Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä käy väsymykseni takia sosiaalihuollon perhetyö,mutta hän ei hoida lapsia eikä siivoa

Vierailija
28.04.2026 |

Että saisin nukkua. Hänen tehtävänsä tuntuu olevan saada minut siivomaan ja tekemään ruokaa vaikka olisin nukkunut yöllä vain 2 tuntia,pätkissä ja olisi karmea päänsärky.

Hirveä sressi kun viidestä asti ollut hereillä,pää niin sekaisin ettei muista mikä vuosi ja tietää että klo 10 soi ovikello ja kuuluu pirteä "moi moi!!! Mitäs me tänään tehtäisiin?"

Lapset 2v ja 8kk,kumpikin vielä kirjaimlliesesti minussa kiinni. 

Kommentit (278)

Vierailija
181/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei saisi olla lapsia. Mitä jos antaisit lapset normaaliin kotiin, ei tee hyvää lasten kehitykselle tuollainen masennus ja makaaminen. Lapset tarvii kaikenlaista virikettä, sinusta ei ole siihen, joten jos rakastat lapsiasi, niin annat he jollekkin adoptioon. 

Vierailija
182/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään että väsymyksen vuoksi saa kotiin apulaisia veronmaksajien piikkiin. Uskomatonta.

Tämä on hyvä uutinen minua väsyttää nytkin pitkän ryyppy putken jälkeen enkä jaksa siivota tai laittaa ruokaa mistä voin tilata näitä väsyneiden avustajia??? t: arto

Sinun on ehkä hakeuduttava päihdehuollon asiakkaaksi ja laitokseen apua saadaksesi. Luin kauan sitten uutisen, että Hollannissa (?) vakavasti masentuneille kuuluu siivousapu. Tässä keskustellaan kuitenkin arjesta selviytymisestä pienten lasten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saisi tehdä lapsia tuollaisiin olosuhteisiin. Et ole kykenevä tällä hetkellä äidiksi, anna lapset adoptioon. Vaikutat masentuneelta ja kyvyttömältä hygieeniaan, ei ole hyvä ympäristö lapsille. 

Vierailija
184/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo perhetyö on kyllä ihan vitsi. Yhdellä ystävällä kävi vauvavuonna juurikin väsymyksen vuoksi. Nehän ei saa tehdä ruokaa tai siivota tai vahtia lapsia eli ovat vain tiellä. Voivat "auttaa" jos sinä siivoat itse myös samalla. Ystäväni lopetti tämän pian, koska oli enemmän haittaa kuin hyötyä (hänellä ei siis ollut mitään lasun asiakkuutta).

Itse ainakin väsyisin vielä enemmän, jos joku vieras pyörisi siinä nurkissa kyttäämässä. Ahdistava ajatus. Tämä on se syy miksi itse näyttelin neuvolassa pirteää ja jaksavaa, koska tiesin, että kukaan ei tule meille valvomaan öitä, että itse saan nukkua. Tai käynyt valmistamassa parin päivän ruoat jääkaappiin. 

Miettikääpä, minkälainen tämäkin systeemi mahtaisi olla, jos vuosikymmenet isät olisivat hoitaneet vauvat öisin ja lapsikatraan päivisin, ja äidit olisivat lähteneet kaksi viikkoa synnytyksestä töihin? Veikkaan, että meillä olisi pikkulapsiperheissä kodinhoitajat. 

Vierailija
185/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen syvästi miksei sotealueet säästä lopettamalla perhetyön. Siinä olisi ihan turha rahareikä. Lasu pitäisi muutenkin tuollaisenaan lopettaa ja jakaa ne työt niille jotka ne nyt jo tekevät, eli koulukuraattoreille, tsemppareille, psyk poleille, jne. Lastensuojelu voisi pysyä kattokäsitteenä jossa valvottaisiin vain lasulain toteutumista.

