Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä käy väsymykseni takia sosiaalihuollon perhetyö,mutta hän ei hoida lapsia eikä siivoa

Vierailija
28.04.2026 |

Että saisin nukkua. Hänen tehtävänsä tuntuu olevan saada minut siivomaan ja tekemään ruokaa vaikka olisin nukkunut yöllä vain 2 tuntia,pätkissä ja olisi karmea päänsärky.

Hirveä sressi kun viidestä asti ollut hereillä,pää niin sekaisin ettei muista mikä vuosi ja tietää että klo 10 soi ovikello ja kuuluu pirteä "moi moi!!! Mitäs me tänään tehtäisiin?"

Lapset 2v ja 8kk,kumpikin vielä kirjaimlliesesti minussa kiinni. 

Kommentit (366)

Vierailija
221/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No täytyyhän sinun joka tapauksessa siivota ja tehdä ruokaa, ei se mikään 'ilmainen' kodinhoitaja ole. 

Olen eri, mutta miksi pitäisi? Itse ainakin ratkaisin aina väsymystilanteet niin, että lepäsin, jätin siivoamisen väliin ja joko wolttasin ruokaa tai laitoin valmisruokia.

Vierailija
222/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain kuopuksen yövalvomisesta rytmihäiriöitä yms terveysongelmaa, ja perhetyö tuli sohvalle jututtamaan, ei auttanut. Sitten mun piti hakea Holter-laite sairaalasta ja palautuksen yhteydessä nähdä lääkäri, niitä varten se perhetyön muikkeli suostui katsomaan vauvaa ja taaperoa, ettei tarvinnut mukaan raahata. Turha ees kysyä mitään miehestä, hänestä ei ollut apua ja on ollut jo pitkään ex.

Vai muikkeli...

Niinpä. Järjestelmä on solvaamisen arvoinen, ei ihmiset, jotka ovat joutuneet sen toteuttajiksi.

"joutuneet sen toteuttajiksi", joopa joo. Aika moni repii täysin ilon irti siitä vallantunteesta ja siitä vallasta minkä saa ja vittuilee äideille. Fiksu ihminen joka siivoa kotiaan niin joku tulee sinne vain istumaan. Ei olisi käynyt mulle töissä tuollainen, että vain istun siellä. Joten ei, ei voi mennä  näin, että toiset tekee hirveällä tahdilla töitä niska limassa ja toiset vain istuu sen saman ajan. Nyt ei mene selitykset läpi. Kyllä tuo on ihan omaan pottiin pelattu ja organisoitu  noin että voi vaan istua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverilla, kahden pikkulapsen yh-äidillä, kävi perhetyö jonkin aikaa, mutta ei kokenut siitä hyötyvänsä. Hän olisi tarvinnut toista aikuista lasten iltahärdelliin ja nukutushommiin, mutta sossun työntekijät tulivat tietysti vain virka-aikaan pariksi tunniksi. Mun ystävä ei tarvinnut apua kodinhoidossa, pyykkihuollossa tms - hänen kotinsa on varmaan yksi siisteimmistä missä olen käynyt :-D, niin ei siellä sitten oikein ollut perhetyötekijöillä mitään järkevää tekemistä. 

Uskon, että aika moni lapsiperhe hyötyisi kyllä siitä, että apua olisi tarjolla nimenomaan ilta-aikaan tai vaikka aikaisin aamullakin, jos lapsia pitää viedä vaikka tarhaan tms. Perhetyöntekijät voisivat hyvin tehdä kaksivuorotyötä.

Jotkut on saaneet apua tuohon, että perhetyöntekijä vie lapsen kouluun aamulla. Mutta esim. minä en saanut samalla paikkakunnalla vaan sain sen vittuilijan siistiin kotiini tekemään siivoussunnitelman. 

Miettikääpä oikeasti, että meillä on aikuisia ihmisiä, ihan perheellisiä, jotka ovat niin avuttomia, että tarvittaisiin sosionomi menemään heille aamuisin, herättelemään, pukemaan lapset, syöttämään aamiaiset ja kuljettamaan kouluun koko 12 vuotisen oppivelvollisuuden ajan. Tai elämää ei vaan saada järjestettyä niin, että kaksi aikuista saa hoidettua yhden vauvan ja vielä pestyä vessankin omasta kodistaan. 

Vierailija
224/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungeissa tosiaan erilaiset käytännöt. Tässä oman kaupunkini sossun sivulta kopioitu: 

Lapsiperheiden kotipalvelu

Lapsiperheiden kotipalvelu on tilapäistä, konkreettista tukea lapsiperhearkeen. Kotikäynneillä perhetyöntekijä aktivoi perhettä ja auttaa päivittäisissä askareissa ja kodinhoidollisissa töissä. Palvelu voi sisältää tilapäistä lastenhoitoa asiointikäyntien tai vanhemman lepohetken mahdollistamiseksi. Ohjauksellisin keskusteluin voidaan tukea jaksamisessa ja arjenhallinnassa.

Kenelle lapsiperheiden kotipalvelu on tarkoitettu?

Voit saada kotipalvelua toimintakykyä alentavan syyn perusteella tai perheen kriisitilanteessa. Näitä tilanteista voivat olla esimerkiksi:

perheenjäsenen sairaus tai vamma

raskaus tai lapsen syntymä

lapsen erityisyys

vanhemman uupumus

perhetilanteen muutos

Lapsiperheiden kotipalvelu ja perhetyö ovat eri asioita. 

Vierailija
225/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverilla, kahden pikkulapsen yh-äidillä, kävi perhetyö jonkin aikaa, mutta ei kokenut siitä hyötyvänsä. Hän olisi tarvinnut toista aikuista lasten iltahärdelliin ja nukutushommiin, mutta sossun työntekijät tulivat tietysti vain virka-aikaan pariksi tunniksi. Mun ystävä ei tarvinnut apua kodinhoidossa, pyykkihuollossa tms - hänen kotinsa on varmaan yksi siisteimmistä missä olen käynyt :-D, niin ei siellä sitten oikein ollut perhetyötekijöillä mitään järkevää tekemistä. 

Uskon, että aika moni lapsiperhe hyötyisi kyllä siitä, että apua olisi tarjolla nimenomaan ilta-aikaan tai vaikka aikaisin aamullakin, jos lapsia pitää viedä vaikka tarhaan tms. Perhetyöntekijät voisivat hyvin tehdä kaksivuorotyötä.

Jotkut on saaneet apua tuohon, että perhetyöntekijä vie lapsen kouluun aamulla. Mutta esim. minä en saanut samalla paikkakunnalla vaan sain sen vittuilijan siistiin kotiini tekemään siivoussunnitelman. 

Miettikääpä oikeasti, että meillä on aikuisia ihmisiä, ihan perheellisiä, jotka ovat niin avuttomia, että tarvittaisiin sosionomi menemään heille aamuisin, herättelemään, pukemaan lapset, syöttämään aamiaiset ja kuljettamaan kouluun koko 12 vuotisen oppivelvollisuuden ajan. Tai elämää ei vaan saada järjestettyä niin, että kaksi aikuista saa hoidettua yhden vauvan ja vielä pestyä vessankin omasta kodistaan. 

Nyt ei puhuta normaalista lapsesta vaan lapsesta jolla on jokin sairaus. Lapsesta joka ei automaattisesti nouse sängystä ylös ja pue ja mene itsenäisesti kouluun. Oletko kuullut heistä? Mieti sitä äläkä puhu asioista joista et selvästi mitään tiedä. Eihän kukaan tarvi kotiinsa apua kenellä on terveet lapset, jotka pystyy siihen. Entä sitten kun sinä itse vanhenet ja sairastut ja tarvit jonkun taluttamaan sinut kauppaan. Saako sinullekin sanoa, että olet avuton kun olet sairas? Mieti. 

Vierailija
226/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä nepsy-lapsia on enemmän alemman sosiaaliluokan perheissä, sekä niissä perheissä, joiden vanhemmat ovat itsekin sellaisten vanhempien jälkeläisiä, joilta puuttuu korkeakoulututkino?

Linkkaa tilastoon, mistä olet sellaista tietoa löytänyt. Empiiristen havaintojeni pohjalta väite ei pidä paikkaansa.

Vierailija
227/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa on hauskoja kommentteja. Minäkin haluan "Joutua totteuttamaan" sellaista työtä jossa saan vaan istua jonkun sohvalla ja siitä maksetaan mulle vähintään 2500e kuukaudessa. Olen tehnyt ihan väärää työtä kun olen joutunut rikkomaan sillä selkänikin ja vielä paljon vähemmän saanut palkkaa kun noin helpolla olisi voinut päästä että vaan "joutuu toteuttamaan istumista". 

Vierailija
228/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei puhuta normaalista lapsesta vaan lapsesta jolla on jokin sairaus. Lapsesta joka ei automaattisesti nouse sängystä ylös ja pue ja mene itsenäisesti kouluun. Oletko kuullut heistä? Mieti sitä äläkä puhu asioista joista et selvästi mitään tiedä. Eihän kukaan tarvi kotiinsa apua kenellä on terveet lapset, jotka pystyy siihen. Entä sitten kun sinä itse vanhenet ja sairastut ja tarvit jonkun taluttamaan sinut kauppaan. Saako sinullekin sanoa, että olet avuton kun olet sairas? Mieti. 

Eikö sillä lapsella ole kaksi vanhempaa katsomaan hänet kouluun?

Vierailija
229/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yksinhuoltaja 12 vuotta. Pikkulapsiaikana olisin kaivannut apua öihin, jotta saisin nukkua kunnolla. Mutta ei sellaista apua ole missään tarjolla, joten en puhunut asiasta koskaan neuvolassa. Mitään en olisi hyötynyt siitä, että joku tulee meille keskustelemaan. Keskustelu ei poista väsymystä vaan lisää vain stressiä.

Lapsen ollessa isompi kaipasin ja kaipaan edelleen sellaista apua, että joku tulisi aamulla hoitamaan lapsen kouluun ajoissa. Lapsella on autismi ja hän myöhästyy koulusta jatkuvasti, ja välillä aamuisin tulee kriisi kun tietty vaate onkin likainen tms, ja saattaa jäädä koko koulupäivä väliin. Itse yritän työpäivän ohella ohjeistaa lasta ja saada menemään kouluun. Ei tällaistakaan apua ole olemassa, ja vaikka olisi niin avun pitäisi saada luotua lapseen yhteys niin että siitä olisi jotain hyötyä. Lapsi käy omassa terapiassa joka auttanee aikanaan, mutta tällainen jatkuva koulunkäynnin valvominen on minulle todella kuormittavaa.

Olen tästä lasun kanssa keskustellut, kun koulu on tehnyt ilmoituksia poissaolojen takia. Totesivat ettei heillä ole tarjota mitään apua. Eikä tietenkään ole, eihän se ole realistista että joka aamu klo 8-9 meillä olisi joku kyttäämässä lapsen aamutoimia ja kannustamassa eteenpäin.

Vierailija
230/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa järjettömältä. Äidit tarvitsevat eniten ihan perinteistä kotiapua. Että joku siivoaa, tekee ruoan, vie lapset ulos ja äiti saa ottaa päiväunet. Kaikki muu on täysin turhaa ja aiheuttaa vain lisää stressiä.

Jos on toinen vanhempi, niin eikö se vaikka voi tehdä ruuat tai siivota? Eihän arkena ole pakko päivisin siivota, jos on lasten kanssa... 

Vierailija
231/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepsy-lapsiperheistä voisi olla omakin keskustelu. Aloituksessa oli vain väsynyt vanhempi ja pienet lapset.

Vierailija
232/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh, meillä kyllä perhetyöntekijä juuri hoiti lasta, vei puistoon jne. Meillä oli kyllä lastensuojelun asiakkuus silloin, en tiedä vaikuttaako. Tämä oli Espoossa

Meilläkin oli neuvolan perhetyö tuollaista, että käytettiin lasta puistossa mutta sitten kun se siirtyi lasuun niin siitä tuli jotain siivouksen tarkkailua kun lasun sossu käskenyt tehdä meille siivoussunnitelman ja oli sanonut, että lasta ei saa käyttää ulkona. Olin siinävaiheessa sanonut, että en tarvi enää perhetyötä kun lapsella oli enemmän haasteita koulussa joten tää lasun sossu jotenkin tulkitsi sen niin, että kun meillä siivotaan vieläkin enemmän niín se muka jotakin ratkaisee. Aivan täyttä hölynpölyä. En itse siinä vaiheessa edes osannut pyytää jotakin tietynlaista apua kun nepsy lapsen haasteet oli itsellekkin täysin uusi asia. 

Omituista 1950-lukulaista siivouspakkomiellettä. Moni ihminen voisi olla tyytyväisempi elämäänsä, jos siivoaisi vähän vähemmän. Mikä ihmeen itseisarvo on se, että vanhempi, käytännössä siis äiti, käyttää maksimaalisen ajan siivoamiseen? Itse ainakin minimoin kotitöihin käytetyn ajan. Nautin elämästä enemmän, kun voin tehdä enemmän kivoja asioita ja lastenkin kanssa on enemmän aikaa harrastaa ja tehdä. Meluummin mennään vaikka lastenteatteriin kuin pestään ikkunoita.

Vierailija
233/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus! Toinen vanhempi voi olla vaikka vuorotöissä ja lähtenyt töihin aamulla kello 4? Aivoja voi käyttää ajatteluun. Edelleenkin eikö täällä ihmiset ymmärrä, että kaikki ei tee virastotyötä klo 8-16. 

Vierailija
234/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nepsy-lapsiperheistä voisi olla omakin keskustelu. Aloituksessa oli vain väsynyt vanhempi ja pienet lapset.

No voi olla väsynyt ja myös samalla nepsy lapsen vanhempi joten ihan relevanttia ja samoja haasteita on väsyneelläkiin vanhemalla varmasti saada apua siihen. Jos nyt erotetaan tästä keskustelusta päihde vanhemmat ja puhutaan ihan vaan väsymyksestä. 

Vierailija
235/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä ne isät aina siivoa työpäivänsä jälkeen tai tekevät pitkää päivää, ovat reissuhommissa tai sitten jos äiti on yksin eli yh, tilanteet on monia. Yrittäkää edes ajatella laajemmin kuin vain sillä ajatuksella että kaikilla on turvallinhen 8-16 virastyö ja perinteinen avioliitto. Täällä on muitakin kuin te. 

Jos on isä olemassa, joka ei suostu siivoamaan työpäivänsä jälkeen tai ei suostu lopettamaan ylitöitä äidin uupuessa, niin hän on se, jonka pitää laittaa ruotuun ja lyödä faktoja pöytään!

Vierailija
236/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus! Toinen vanhempi voi olla vaikka vuorotöissä ja lähtenyt töihin aamulla kello 4? Aivoja voi käyttää ajatteluun. Edelleenkin eikö täällä ihmiset ymmärrä, että kaikki ei tee virastotyötä klo 8-16. 

Tässä maassa on edelleen sellainen periaate kuin huoltajan vastuu. Työajat eivät poista sitä asiaa. 

Vierailija
237/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletit että perhetyön tehtävä olisi tehdä noita hommia?

Miksi oletat, että kenekään pitäisi oottaa kotiinsa jotakuta vain istumaan sohvalleen ja juttelemaan? 

Missä sanottiin että pakko? Käsittääkseni perhetyö on aika pitkälle vapaaehtoista. Nuo edellämainitut hommat hoitaa siivooja tai lastenhoitaja, ei perhetyö.

Lastensuojen perhetyö on pakollista, velvoittavaa. Jota yleensä tuputetaan nepsy perheeseen vaikka mitään ei osata oikeasti. Halutaan työllistää itsensä helpolla työllä missä saa vittuilla jollekkin äidille tai isälle. 

Nykyisin lastenpsykiatria on ottanut sen kannan, että mitään nepsyasioita ei lähdetä edes selvittelemään ennen kuin perheessä on ollut perhetyötä. Nepsylasten kanssa avainasemassa on strukturoitu, ennakoitavissa oleva arki. Lapsen ei tarvitse miettiä sekuntiakaan koska tulee ruokaa, vaan ruoka on joka jumalan päivä samaan aikaan. Nukkumaan meno on samaan aikaan, samalla tavalla jne jne jne. Perhetyön tehtävä on rakentaa sinne kotiin tällainen arki. Käytännössä näissä lasun nepsyperheissä se puuttuu tykkänään. Ei syödä yhdessä, kukin etsii kaapeista milloin mitäkin mihin aikaan vuorokaudesta sattuu, ei ole vuorokausirytmejä, ei lähdetä aamuisin töihin/kouluun/päiväkotiin, löllötellään siellä vuodenajoista ja vuorokauden ajoista täydessä tiedottomuudessa. Nämä asiat eivät yleensä miellytä näitä lasun nepsyperheitä, siksi tarina menee aina näin, että ei osata. 

Meillä ei ole nepsyongelmia eikä olla minkään auttavan tahon asiakkaita, mutta pakko kommentoida, että kuulostaa aivan painanaijsmaiselta ja todellisesta elämästä vieraantuneelta tuollainen kellontarkka, pelkkiin rutiineihin pohjaava elämä. Eihän tuossa voi käytännössä tehdä mitään eikä elää normaalisti ollenkaan. Ja miten tuollainen on mahdollista esim. silloin, jos perheen vanhemmilla on vuorotyö tai jokin epätyypillinen työ, jossa työajat eivät ole 8-16? Miten tuollaiseen rutiinipakottamiseen mahtuu sukulaisvierailut, ystävien tapaamiset, lomamatkat, harrastukset, kesäiset uimarantaretket, teatterissa tai elokuvissa käynnit, kaverisynttärit.... Kuulostaa ihan hirveältä!

Vierailija
238/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on. Joskus muinoin oli hoitajia, jotka auttoivat konkreettisesti.

Niin oli, mutta siitä on kauan. Kaksoset syntyi -98 hätäsektiolla, joo silloin tuli kodinhoitaja, ensimmäinen auttoi lasten hoidossa, mutta siirtyi sitten muualle. No tilalle tuli sellainen joka vain kertoi kuinka on kursseja ja muuta, ei tehnyt mitään, puhui mattojen pesusta, olisi pitänyt lähteä matot pesemään leikattuna. Sain tulehduksen leikkauksesta ja olin kolmen kuukauden antibioottikuurilla, kaksi eri antibioottia, siksi olin väsynyt. No sanoin sitten lopulta ettei tarvitse enää tulla, etten jaksa katsella. Sitten tuli juuri perhetyöntekijä, auttoi sen verran että keitti kahvit 

Vierailija
239/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en ole aiemmin tiennyt, että on olemassa tuollaisia työpaikkoja jossa saa istua jonkun toisen sohvalla koko päivän. Olen tehnyt todella raskasta työtä pikkupalkalla. Taidan pistää työpaikka hakemuksen: etsin työtä jossa saa istua koko päivän toisten olohuoneissa juttelemassa mukavia, koska jokuhan "joutuu toteuttamaan" tällaistakin. Muut voivat tehdä ja minä katson kun he tekevät ja raportoin. Palkka vähintään 2500-3000e, voin tulla myös yrittäjänä jolloin palkka 4000e mielellään. On se rankkaa kun "joudun toteuttamaan istumista" ja mukavien juttelua. Mitä, aivan loistava työ! 

Vierailija
240/366 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Eli jos teet vuorotyötä etkä 8-16 työtä, niin sinun ei tarvitse ottaa mitään vastuuta lapsiperhearjesta? Mitä jos äitikin tekee 3-vuorotyötä, niin kummankaan ei tarvitsisi tehdä mitään, vaan joku ulkopuolinen hoitaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi