepääminen. 

Vierailija
162/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko saanut perustelut minkä takia et saa kotiapua? Pystyisitkö puhumaan asiasta neuvolassa? Onko kotona toista vanhempaa? Onneksi joku kuitenkin tulee paikalle. Ehkä tämä perhetyöntekijä tulee muusta syystä kun siivoamaan? 

Keskustelu saa jatkua joten lisään tähän oman kokemuksen. Olin vauvan kanssa kahden joitakin viikkoja pian synnytyksen jälkeen. Voin ihan hyvin mutta neuvolasta tarjottiin että psykologi voisi tulla pariksi tunniksi silloin tällöin käymään. Periaatteessa he eivät saisi tehdä kotitöitä mutta olivat keskenään "sopineet" neuvolassa että saa tehdä ruokaa, tiskata tai hoitaa vauvaa jotta äiti saa nukkua. Papereihin vaan merkataan että on juteltu vanhemmuudesta. Pk-seutu. 

En oikein usko, että psykologi käy kotona tekemässä ruokaa ja tiskaamassa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yh-äidin jolla on kaksi alakouluikäistä lasta, elävät minimituilla koska äidillä on muutama vaikea perussairaus ja kovia kipuja. Pystyy ajoittain työhön keikkojen verran mutta teknisesti 80% ajasta työkyvytön, nykytilanteessa työstä saatu raha ei kata edes töihinmenon kuluja joten keikkoja ei siksikään pysty nyt tekemään. Rahallisesti pärjää jotenkin kun mitään ei juuri tee paitsi on kotona. Ei ole edes sairaseläkkeellä vaan toimeentulotuella ym hiluilla. 

Saattaa kärsiä niin kovista kivuista että päivän ohjelma on tasan ruoan laittaminen lapsille ja istuminen/makaaminen lasten seurana. Hän on pyytänyt että saisi kotiapua jossa joku tulisi edes toisinaan siivoamaan heille ja auttamaan ruoanlaitossa koska siihenkään ei aina ole sidekudossairauden takia mahdollisuutta, kivut ja fatiikki niin rajuja.

Sosiaalityö on suoraan sanonut, että mitään siivousapua ei ole tarjolla ja lapset ennemmin otetaan huostaan kuin tuollaista aletaan tuottaa esim palvelusetelillä. Eli ei ole tarve millekään kovatuntipalkkaisen sossun juttelulle tai neuvoille, lapsista ei lastensuojelullista huolta "kunhan koti pysyy edelleen hoidettuna" ja nyt oli sanottu että se sossu on otettava sinne kotiin juttelemaan jos siivousvoimia ei ole. Eihän niitä kipupotilaalla enenevästi ole kun vaiva on pysyvä. 

Konkreettinen riittävä apu olisi se perussiivous vaikka kahden viikon välein, maksaisi murto-osan sossun touhuista. Mutta se ei käy. Työntekijä oli oikein tuonut sellaisen lukujärjestyksen johon saa kirjoittaa että mitä puuhia tehdään milloinkin. Aikuiselle korkeakoulutetulle fyysisen työkyvyn menettänelle naiselle, joka on huolehtinut perheestään yksin ja joka toivoisi ainoastaan sitä, että joku auttaisi askareissa jotka on tehty samassa ajassa kun sossu istuu sohvalla juomassa kahvia ja taivastelemassa. 

Tässä erittäin hyvä pointti. Jopa maksaisi vähemmän kuin se että kaksi koulutettua sosiaalityöntekijää tulee sohvalle istumaan ja jutustelemaan.

Aina ajoittain lastensuojeluun tulee äitejä, joilla ei ole juuri lainkaan toimintakykyä, mutta ajattelevat, että yhteiskunnan tehtävä on tuottaa heille kotiin ilmaiseksi lastenhoitajaa, siivoojaa jne. henkilökuntaa. Ja pysyvästi, kyse ei ole mistään esim. ohimenevästä sairaudesta tai loukkaantumisesta. Näin ei toimita. Tällaista palvelua Suomesta ei saa. Mikäli lapsen kanssa ei pärjää, lapsi voidaan ottaa sijoitukseen. Samalla tavalla lapsi voidaan sijoittaa, jos vanhemmat ovat esim. sairaalahoidossa. 

Entä jos äidillä on ollut toimintakykyä, hän on tehnyt töitä ja maksanut veroja, mutta hän sairastuu ja tarvii välaikaisesti kotiinsa apua kun toimintakyky on hetkellisesti heikentynyt. Miksi äiti ei saa apua kotiinsa yhteiskunnalta jos  hän kuitenkin on oman panoksensa yhteiskunnalle antanut? Miksi äidin tehtävä on tehdä osansa yhteiskunnassa, mutta hädän tullen ei voi odottaa mitään yhteiskunnalta? 

Lapsella on oikeus hoitajaan, joka kykenee häntä hoitamaan. Jos kyse on väliaikaisesta tilanteesta. Äiti vaikkapa on onnettomuudessa ja vaikka 2kk sairaalassa, lapsi palaa kotiin, kun äitikin. Tietenkin, jos siellä kotona on isä hoitamassa, niin eihän lasta silloin sijoiteta. 

Vierailija
164/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko saanut perustelut minkä takia et saa kotiapua? Pystyisitkö puhumaan asiasta neuvolassa? Onko kotona toista vanhempaa? Onneksi joku kuitenkin tulee paikalle. Ehkä tämä perhetyöntekijä tulee muusta syystä kun siivoamaan? 

Keskustelu saa jatkua joten lisään tähän oman kokemuksen. Olin vauvan kanssa kahden joitakin viikkoja pian synnytyksen jälkeen. Voin ihan hyvin mutta neuvolasta tarjottiin että psykologi voisi tulla pariksi tunniksi silloin tällöin käymään. Periaatteessa he eivät saisi tehdä kotitöitä mutta olivat keskenään "sopineet" neuvolassa että saa tehdä ruokaa, tiskata tai hoitaa vauvaa jotta äiti saa nukkua. Papereihin vaan merkataan että on juteltu vanhemmuudesta. Pk-seutu. 

En oikein usko, että psykologi käy kotona tekemässä ruokaa ja tiskaamassa!

Terapeutin käynti kotona on hyödyllisempää kuin lasun perhetyöntekijän joka vaan istuu tarkkailemassa. Itse ainakin sain enemmän apua neuvolan perhetyöstä ja terapeutin kotikäyntien aikana antamista vinkeistä. Lasu on ollut huonoin, se vain odottaa koska lapsen voi sijoittaa jonnekkin. 

Vierailija
165/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalta sai vielä ainakin 2018 apua jossa hoitaja hoiti lasta pari tuntia olikohan se nyt kerran viikossa. Lapsi oli 1v ja mä olin uupunut. Ei siis ollut perhetyöntekijä vaan neuvolan kautta sain tän. Se maksoi muutaman kympin, mutta sain silloin toimeentulotukea niin ne laskut huomioitiin siinä. 

Se kulkee nimellä " lapsiperheiden kotipalvelu ". 

https://thl.fi/aiheet/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/sosiaalipa…

Vierailija
166/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yh-äidin jolla on kaksi alakouluikäistä lasta, elävät minimituilla koska äidillä on muutama vaikea perussairaus ja kovia kipuja. Pystyy ajoittain työhön keikkojen verran mutta teknisesti 80% ajasta työkyvytön, nykytilanteessa työstä saatu raha ei kata edes töihinmenon kuluja joten keikkoja ei siksikään pysty nyt tekemään. Rahallisesti pärjää jotenkin kun mitään ei juuri tee paitsi on kotona. Ei ole edes sairaseläkkeellä vaan toimeentulotuella ym hiluilla. 

