Miksi jotkut liittyvät jehovantodistajiin tai helluntaikirkkoon kun tulevat uskoon?
Miksi ei voi vain uskoa Jumalaan itsekseen? Tarvitaanko uskossaolemiseen jotain hurmoshenkistä porukkaa ympärille?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin perusluterilainen kunnes 20-vuotiaana kohtasin Jehovan todistaja-pariskunnan jonka opettamana pääsin "hajulle" totuudesta. Muutaman vuoden kypsyttelyn jälkeen olin valmis irtautumaan väärästä Suuren Babylonin uskonnosta sekä vihkiytymään totuudelle ja saamaan kasteen. Nyt parikymmentä vuotta tuosta vierinyt ja luja usko Jehovan Valtakunnan totuuteen kantaa edelleen.
N45
Jehovan todistajat on eksytys, poikkeaa huomattavasti Raamatullisesta kristinuskosta. Jeh todist. ei ole edes kristinuskoa, vaan erillinen uskonto.
Väärä Jeesus ei pelasta!
Olet menossa Helvettiin, jos et usko että Jeesus on se kuka Hän sanoi olevansa. Jehovan todistajien perustaja, Charles Russell oli väärä profeetta, Saatanasta. Jeesus itse varoitti että Hänen jälkeensä nousee vääriä profeettoja, jotka vievät monet kadotukseen. Tästä meillä on hyviä esimerkkejä:
- Islamin profeetta Muhammed ( 600v Jeesuksen jälkeen)
- Charles Russell , Jehovan todistajat ( 1800-luku)
- Joseph Smith , mormonismi ( 1800-luku)
Pyydä että Jumala näyttäisi sinulle kuka Hän on ja mikä on Hänen tahtonsa. Protestanttisuudessa on Raamatullisia suuntauksia, luterilaisuus ei ole ainoa suunta.
Jehovan todistajat nimenomaan uskovat että hän oli (ja on edelleen) se joka hän sanoi olevansa eli Jumalan Poika. Hän ei sanonut olevansa Jumala.
Missä kohdassa Raamattua Jeesus sanoi olevansa arkkienkeli Mikael, kuten Jehovan todistajat opettavat???
Vanhassa testamentissa Jumala ilmoitti itsenä sanoen "Minä olen sen joka minä olen."
Jeesus sanoi itsestään useamman kerran "Minä olen..." käyttäen täsmälleen samoja sanoja. Jopa silloin kun häntä oltiin kiirastorstaina pidättämässä häntä etsittiin. Jeesus sanoi "Minä se olen", ja häntä kiinni ottavat kaatuivat maahan.
Joh. 18. "Silloin Jeesus, joka tiesi kaiken, mikä oli häntä kohtaava, astui esiin ja sanoi heille: "Ketä te etsitte?" He vastasivat hänelle: "Jeesusta, Nasaretilaista". Jeesus sanoi heille: "Minä se olen". Ja Juudas, joka hänet kavalsi, seisoi myös heidän kanssaan. Kun hän siis sanoi heille: "Minä se olen", peräytyivät he ja kaatuivat maahan. Niin hän taas kysyi heiltä: "Ketä te etsitte?" He sanoivat: "Jeesusta, Nasaretilaista". Jeesus vastasi: "Minähän sanoin teille, että minä se olen."
Arkkienkeli Mikaelin on useasti todettu olevan aivan oma hahmonsa ja erillään Jeesuksesta. Monesti Vanhassa testamentissa kerrottuja enkeli-ilmestymisten on arveltu olevan Jeesuksen vierailua, koska sana enkeli voidaan kääntää myös sanansaattajaksi. Mutta jos Raamattu erikseen kertoo että Mikael tai Gabriel on käynyt, niin silloin asia on niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kaipaavat hurmoshenkeä ja yhteisöä johon kuulua. Yksi kaverini on helluntailaistouhuissa mukana ja toinen intomielinen jehovantodistaja. Molemmilla on ollut vaikea lapsuus millä vain mittarilla ja ovat menettäneet toisen vanhempansa nuorena.
En ole itse "hellari" mutta totean että noiden kahden välillä on suuri ero. Helluntalaiset ovat kristittyjä, mutta Jehovat eivät. Jehovan todistajat on eri uskonto.
Ulkopuoliselle ateistille nämä tuntuvat samanlaisilta, vaikka olen käynyt tutustumassa molempien kokoontumisissa kavereitteni mieliksi. Molemmissa näytti yhteisö olevan tärkeä. Vaikka toki näkemyksellisiä eroja on. Itse en ymmärrä, miksi uskovien pitää riidellä niin kauheasti kuka uskoo oikein ja kuka joutuu ikuiseen kadotukseen kun uskoo väärin. Mutta kai useimmat uskovat on yhtä mieltä että minä sinne kadotukseen ainakin päädyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin perusluterilainen kunnes 20-vuotiaana kohtasin Jehovan todistaja-pariskunnan jonka opettamana pääsin "hajulle" totuudesta. Muutaman vuoden kypsyttelyn jälkeen olin valmis irtautumaan väärästä Suuren Babylonin uskonnosta sekä vihkiytymään totuudelle ja saamaan kasteen. Nyt parikymmentä vuotta tuosta vierinyt ja luja usko Jehovan Valtakunnan totuuteen kantaa edelleen.
N45
Jehovan todistajat on eksytys, poikkeaa huomattavasti Raamatullisesta kristinuskosta. Jeh todist. ei ole edes kristinuskoa, vaan erillinen uskonto.
Väärä Jeesus ei pelasta!
Olet menossa Helvettiin, jos et usko että Jeesus on se kuka Hän sanoi olevansa. Jehovan todistajien perustaja, Charles Russell oli väärä profeetta, Saatanasta. Jeesus itse varoitti että Hänen jälkeensä nousee vääriä profeettoja, jotka vievät monet kadotukseen. Tästä meillä on hyviä esimerkkejä:
- Islamin profeetta Muhammed ( 600v Jeesuksen jälkeen)
- Charles Russell , Jehovan todistajat ( 1800-luku)
- Joseph Smith , mormonismi ( 1800-luku)
Pyydä että Jumala näyttäisi sinulle kuka Hän on ja mikä on Hänen tahtonsa. Protestanttisuudessa on Raamatullisia suuntauksia, luterilaisuus ei ole ainoa suunta.
Jehovan todistajat nimenomaan uskovat että hän oli (ja on edelleen) se joka hän sanoi olevansa eli Jumalan Poika. Hän ei sanonut olevansa Jumala.
Missä kohdassa Raamattua Jeesus sanoi olevansa arkkienkeli Mikael, kuten Jehovan todistajat opettavat???
Vanhassa testamentissa Jumala ilmoitti itsenä sanoen "Minä olen sen joka minä olen."
Jeesus sanoi itsestään useamman kerran "Minä olen..." käyttäen täsmälleen samoja sanoja. Jopa silloin kun häntä oltiin kiirastorstaina pidättämässä häntä etsittiin. Jeesus sanoi "Minä se olen", ja häntä kiinni ottavat kaatuivat maahan.
Joh. 18. "Silloin Jeesus, joka tiesi kaiken, mikä oli häntä kohtaava, astui esiin ja sanoi heille: "Ketä te etsitte?" He vastasivat hänelle: "Jeesusta, Nasaretilaista". Jeesus sanoi heille: "Minä se olen". Ja Juudas, joka hänet kavalsi, seisoi myös heidän kanssaan. Kun hän siis sanoi heille: "Minä se olen", peräytyivät he ja kaatuivat maahan. Niin hän taas kysyi heiltä: "Ketä te etsitte?" He sanoivat: "Jeesusta, Nasaretilaista". Jeesus vastasi: "Minähän sanoin teille, että minä se olen."
Arkkienkeli Mikaelin on useasti todettu olevan aivan oma hahmonsa ja erillään Jeesuksesta. Monesti Vanhassa testamentissa kerrottuja enkeli-ilmestymisten on arveltu olevan Jeesuksen vierailua, koska sana enkeli voidaan kääntää myös sanansaattajaksi. Mutta jos Raamattu erikseen kertoo että Mikael tai Gabriel on käynyt, niin silloin asia on niin.
Totta! Lisäksi enkelit ovat luotuja olentoja, kuten ihmisetkin. Totesin tämän eräässä toisessa viestissä ja kaipasin jehovan todistajilta vastauksen miten enkeli voi sovittaa ihmisyyden synnit ristillä. Vastausta ei tullut, kuten ei moniin muihinkaan kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kaipaavat hurmoshenkeä ja yhteisöä johon kuulua. Yksi kaverini on helluntailaistouhuissa mukana ja toinen intomielinen jehovantodistaja. Molemmilla on ollut vaikea lapsuus millä vain mittarilla ja ovat menettäneet toisen vanhempansa nuorena.
En ole itse "hellari" mutta totean että noiden kahden välillä on suuri ero. Helluntalaiset ovat kristittyjä, mutta Jehovat eivät. Jehovan todistajat on eri uskonto.
Ulkopuoliselle ateistille nämä tuntuvat samanlaisilta, vaikka olen käynyt tutustumassa molempien kokoontumisissa kavereitteni mieliksi. Molemmissa näytti yhteisö olevan tärkeä. Vaikka toki näkemyksellisiä eroja on. Itse en ymmärrä, miksi uskovien pitää riidellä niin kauheasti kuka uskoo oikein ja kuka joutuu ikuiseen kadotukseen kun uskoo väärin. Mutta kai useimmat uskovat on yhtä mieltä että minä sinne kadotukseen ainakin päädyn.
Kaiken ydin, pelastuskysymys, on se että uskooko Jeesuksen Jumaluuteen. Jehovan todistajat eivät usko.
Hyvää yötä, Raamatullisen, kolmiyhteisen Jumalan myötä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin että jollain lailla rikkinäiset ihmiset tarvitsevat jotain äärikokoemuksia.
Olet varmaan oikeassa. Olen muutaman kerran käynyt helluntaiseurakunnassa ja huomasin, että sinne ajautuu entisiä päihdeongelmaisia tai muita mielenter eyden kanssa kamppailevia. Ja siellähän heille kerrotaan, että Jeesus on pelastanut heidät vaikka olisi mitä tehnyt. Minulle ei oikein avautunut se, miksi omilla teoilla ei ole merkitystä, vaan vain sillä että on usko Jeesukseen. Voit olla vaikka murhaaja, mutta taivaaseen pääset kunhan vain uskot.
Samaa olen miettinyt. Helluntailaisissa on paljon entisiä alkoholisteja, vankilassa istuneita, lapsiin sekaantuneita ja vaikka mitä kaikkia hirveitä asioita tehneitä. Helluntailaisuuden opit vetoavat ihmisiin, jotka ovat tehneet paljon pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin että jollain lailla rikkinäiset ihmiset tarvitsevat jotain äärikokoemuksia.
Olet varmaan oikeassa. Olen muutaman kerran käynyt helluntaiseurakunnassa ja huomasin, että sinne ajautuu entisiä päihdeongelmaisia tai muita mielenter eyden kanssa kamppailevia. Ja siellähän heille kerrotaan, että Jeesus on pelastanut heidät vaikka olisi mitä tehnyt. Minulle ei oikein avautunut se, miksi omilla teoilla ei ole merkitystä, vaan vain sillä että on usko Jeesukseen. Voit olla vaikka murhaaja, mutta taivaaseen pääset kunhan vain uskot.
Samaa olen miettinyt. Helluntailaisissa on paljon entisiä alkoholisteja, vankilassa istuneita, lapsiin sekaantuneita ja vaikka mitä kaikkia hirveitä asioita tehneitä. Helluntailaisuuden opit vetoavat ihmisiin, jotka ovat tehneet paljon pahaa.
Lue viestini, nro 76. Se käsittelee syntisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onvarmasti suuri helpotus kuvitella, että taivaaseen pääsee vaikka olisi tehnyt hirveän synnin, esim tappanut.
Yksi kaverini on helluntaipiireissä, ja hänelle pahimmat synnintekijät ovat homoseksuaalit ja abortintekijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkkuni on helluntailainen. Se mitä en niissä ymmärrä, on se että voivat olla vaikka minkälaisia rikoksia tehneitä, mutta kun heillä on usko Jeesukseen, pääsy taivaaseen on taattu. Serkkunikin on pettänyt aikanaan lastensa isää tämän kaverin kanssa ja mennyt uudestaan naimisiin. Eli jotkut elävät todella syntisesti ja minun mielestäni rikkovat Raamatun ohjeita mutta silti ovat varmoja että taivaaseen pääsevät riippumatta omasta käytöksestään,
Ehkä hän sitten liityttyään hell.srk ei ole tehnyt haureutta. Sama koskee myös muita rikoksia, jotka tehty ennen uskoon tuloa.
Haureutta on harjoitettu nimenomaan uskossa eläen. Mutta se taitaa olla sitä parempaa haureutta sitten...
Profeetta Hoosealle ei Herra antanut vaihtoehtoa, vaan käski. Tilanne tuolloin oli sikäli vakava, ettei Herra voinut antaa Hoosealle muuta vaihtoehtoa. Tämä on ainoa kerta kun on käsketty ottaa haureellinen nainen.
Hoosea 1:2 Kun Herra alkoi Hoosealle puhua, sanoi Herra Hoosealle: "Mene, ota itsellesi haureellinen vaimo ja haureudesta syntyneet lapset, sillä maa on peräti rikkonut avion luopumalla Herrasta".
Sinänsä haureellisen naisen hankkiminen ei ole kiellettyä, kunhan ei tee aviorikosta. Siitä on tarkat määräykset erokirjaa myöten. Äkkiä katsoen ei kovin viisasta sortua haureelliseen naiseen. Lankeemuksesta voi kuitenkin nousta tekemällä parannuksen.
Minun aviomieheni kehtasi kehua tällä Raamatun paikalla, että Jumala käski hänen ottaa haureellinen nainen vaimoksi. Eli minut!
Aivan uskomatonta, että saattoi loukata tälläsellä mua ja olimme vasta menneet naimisiin silloin.
Kuka mies puhuu vaimolleen tuolla tavalla, varsinkin, kun Jumala johdatti yhteen? Sillä ei ollut mitään muuta tarkoitusta, kuin saada mut tuntemaan itseni huonoksi ihmiseksi. Sairasta.
Nyt tällä hetkellä se on minun aviomieheni, joka on hylännyt minut, vaikka hänellä ei siihen oikeutta ole Jumalan silmissä.
Hän on siis omasta mielestään harras uskova ja vähän parempi kuin sukulaisemme, jotka hekin ovat uskossa.
Voin sanoa, että takaisin en sitä miestä ota vaikka miten anelisi.
Molemmat tarjoavat yhteisön yksinäisille, mielenterveysongelmaisille, traumatisoituneille ihmisille
Harvemmin ihminen, jolla kaikki asiat ovat hyvin liittyy minkäänlaiseen lahkoon
Joka uskoon tulee, se ei Jehovan todistajiin liity. Jehovalaisuus ei ole kristillinen kirkkokunta ja siihen liitytään opiskelemalla vähitellen heidän oppinsa, ei äkillisen uskoon tulon jälkeen.
Miten toimisi sellainen parisuhde, jossa toinen olisi helluntaiuskovainen ja toinen jehovantodistaja?
Nuo ryhmät käännyttävät ihmisiä. Jos joku hiljaa uskoo kuulumatta mihinkään näkyvään liikkeeseen, hänen uskonsa ei näy päällepäin, etkä tiedä hänen uskobaisuudestaan.
Miksi joku uskoon tullut (siis Jeesuksen ristintyöhön uskova) liittyisi jehovantodistajiin, joita ei edes lueta kristityiksi? Arkkienkeli Mikael ei pelasta ketään kadotukselta. Ja heidän oppinsa mukaan Mikael ja Jeesus ovat sama hahmo. Ja tämä Jeesus-Mikael naulattiin heidän oppinsa mukaan paaluun, eikä ristiin. Että korkeintaan joku tosi tietämätön uskoon tullut voi sitten heihin ehkä liittyä.
Helluntailaisiin ym. kristillisiin seurakuntiin liitytään, jos kokee, että ko. seurakunta opettaa hyvin ja koska useimmat luulevat, että pitää liittyä johonkin suuntaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Nuo ryhmät käännyttävät ihmisiä. Jos joku hiljaa uskoo kuulumatta mihinkään näkyvään liikkeeseen, hänen uskonsa ei näy päällepäin, etkä tiedä hänen uskobaisuudestaan.
Mutta kun Jeesus ei opettanut pitämään uskoa vain itsellä ja kääntymään sisäänpäin, vaan kertomaan uskosta muillekin ja avautumaan koko maailmaan päin hänen todistajinaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tarvitaan. Jeesus itse sanoo, että pitää olla vähintään kolme hengen ryhmä.
Ei tarvita kuin kaksi. Jeesus sanoi että jos kaksi tai useampi yhdessä rukoilee mitä tahansa samaa asiaa niin se toteutuu varmasti.
Sitä kyllä ihmettelen ettei vieläkään ole löytynyt edes niitä kahta, jotka olisivat rukouksellaan laittaneet asiat kuntoon, lopettaneet sodat, eriarvoisuuden yms.
Joo muistetaan että Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä, vaan ihan oma uskontonsa! Onneksi se on tullut tässä keskustelussa esille. He eivät pidä Jeesusta Jumalana (vaan Jeesus on heidän mukaansa yhtä kuin arkkienkeli Mikael).
Eksytystä on paljon - varotaan sitä.
Helluntailaisuudessa omat puutteensa, mutta sieltä löytyy kyllä uudestisyntyneitä kristittyjä lähtökohtaisesti. Siunausta kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jehovan todistajilla on käytössä ihan sama Raamattu kuin kristityilläkin. Jehovan uskoa ensin tutkitaan ja kun tuntee asian omakseen voi käydä kasteella. Kasten jälkeen on Jehovan todistaja. Kastetta ei vaadita vaan tutkivat ovat myös osa yhteisöä ja pääsevät paratiisiin maan päälle.
Ei ole! Teillä on NWT = new world translation " Raamattu". Siinä on moni asia vääristetty!
Kenellä meillä? Jehovan todistajilla on ihan sama Raamattu kuin kristyillä.
Se on eri käännös, jota muut seurakunnat eivät käytä.
Luepa esim. Johanneksen evankeliumin 1. luku. Eikö siellä Jehovan todistajien käännöksessä sanota: ... ja Sana oli jumala. ? Kristittyjen käännöksissä lukee ... ja Sana oli Jumala.
Jehovan todistajat ajattelevat että jumala sanana tarkoittaa vain jumalaa. Jumalalla on nimi Jehova. Ymmärrettävää siis miksi tavallista sanaa ei kirjoiteta isolla alkukirjaimella.
Itse aloittajan kysymykseen. Ei - uskoon ei tarvitse hurmoshenkistä seurakuntaa (esim. Helluntailaisuutta). Usko Jeesukseen on tärkein.
Uskova ei missäån nimessä voi tehdä mitä vain ja olla varma pelastuksestaan, kuten ketjussa on esitetty. Pitää tehdä parannus synneistä.