Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1
Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.
Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?
Kommentit (328)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vl vastata:
Olen kirkolla töissä sen verran pienellä paikkakunnalla, jossa tunnen ihmiset hyvin. Tiedän siis, ketkä kirkossa käyvät ja ketkä ovat vanhoillislestadiolaisia. Vanhoillislestadiolaiset käyvät mielellään omissa seuroissaan, mutta ev. lut. kirkon ehtoolliselle tulemista ei pidetä tärkeänä. Useampikin vanhoillislestadiolainen on sanonut, että seuroissa käyminen on tärkeää, mutta ehtoollista ei kaivata. Moni sanoo, että saattaa käydä ehtoollisella kerran vuodessa - Suviseuroissa. Täysi-ikäistyneen pojan kanssa jutellessani poika totesi, ettei ole käynyt ev. lut. kirkossa ja ehtoollisella kolmeen vuoteen. Edellinen kerta oli pakollinen rippikoulukäynti kotiseurakunnassa.
Tätä on ollut hämmentävä seurata, sillä ei-vanhoillislestadiolaiset, aktiiviset kirkossa kävijät sanovat, miten tärkeä säännöllinen ehtoollisella käyminen heille on hengellisen elämän kannalta. Mietin, eivätkö vanhoillislestadiolaiset samalla tavalla kaipaa ehtoollista, syntien anteeksiantamuksen ateriaa? Vai vietetäänkö ehtoollista sunnuntaisin seurojen yhteydessä?
Ehtoollinen on tärkeä ja vahvistaa aina uskoa. Syntien anteeksi saamiseen sitä ei kuitenkaan tarvita, vaan synnit saa uskoa anteeksi toisen uskovaisen saarnaamasta evankeliumista. Tuota evankeliumia ainakin meidän perheessä tarvitaan ihan joka päivä.
Vl
Olen tuo aiempi: jos ehtoollinen on tärkeä ja vahvistaa aina uskoa, miksi vanhoillislestadiolaiset eivät käy ehtoollisella useammin?
Olen eri kuin jolle vastasit, mutta: jotenkin ahdistavaa tämä tarkkailu. Laskeeko joku oikeasti, kuka ja milloin käy ehtoollisella?
Laskeeko joku oikeasti, kuka ja milloin käy seuroissa/värjää hiuksia/ meikkaa/harrastaa kilpaurheilua...?
Minä en ainakaan laske. EI tuollaiset asiat voisi juuri vähempää kiinnostaa. Jotkin muut ehkä, jos joku toimii oikeasti jotenkin syntisesti esimerkiksi. Pettää puolisoaan tms.
Mutta ei, en tutki ja laske kuka on seuroissa ja milloinkin ja että onkohan tuolla värjätty tukka. Ahdistavaa olisi elää vahtien toisia noin.
-vl
Taidat olla poikkeusyksilö.
Ei hän ole poikkeusyksilö, vaan ilmeisesti nainen, joka ei ole kotiseurakunnassaan missään vastuuasemassa. Menikö oikein`?
Niillä, jotka ovat niitä "vanhimpia" tai muuten vastuullisessa asemassa, on ihan toinen meininki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vl-oppi julistaa, jos et usko ja suostu ajattelemaan samalla tavalla kuin me, et usko oikein. Tässä yhteisö on korottanut itsensä asemaan, johon sillä ei ole oikeutta itseään korottaa. Jumala päättää näistä asioita, ei vl-liike. Mafian toiminnasta ei tee oikeaa se, että se julistaa toimintansa olevan oikeaa. Ihan vaan vertailuna.
Kai sitä vapaassa maassa sinullakin on oikeus perustaa liike, joka uskoo miten uskoo.
Aika narsistinen homma, että yhteisö korottaa itsensä tuohon asemaan. Vilpitön usko omaan erityisasemaan ei tee siitä totuutta. Sen sijaan se tuottaa lukuisia haittailmiöitä, kuten hengellisen väkivallan. Mulla ei ole mitään tarvetta perustaa omaa uskonnollista ryhmää ja yrittää hallita miten muut ajattelee. Jos on olemassa oikeudenmukainen ja rakastava Jumala, niin Hän kyllä näkee jokaisen ihmisen, joka etsii totuutta ja pitää huolen siitä, ettei yksikään joudu hukkaan. Ihan henkilökohtaisesti, "yksi on välittäjä ihmisen ja Jumalan välillä, Jeesus Kristus".
Juu, mutta on vaarallista alkaa väittää, että jollakulla ei olisi oikeutta uskoa niin kuin uskoo. Tuollainen asenne on jo laissa turvatun uskonnonvapauden vastainen.
Ei ole lainvastaista. Jos uskot, että sulla on oikeus uskontosi varjolla vangita 4 naista kellariin niin kyllä siinä jo menee ihmisen perusoikeudet uskonnonvapauden edelle. Saa uskoa miten lystää ja muut saa sanoa, ettei hyvältä kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vl vastata:
Olen kirkolla töissä sen verran pienellä paikkakunnalla, jossa tunnen ihmiset hyvin. Tiedän siis, ketkä kirkossa käyvät ja ketkä ovat vanhoillislestadiolaisia. Vanhoillislestadiolaiset käyvät mielellään omissa seuroissaan, mutta ev. lut. kirkon ehtoolliselle tulemista ei pidetä tärkeänä. Useampikin vanhoillislestadiolainen on sanonut, että seuroissa käyminen on tärkeää, mutta ehtoollista ei kaivata. Moni sanoo, että saattaa käydä ehtoollisella kerran vuodessa - Suviseuroissa. Täysi-ikäistyneen pojan kanssa jutellessani poika totesi, ettei ole käynyt ev. lut. kirkossa ja ehtoollisella kolmeen vuoteen. Edellinen kerta oli pakollinen rippikoulukäynti kotiseurakunnassa.
Tätä on ollut hämmentävä seurata, sillä ei-vanhoillislestadiolaiset, aktiiviset kirkossa kävijät sanovat, miten tärkeä säännöllinen ehtoollisella käyminen heille on hengellisen elämän kannalta. Mietin, eivätkö vanhoillislestadiolaiset samalla tavalla kaipaa ehtoollista, syntien anteeksiantamuksen ateriaa? Vai vietetäänkö ehtoollista sunnuntaisin seurojen yhteydessä?
Ehtoollinen on tärkeä ja vahvistaa aina uskoa. Syntien anteeksi saamiseen sitä ei kuitenkaan tarvita, vaan synnit saa uskoa anteeksi toisen uskovaisen saarnaamasta evankeliumista. Tuota evankeliumia ainakin meidän perheessä tarvitaan ihan joka päivä.
Vl
Olen tuo aiempi: jos ehtoollinen on tärkeä ja vahvistaa aina uskoa, miksi vanhoillislestadiolaiset eivät käy ehtoollisella useammin?
Olen eri kuin jolle vastasit, mutta: jotenkin ahdistavaa tämä tarkkailu. Laskeeko joku oikeasti, kuka ja milloin käy ehtoollisella?
Laskeeko joku oikeasti, kuka ja milloin käy seuroissa/värjää hiuksia/ meikkaa/harrastaa kilpaurheilua...?
Minä en ainakaan laske. EI tuollaiset asiat voisi juuri vähempää kiinnostaa. Jotkin muut ehkä, jos joku toimii oikeasti jotenkin syntisesti esimerkiksi. Pettää puolisoaan tms.
Mutta ei, en tutki ja laske kuka on seuroissa ja milloinkin ja että onkohan tuolla värjätty tukka. Ahdistavaa olisi elää vahtien toisia noin.
-vl
Täysin samaa mieltä.
-toinen vl
Tanssista vielä puheen ollen, eikö teitä keskustelijoita yhtään ihmetyttäisi, jos esimerkiksi joku vl harrastaisi vaikkapa twerkkausta? Mietin vain, eikö minkäänlaisen tanssin kohdalla ymmärretä sitä, että se ei ehkä ole paras harrastus uskonelämän kannalta?
Vierailija kirjoitti:
Tanssista vielä puheen ollen, eikö teitä keskustelijoita yhtään ihmetyttäisi, jos esimerkiksi joku vl harrastaisi vaikkapa twerkkausta? Mietin vain, eikö minkäänlaisen tanssin kohdalla ymmärretä sitä, että se ei ehkä ole paras harrastus uskonelämän kannalta?
Minä ihmettelen twerkkausta kenen tahansa tekemänä😄
Vierailija kirjoitti:
Tottakai! Ymmärrän toki. Siinäpä se. Sanan " tanssi" alle mahtuu monenmoista. Samoin sanan " teatteri" alle. Tai sanan " konsertti" alle. Tai sanan " elokuva" alle. Tai minkä vaan alle. Siksi kaikki kategoriset suhtautumiset asioihin ovat henkistä laiskuutta ja typerää yleistämistä. On se asia sitten muotoiltu tyyliin " meillä ei ole tapana", " meitä ei kiinnosta" tai ihan suoraan " ei ole sallittua tai suotavaa". Lopputuloshan on aivan sama, oman elämän kaventaminen negatiivisten seurausten pelossa. Ja muuten. Ymmärrän, että aikuisesta on noloa myöntää ja sanoa kuin lapsi että " minä en saa kun minulle on sanottu, että..." ja sen takia asia pitää vääntää muotoon " happamia sanoi kettu" eli " ei kiinnosta, en ois halunnukaan". Ja vielä hassumpaahan tämä on, kun yleensä tämä ihminen ei ole eläessään käynyt elokuvissa tai teatterissa tms eli ei voi sanoa oikeastaan, että kiinnostaako vai ei.
Kaikeessa on hyvää ja huonoa, uskoa rakentavaa tai sitten ei. Pitäisi mennä itse ja kokea ja nähdä. Ei kenenkään usko vaarannu esityksestä, josta voi vain todeta, että tuosta en pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen twerkkausta kenen tahansa tekemänä😄
No, täytyy myöntää, että minä itsekin 😅 (ed. viestin kirjoittaja)
Taidat olla poikkeusyksilö.