Pääsitkö heti työkyvyttömyyseläkkelle?
Montako kertaa hait ennen kuin pääsit työkyvyttömyyseläkkeelle, tärppäsikö heti? Olen lukenut erilaisia kertomuksia ja on tapauksia, että on haettu 6 -7 kertaa ja lopulta eläke myönnettiin. Helpottaako plus 60 ikä mielestäsi? Olen itse +60 ja nyt syksyllä haen eläkettä.
Kommentit (35)
Ensimmäinen kuntoutukihakemukseni (eli määräaikainen eläke) hylättiin, sitten sitä myönnettiin pätkissä nelisen vuotta. Pysyvä eläke myönnettiin pyytämättä 50-vuotiaana.
Se Riippuu ihan siitä syystä, minkä takia eläkettä hakee että kuinka helposti sen saa. Jos on vakavia fyysisiä vaivoja sanotaan nyt vaikkapa aivoinfarkti taustalla, niin eläke on lähes automaatio, mutta jos kyseessä on esimerkki työssäuupuminen niin taustalla saa olla pitkä sairasloma ennen kuin eläke heltiää.
Joo, pääsin ensimmäisillä hakemuksilla. Ensin osatyökyvyttömyyseläkkeelle vähän alle viisikymppisenä, sitten kokoeläkkeelle muutamaa vuotta myöhemmin. Päätökset tuli viikossa.
300 päivää sairaslomalla, 10kk kuntoutustuella ja sen jälkeen viikossa toistaiseksi voimassa olevalle tk-eläkkeelle.
Tällä hetkellä hylkäysprosentti on 36. Ainakin aiemmin oli hyödyksi olla yli 60v, tosin kai siinäkin ovat ne syyt painaneet, mutta jotain helpotusta saivat/saavat.
Riippuu asianhaaroista.
Itse olin jo ollut pidempään yhtäjaksoisesti työkyvytön ja sairaslomalla, monen erikoislääkärin todistukset siitä myös - silti meni monta hakemus-valitus kierrosta ennenkuin myönnettiin edes määräaikainen kuntoutustuki. Pysyvälle tk-eläkkeelle vasta kun määräaikaista oli mennyt pari vuotta, kaikkiaan puhutaan noin 7 VUODEN hakemusrumbasta.
300 päivää sairauspäivärahalla -> 500 päivää liiton rahoilla -> 300 päivää sairauspäivärahalla -> 3,5 vuotta kuntoutustuella -> Pysyvä eläke 50 vuotiaana.
Kuinka paljon työkyvyttömyyseläke on?
Merkitystä on monella asialla. Minkälaista oma työ on ollut, onko saatavilla muuta helpompaa työtä johon kykenisi? Onko sairastanut pitkään, onko kuntoutettu? Onko kyseessä kuinka paha sairaus?
Jne jne jne, jokainen tapaus on omansa. Voi mennä heti läpi tai sitten vasta vuosien päästä.
Ensin vuosi sairauslomalla, sitten vuosi kuntoutustuella ja heti perään työkyvyttömyyseläke. Kuntoutustuki- ja työeläkepäätös tulivat ihan muutamassa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Sen voi selvittää helposti kirjautumalla oman eläkeyhtiön sivuille. Jos siis olet ollut palkkatöissä.
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu ihan siitä kauanko on ollut töissä ja missä töissä ja mitä palkkaa on saanut. Lasketaan jonkun kaavan mukaan ihan niinkuin normi vanhuuseläkekin.
Vierailija kirjoitti:
Ensin vuosi sairauslomalla, sitten vuosi kuntoutustuella ja heti perään työkyvyttömyyseläke. Kuntoutustuki- ja työeläkepäätös tulivat ihan muutamassa päivässä.
siis työkyvyttömyyseläkepäätös
Terveeeee!
Kyl mä pääsiiiin, heti just enne rippikouluuuuu.
Leif vaan
En ole hakenut mitään, laitettiin vaan työkyvyttömyyseäkkeelle.
12 vuotta meni diagnooseista. Ensin sairausloma, kuntoutustuki sitten 1/2 eläke mikä oli paskinta ikinä. 6v tappelin täydestä enkä sitäkään sairauksista vaan sairauksien aiheuttamasta vakavasta masennuksesta 2v ennen eläkeikää.
Vähän olen katkera näille jotka pääsee heti tk eläkkeelle kun vähän ahdistaa
Lähes 40 kohtuupalkkaisen työvuoden jälkeen eläke vähän yli 2000e brutto
Ammatillinen kuntoutus eli uudelleen koulutus yritys. Vuoden saikku, ja pysyvä eläke 1. hakemuksella. Ikäni oli 41 v. Silloin.
Olin sairaslomalla ensin jonkun vuoden verran ja lääkäri lähetti sitten hakemuksen. Ensin tuli puolen vuoden mittainen kuntoutus ja kun en oikein kuntoutunut niin tuli sitten lopullinen eläke.
Vierailija kirjoitti:
12 vuotta meni diagnooseista. Ensin sairausloma, kuntoutustuki sitten 1/2 eläke mikä oli paskinta ikinä. 6v tappelin täydestä enkä sitäkään sairauksista vaan sairauksien aiheuttamasta vakavasta masennuksesta 2v ennen eläkeikää.
Vähän olen katkera näille jotka pääsee heti tk eläkkeelle kun vähän ahdistaa
Lähes 40 kohtuupalkkaisen työvuoden jälkeen eläke vähän yli 2000e brutto
Älä ala mitätöimään toisten sairauksia ja kärsimystä, mikä sä olet sanomaan mitään toisten ahdistuksesta esimerkiksi. Jos itse kärsit masennuksesta, luulisi edes jotain ymmärrystä olevan psyykkisistä sairauksista. Yleisesti ottaen ei se helppoa ole päästä eläkkeelle, se on pitkä ja kivinen tie.
Työkyvyttömyyseläke myönnettiin 1.5.23 alkaen. Taustalla työtapaturma jossa vammaannuin pysyvästi. Tapaturmasta sattui 6/2018. Yritin palata 3 kertaa entisiin töihin työkokeilun kautta ja kerran uudelleen kouluttautua uudelle ammatille onnistumatta kipujen vuoksi. Työeläkeyhtiö myönsi ensin 2 kertaa (yht.2v) kuntoutustuen ja tämän vuoden helmikuussa -23 tuli lopullinen eläke päätös kun toimitin uuden erikoislääkärin B- lausunnon tilastani. Kova rumba ollut työnantajanvakuutusyhtiön kanssa. Vakuutusyhtiö ei vielä ole tehnyt lopullista päätöstä vaan työeläkeyhtiö ja kela. Kela teki myös myöntävän päätöksen keväällä.
M51v
Oletko ensin ollut sairaslomalla ja kuntoutustuella?