Perhetyö on kyllä neuvolapalveluna joissakin paikoissa ihan hyvä palvelu mutta ei lasun tuottamana sellaisena jossa se perhetyöntekijä vain istuu. Koko konsepti pitää muuttaa ja valvoa Sosiaalityötä muutenkin tarkemmin, että esim. jos perheessä on nepsy lapsi, jota kiusataan koulussa tai jolla on koulun käynnin haasteita niin ei se työ voi olla sitä, että Sosiaalityöstä joku tulee katsomaa siivoaako äiti sitä kotia tarpeeksi. Se ei ratkaise esim. sitä, että jos nepsy lapsi ei motivoidu koulutöihin. Meillä se meni just noin, että mulla oli todella siisti koti, lasusta tuli sossu ja käski perhetyöntekijän tehdä siivoussunnitelman vaikka ongelma oli lapsella siinä, että hän ei pystynyt tekemään koulutehtäviä. Ei siihen mikään määrä siivousta auta. Lapsella oli unelmana tulla auto insinööriksi, lopulta unelma karisi pois. Minulta myös äitinä kiellettiin lapsen auttaminen kouluhommissa mikä oli ihan älytöntä sekin. Toisella lapsellani menee paljon paremmin kun en ole antanut kenekään määräillä noin vaan olen auttanut lasta juuri niissä asioissa missä hän tarvii. Auttanut oppimaan lukemista, kirjoittamista jne. koulumaailmaa varten. 

Vierailija
186/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset huonossa hygieniassa, äiti makaa sängyssä ja vttuilee sosiaalihuollolle. Onko väsymys juomisesta? Mitä jos oikeasti antaisit lapsesi parempaan paikkaan? Sitten jos pääset jaloillesi, niin osallistu enemmän heidän elämään. 

Vierailija
187/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei saisi olla lapsia. Mitä jos antaisit lapset normaaliin kotiin, ei tee hyvää lasten kehitykselle tuollainen masennus ja makaaminen. Lapset tarvii kaikenlaista virikettä, sinusta ei ole siihen, joten jos rakastat lapsiasi, niin annat he jollekkin adoptioon. 

Vaikka onkin pöhlö provo, niin eihän ap ole vanhempi yksin.

Vierailija
188/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saisi tehdä lapsia tuollaisiin olosuhteisiin. Et ole kykenevä tällä hetkellä äidiksi, anna lapset adoptioon. Vaikutat masentuneelta ja kyvyttömältä hygieeniaan, ei ole hyvä ympäristö lapsille. 

Joo no, mikä on kohtuullista. Ei tämä nyt voi toimia siten, että hygienia hysteerikot päättää kuka saa olla äiti. 

Vierailija
189/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset huonossa hygieniassa, äiti makaa sängyssä ja vttuilee sosiaalihuollolle. Onko väsymys juomisesta? Mitä jos oikeasti antaisit lapsesi parempaan paikkaan? Sitten jos pääset jaloillesi, niin osallistu enemmän heidän elämään. 

Mitä lisäarvoa nämä sinun paskanjauhamiset tuo yhtään mihinkään.

Vierailija
190/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani oli vähän aikaa tuo. Sen yksi lapsi oli tosi saoias.

Sanoi vaan että joku läski akka tuli tuijottaan kun se itse teki kaiken,yhtään ei auttanut.

Lopulta sai valiterrua asiasta kun laittoi ettei halua ketään akkaa istuun ja tuijottaam kotiin .

Vierailija
191/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen joka väittää, että äiti on alkoholisti ja sitten jos paljastuu, että se äiti ei olekkaan alkoholisti pitäisi suoraan määrätä maksamaan sakot kunnianloukkauksesta, yhteiskunta rauhan horjuttamisesta sakkoihin ja sellaisiin tuntuviin tuloihin ja varallisuuteen perustuviin sakkoihin. Sun kaltaisten valheiden levittelijöiden takia Suomesta poistuu kaikki fiksut ihmiset kun kuka jaksaa olla valheiden kohteena? 

Vierailija
192/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan näin?

Mun sukulainen, itse asiassa kaksikin, on töissä sossun / lastensuojelun perhetyössä ja tekevät ihan just tätä hommaa, että käyvät lapsiperheiden luona, jotka syystä tai toisesta tarvitsevat apua. He ainakin esim. jatkuvasti vaunuttelevat vauvojen kanssa, vievät lapset ulos ja leikkipuistoon jotta äiti saa levätä, auttavat ruoanlaitossa ja esim. leipovat lasten kanssa. Eivät tietenkään ole mitään kotisiivoojia tai kokkeja, mutta auttavat lasten kanssa ihan konkreettisia hommia tehden. 

Ehkä eri kunnissa on eri käytäntöjä?

Vierailija
193/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo perhetyö on kyllä ihan vitsi. Yhdellä ystävällä kävi vauvavuonna juurikin väsymyksen vuoksi. Nehän ei saa tehdä ruokaa tai siivota tai vahtia lapsia eli ovat vain tiellä. Voivat "auttaa" jos sinä siivoat itse myös samalla. Ystäväni lopetti tämän pian, koska oli enemmän haittaa kuin hyötyä (hänellä ei siis ollut mitään lasun asiakkuutta).

Itse ainakin väsyisin vielä enemmän, jos joku vieras pyörisi siinä nurkissa kyttäämässä. Ahdistava ajatus. Tämä on se syy miksi itse näyttelin neuvolassa pirteää ja jaksavaa, koska tiesin, että kukaan ei tule meille valvomaan öitä, että itse saan nukkua. Tai käynyt valmistamassa parin päivän ruoat jääkaappiin. 

Miettikääpä, minkälainen tämäkin systeemi mahtaisi olla, jos vuosikymmenet isät olisivat hoitaneet vauvat öisin ja lapsikatraan päivisin, ja äidit olisivat lähteneet kaksi viikkoa synnytyksestä töihin? Veikkaan, että meillä olisi pikkulapsiperheissä kodinhoitajat. 

Näinpä. Enemmän pitäisi oikeasti saada niitä isejä sinne kotiin! Turha aina lässyttää vaan rahasta ja kuinka muka sen miehen työ on tärkeämpää kuin naisen... Jos muutaman kuukauden elettäisiin äidin palkalla, niin ei pitäisi talous kaatua, jos muuten on raha-asiat ok-kunnossa. Isät eivät jää kotiin, koska töissä pääsee helpommalla ja ovat raha-ahneita! Kummasti niillä iseillä on varaa myös harrastella, ettei se palkka mene ns. kädestä suuhun. Hetken tiukkaa, mutta lasten eteen kannattaa uhrautua.

Vierailija
194/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan näin?

Mun sukulainen, itse asiassa kaksikin, on töissä sossun / lastensuojelun perhetyössä ja tekevät ihan just tätä hommaa, että käyvät lapsiperheiden luona, jotka syystä tai toisesta tarvitsevat apua. He ainakin esim. jatkuvasti vaunuttelevat vauvojen kanssa, vievät lapset ulos ja leikkipuistoon jotta äiti saa levätä, auttavat ruoanlaitossa ja esim. leipovat lasten kanssa. Eivät tietenkään ole mitään kotisiivoojia tai kokkeja, mutta auttavat lasten kanssa ihan konkreettisia hommia tehden. 

Eri kunnissa on erilaisia käytäntöjä. Olen asunut kahdessa eri kunnassa. Täällä missä nyt asun on paljon paremmat palvelut ja Sosionomit myös osaavat olla ystävällisiä, eivätkä ole sellaisia ilkeitä vittuilijoita kuin oli eräässä toisessa kunnassa jossa asuin. Näitä pitäis jotenkin yhtenäistää ja valvoa mitä se laatu on. 

Vierailija
195/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei sitten kyennyt edes hakemaan netistä, mitä perhetyö on? Jos siis todella palstailuvuodet ja yleinen elämänkokemus eivät ole mitään opettaneet nekään. THL:n sivuilta, eka hakutulos, kun hakee perhetyötä:

Perhetyö käytännössä

Perhetyö muokataan sisällöltään perheen tarvetta vastaavaksi. Perhetyössä voidaan esimerkiksi

- ohjata kodin arjen ja arkirutiinien hallintaan sekä tukea perhettä ruokailun ja nukkumisen päivärytmin muodostumisessa 

- antaa tietoa lapsen kasvusta ja kehityksestä sekä ohjata lasten hoidossa ja kasvatuksessa

- tukea vanhempien ja lasten hyvää vuorovaikutusta sekä tukea perheen sosiaalisen verkoston laajentamista

Näetkö tuossa, että tulisivat siivoamaan sinulle ja hoitamaan lapsiasi, ap? NÄETKÖ?

Vierailija
196/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverilla, kahden pikkulapsen yh-äidillä, kävi perhetyö jonkin aikaa, mutta ei kokenut siitä hyötyvänsä. Hän olisi tarvinnut toista aikuista lasten iltahärdelliin ja nukutushommiin, mutta sossun työntekijät tulivat tietysti vain virka-aikaan pariksi tunniksi. Mun ystävä ei tarvinnut apua kodinhoidossa, pyykkihuollossa tms - hänen kotinsa on varmaan yksi siisteimmistä missä olen käynyt :-D, niin ei siellä sitten oikein ollut perhetyötekijöillä mitään järkevää tekemistä. 

Uskon, että aika moni lapsiperhe hyötyisi kyllä siitä, että apua olisi tarjolla nimenomaan ilta-aikaan tai vaikka aikaisin aamullakin, jos lapsia pitää viedä vaikka tarhaan tms. Perhetyöntekijät voisivat hyvin tehdä kaksivuorotyötä.

Vierailija
197/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan näin?

Riippuu tietenkin millaista ongelmaa ollaan hoitamassa. Jos on ongelmaa vaikkapa lasten käytöksen suhteen, niin silloin tietenkin ollaan lasten kanssa, pelaillaan, mennään ulos leikkimään jne. Jos se ongelma on sitten se, että siellä on isä, joka ei osallistu, niin sittenhän se työskentely on isän kanssa keskustelua. Ei kai siinä mitään auta se, että työntekijät leikittävät lapsia puistossa. 

Vierailija
198/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaat erikseen lastenhoitajan ja kodinhoitajan jos niihin tarvitset apua. Sosiaalihuollon perhetyö ei ole niitä tehtäviä varten.

No mitä järkeä on tarjota palvelua, joka ihan selvästi maksaa paljon, mutta ei auta alkuperäiseen ongelmaan?

Voitaisiinko tätä laajentaa sairaaloihinkin ja laitettaisiin vaikka syöpäpotilaalta jalka kipsiin?

Vierailija
199/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiseenkin verorahoja laitetaan, että annetaan ohjeit ja päälle katsotaan. 
Mielenosoituksena istuisin vasn kahville sen työntekijän kanssa rupattelemaan. 
Ja ei kai se koko päivää ole siellä tölläämäsdä  mitä teet? 
Tietenkin kannattaa tehdä kevyt siivous ennen kun tulee, ettei vo kirjata,  että koti oli siivottamsssa  kunnossa. 
Yleensä ne keksii aina jotain mitä voisi vielä tehdä mutta sano niihin,  että jo tehnyt ta teet huomenna.

Istu rupattelemaan vaikka säästä. 

Toivottavasti et ole keittänyt sille kahvia. Keität vain ittelles ja se saa mennä kuppilaan kahville jos tekee mieli.

Vierailija
200/278 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverilla, kahden pikkulapsen yh-äidillä, kävi perhetyö jonkin aikaa, mutta ei kokenut siitä hyötyvänsä. Hän olisi tarvinnut toista aikuista lasten iltahärdelliin ja nukutushommiin, mutta sossun työntekijät tulivat tietysti vain virka-aikaan pariksi tunniksi. Mun ystävä ei tarvinnut apua kodinhoidossa, pyykkihuollossa tms - hänen kotinsa on varmaan yksi siisteimmistä missä olen käynyt :-D, niin ei siellä sitten oikein ollut perhetyötekijöillä mitään järkevää tekemistä. 

Uskon, että aika moni lapsiperhe hyötyisi kyllä siitä, että apua olisi tarjolla nimenomaan ilta-aikaan tai vaikka aikaisin aamullakin, jos lapsia pitää viedä vaikka tarhaan tms. Perhetyöntekijät voisivat hyvin tehdä kaksivuorotyötä.

Monella hyvinvointialueella rahat ovat niin loppu, että palveluaika on tasan virka-aika. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi