Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako vähävaraisena enää mennä "alisyömään"?

Vierailija
25.04.2026 |

Ettei liikaa kerää henkilökunnan katseita...

"Alisyöminen" on itselleni uusi termi. Onneksi kaikki ravintoloitsijat eivät ole samaa mieltä... 

Ravintolat | Palkittu ravintoloitsija harmittelee asiakkaiden ”alisyömistä”, mutta ymmärrystäkin löytyy
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011966753.html

Kommentit (205)

Vierailija
161/205 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinä vähävaraisena muutenkaan mene noihin fine dine -ravintoloihin syömään pitkään kaavan mukaan.

Minä olen vähävarainen (työtön ja työkyvytön) mutta asuinkumppani on töissä ja repii yli 5000 euron kuukausipalkkaa. Siihen vielä päälle muut edut mitä hyväpalkkaisessa duunissa on. Työsuhdeauto, lounassetelit, työterveyshuolto. Minun ja asuinkumppanin ravintolakäynnit maksetaan lounasseteleillä. Ravintolaan lähdetään autolla (ei koskaan julkisilla) koska työsuhdeauto on pirun kätevä jopa Helsingin kantakaupungissa asuvalle. Been there, done that! 

Asuinkumppani tekee paljon etätöitä ja kokkaa itse omat ruokansa kotona. Lounasseteleitä ei ehtisi käyttää ajoissa (ne vanhenisivat) jos niitä ei tarkoituksella "tuhlattaisi" ravintolakäynteihin. Mulla on tässä nyt aika paksu nivaska lounareita. Tarjosin jo kaverille yhden, koska tiesin etten itse ole lähiaikoina menossa ravintolaan. Lounari kelpaa onneksi myös ruuan ostoon lähikaupassa jos katsoo tarkasti mitä ostaa. 

.

Muuten hyvä stoori mutta lounareita ei saa enää käyttää kuin yhden per ruokailu

Vierailija
162/205 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinä vähävaraisena muutenkaan mene noihin fine dine -ravintoloihin syömään pitkään kaavan mukaan.

Minä olen vähävarainen (työtön ja työkyvytön) mutta asuinkumppani on töissä ja repii yli 5000 euron kuukausipalkkaa. Siihen vielä päälle muut edut mitä hyväpalkkaisessa duunissa on. Työsuhdeauto, lounassetelit, työterveyshuolto. Minun ja asuinkumppanin ravintolakäynnit maksetaan lounasseteleillä. Ravintolaan lähdetään autolla (ei koskaan julkisilla) koska työsuhdeauto on pirun kätevä jopa Helsingin kantakaupungissa asuvalle. Been there, done that! 

Asuinkumppani tekee paljon etätöitä ja kokkaa itse omat ruokansa kotona. Lounasseteleitä ei ehtisi käyttää ajoissa (ne vanhenisivat) jos niitä ei tarkoituksella "tuhlattaisi" ravintolakäynteihin. Mulla on tässä nyt aika paksu nivaska lounareita. Tarjosin jo kaverille yhden, koska tiesin etten itse ole lähiaikoina menossa ravintolaan. Lounari kelpaa onneksi myös ruuan ostoon lähikaupassa jos katsoo tarkasti mitä ostaa. 

.

Muuten hyvä manipulointiyritys (guilt tripping) mutta sä et tiedä ravintolan toiminnasta mitään. Lounasseteleitä voi edelleen käyttää yhden per henkilö per ruokailu. Ketään ei kiinnosta jos pöytäseurueen jokainen jäsen maksaa lounassetelillä oman ruokalajinsa. Kuten nyt vaikka 10 - 14 euron arvoinen ruokalaji. Lounassetelin arvosta riippuen asiakkaalle jää itse maksettavaksi (käteismaksulla/kortilla) nolla euroa tai vain parin euron hilut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/205 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli taas juttu siitä, että ravintolan tippikulttuuria yritetään tuoda Suomeen laittamalla maksupäätteeseen ehdotus tipistä. Kerjäämistähän tuo on eikä mitään asiakaspalvelua, eipä tarvitse mennä enää uudestaan tällaiseen paikkaan. 

Tämä! USAssa on nykyään karannut tuo täysin käsistä, siellä se Tipoi on 20-50%! Ja sen lisäksi peritään vielä palvelumaksut. Ei tätä Suomeen. En ikinä tippaa yhtään ketään.

Vierailija
164/205 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sopii hyvin se että niin sanotut "paremmat" ravintolat rupeavat itkemään lounasseteleiden käytöstä. Jos se lounari ei kelpaa Luovuus Kakkii Kaaoksessa -nimiselle räkälän tarjoilijalle, niin se on sitten voi voi. Meidän seurue kääntyy pois heti ovelta. Meillä on varasuunnitelma valmiina. Koko jengi lähtee Mäkkäriin, Heseen, Burger Kingiin tai johonkin muuhun pikaruokalaan. 

Vierailija
165/205 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuserimiehet triggeröityvät helposti. Kuten nähtiin tässäkin ketjussa. Heillä menee tunteisiin se, että joku toinen mies (hyvätuloinen) repii yli viiden tonnin kuukausipalkkaa ja luontaisedut päälle. Ja hyvätuloinen mies saa vielä naisenkin. Kaikkein pahinta on toki se, että hyvätuloinen mies elättää naista. Nainen on työtön, työkyvytön, raskaana, kotona lasten kanssa, opiskelemassa, tai muuten poissa työelämästä. 

Vain luuserimies voi olla katkera vähävaraiselle naiselle. Vähävaraisen naisen ravintolavierailu (miehen lounassetelillä maksettu yksi ruokalaji) aiheuttaa vihaa luuserimiesten keskuudessa. Naisen pitäisi vain olla kotona ja nöyrästi laittaa ruokaa omalle miehelle. Näin ajattelee köyhä luuserimies, jonka oma maksukyky (elatuskyky) ei koskaan riittäisi naisen elättämiseen. 

Vierailija
166/205 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako jossain työpaikassa vielä fyysisiä lounareita. Vuosia on ollut käytössä sovellukset, joilla ei pysty käyttämään kuin yhden lounarin päivässä eikä niitä pysty antamaan muille.

Vierailija
167/205 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Muuten hyvä manipulointiyritys (guilt tripping) mutta sä et tiedä ravintolan toiminnasta mitään. Lounasseteleitä voi edelleen käyttää yhden per henkilö per ruokailu. Ketään ei kiinnosta jos pöytäseurueen jokainen jäsen maksaa lounassetelillä oman ruokalajinsa. Kuten nyt vaikka 10 - 14 euron arvoinen ruokalaji. Lounassetelin arvosta riippuen asiakkaalle jää itse maksettavaksi (käteismaksulla/kortilla) nolla euroa tai vain parin euron hilut.

Ette taida olla illasravintoloiden kohderyhmää muutenkaan. Lounari riittää niissä yhteen pieneen alkuruokaan.

Vierailija
168/205 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintolan todellinen palvelutaso mitataan sillä, miten ravintola kohtelee "huonoimpia asiakkaita" eli pieniruokaisia ja raittiita naisia. Nainen syö vähän eikä koske alkoholiin. 

Itse olen pistänyt pari ravintolaa boikottiin juuri siksi, että tarjoilijat käyttäytyvät törkeästi naisia kohtaan. Yksin saapuva nainen on helppo uhri näille tarjoilijoille (työpaikkakiusaajat). Jos asiakas valittaa törkeästä kohtelusta, niin hänet leimataan ongelmaksi. Tarjoilijat uhriutuvat kuorossa ja sanovat, että he tekevät työnsä hyvin, mutta tämä asiakas on törkeä ja aiheuttaa jopa pelkoa tarjoilijoiden keskuudessa. Uhri leimataan siis kiusaajaksi, ja kiusaajat leimataan uhreiksi. Oksettavaa manipulaatiota. Tällainen manipulaatio on täysin hyväksyttyä monessa ravintolassa, koska ravintolan esimiehet ja omistaja haluavat pitää kiinni henkilökunnasta. Uusien työntekijöiden rekrytointi olisi liikaa vaivaa. Asiakkaat voivat mennä muualle jos eivät halua olla työpaikkakiusaamisen uhreja ja vielä MAKSAA tuosta kiusaamisesta (niin sanottu asiakaspalvelu).

Ravintoloitsijat hei. Moni entinen koulukiusaaja menee töihin palvelualalle, koska siellä voi helposti kiusata asiakkaita. 

Kumma juttu, käyn usein yksin ravintoloissa ja aivan samanlaista palvelua olen saanut kuin seuran kanssa käydessäkin. Toisissa parempaa, toisissa huonompaa. Jos palvelu on ravintolassa huonoa, niin se on huonoa kaikille asiakkaille.

Vierailija
169/205 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten onkin tähän ketjuun eksynyt niin monta pieniruokaista absolutistia jotka eivät vaan jaksa syödä mitään. Katukuvassa heitä ei kyllä näy.

Vierailija
170/205 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luin tämän jutun ja hämmästyin. Olen itse tällainen alisyöjä, koska syön pieniä annoksia. Usein minulle riittäisi siitä yhdestä annoksesta puolet. On todella harvinaista, että jaksan jälkiruokaa. Alkuruokaa en voi tilata, jos aion syödä vielä jotain muutakin. En ole venyttänyt mahalaukkuani isoksi niinkuin moni muu tuntuu tehneen. Syön usein, mutta ravintolassa ei yleensä istuta niin kauan että pystyisin syömään lisää.

Voitttaja! Moni jeesustelija sanoo jaksavansa syödä yhden kokonaisen (mutta pienen) annoksen. Sinä jaksat vain puolikkaan.

Mitä aiot nyt tehdä voitettuasi, ja mitkä ovat seuraavat tavoitteesi? 

Vierailija
171/205 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy alisyöjä kotona poissa ihmisten riesana!

Vierailija
172/205 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luin tämän jutun ja hämmästyin. Olen itse tällainen alisyöjä, koska syön pieniä annoksia. Usein minulle riittäisi siitä yhdestä annoksesta puolet. On todella harvinaista, että jaksan jälkiruokaa. Alkuruokaa en voi tilata, jos aion syödä vielä jotain muutakin. En ole venyttänyt mahalaukkuani isoksi niinkuin moni muu tuntuu tehneen. Syön usein, mutta ravintolassa ei yleensä istuta niin kauan että pystyisin syömään lisää.

Voitttaja! Moni jeesustelija sanoo jaksavansa syödä yhden kokonaisen (mutta pienen) annoksen. Sinä jaksat vain puolikkaan.

Mitä aiot nyt tehdä voitettuasi, ja mitkä ovat seuraavat tavoitteesi? 

Minä jaan sen pienen annoksen puolikkaan puoliksi yhden vosun kanssa. Me olemme molemmat pieniruokaisia.

Minä olen voittaja!

Vierailija
173/205 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten onkin tähän ketjuun eksynyt niin monta pieniruokaista absolutistia jotka eivät vaan jaksa syödä mitään. Katukuvassa heitä ei kyllä näy.

Koska ketjun otsikko ja aihe on ehkä sellainen mikä meitä kiinnostaa? Tämä on kuin vouhkaisi että missä kaikki pyöräilijät on, kun ketju olisi autoaiheinen.

Mutta joo. Itselläni oli nuorena paha refluksi, vaikka vaiva on kadonnut itsestään näin aikuisena saan edelleen vatsakipuja jos syön liian nopeasti, juon ruokajuomana jotain hiilihapotettua tai lähden kävelemään pidemmän matkan heti kunnon ruokailun jälkeen, eli en käytännössä voi syödä paljon ravintoloissa.

Vierailija
174/205 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin olen toiminut vuosia. Ei tällä ole mitään tekemistä nykyisen taloustilanteen kanssa. Kolmen ruokalajin illallinen on liian kallis sekä liian suuri minulle. Välillä olen saattanut pääruuan jälkeen miettiä, että jälkiruoka voisi sittenkin olla kiva mutta yleensä tarjoilijaa ei ole saatavilla. Kun vihdoin tarjoilija ehtii/viitsii tulla paikalle, niin otan mieluummin laskun ja lähden ravintolasta. Odottelu tappoi kiinnostuksen jälkiruokaa kohtaan.

Vierailija
175/205 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Onko jossain enää paperisia lounareita? Itsellä ei ole lounasetua, mutta miehellä ja pojalla on e-passit sähköisenä puhelimessaan. Eikä niitä tosiaan ole enää vuosiin saanut käyttää kuin tietyn summan/ruokailu. 

Vierailija
176/205 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alkomaholi kuuluu osaksi arkea. Eihän tätä paskaa elämää muuten pysty sietämään. 

Miten te arvon ei alkoholia käyttävät ruikuttajat muka selviätte joka päiväisestä kurjuudestamme. Kyllä alkoholi tuo hetken helpotuksen kun elämä potkii päähän.

Provo mutta tartutaan. Itselleni tulee kaikesta alkoholista aina huono olo. En ole ikinä pskan päivän jälkeen miettinyt että hei, arvaapas mikä tätä nyt piristäisi? Väsymys ja pahoinvointi!

Vierailija
177/205 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina luullut, että on normaalia syödä vain yksi annos ja juoda vettä. Niinhän minä syön kotonakin.

Useammat annokset kuuluvat juhlaan.

Ei minulla ainakaan linjat kestäisi yhtään useammin syödä useampia annoksia. Etenkään ravintolaruokaa, joka usein on raskaampaa kuin kotiruoka.

Vierailija
178/205 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt ns. fine diningia. Ruoan saanti kestää ikuisuuden ja sitä ei ole riittävästi. Yleensä se on ihan hyvää mutta ei niin hyvää, että huvittaisi odotella ikuisuus jokaista annosta ja lähteä viiden ruokalajin jälkeen nälkäisenä pois.

Useammin kuin kerran on joutunut käymään hienon ravintolan jälkeen syömässä vielä jossakin muualla kunnon annoksen, kun on niin nälkä vielä.

Vierailija
179/205 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä on sokea, jos ei katukuvassa näe hoikkia pienikokoisia ihmisiä. Vaikka 60 prosenttia suomalaisista on ylipainoisia, edelleen on se 40 %, jotka eivät ole.  Minä olen normaalipainoinen, en hoikka enkä lihavakaan, mutta olen lyhyt ja refluksitauti estää syömästä kovin paljon kerralla.  

Kyllä minua vastaan tulee työmatkalla joka aamu samat ihmiset, jotka ovat hoikkia. Meitä yhdistää se, että kävellään työmatkat, toki ne pitää olla sellaiset matkat, että jaksaa kävellä. En minä jotain 20 km matkaa viitsisi kävellä. 

Vierailija
180/205 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksipä ne, joilla on pohjaton ruokahalu ja syövät isot määrät kerralla, tästä loukkaantuisivat? Ihminen joka näkee katukuvassa vain lihavat ihmiset, on kyllä jotenkin mt-ongelmainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän