Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1
Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.
Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?
Kommentit (5012)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikea ymmärtää eettisesti seuraavia asioita, jos ehkäisyoppia perusteellaan sillä, että Jumala on ennalta lasten määrän määrännyt/Jumala on elämän ja kuoleman Herra.
-Moni vl hyväksyy mukisematta erilaisten sairauksien hoidon. Miksi ei ajatella, että jos Taisto-Kyllikille tulee syöpä, niin se on Jumalan tahto, että siihen kuollaan? Miksi tietyissä tilanteissa on itsestäänselvyys, että sairaus hoidetaan, mutta esim. sairaus ei ole läheskään kaikkien mielestä peruste ehkäisylle?
-Melko moni vl-väestä hyväksyy hedelmöityshoidot. Miksi? Onhan tämäkin Jumalan työhön puuttumista mitä suurimmissa määrin? Eikö pitäisi ajatella, että jos kaksi ihmistä eivät saa keskenään lapsia, niin heitä ei Jumalan suunnitelmassa ole tarkoitettu biologisiksi vanhemmiksi?
En tarkoita olla ilkeä. Minun on vain vaikea ymmärtää, miksi tuossa ehkäisyasiassa perustellaan kantaa tietyillä lauseilla ja sitten kuitenkin muissa asioissa toimitaan toisin.
En ole toivomasi vastaaja, mutta...
Päivämies 2.8.1967, "Seurakuntavanhinten ja puhujain kokous totesi yksimielisesti ja kristillisyyden aikaisemman kannan mukaisesti, että syntyvyyden säännöstely kaikissa muodoissaan on vastoin Jumalan sanaa ja ei sovi kristitylle."
Kun tämä joukko kokoontui vuonna 1967, kyseessä oli liikkeen silloisen korkeimman hengellisen johdon yhteinen päätös, jota pidettiin koko yhteisöä sitovana opillisena linjauksena. Tämän vuoksi päätöksellä oli niin valtava painoarvo liikkeen jäsenten keskuudessa. Jokaisen vanhoillislestadiolaisen täytyi noudattaa ehkäisykieltoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisiko tähän vastausta, kun en löytänyt:
Ovatko kaikki synnit vl-liikkeen mukaan samanarvoisia? Entä kertaluonteisesti anteeksiannettavia? Esimerkkejä kuvitteellisista vl-ihmisistä:
1. Maija on laittanut korvakorut ja alkanut meikata kevyesti, mutta sanoo kuitenkin uskovansa vl-opin tavoin.
2. Risto kuuntelee räppiä kotona, kun kukaan ei ole kuuntelemassa.
3. Aada on alkanut kilpailla urheiluharrastuksessaan, koska valmentaja suositteli sitä lahjakkaalle nuorelle.
4. Pekka suuteli kerran työkaveriaan, vaikka on naimisissa.
5. Isla opiskeli teologiksi, halusi papiksi ja otti pappisvihkimyksen vastaan.
6. Justus juo alkoholia muilta salaa (ei humalaan asti, mutta juo oluen aina saunaillan päätteeksi).
Islan synti on todella todella paha. Srk-ukot ei siedä tuollaista. Kaikista muista synneistä selviää
Epäilen, että Islaa vaadittaisiin luopumaan pappeuskirjastaan ja pappisoikeuksistaan. Nämä pappeuden perumiset ovat muuten ihan äärimmäisen harvinaisia.
Tosin en ihan uskoisi sitäkään, että Islaa otettaisiin tuollaisen jälkeen avosylin vastaan. Tuskinpa pääsisi esim. pyhäkouluun opettamaan, jos olisi sellaisessa hommassa toiminut aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikea ymmärtää eettisesti seuraavia asioita, jos ehkäisyoppia perusteellaan sillä, että Jumala on ennalta lasten määrän määrännyt/Jumala on elämän ja kuoleman Herra.
-Moni vl hyväksyy mukisematta erilaisten sairauksien hoidon. Miksi ei ajatella, että jos Taisto-Kyllikille tulee syöpä, niin se on Jumalan tahto, että siihen kuollaan? Miksi tietyissä tilanteissa on itsestäänselvyys, että sairaus hoidetaan, mutta esim. sairaus ei ole läheskään kaikkien mielestä peruste ehkäisylle?
-Melko moni vl-väestä hyväksyy hedelmöityshoidot. Miksi? Onhan tämäkin Jumalan työhön puuttumista mitä suurimmissa määrin? Eikö pitäisi ajatella, että jos kaksi ihmistä eivät saa keskenään lapsia, niin heitä ei Jumalan suunnitelmassa ole tarkoitettu biologisiksi vanhemmiksi?
En tarkoita olla ilkeä. Minun on vain vaikea ymmärtää, miksi tuossa ehkäisyasiassa perustellaan kantaa tietyillä lauseilla ja sitten kuitenkin muissa asioissa toimitaan toisin.
En ole toivomasi vastaaja, mutta...
Päivämies 2.8.1967, "Seurakuntavanhinten ja puhujain kokous totesi yksimielisesti ja kristillisyyden aikaisemman kannan mukaisesti, että syntyvyyden säännöstely kaikissa muodoissaan on vastoin Jumalan sanaa ja ei sovi kristitylle."
Koeputkihedelmöitykset ovat alkaneet vasta 80-luvulla ja ensimmäiset 40-luvulla aloitetut hedelmöityshoidot ovat varmasti olleet hyvin harvinaisia. Tuskinpa tässä on puhuttu hedelmöityshoidoista, vaan on kielletty ehkäisyn käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä rakas ystävä, joka olet ehkä etsivällä mielellä ja ihmettelet tätä hyökkäävää viestintää ketjussa:
Kehotan sinua tutustumaan uskovaisiin oikeasti, kuuntelemaan seurapuheita ja vaikka lukemaan Päivämiestä. Sillä tavalla saat oikean kuvan uskovaisista.
Täällä jaetaan katkerien ex-lestadiolaisten blogeja ja pidetään niitä totuutena. Älä sorru niihin, vaan tutustu itse asiaan.Tervetuloa seuroihin ja kuulolle kesäseuraradioon. Usko vain omia havaintojasi, sitä mitä itse puheissa kuulet <3
Jeesus opettaa tästä selvästi:
“Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni solvaavat ja vainoavat teitä ja valheellisesti puhuvat teistä kaikenlaista pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Samoinhan vainottiin profeettoja, jotka olivat ennen teitä.”
Matt. 5:11–12
Antaisiko saman neuvon mihin tahansa uskonnolliseen yhteisöön tutustumassa olevalle ihmiselle, että älä vain tutustu mitä kyseisen yhteisön entiset jäsenet kertovat? Vaiko vain hänelle, joka harkitsee tutustua vanhoillislestadiolaisuuteen?
Olen eri. Ihmettelen minäkim tätä kiivautta viesteissänne. Ja sitä ettei omia heittoja tarvitse millään perustella.
Itse kysymukseen: kyllä. Ehdottomasti kannustaisin luottamaan omiin havainttoihin ja kokemuksiin. En toisen käden tietoon ja kuulopuheisiin.
Jos harkitsisin liittymistä johonkin uskonnolliseen yhteisöön, haluaisin kuulla myös yhteisöstä eronneiden tarinat. Pinnan alla on usein pimeitä asioita. Eikä yhteisön jäsenet ole halukkaita näistä puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä rakas ystävä, joka olet ehkä etsivällä mielellä ja ihmettelet tätä hyökkäävää viestintää ketjussa:
Kehotan sinua tutustumaan uskovaisiin oikeasti, kuuntelemaan seurapuheita ja vaikka lukemaan Päivämiestä. Sillä tavalla saat oikean kuvan uskovaisista.
Täällä jaetaan katkerien ex-lestadiolaisten blogeja ja pidetään niitä totuutena. Älä sorru niihin, vaan tutustu itse asiaan.Tervetuloa seuroihin ja kuulolle kesäseuraradioon. Usko vain omia havaintojasi, sitä mitä itse puheissa kuulet <3
“Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni solvaavat ja vainoavat teitä ja valheellisesti puhuvat teistä kaikenlaista pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Samoinhan vainottiin profeettoja, jotka olivat ennen teitä.”
Antaisiko saman neuvon mihin tahansa uskonnolliseen yhteisöön tutustumassa olevalle ihmiselle, että älä vain tutustu mitä kyseisen yhteisön entiset jäsenet kertovat? Vaiko vain hänelle, joka harkitsee tutustua vanhoillislestadiolaisuuteen?
Olen eri. Ihmettelen minäkim tätä kiivautta viesteissänne. Ja sitä ettei omia heittoja tarvitse millään perustella.
Itse kysymukseen: kyllä. Ehdottomasti kannustaisin luottamaan omiin havainttoihin ja kokemuksiin. En toisen käden tietoon ja kuulopuheisiin.
Pidätkö ex-jäsenten kertomaa toisen käden tietona tai kuulopuheena?
Vierailija kirjoitti:
Jos harkitsisin liittymistä johonkin uskonnolliseen yhteisöön, haluaisin kuulla myös yhteisöstä eronneiden tarinat. Pinnan alla on usein pimeitä asioita. Eikä yhteisön jäsenet ole halukkaita näistä puhumaan.
Siis että kuulisi molemmat puolet ja tietäisi mitä asioita varoa. Toki sitten tekisin myös omat havainnot, mahdollisimman objektiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole eri, vaan sama. Eikä viestissä mitään kiivautta ole, ihan perusteltu on kysymyskin.
Sinun viestisi on taas harhaanjohtava, ja lisäksi en usko että kehottaisit vaikka johonkin saatananpalvojiin tutustumaan avoimin mielin, vaan kehottaisit kriittiseen suhtautumiseen, ja riippumattomaan tietoon.
Näin sen pitäisi mennä kaikkien liikkeiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole eri, vaan sama. Eikä viestissä mitään kiivautta ole, ihan perusteltu on kysymyskin.
Sinun viestisi on taas harhaanjohtava, ja lisäksi en usko että kehottaisit vaikka johonkin saatananpalvojiin tutustumaan avoimin mielin, vaan kehottaisit kriittiseen suhtautumiseen, ja riippumattomaan tietoon.
Ahaa nyt sitten hyökkäät mun kimppuun. En jää haukuttavaksi, jatkakaa toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa nyt sitten hyökkäät mun kimppuun. En jää haukuttavaksi, jatkakaa toki.
Haukuttavaksi😂
Taas se marttyyriys nostaa päätään😉
Tuo kynsilakktapaus kuulostaa erikoiselta ylilyönniltä. Vl-perheissä yleensä ymmärretään, että jo teini-ikäisillä usko perustuu vapaaehtoisuuteen. Tietysti jos asuu vanhempien luona niin vanhemmilla ois oikeus määritellä isommat suuntaviivat käytökseen, kynsilakka, meikkaus tai muu vastaava ei pitäisi olla ongelma vanhemmille.