Saattaa kärsiä niin kovista kivuista että päivän ohjelma on tasan ruoan laittaminen lapsille ja istuminen/makaaminen lasten seurana. Hän on pyytänyt että saisi kotiapua jossa joku tulisi edes toisinaan siivoamaan heille ja auttamaan ruoanlaitossa koska siihenkään ei aina ole sidekudossairauden takia mahdollisuutta, kivut ja fatiikki niin rajuja.

Sosiaalityö on suoraan sanonut, että mitään siivousapua ei ole tarjolla ja lapset ennemmin otetaan huostaan kuin tuollaista aletaan tuottaa esim palvelusetelillä. Eli ei ole tarve millekään kovatuntipalkkaisen sossun juttelulle tai neuvoille, lapsista ei lastensuojelullista huolta "kunhan koti pysyy edelleen hoidettuna" ja nyt oli sanottu että se sossu on otettava sinne kotiin juttelemaan jos siivousvoimia ei ole. Eihän niitä kipupotilaalla enenevästi ole kun vaiva on pysyvä. 

Konkreettinen riittävä apu olisi se perussiivous vaikka kahden viikon välein, maksaisi murto-osan sossun touhuista. Mutta se ei käy. Työntekijä oli oikein tuonut sellaisen lukujärjestyksen johon saa kirjoittaa että mitä puuhia tehdään milloinkin. Aikuiselle korkeakoulutetulle fyysisen työkyvyn menettänelle naiselle, joka on huolehtinut perheestään yksin ja joka toivoisi ainoastaan sitä, että joku auttaisi askareissa jotka on tehty samassa ajassa kun sossu istuu sohvalla juomassa kahvia ja taivastelemassa. 

Tässä erittäin hyvä pointti. Jopa maksaisi vähemmän kuin se että kaksi koulutettua sosiaalityöntekijää tulee sohvalle istumaan ja jutustelemaan.

Aina ajoittain lastensuojeluun tulee äitejä, joilla ei ole juuri lainkaan toimintakykyä, mutta ajattelevat, että yhteiskunnan tehtävä on tuottaa heille kotiin ilmaiseksi lastenhoitajaa, siivoojaa jne. henkilökuntaa. Ja pysyvästi, kyse ei ole mistään esim. ohimenevästä sairaudesta tai loukkaantumisesta. Näin ei toimita. Tällaista palvelua Suomesta ei saa. Mikäli lapsen kanssa ei pärjää, lapsi voidaan ottaa sijoitukseen. Samalla tavalla lapsi voidaan sijoittaa, jos vanhemmat ovat esim. sairaalahoidossa. 

Entä jos äidillä on ollut toimintakykyä, hän on tehnyt töitä ja maksanut veroja, mutta hän sairastuu ja tarvii välaikaisesti kotiinsa apua kun toimintakyky on hetkellisesti heikentynyt. Miksi äiti ei saa apua kotiinsa yhteiskunnalta jos  hän kuitenkin on oman panoksensa yhteiskunnalle antanut? Miksi äidin tehtävä on tehdä osansa yhteiskunnassa, mutta hädän tullen ei voi odottaa mitään yhteiskunnalta? 

Lapsella on oikeus hoitajaan, joka kykenee häntä hoitamaan. Jos kyse on väliaikaisesta tilanteesta. Äiti vaikkapa on onnettomuudessa ja vaikka 2kk sairaalassa, lapsi palaa kotiin, kun äitikin. Tietenkin, jos siellä kotona on isä hoitamassa, niin eihän lasta silloin sijoiteta. 

Tottakai, mutta myös sillä äidillä on oikeuksia eikä pelkästään velvollisuuksia ja hyöty tarkoitusta. Toki narsisteille se on vaikeasti ymmärretävä asia että miksi toisesta ihmisestä ei voi käyttää vain hyötyä. 

Vierailija
167/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnalta sai vielä ainakin 2018 apua jossa hoitaja hoiti lasta pari tuntia olikohan se nyt kerran viikossa. Lapsi oli 1v ja mä olin uupunut. Ei siis ollut perhetyöntekijä vaan neuvolan kautta sain tän. Se maksoi muutaman kympin, mutta sain silloin toimeentulotukea niin ne laskut huomioitiin siinä. 

Tuota tukimuotoa harvoin tarjotaan ja mainostetaan, koska enemmän yritetään vaan saada lapsia sijoitettua sen sijaan, että informoitaisiin. 

Vierailija
168/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletit että perhetyön tehtävä olisi tehdä noita hommia?

Miksi oletat, että kenekään pitäisi oottaa kotiinsa jotakuta vain istumaan sohvalleen ja juttelemaan? 

Missä sanottiin että pakko? Käsittääkseni perhetyö on aika pitkälle vapaaehtoista. Nuo edellämainitut hommat hoitaa siivooja tai lastenhoitaja, ei perhetyö.

Nythän jos ap lopettaa nuo käynnit, tulee varmasti merkintä jonnekin että prosessi on päätetty ilman konkreettisia toimia. Tulee todennäköisesti lasu ja siihen liittyvät kovemmat toimenpiteet.

Kiusattuihin perheisiin suunnataan kovempia toimia eikä kiusaajiin miksi? 

Mikä ihmeen lause tuo on?

Vierailija
169/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain kuopuksen yövalvomisesta rytmihäiriöitä yms terveysongelmaa, ja perhetyö tuli sohvalle jututtamaan, ei auttanut. Sitten mun piti hakea Holter-laite sairaalasta ja palautuksen yhteydessä nähdä lääkäri, niitä varten se perhetyön muikkeli suostui katsomaan vauvaa ja taaperoa, ettei tarvinnut mukaan raahata. Turha ees kysyä mitään miehestä, hänestä ei ollut apua ja on ollut jo pitkään ex.

Vai muikkeli...

Vierailija
170/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletit että perhetyön tehtävä olisi tehdä noita hommia?

Miksi oletat, että kenekään pitäisi oottaa kotiinsa jotakuta vain istumaan sohvalleen ja juttelemaan? 

Missä sanottiin että pakko? Käsittääkseni perhetyö on aika pitkälle vapaaehtoista. Nuo edellämainitut hommat hoitaa siivooja tai lastenhoitaja, ei perhetyö.

Nythän jos ap lopettaa nuo käynnit, tulee varmasti merkintä jonnekin että prosessi on päätetty ilman konkreettisia toimia. Tulee todennäköisesti lasu ja siihen liittyvät kovemmat toimenpiteet.

Kiusattuihin perheisiin suunnataan kovempia toimia eikä kiusaajiin miksi? 

Mikä ihmeen lause tuo on?

Tää on mun kokemus. Mun lasta kiusattiin ja hänet jätettiin ulkopuolelle niin meihin kiusattuihin kohdistettiin kovia toimenpiteitä eikä kiusaajien ole tarinnut pyytää edes anteeksi, miksi? 

Vierailija
171/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä olisin tuollainen sosiaalihuollon perhetyöntekijä, niin mä sanoisin sulle että mene nukkumaan, mä katson sen aikaa sun lapsia. 

Sitten mä kirjoittaisin siihen raporttiini että tehtiin mukamas sitä ja tätä, mutta äiti oli todella väsynyt. 

Silloin se olis mun mielestä ihan riittävän rehellistä. 

Jatkaisin samaan malliin, kunnes tää äiti sais voimiaan takaisin ja sitten katsottaisiin vasta niitä puuhia. 

Siinä olis lapsetkin ihan hyvin suojeltu koska ajan mittään näkisin, onko kyse muustakin kuin väsymyksestä. 

Mutta mä olenkin noin 40v äiti enkä parikymppinen lapseton sosionomi joita nämä perhetyöntekijät vissiin pitkälti ovat. 

Otan osaa painajaiseen, jota elät. 

Vierailija
172/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mä olisin tuollainen sosiaalihuollon perhetyöntekijä, niin mä sanoisin sulle että mene nukkumaan, mä katson sen aikaa sun lapsia. 

Sitten mä kirjoittaisin siihen raporttiini että tehtiin mukamas sitä ja tätä, mutta äiti oli todella väsynyt. 

Silloin se olis mun mielestä ihan riittävän rehellistä. 

Jatkaisin samaan malliin, kunnes tää äiti sais voimiaan takaisin ja sitten katsottaisiin vasta niitä puuhia. 

Siinä olis lapsetkin ihan hyvin suojeltu koska ajan mittään näkisin, onko kyse muustakin kuin väsymyksestä. 

Mutta mä olenkin noin 40v äiti enkä parikymppinen lapseton sosionomi joita nämä perhetyöntekijät vissiin pitkälti ovat. 

Otan osaa painajaiseen, jota elät. 

Sosionomeissa on monenlaista. Eivät ole kovin empaattisia oman kokemukseni mukaan monikaan, että en tiedä mikä sille alalle ajaa. On siellä myös kultakimpaleita ja tosi ihania ja empaattisiakin ihmisiä, mutta sitten siellä on aivan kummaa porukkaa, eräskin vain nauroi puhelimessa että eipä hän ole sinun lapsen asioihin edes perhetynyt mutta tekee silti päätöksen. 

Vierailija
173/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei j*malauta! Aihe, joka olisi heti pitänyt nousta otsikoihin! Joka kannalta väärin, esim. tässä taloustilanteessa rahat kuuluu ohjata toimintaan, josta on todellista hyötyä. t. lapseton täti

Vierailija
174/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei j*malauta! Aihe, joka olisi heti pitänyt nousta otsikoihin! Joka kannalta väärin, esim. tässä taloustilanteessa rahat kuuluu ohjata toimintaan, josta on todellista hyötyä. t. lapseton täti

Tää aihe on muhinut pinnan alla jo pidempään, mutta äidit on tehokkaasti hiljennetty uhkaamalla ottaa lapset pois. Minuakin on uhkailtu, että mulle on vaarallista puhua mitä tapahtui. Mutta kun ihmiset kuitenkin lopulta alkavat puhua niin totuus tulee valoon nyt, että mitä meille apua tarvitseville äideille kotona tehdään kun kukaan ei ole näkemässä. Yleensä se menee niin, että ensin valehdellaan, että "tuo on vain joku yksittäistapaus" kunnes sitten jonkin ajan kuluttua alkaa ilmestyä yhä enemmän samankaltaisia tapauksia jolloin hiljentämine ei enää toimikkaan. Yksi aivopesun ja propagandan muoto on myös suoranainen valheiden levittely, että kun äiti tarvii apua niin siellä on aina joku alkoholisti äiti, näin ei ole vaan apua tarvivat myös ihan tavalliset äidit joilla on vaikkapa lapsi sairastunut johonkin tms. mitä tahansa voi sattua. Sitten kotiin ei saakkaan apua vaan jonkun istumaan sohvalle ja tarkkailemaan. 

Vierailija
175/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset voisivat pyytää apua vaikka niiltä kummeilta. Monissa ristiäisissä olen ollut ja aina on 3-5 kummia. Eräällä lapsella oli hurjat 9 kummia. Pappi puhuu että kummit ovat mukana lapsen elämässä ja apuna jne. Mihin ne kummit häviävät? Kai heistä on muuhunkin kuin lahja-automaateiksi. 

Vierailija
176/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Laki ja sen soveltaminen muuttui karkeasti ottaen noin 10 vuotta sitten ja silloin kunnat pakotettiin tarjoamaan tuota lapsiperheiden kotipalvelua kohtuuhintaan ILMAN lastensuojelun asiakkuutta. Kunnathan ahneuksissaan lopettivat 1980-luvulla voimissaan olleen kodinhoitajajärjestelmän, muistan meilläkin kodinhoitajan käyneen kun olimme lapsena sairaita ja äidin piti mennä töihin.  Apua tarjottiin jatkossa vain lastensuojelun kautta ja silloinkin se oli tuota kyttäämistä kun eihän nyt korkeakoulutettu sossutäti voi mitään konkreettista kodinhoitoa tehdä.

Mutta tosiaan tahtotila on nykyään, että lapsiperheen pitää saada kunnan järjestämää kohtuuhintaista kodinhoitoapua ilman lastensuojelun asiakkuutta. Vaatikaa naiset älkääkä tyytykö kärsimään yksin!

Vierailija
177/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota tukimuotoa harvoin tarjotaan ja mainostetaan, koska enemmän yritetään vaan saada lapsia sijoitettua sen sijaan, että informoitaisiin. 

Kyllä meille tuota ehdotettiin. Meistäkin on lasuja tehty, ja ekalla kerralla kun oli palvelutarpeen arviointi kyllä ne lasusta tuota kotipalvelua ehdottivat. Tukiperhettä myös. Ei tullut lastensuojelun asiakkuutta ja aina kun on tullut puhetta siitä, että lasulla ei ole tarjota kuin perhetyötä niin ollaan sanottu että me ei hyödyttäis siitä ja lapsikin vain kuormittuisi siitä lisää. 

Meillä kävi sitten se kotipalvelun hoitaja kuten kerroin, ja välillä olivat meillä, useimmiten ulkona. Kävivät asukaspuistossa jne. 

Tukiperhekin saatiin jonotettuamme. Koronan takia se valitettavasti päättyi kun tukiperheäidin perheessä oli sillä lailla sairastunut läheinen että sitä virusta piti välttää. 

Meillä lapsi paljastui myöhemmin epäneurotyypilliseksi ja vaikka hänellä on ollut myös impulsiivikontrollin puutteen ja ylikuormittumisen takia väkivaltaista käytöstä, meille ei ole koskaan useammasta lasusta huolimatta asiakkuutta koskaan tullut ( oletettavasti koska kyseessä ei ole ollut kasvatusongelma tai huonot perheolot vaikka olenkin ollut uupunut. )

Nykyään meillä lapsi erityisluokalla, lääkityksellä ja terapeutti käy koululla ja kotona. Onneksi ne raivarit joissa saattoi lyödä yms ovat loppuneet. 

Uskaltakaa hakea apua! Mutta olkaa itse aktiivisia että voitte ehdottaa itsekin muuta vaihtoehtoa kuin perhetyöntekijä jos ette itse koe, että se on ratkaisu tilanteeseen. 

Vierailija
178/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen syvästi miksei sotealueet säästä lopettamalla perhetyön. Siinä olisi ihan turha rahareikä. Lasu pitäisi muutenkin tuollaisenaan lopettaa ja jakaa ne työt niille jotka ne nyt jo tekevät, eli koulukuraattoreille, tsemppareille, psyk poleille, jne. Lastensuojelu voisi pysyä kattokäsitteenä jossa valvottaisiin vain lasulain toteutumista.

Vierailija
179/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tässä on vaadittu, ei me enää mitään istuvia vittuilijoita aleta sietää. Mutta meidän toiveet menee kuuroille korville joten ehkä se tarkoitus onkin, että ei synny enää lapsia muille kuin rikkaille? 

Vierailija
180/282 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset voisivat pyytää apua vaikka niiltä kummeilta. Monissa ristiäisissä olen ollut ja aina on 3-5 kummia. Eräällä lapsella oli hurjat 9 kummia. Pappi puhuu että kummit ovat mukana lapsen elämässä ja apuna jne. Mihin ne kummit häviävät? Kai heistä on muuhunkin kuin lahja-automaateiksi. 

No, meillä ei ole lapsilla kummeja, kun kukaan ei kirkkoon kuulu, mutta näin sivusta olen tätä touhua nähnyt, niin miten se työssäkäyvä kummi voi auttaa yhtään enempää kuin työssäkäyvä puolisokaan? Ensisijaisesti vanhemmat huolehtivat lapsistaan ja se toinen vanhempi on velvollinen tekemään enemmän asioita toisen jaksamisen eteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä