Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (7551)

Vierailija
7401/7550 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vl-perheessä pidettäisiin ristiäiset kotona ja papiksi olisi pyydetty liikkeeseen kuuluva pappi ja paikalle tulisi myös ei-vl-sukulaisia, jotka kuitenkin kuuluvat kirkkoon ja ovat uskovia, niin miten pappi tervehtisi ketäkin? 

Helppo kysymys. Se menee niin, että ei- vl- ihmisille iän mukaan päivää tai hei. Eli ihmisiä rivissä tai jossain muodostelmassa, huoneen reunoilla tms ja pappu kulkee: 

Jumalan terve, Jumalan terve, päivää, Jumalan terve, hei, hei, päivää, Jumalan terve. Sitä rataa. 

Vierailija
7402/7550 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

* pappi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7403/7550 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen siinä käsityksessä että jotkut ei-vl -ihmiset kokee Jumalan terveellä tervehtimisen kiusallisena. Täällä kuitenkin se halutaan ulottaa väkipakolla kaikkiin. Erikoista.

Vierailija
7404/7550 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen siinä käsityksessä että jotkut ei-vl -ihmiset kokee Jumalan terveellä tervehtimisen kiusallisena. Täällä kuitenkin se halutaan ulottaa väkipakolla kaikkiin. Erikoista.

Kukaan ei ole sanonut noin. Luepa viestit uudestaan. 

Vierailija
7405/7550 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vl-perheessä pidettäisiin ristiäiset kotona ja papiksi olisi pyydetty liikkeeseen kuuluva pappi ja paikalle tulisi myös ei-vl-sukulaisia, jotka kuitenkin kuuluvat kirkkoon ja ovat uskovia, niin miten pappi tervehtisi ketäkin? 

Helppo kysymys. Se menee niin, että ei- vl- ihmisille iän mukaan päivää tai hei. Eli ihmisiä rivissä tai jossain muodostelmassa, huoneen reunoilla tms ja pappu kulkee: 

Jumalan terve, Jumalan terve, päivää, Jumalan terve, hei, hei, päivää, Jumalan terve. Sitä rataa. 

Kuulostaa tosiaan aika kammottavalta, onneksi ei ole tuon lahkon jäseniä suvussa!

Vierailija
7406/7550 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinun mielestäsi vanhoillislestadiolaiset haluavat viestiä tervehtiessään joitakin ihmisiä Jumalan terveellä ja toisia jollain muulla tervehdyksellä? 

Vierailija
7407/7550 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko evlut-kirkon pappi oikeasti toimia työssään noin?

Vierailija
7408/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinun mielestäsi vanhoillislestadiolaiset haluavat viestiä tervehtiessään joitakin ihmisiä Jumalan terveellä ja toisia jollain muulla tervehdyksellä? 

Ja miksi me muut ei tervehditä vl jollain toisella termillä kuin muita? Varmaan ainakin vääräuskoista voisimme käyttää samoin kuin he, mutta mikä termi tervehdittäessä kasvokkain vl ja ei vl?

Vierailija
7409/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Valitettavasti voi. 

Vierailija
7410/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole syrjintää?

Vierailija
7411/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole syrjintää?

Hyvä kysymys. Itse eivät varmastikaan miellä niin. Kaksi vertailukohtaa tulee kuitenkin mieleen. 

Tilaisuudessa on joku täysin ulkopuolinen,uusi tyyppi,  sanotaan nyt vaikka Espanjasta. Yrität selittää hänelle hänen näkemäänsä: Why does the priest  say something different to you? I thought you all  go to the same church? Noh. In Finland...

Tilaisuudessa on mustia ihmisiä. Jos pappi tervehtisi heitä eri tavalla kuin muita ihmisiä, niin mitä ajatuksia se herättäisi?

Vierailija
7412/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä ihmetyttää: miksi vl-ihmiset eivät halua tervehtiä eri tavoin uskovia Jumalan terveellä? Eikö se olisi lähetystyötä ja Jumalan hyvyyden toivottamista toisille?

Vierailija
7413/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin Ollen ja Eevan uusimman vlogin. Olen ennenkin lukenut tuosta ilmiöstä: suviksissa osa perheistä ottaa pienetkin lapset iltamyöhään kentälle ja vaunulle palataan myöhään yöllä. Vaikka kuinka on erityinen juhla, niin lapsen paikka on tuohon aikaan nukkumassa vaunulla/teltassa. Pieni lapsi tarvitsee unensa ja sitä suviseuratunnelmaa ehtii kyllä nauttimaan päivän aikana ihan riittävästi. Ja jos kyse on siitä, että vanhemmat haluavat tavata kavereita, niin sitten toinen vanhemmista lasten kanssa nukkumaan ja toinen käyköön itsekseen kavereita moikkaamassa.

Toisekseen: kyllähän suviseuroissa SRK:n puolesta kehotetaan vanhempiakin huolehtimaan, että teinit tulevat ajoissa nukkumaan. Miksi siis olisi ok, että pienet lapset pyörivät vanhempiensa mukana kentällä myöhään illalla/yöllä?

Vierailija
7414/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä ihmetyttää: miksi vl-ihmiset eivät halua tervehtiä eri tavoin uskovia Jumalan terveellä? Eikö se olisi lähetystyötä ja Jumalan hyvyyden toivottamista toisille?

Sillä halutaan erotella jyvät akanoista, eli kertoa, kuka on oikea uskovainen.

Tästä tuli mieleen ensimmäinen työpaikka, jossa firman pomo tervehti kaikkia töihin tullessa sanomalla huomenta. Tämä jatkui vuosia, ja nostettuaan erään työntekijän muita korkeampaan asemaan, niin sen jälkeen hän tervehti häntä  sanomalla "terve", jonka perään toivotti vielä hyvää huomenta. Muille jatkoi sanomalla huomenta. Eli kyllähän näillä erotellaan ihmisiä. Vaikka itse pirullani tervehdin pomoa terve-sanalla, vastaukseksi sain huomenta.

Kyseinen henkilö ei itse heti huomannut eroa tervehtimisen muutoksessa, mutta kerrottiani siitä, hän ei itse pitänyt siitä. 

Tosin se hänen ylennyksensä ei edes kerennyt toteutua, kun hän ei paikkaa ottanut vastaan. Jatkoi johonkin toiseen työpaikkaan, josta minulla ei ole tietoa. 

Vierailija
7415/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin Ollen ja Eevan uusimman vlogin. Olen ennenkin lukenut tuosta ilmiöstä: suviksissa osa perheistä ottaa pienetkin lapset iltamyöhään kentälle ja vaunulle palataan myöhään yöllä. Vaikka kuinka on erityinen juhla, niin lapsen paikka on tuohon aikaan nukkumassa vaunulla/teltassa. Pieni lapsi tarvitsee unensa ja sitä suviseuratunnelmaa ehtii kyllä nauttimaan päivän aikana ihan riittävästi. Ja jos kyse on siitä, että vanhemmat haluavat tavata kavereita, niin sitten toinen vanhemmista lasten kanssa nukkumaan ja toinen käyköön itsekseen kavereita moikkaamassa.

Toisekseen: kyllähän suviseuroissa SRK:n puolesta kehotetaan vanhempiakin huolehtimaan, että teinit tulevat ajoissa nukkumaan. Miksi siis olisi ok, että pienet lapset pyörivät vanhempiensa mukana kentällä myöhään illalla/yöllä?

Osa vanhemmista haluaa lapsilleen saman kokemuksen kuin itselleen nuorempana. Ennen ei ollut niin nuukaa, pyörivätkö lapset ja nuoret keskenään kentällä miten myöhään tahansa. Nykyvanhemmat ovat siis tuon ajan kasvatteja. 

Vierailija
7416/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatussakin sanotaan että älä käytä turhaan Herran nimeä. 
Mulla on suvussa vl:iä ja monissa perhejuhlissa meille sanotaan vain ”hei” ja sitten senkin 700 krt taustalla raikaa Jumalanterve 😂😂😂😂  se kuulostaa niin typerälle! Tuo on kehitetty juuri me ja ne -vastakkainasettelua varten, ei siinä oikeasti palvella Jumalaa millään tavalla.

Vierailija
7417/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, ovatko keskustelijat itse kristittyjä, mutta tämä parjaus vl:ia kohtaan ei todellakaan ole sen tyyppistä kommentointia, jollaiseen Jeesus olisi kehoittanut.

Vierailija
7418/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, ovatko keskustelijat itse kristittyjä, mutta tämä parjaus vl:ia kohtaan ei todellakaan ole sen tyyppistä kommentointia, jollaiseen Jeesus olisi kehoittanut.

Kuka täällä on ketään parjannut? Ihmetellyt, kysellyt. Kriittiseen sävyyn kyllä, mutta parjaaminen on ihan eri asia. 

Vierailija
7419/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka täällä on ketään parjannut? Ihmetellyt, kysellyt. Kriittiseen sävyyn kyllä, mutta parjaaminen on ihan eri asia. 

Sen verran peruutan, että tuon yhden viestin " kuulostaa typerälle" meni typeryydessään kyllä parjaamisen puolelle. Omasta puolestani, vaikkei se minun ollutkaan, pahoittelut siitä. 

Vierailija
7420/7550 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilpitön kysymys. Miten vlihmiset toimivat omilla työpaikoillaan, joissa on sekä muita samoin uskovia ja että myös muita. Konkreettisesti: onko se aamulla kohdatessa vaikka usealle samassa tilassa Jumalan terve, huomenta, huomenta, Jumalan terve. Vai kaikille huomenta?